Viimeisin kirjahankinta

• Wanda hahmo
  • Wanda
11.09.2019 20:20 - 11.09.2019 20:22 #741 : Wanda
Vastaus käyttäjältä Wanda aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Siitä onkin aikaa, kun olen viimeksi tähän ketjuun saanut aikaiseksi kirjoittaa.. Kesän aikana on tullut hankittua melkoinen määrä kirjoja suhteessa yksiöni pikkuruiseen kokoon, mutta sitä voi murehtia, vaikkapa sitten muuton yhteydessä. Alla lueteltavat kirjat olen saalistanut pääasiassa Helsingin seudun divareista, joissa seikkaillessa en kymppiä enempää maksa per kirja, Pratchettit ja tietokirjat erikseen. Hararin uusimman suomennetun ostin Helsinki-Vantaan Suomalaisesta ja Kingin kirjoitusoppaan Aavetaajuuden kaupasta Kalliosta. Lisäksi kävin sunnuntaina Suvilahdessa sarjakuvafestareilla (kiitokset foorumille laitetusta vinkistä kytylle!), josta mukaani tarttui kolme albumia yhteishintaan 23e. Pyrin listaamaan kesän kirjaostokseni kauttaaltaan, mutta hyvin todennäköisesti jotain on unohtunut.

Spefi-kirjallisuus
Magian väri, Naamiohuvit, Pienet jumalat ja Talventakoja Pratchettilta
Unohdettu Ombria Patricia McKillippiltä. Oli aivan mahtava kirja muuten!
Anubiksen portit osat 1&2 Tim Powersilta. Nyt on herran suomennetut kirjat komiasti hyllyssä :)
Arthur C. Clarken klassikko 2001 Avaruusseikkailu.
Keskeneräisten tarujen kirja. Kartta mukana!
Hobbin Narrin kohtalo pienellä kannen repeytymällä. Lisäksi ostin tarjouksesta 15 eurolla Narrin vaelluksen.
Jack Vancen Iltaruskon maa.
Bernard Cornwellin Talvikuningas.
Jonathan Strange & herra Norrell Susanna Clarkelta
Hermann Hessen Arosusi
Kurt Vonnegutilta on tarttunut mukaan Sähköpiano, Siniparta ja Hokkus Pokkus.
Brandon Sandersonin Shadows of Self jättipokkarina.
Martinin kovakantinen Knight of the Seven Kingdoms

Kaunokirjallisuus
Donna Tarttin Tikli. Nyt on hänen kaikki kolme teostaan hyllyssä.
Paul Austerilta Timbuktu, Sattumuksia Brooklynissä ja Mies pimeässä / Matkoja kirjoittajankammiossa. Tämä mies on nopeasti noussut yhdeksi lempikirjailijoistani mainstreamkirjallisuudessa. Timbuktu on mukavan lyhyt ja nopea opus tutustua Austerin proosaan!
Salman Rushdie Keskiyön lapset.
Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys.
Richard Bachilta Lokki Joonatan ja Kohoa siivillesi. Niin ja näin meniskö enemmänkin spefin puolelle.
Christien Idän pikajunan arvoitus. Yksi lempi Christieistäni tuli vastaan vain eurolla niin olihan se nyt pakko saada.

Tietokirjallisuus
Mirkka Lappalaisen Susimessu, joka kertoo nuijasodasta. Samalta naiselta myös aikansa tieto-Finlandia voittaja Pohjolan Leijona: Kustaa II Aadolf ja Suomi 1611-1632.
Stephen Kingiltä yllämainittu Kirjoittamisesta.
Yuval Noah Hararin 21 oppituntia maailman tilasta.
Juha Pentikäisen ja Risto Pulkkisen jättimäinen opus Saamelaisten mytologia. Tietokirjahyllyni mytologiaosasto sai jatkoa :)

Sarjakuvat
Kiusanhenki Ahmed Ahne
Petri Hiltusen kovakantiset albumit Anabasis osat 1 ja 2

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”
Viimeksi muokattu: 11.09.2019 20:22 Wanda. Syy: Lisäsin sarjakuvat

• Orduuka hahmo
  • Orduuka
16.09.2019 20:32 #742 : Orduuka
Vastaus käyttäjältä Orduuka aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Ostin Ellibsistä e-kirjana Merja Leppälahden Vahvaa väkeä: Kotimaisia uskomus- ja fantasiaolentoja. Kustannus n. 4 euroa. Olen tätä joskus selaillut kirjastossa, mutta nyt kulkee kätevästi mukana puhelimessa. Käyttö: kirjoittamisen taustamateriaalia.

