Maria Turtschaninoff

Rinja loi aiheen: Maria Turtschaninoff
08.07.2012 10:38 #1

Maria Turtschaninoff: Helsingin alla

Tammi 2012 - Risingin tietokannassa

Turtschaninoffin nimi jäi minulle mieleen, kun jokin aika sitten luin hänen Finlandia Junior -ehdokkaansa Arran. Sen syvällinen ja rohkea psykologinen kuvaus puhutteli minua kovasti. Siksi tartuin mielenkiinnolla Helsingin alla -teokseen (alkuperäiseltä ruotsinkieliseltä nimeltään Underfors), joka paljastuikin ihan kelvoksi kotimaiseksi nuortenkirjaksi.

Neljätoistavuotias Alva elää tavallista elämää ottovanhempiensa kanssa Helsingissä, mutta tuntee olevansa jatkuvasti vaarassa ja tarkkailun alaisena. Hän ei muista mitään kolmesta ensimmäisestä ikävuodestaan ja odottaa tämän salaisen menneisyyden saapuvan vaanimaan häntä hetkenä minä hyvänsä. Lopulta ilmestyykin karismaattinen nuori mies, Nide, joka houkuttelee Alvan mukaansa maan alle, paikkaan joka tunnetaan nimellä Alistadi. Heidän kannoillaan hiippailee Alvan rinnakkaisluokalla oleva Joel, joka on jo kauan ollut salaa ihastunut tyttöön. Helsingin alla heitä odottaa sekä Alvan että koko Suomenmaan myyttinen menneisyys, eikä matka suinkaan pääty vielä sinne.

Lue lisää...

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 09.10.2013 17:11 : Hiistu.

Dyn vastasi aiheeseen: Maria Turtschaninoff
23.10.2013 14:26 #2

Maria Turtschaninoff on saanut kustannussopimuksen ruotsalaiselle Berghs-kustantamolle - hienoa, että arvostusta löytyy lahden molemmin puolin! Aiheesta lisää kirjailijan blogissa: turtschaninoff.blogspot.fi/2013/10/seriously-big-news.html

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Arvostelu: Maria Turtschaninoff: Anaché
02.01.2015 17:21 #3

Maria Turtschaninoff: Anaché

Tammi 2013 - Risingin tietokannassa

Suomenruotsalainen fantasiakirjailija Maria Turtschaninoff on kohonnut nopeasti kotimaisen nuortenkirjallisuuden huipulle. Hänen uusin teoksensa Maresi: Punaisen luostarin kronikoita voitti juuri Finlandia Junior -palkinnon, ja ehdokkaana saman palkinnon saajaksi oli jo viisi vuotta aikaisemmin julkaistu Arra. Näiden välissä ilmestynyt Anaché ei ole saanut palkintoja tai ehdokkuuksia, mutta sen teemat ovat sekä fantasiassa, nuortenkirjallisuudessa että koko kotimaisen kirjallisuuden kentässä uraauurtavia ja pitäisi sellaisiksi myös noteerata.

Anaché on heimopäällikön nuori tytär, joka haluaisi kaiket päivät ratsastaa pitkin aroa rakkaan Heor-veljensä kintereillä ja metsästää kaniineja. Tätä eivät kuitenkaan hyväksy perinteet eikä etenkään Anachén isä, sillä paimentolaisyhteisön käsitykset naiselle ja miehelle kuuluvista tehtävistä ovat hyvin selkeitä: naiset eivät voi metsästää sen enempää kuin miehet voivat tehdä ruokaa tai edes keittää teetä. Anachén tulevaisuus näyttää olevan kirjoitettu kiveen, mutta hän saa huomata, että aron ankaraan todellisuuteen mahtuu myös yllätyksiä. Pienen ihmisen ei kannata unohtaa, että aron henget ja jumalat eivät lopulta kumarra ketään tai mitään, varsinkaan ihmisiä ja näiden kehittämiä sääntöjä.

Lue lisää...

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Uusin jäsen: Irma Niemiaho