Andy Weir: Yksin Marsissa

Dragan loi aiheen: Andy Weir: Yksin Marsissa
30.11.2015 23:44 #1

Andy Weir: Yksin Marsissa

Into 2015 - Risingin tietokannassa

Andy Weirin Yksin Marsissa on yksi syksyn mielenkiintoisimmista kirjoista. Kirjoittajan aluksi nettisivustolla julkaisemasta omakustanteesta on kuoriutunut arvostelumenestys, joka on kerännyt valtaisan määrän lukijoita.

Kirjan lähtökohdat ovat maukkaat: ihminen on suorittanut avaruuslennon Marsiin. Perillä historiallisella matkalla astronautit jäävät hiekkamyrskyn armoille ja astronautti Mark Watney joutuu onnettomuuteen. Tämän toverit jättävät hänet taakseen ja Watney, joka onkin yhä elossa, jää yksin Marsiin. Syntyy eloonjäämistaistelu, jossa uhkia ei puutu: saako Mark pukunsa korjattua, miten hän saa viestin pelastajilleen, riittävätkö happi ja ruoka?

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 30.11.2015 23:46 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Andy Weir: Yksin Marsissa
07.01.2016 19:40 #2

Minun piti lukea tämä kirja jo ennen elokuvan katsomista, mutta en sitten ehtinyt. Elokuvahan oli ihan huippu, joten laitoin aika paljon odotuksia kirjallekin. Enkä pettynyt. :) Todella hyvä kirja, nautin ihan suunnattomasti tämän lukemisesta. Eipä ole hetkeen tullutkaan näin hyvää lukukokemusta vastaan.

Parasta antia kirjassa oli se miten vastaan tulleisiin ongelmiin pureuduttiin. Jokainen ongelma pilkottiin pieniin osiin ja jokainen osa käsiteltiin erikseen. Ihastuttavan looginen tapa! Täytyy kyllä myöntää, että loppua kohden se kävi hiukan tylsäksi ja mielenkiinto kaikkiin pieniin yksityiskohtiin lopahti. Mutta kirja oli uskollinen tyylilleen, joten ei sitä kuvailutapaa voi oikein väheksyäkkään sen takia.

Watney oli aika jännä heppu, hyvin päättäväinen ja jossain määrin tunneköyhä. Hahmoa oli paremmin kuvattu elokuvassa, mutta siinä oli se etu, että hahmon näki, kun taas kirjassa oli minä-kertoja, jolloin eleet ja ilmeet eivät näkyneet lukijalle. Ja koska kirja on kirjoitettu päiväkirjamerkintöjen kautta, se on ymmärrettävää, että suuret tunteet puuttuvat. Siinä vaiheessa, kun Watney kirjoittaa lokia, hänen voi olettaa laantuneen mahdollisista tunnekouhuista sen verran, että ne eivät näy läpi. Tai ainakin näin minä sitä itse pohdin. Mutta minä siis pidin Watneysta, sisukas ja kekseliäs hahmo. Ja hahmon huumori upposi minuun.

Olihan tämä tarina melkoinen seikkailukertomus, jossa loppupuolella vastaan tulevat vastoinkäymiset alkoivat hieman puuduttaa (leffassa oli osattu säännöstellä näitä fiksusti). Mutta ymmärrän tätäkin piirrettä. Ongelmat, joita Watney kohtasi, ovat varmasti ihan todellisia avaruusmatkailussa ylipäätänsä. Se hiukan hämmentää, että miksi ne kaikki ongelmakohdat piti ympätä samaan tarinaan... No, anyways, loppufiilis kirjasta oli todella hyvä kaikesta huolimatta.

emerald
Otus
emerald vastasi aiheeseen: Arvostelu: Andy Weir: Yksin Marsissa
08.01.2016 10:13 #3

Kyllä meni ainakin minulla yli tuo ongelmanratkaisutykitys ja -vauhti, mikä varsinkin kirjan alkupuolella meinasi saada lopettamaan lukemisen. Onneksi jotenkin tasoittui kun Maan osuus tuli mukaan. Jotenkin olisin odottanut, että päähenkilö olisi kirjannut päiväkirjaan vakavampia tunteita ja filosofointia enemmän tai yleensä. Asetelma oli kuitenkin aika nerokas ja otollinen sellaiseen. Mutta hyvä kirja tuo lopulta silti oli. Elokuvaa en ole nähnyt, pitää pitää vähän taukoa ennen kuin katsoo sen....