18.09.2019 20:40 #743 : Taru Väyrynen
Vastaus käyttäjältä Taru Väyrynen aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Ostin e-kirjana Rothfussin The Name of the Wind. Olen nyt lukenut sitä niin pitkälle, että olen lumoutunut omaperäisestä ja kauniista kuvauksesta, ja uumoilen, että esiin keriytyy kiehtova tarina. Hyvä ostos siis!

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

14.10.2019 22:28 #744 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Edellisen listaukseni jälkeen on kertynyt tämmöinen satsi kirjallisuutta muun muassa Parikkalan Kantrikirppikseltä, Savonlinnan Superkirppikseltä ja Vanha Pöllö antikvariaatista. Monista ei tarvinnut edes maksaa mitään, koska Savonlinnan museolla oli jaossa vanhoja tietokirjoja ja kotikunnassani oli viime viikolla yksi tapahtuma minkä yhteydessä jaettiin kirjastopoistoja. Mystinen puutarha kirjan sain tänään lahjaksi eräältä sen tekijöistä, joka on opiskeluaikaisia tuttujani.

Kaunokirjallisuus:

Kenneth Grahame: Kaislikossa suhisee
Joanne Harris: Sarkaa ja samettia
Robin Hobb: Narrin salamurhaaja
Robin Hobb: Narrin vaellus
Christian Jacq: Niilin poika
Astrid Lindgren: Mio, poikani Mio
Astrid Lindgren: Saariston lapset
Jean Rabe: Kapina (Kivistä näkijät osa I)
Jean Rabe: Kuoleman tie (Kivistä näkijät osa II)
Jean Rabe: Hiisikansa (Kivistä näkijät osa III)
Angie Sage: Septimus Heap - Magiaa

Stephen King: Yksinäinen sormi, kovakantinen
H.G. Wells: Aikakone/Maailmojen sota, kovakantinen
Mike Pohjola: Ihmisen poika, kovakantinen
Harry Harrison: Ruostumaton Teräsrotta syntyy, pehmytkantinen
Harry Harrison: Ruostumaton Teräsrotta 3 Teräsrotta pelastaa maailman, pehmytkantinen
Richard Bachman: Teloittajat, kovakantinen

sekä sarjakuva-albumit

Rosinski - Dufaux: Blackmore (Kadonneiden nummien valitus 2)
Rosinski - Dufaux: Dame Gerfaut (Kadonneiden nummien valitus 3)

Pari muutakin olisi matkaan lähtenyt, mutta kuuluivat sarjoihin, jotka myytiin vain kokonaisina kimppuina, hiukan pettynyt olin mokomasta. En näe intoa maksaa 200 euroa seitsemästä kirjasta, joista tarvitsen vain yhden. Kyseessä oli Mustan Torni. Samalla kauppiaalla olisi ollut hyllystäni uupuva Pratchettin yksi Onttu-kirja, mutta sekin myytiin vain trilogiana. Pyh!

Niin jäi saaliini pienemmäksi, mutta kokonaishinta 95€ ei haitannut. Siitäkin melkein puolet nielaisi nuo albumit. Puuttuvien osalta jatketaan vain metsästystä, kyllä ne jostain käsiinsä saa.

• kyty
14.11.2019 14:12 #746 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Mikko Kamula: Ikimetsien sydänmailla

Tästä sarjasta on sikäli hyvä fiilis, että toivon sen olevan niitä sarjoja jotka ostaa ilokseen loppuun asti... Ainakin aiheen puolesta luulisi olevan minulle sopiva kirja.

21.01.2020 22:03 #747 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Hautakummun salaisuus sekä muita kertomuksia ja kirjoituksia. Kootuista teoksista minulta puuttuu enää viides osa, muuten suomennetut Lovecraftit alkavat olemaan hallussa. Vielä kun jaksaisi lukea ne kaikki.

The Walking Dead, volumet 13 ja 14. En ole varma, aionko hankkia nämä kaikki hyllyyn, kerättävää kun olisi vielä melko perkeleesti ja mielenkiintoni tätä zombisarjista kohtaan on jo laskemaan päin. Kyllä näitä silti albumin tai kaksi vuodessa viitsii lukaista.

Batman: Year One. Leppiksen ensimmäinen vuosi taistelussa rikollisuutta vastaan. Frank Millerin klassikkosarjis on jäänyt aiemmin väliin, mutta nyt pääsen sivistämään itseäni.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• NoctilucA hahmo
  • NoctilucA
    Epäkuollut
21.01.2020 22:54 #748 : NoctilucA
Vastaus käyttäjältä NoctilucA aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Tilasin vastikään ilmestyneen Neonkaupungin ja JP Koskisen Kannibaalien keittokirjan.

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

22.01.2020 09:45 #749 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Oo, Kannibaalien keittokirja! Varmaan ainoa vuosiin lukemani kirja jonka lainasin joltakulta enkä hankkinut omaan hyllyyn. Juoni kuulosti niin verrattomalta että en voinut vastustaa kiusausta.

