Laura Lindstedt: Oneiron

• Nafisan
30.11.2015 07:32 - 30.11.2015 07:38 #1 : Nafisan

Laura Lindstedt: Oneiron

Teos 2015 - Risingin tietokannassa

Vuoden 2015 Finlandia-palkinnon ehdokkaat paljastettiin 6. marraskuuta, eikä ollut ollenkaan ihme, että myös Laura Lindstedtin Oneiron löytyi listalta. Palkintolautakunnan perusteluissa teoksen sanotaan sisältävän uudenlaisia temaattisia ja kerronnallisia ulottuvuuksia. Lindstedt tekee sanoilla näkyväksi sellaista, mitä ei voi kuvata - hän kehittelee teemojaan sekä outoja ja tuttuja tunnelmia luomalla tuoretta sanataidetta koskettavasti ja kuulaasti.

Oneironin keskiössä on naiseus, niin ruumiillinen kuin henkinen. Seitsemän kielelliseltä ja kulttuuriselta taustaltaan erilaista naishahmoa kohtaa kuolemanjälkeisessä valkoisessa välitilassa. Valkeus on vailla muotoja, äärettömyys, jota katkaisevat vain naisten vartaloiden mentaaliset representaatiot. Yksitellen saapuneet naiset tajuavat pikkuhiljaa oman tilanteensa ja pyrkivät jäsentelemään uuden todellisuutensa ääriviivoja. He palauttavat mieleensä kuolinhetkensä ja kysyvät, onko heidän kokemuksensa valkoisessa ainutkertainen vai onko kyseessä toistuva ilmiö.

Lindstedtin hahmot edustavat moninaisia naiseuden malleja, joiden joukosta löytyy paitsi erilaisia äitejä, myös aikuisuuden kynnyksellä oleva nuori itävaltalainen, mallin urasta haaveileva senegalilainen, alkoholisoitunut venäläinen lukutoukka, kaksosia odottava ranskalainen, anoreksiastaan taideperformanssin rakentanut amerikanjuutalainen, sydämensiirrosta selviytynyt brasilialainen yksinhuoltaja ja räiskyvän punaiseen peruukkiin pukeutunut syövän nujertama hollantilainen.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 30.11.2015 07:38 Dyn.

30.11.2015 07:45 #2 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Laura Lindstedt: Oneiron
Mainittakoon, että Nafisanin arvostelu oli saapunut editorille jo ennen kuin palkinto jaettiin, mutta toimituksellisista syistä *krhm* se ilmestyi vasta nyt. Tämän takia arviossa ei mainita, että Oneiron siis tosiaan voitti Finlandian . Tässä ketjussa voi keskustella itse kirjasta, kun taas palkinnosta yleensä ja sen jakamisesta voi jatkaa tuossa toisessa ketjussa.

Uusin jäsen: Patrik Beshar