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Andy Weir: Yksin Marsissa
08.01.2016 12:14 #4

Tykkäsin. Ei mitään korkeakulttuuria, mutta erinomaista viihdettä. Kieltämättä soveltuu paremmin sellaisille lukijoille, jotka pitävät teknisistä yksityiskohdista ja haluavat selityksen jokaisen ongelman ratkaisuun. Itse tuppaan aina takertua kirjojen epäloogisuuksiin, ne ärsyttävät suunnattomasti. Tästä ei tarvinnut ärsyyntyä. Oli hyvä.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

max
max vastasi aiheeseen: Andy Weir: Yksin Marsissa
08.01.2016 14:53 #5

Ongelmien 'kasaus' johtuu ehkä osin siitä että Weirhän julkaisi tätö alunperin jatkokertomuksena netissä, jolloin joka osassa piti olla ratkottavaa, ettei lukijat kyllästy.. Leffassa oli kieltämättä parempi rytmi ja mielestäni myös paremmat Maa-osiot, joita pidin kirjassa huonoimpana osana. Seuraavaa Weirin kirjaa odotan innolla, varmasti tulee tasaisempaa jälkeä kun lähtee alustapitäen kirjoittamaan yhtenäistä romaania.

Emelie vastasi aiheeseen: Andy Weir: Yksin Marsissa
08.01.2016 17:13 #6

^ No niin, tuo selittää aika paljon. Se selittää myös sen, miksi tarina tuntui välillä hyvin paljon osista koostetulta.

Weirin seuraavat kirjat kiinnostavat minuakin, jännä nähdä millaista jälkeä hän tosiaan saa aikaiseksi, kun nyt kirjoittaa yhtenäistä romaania jatkokertomuksen sijaan.

21.05.2016 12:56 #7

The Washington Postin tuoreessa artikkelissa mainitaan Weirin seuraava romaani. Hän kirjoittaa sitä parhaillaan. Teos sijoittuu Kuuhun, ja päähenkilö on tällä kertaa nainen. Mark Watney ei ole mukana.

But he's also working on another novel, this one about a city on the Earth's moon that features a female protagonist who is something of a criminal but still lovable, according to Weir. He said he doesn't intend to bring back Mark Watney of "The Martian," essentially because the wisecracking Watney would threaten to steal the show.

Samassa uutisessa kerrotaan, että Yksin Marsissa -kirjaa on myyty jo kolme miljoonaa kappaletta. Romaani jäi vähän yllättäen tämänvuotisten Tähtivaeltaja-palkintoehdokkaiden ulkopuolelle.

Weir puhui myös huhtikuussa uudesta kirjastaan:

The book is another scientifically accurate story. The main character is a low-level criminal in a city on the moon. Her challenges are a mix of technical/scientific problems, as well as juggling personal interactions—staying a step ahead of the local police, working with shady and dangerous people to do illegal things.

She doesn’t encounter any distinctly “female” challenges. There’s no love plot. And the story takes place in a future society where there is practically no sexism.

Viimeksi muokattu: 21.05.2016 12:57 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Freyja

02.12.2016 12:13 #8

Minulla on nyt Yksin Marsissa kesken. Olen lukenut yli puolet, ja tykkään kirjasta. Tähänastisilla näytöillä annan neljä tähteä tietokannassa, mutta katsotaan vielä miten loppupuoli toimii. Lukukokemus olisi varmasti erilainen, jos en olisi nähnyt elokuvaa. Nyt tiedän koko ajan, miten juoni etenee. Paitsi filmiin on tietenkin tehty muutoksia.

Yksin Marsissa - pokkari ilmestyy maaliskuussa. Täytyy antaa Into-kustannukselle kehuja siitä, että pokkariin ei ole laitettu elokuvakantta, vaan käytetään samaa kuin kovakantisessa. No ensi-illasta on pokkarin julkaisuhetkellä kulunut jo puolitoista vuotta, joten leffalla ei varmaan ole myyntiin enää vetoapua.

Olen kuitenkin yllättynyt siitä, että Suomessa kirjaa ei nähdä ollenkaan elokuvakannella, edes pokkarina. Suomennos julkaistiin viime vuonna sopivasti juuri ensi-illan alla. Usein kustantajat haluavat hyödyntää medianäkyvyyden ottamalla kaiken irti leffajulkaisusta. Mutta olisi todella ikävää katsella kovakantisen kirjan kannessa elokuvajulistetta, joten olen tyytyväinen Innon päätökseen. Englanninkielisessä maailmassa leffakannella varustettu painos luonnollisesti julkaistiin:

Viimeksi muokattu: 02.12.2016 12:17 : Jussi.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Andy Weir: Yksin Marsissa
10.04.2017 21:38 #9

Yksin Marsissa nyt luettu pokkarina, ja tykkäsin kovasti. Näin elokuvan ennen kirjan lukemista, joten vaikea sanoa millainen lukukokemus olisi ollut jos tarina ei olisi jo tuttu. Tuttuudesta huolimatta tarina oli jännä ja veti ihan mukavasti eteenpäin, lukuun ottamatta jo muidenkin mainitsemaa episodimaisuutta, joka ehkä toimi nettijulkaisussa paremmin. Maan kohtaukset tuntuivat minustakin jotenkin valjummilta, mutta en osannut sanoa johtuiko se jonkinlaisesta kömpelyydestä vai siitä, että kerronta poikkesi yhtäkkiä niin paljon Watneyn lokimerkinnöistä.