22.01.2020 18:40 #750 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Viimeisin kirjahankinta

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• NoctilucA hahmo
  • NoctilucA
    Epäkuollut
23.01.2020 09:28 #751 : NoctilucA
Vastaus käyttäjältä NoctilucA aiheessa Viimeisin kirjahankinta

Astorethein kirjoitti: Neuvotaanko Kannibaalien keittokirjassa, mistä janssoninkiusaukseen saa Janssonia mahdollisimman tuoreena?

:lol: Odottelen kirjapostia vielä saapuvaksi, joten en tiedä. Reseptejä siinä pitäisi ainakin olla!

• Pyrexia hahmo
  • Pyrexia
31.01.2020 17:29 #752 : Pyrexia
Vastaus käyttäjältä Pyrexia aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Äsken laitoin tilaukseen Sarah J. Maas: Throne of Glass, Taistelun myrskyt.
Viimeisin kirja jonka olen saanut käsiini postista on Stephen King - Hohto.
Muita äskettäin hankittuja:

Tomorrow is tomorrow

• kyty
28.03.2020 23:55 #753 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Anniina Mikaman Tinasotamiehet, e-kirjana tosin. Tämä lienee sopivaa luettavaa näinä ankeina aikoina! Ainakin tykkäsin kahdesta aiemmasta osasta kovasti, ja toivoisin että tämä trilogia olisi ollut olemassa kun olin itse nuorempi.

• Jussi hahmo
  • Jussi
17.05.2020 21:59 #754 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Ostin viimeksi kaksi kirjaa Adlibriksesta. Hyödynsin kymmenen prosentin alennuskoodin, ja kirjojen hinnoiksi tuli:

Mark Lawrence: The Girl and the Stars – 10,80 euroa
Michael J. Sullivan: Theft of Swords – 9,80 euroa

Toimitus oli ilmainen.

The Girl and the Stars on huhtikuussa ilmestynyt uutuuskirja, joka avaa Book of the Ice -fantasiatrilogian. Omistan Lawrencen edellisen trilogian Book of the Ancestor kaikki osat kovakantisina, mutta päätin kuitenkin tilata TGatS:n isokokoisena nidottuna laitoksena (trade paperback), koska sen sai noin edullisesti. Kovakantinen kirja olisi maksanut verkkokaupassa huomattavasti enemmän.

Theft of Swords on vuonna 2011 julkaistu yhteisnidepokkari, joka sisältää The Riyria Revelations -sarjan kaksi ensimmäistä osaa yksissä kansissa. En ole lukenut mitään Sullivanilta, mutta miehen kirjat ovat hyvin suosittuja. Katsoin Theft of Swordsin alusta, että kyseessä on pokkarin 12. painos. The Riyria Revelations on ymmärtääkseni ns. perinteistä fantasiaa.

Ennen tuota Adlibris-tilausta edellinen kirjahankintani tapahtui Huuto.netissä. Olen viime vuosina keräillyt Robin Hobbin alkukielisiä kovakantisia kirjoja, jos on sopivaan hintaan tullut vastaan. Innostuin ostamaan Huudosta paketin, joka sisälsi kaikki kolme The Tawny Man -trilogian (suom. Lordi Kultainen) osaa kovakantisina brittilaitoksina. Hinnaksi tuli 35 euroa, ilmaisella toimituksella.

Minulla itse asiassa oli hyllyssä ennestään kaksi osaa The Tawny Manistä, mutta tilasin silti paketin. Ostin pari-kolme vuotta sitten Fool's Faten kovakantisena noin kympillä, ja The Golden Foolin myöhemmin trade paperbackinä kierrätyskeskuksesta puolellatoista eurolla. Trilogian avausosa Fool's Errand oli ainoa, joka puuttui. Aion myydä kaksi kirjaa divariin, jotta saan vähän takaisin rahaa. Ja tosiaan käytin hyvin pienen summan TGF:n suurikokoiseen nidottuun versioon.

Omistan nyt kaikki muut Hobbin kirjat kovakantisina englanninkielisinä paitsi Royal Assassinin, Assassin's Questin sekä kaikki The Liveship Traders -trilogian osat. Näkijän tarun kaksi puuttuvaa kirjaa aion hankkia uusina kuvitettuina sidottuina laitoksina – Royal Assassin julkaistaan noin kuukauden päästä. Assassin's Apprentice minulta löytyy jo hyllystä kyseisessä formaatissa. Mutta voi olla, että kokoelmaani jää The Liveship Tradersin kokoinen aukko, jollei sidottua uudelleenjulkaisua tapahdu. Alkuperäisiä kovakantisia kirjoja on aika toivotonta hankkia järkevään hintaan.

