Erin Morgenstern

25.06.2012 19:34 - 09.10.2013 17:16 #1 : Rinja
Erin Morgenstern kirjoittanut Rinja

Erin Morgenstern: Yösirkus

Basam Books 2012 - Risingin tietokannassa

ÄLÄ LUE TÄMÄN TEOKSEN TAKAKANSITEKSTIÄ. Älä lue siis myöskään esittelyä Risingin tietokannasta, sillä se on sama kuin takakansiteksti. Jos vahinko on jo päässyt tapahtumaan, olen varsin pahoillani, mutta kehotan joka tapauksessa nyt ainakin olemaan muistelematta saatika kertaamatta, mitä siinä sanottiinkaan.

Teosta lukiessani olin omasta puolestani hyvin pahoillani, että olin mennyt lukemaan takakansitekstin. Kirja olisi varmasti ollut parhaimmillaan, jos siitä ei olisi tiennyt yhtään mitään; jo se olisi auttanut, ettei olisi tiennyt takakansitekstin paljastamia avainkohtia. Mutta miten sitten houkutella lukijoita tälle hienolle teokselle, joka on juuri voittanut parhaan esikoisromaanin Locus-palkinnonkin, jos siitä ei ole hyvä kertoa mitään? Riittääkö, että yritän hehkuttaa itse yösirkusta, joka luo koko kirjaan ainutlaatuisen tunnelman ja ansaitsisi tulla muistetuksi aivan omana käsitteenään? Riittääkö, että paasaan kauniin klassisesta ja vähäeleisestä kirjoitustyylistä, joka soveltuu täydellisesti kuvaamaan 1800-luvun lopulle sijoittuvaa maagista peliä? Riittääkö, että kerron kaiken liittyvän kaikkeen ja ylittävän totutut rajat?

Lue lisää...

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 09.10.2013 17:16 Hiistu.

Uusin jäsen: Ilona