Ja leffakansia vierastavana olen tyytyväinen siihen, ettei kannessa ole leffajulistetta. Tämä kansi sopii kirjaan paremmin. Itse jännäsin sitä että olisiko pokkarissa sama kuva kuin kovakantisessa, ja onneksi oli. Tulee kirjakaupassakin esiin paremmin...

14.06.2017 13:08 #10

Weirin uusi romaani Artemis ilmestyy marraskuussa. Ennakkotietojen mukaan kovakantisella kirjalla on pituutta 320 sivua. Aikookohan Into-kustannus suomentaa Artemiksen nopeasti? Pidin sen verran paljon Yksin Marsissa, että luen uuden kirjan tarvittaessa englanniksi.

The bestselling author of The Martian returns with an irresistible new near-future thriller — a heist story set on the moon.

Jazz Bashara is a criminal.

Well, sort of. Life on Artemis, the first and only city on the moon, is tough if you're not a rich tourist or an eccentric billionaire. So smuggling in the occasional harmless bit of contraband barely counts, right? Not when you've got debts to pay and your job as a porter barely covers the rent.

Everything changes when Jazz sees the chance to commit the perfect crime, with a reward too lucrative to turn down. But pulling off the impossible is just the start of her problems, as she learns that she's stepped square into a conspiracy for control of Artemis itself — and that now, her only chance at survival lies in a gambit even riskier than the first.

Viimeksi muokattu: 14.06.2017 13:09 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Nylkky

09.11.2017 15:17 #11

Adlibris väittää toimittavansa Artemiksen 2-5 arkipäivässä.

Jussi kirjoitti: Aikookohan Into-kustannus suomentaa Artemiksen nopeasti? Pidin sen verran paljon Yksin Marsissa, että luen uuden kirjan tarvittaessa englanniksi.

Innon ensi kevään katalogi on julkistettu, eikä Artemis ole mukana. Toivottavasti saamme suomennoksen sitten syksyllä 2018.

Jokin aika sitten uutisoitiin , että Phil Lord ja Christopher Miller ohjaavat Artemis-elokuvan.

Tässä vielä kirjan brittikansi:

Viimeksi muokattu: 09.11.2017 15:35 : Jussi.

01.04.2019 16:08 #12

Artemis ilmestyy suomeksi Innolta kesäkuussa! Kirja on kovakantinen, ja pituudeksi on merkitty 320 sivua. Kääntäjänä toimii Annukka Kolehmainen.

Jasmine Bashara ei oikeastaan halua olla sankari, hän haluaa vain rikastua. Ei niin pöyhkeän rikkaaksi kuin monet hänen kotikaupunkiinsa Artemikseen saapuvat turistit vaan mukavasti toimeentulevaksi. Artemis on ihmiskunnan ensimmäinen ja ainoa asuinpaikka Kuussa.

Kun tuhannen taalan tilaisuus osuu kohdalle, Jazz ei kieltäydy. Aloittelevasta salakuljettajasta kuoriutuu huippurikollinen, eikä hänen käänteistään puutu taitavaa juonittelua, teknistä osaamista tai vauhtia – asennekin on kohdallaan. Jazz ei ole koskaan ollut kiipelissä, josta hän ei älynsä avulla selviäisi. Jazzin on suunniteltava täydellinen rikos, mutta ei siinä kaikki. Hän huomaa sotkeutuneensa vaaralliseen vyyhteen, jossa on kyse koko kaupungin hallinnasta.

Artemis on Yksin Marsissa -menestysromaanin kirjoittajan uutuusteos. Se sijoittuu kaupunkiin, joka on kiehtovan mielikuvituksellinen ja silti kovin tuttu. Päähenkilön pettämätön kyky ratkaista pulmat ja nauttia elämästä pitävät lukijan hyppysissään huikeaan loppuun asti.

EDIT: Suomennoksessa käytetään brittikantta:

Viimeksi muokattu: 06.04.2019 00:39 : Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty, NoctilucA

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Andy Weir: Yksin Marsissa
03.10.2019 18:45 #13

Artemis meni näköjään kahdessa päivässä, vaikka käyn töissäkin. Sanomattakin on selvää, että tykkäsin. Oli toisaalta aika helppo/kepeä. Nuortenromaani? Meno oli niin kova, että minuakin hengästytti.

Uusin jäsen: ArunaK