04.06.2020 21:07 #755 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Viimeisin kirjahankinta
Tänä keväänä on ollut normaalia vähemmän kirjahankintoja, koska kirppikset ja muut sen tyyppiset paikat menivät kiinni pandemia-rajoitteiden ajaksi. Tekstiilityökirjan sain ilmaiseksi paikallisen missio kirppiksen poistotavaralootasta, hieman ennen karanteenin alkua.

Joe Abercrombie: Kuninkaiden viimeinen keino
Martti Haavio: Bjarmien vallan kukoistus ja tuho
Karhu - Malmström - Mannila: Hyvä sauma - Tekstiilityön käsikirja
Mikko Moilanen: Viikinkimiekat Suomessa

Loput ovat uusia nettikaupoista tilattuja kirjoja. Historialliset tietoteokset olivat suomalaisen kirjallisuuden seuran alennusmyynnistä ja Abercrombie Löytyi aikaisemmin Kirjavan korona-alesta.

• Skie hahmo
  • Skie
05.06.2020 09:10 #756 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Viimeisin kirjahankinta

Always follow your doubts.

05.06.2020 10:21 - 05.06.2020 10:22 #757 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Viimeisin kirjahankinta

Skie kirjoitti: Hankin tuossa hetki sitten Werner&Jarlin kirja-alesta puuttuvat osat (1-4 sekä 7-8) Noituri-sarjasta. Sain aikoinaan osat 5 ja 6 arvostelukappaleina ystävältäni ja nyt ajattelin täydentää kokonaisuuden. Suurin osa sarjasta on edelleen lukematta, mutta nytpä niihin on helpompi tarttua kun omasta hyllystä löytyvät...

Katselin noita eilen Suomalaisessa. Olivat 32,95€ kappale. Aika hauska, kun niitä on saanut 10/15€ kappale tarjouksista tässä vuosien varrella, mutta nyt kun tuli TV-sarja, niin surutta rahastetaan.
Viimeksi muokattu: 05.06.2020 10:22 KiLLPaTRiCK.

• Skie hahmo
  • Skie
05.06.2020 20:28 #758 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Viimeisin kirjahankinta

KiLLPaTRiCK kirjoitti:

Alesta sai onneksi kohtuulliseen 14,50 euron hintaan, joten ei jäänyt rahastuksen maku. :grin:

Always follow your doubts.

05.06.2020 22:44 #759 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Viimeisin kirjahankinta
En viestistäsi päätellen edes ajatellut, että sinä olisit maksanut niin paljon, kun kerroit alesta ostaneesi.

Lähinnä viittasin hintaan, jota kivijalkaliike näistä nykyisin pyytää. No, ei tarvitse kirjakauppoja enää kauan katsella kaupungilla. Mikä on Risingshadow jäsenien veikkaus? Viisi vuotta, kymmenen vuotta, kun viimeinen kirjakauppa sulkee ovet. Entä printatun kirjan viimeiset painokset? 10 vuotta, 20 vuotta? Siis sellaisen kaikille tarjotun esim. Stephen King kirjan painos. Varmaan myöhemminkin tulee jotain LP-levyjen tyyliin julkaisuja vielä niille, jotka harrastavat alaa, mutta surkea on kyllä tulevaisuus näin kovakantisen keräilijän näkökulmasta. Sniif...

06.06.2020 00:32 #760 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Viimeisin kirjahankinta

Radio, liikkuva kuva, televisioiden yleistyminen kodeissa, väritelevisioiden yleistyminen kodeissa, tietokone ja Internet, videopalvelut...

Näitä fyysisten kirjojen lopun alkuja on ollut vaikka millä mitalla. Ei nettikauppojen yleistyminen suinkaan tarkoita, että oikeat kirjat olisivat katoamassa minnekään. Niiden suosio tulee varmasti laskemaan vielä jonkin aikaa, mutta ei kehitys tule ikuisesti jatkumaan. Kaikki muut edellä mainitut tietolähteet tulevat seuraavien vuosien, vuosikymmenten ja -satojen kuluessa varmasti muuttumaan tunnistamattomaksi, mutta ikiaikainen painettu kirja tulee viemään tilaa tulevienkin sukupolvien hyllyiltä. Varsinaisten kirjakauppojen kohtalosta en ole niinkään vakuuttunut, mutta perinteisistä kirjoista ei taatusti tule mitään hipstereiden kehuskelunaiheita.

Kannattaa lukea tämä kolumni. Se on oikein piristävä, ja ohimennen mainiten, luin senkin alunperin fyysisestä koottujen kolumnien kokoelmapokkarista, jonka hankin ihan "oikeasta" kirjakaupasta viime syksynä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Rinja, kyty

Uusin jäsen: Topi Kopakkala