06.06.2020 01:53 #761 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
Tai siis ei tule viemään tilaa, kun heillä ei edes ole kirjahyllyjä. Miksi sinulla olisi kirjahylly, kun kännykässä voi olla miljoona kirjaa?
Hassua, että ihmiset eivät tunnusta mihin asiat ovat menossa. Lehdet tulevat katoamaan. En edes itse tilaa yhtään lehteä, vaikka olen yli 50 vuotta vanha. Tästä tietysti ajatuksena, tuleeko koko toimittajan ammatti katoamaan? Siis se kaikkien elokuvien sankari, kun pitää vain himassa tehdä some kameralla uutisia? Onko nykyinen sukupolvi toimittajia viimeiset, jotka ikinä jäävät ammatistaan eläkkeelle? Siis printatun median osalta. Muistan, kun yksi 20 vuotta nuorempi ystäväni kertoi, että miksi hän ei katso uutisia televisiosta? Nehän ovat vanhoja uutisia. Lehdissä ne ovat jo kaksi päivää vanhoja.
Ei kukaan nuori tule ostamaan kirjoja samalla tavalla kuin me ostimme.
Nythän kuunnellaan kirjoja ja jos ei jaksa kuunnella, niin sen voi laittaa soimaan nopeammalla vauhdilla, niin ehtii kuunnella useamman.
CD katosi, kun tuli striimaus. Uudet kirjat katoavat, kun niiden kirjoittamisella ei enää voi tehdä rahaa. Elämä on. Onneksi elin aikaa, jolloin oli mahtavia kirjoja lukea, upeita SciFi sarjoja katsoa ja elokuvia nähdä teattereissa. Kohta:
All those moments will be lost in time, like tears in rain...
Muokannut 06.06.2020 01:59 KiLLPaTRiCK

06.06.2020 13:36 #762 :: kyty
Viimeisin kirjahankinta
Olen hieman eri mieltä tuosta kirjojen täydellisestä katoamisesta, tai ehkä se on enemminkin toiveajattelua, mutta en usko että ne katoaisivat kokonaan ihan heti. Tai ehkä käykin niin, että niistä löytyy vain vintagepainoksia tyyliin c-kasetit ja vinyylit, jollaisia varmaan tulevaisuuden nuoret nostalgiahöyryissä julkaisevat myös cd:llä tai dvd:llä... Tulevaisuudestahan ei voi koskaan tietää. Mutta painetulla kirjalla on joitakin etuja digitaaliseen nähden: se ei tarvitse sähköä, se ei koskaan täysin katoa markkinoilta ja sen käyttöliittymä toimii ajasta ja paikasta riippumatta. Kovin moni ei aktiivisesti saa haettua esiin edes 90-luvulla julkaistuja nettitekstejä, eikä kaikkia kirjoja ole edes mahdollista enää lainata tai ostaa e-kirjana, mutta on edelleen mahdollista törmätä vuosikymmeniä vanhoihin paperikirjoihin.

Se mitä nuorten asenteista tiedän, niin moni suhtautuu painettuihin teoksiin ihan positiivisesti, ja netistä lukeminen on enempi sitä ettei ole varaa hankkia niitä fyysisinä. Sinänsä moni haluaa tukea tekijöitä, ja nettisarjakuvistakin on yleensä fyysinen kopio myynnissä, vaikka lukijat olisivat pääasiallisesti nettikansaa. No, tiedä sitten että onko kyseessä enemminkin tekijöiden halu saada tuotoksensa paperille kuin lukijoiden halu kerätä niitä hyllyyn...

Kirjakauppojen kuolema ja omakustantamisen yleistyminen tietysti vaikuttaa myös niin, ettei teoksia edes löydä helposti. Ne tietää jotka tietää. Kuinka moni tietää, että yksi menestyneimmistä suomalaisista sarjakuvantekijöistä on Minna Sundberg? Häntä ei yleensä edes mainita, kun sarjakuvantekijöistä puhutaan. Sarjakuva on jo suureksi osaksi netissä, kirjat saattavat tulla perässä, jos tulevat.

Kirjojen ongelma on että niitä ylipäätään luetaan vähemmän. (Myös sarjakuvia luetaan vähemmän.) Muulle viihteelle kuten sarjakuvalle netti on luonteva paikka, ja niihin törmää somessa helpommin. Mutta kirjoja ei lueta yleensä selaimella vaan ne ladataan lukuohjelmaan tai laitteeseen. Toinen ongelma on se ettei luovassa työssä ylipäätään liiku rahaa, vaikka sitä kulutetaan joka paikassa. Oletus on että uutisten ja viihteen pitää olla ilmaista ja kirjailijat sun muut luovan työn tekijät eivät edes ansaitse rahaa. Palkkiot ja sopimukset huononevat koko ajan ja kaikki oikeudet pitää myydä nappipalkkiota vastaan.

Mutta väitän että se mitä suuresta osasta nettisarjiksiakin on 30 vuoden kuluttua jäljellä on nimenomaan fyysinen julkaisu. Pitäisin todennäköisenä että suurelle osalle kirjoista fyysinen julkaisu on myös oikeampi formaatti, ja että lukijat mielellään hankkivat ainakin osan kirjoista fyysisenä. Ehkä ne saa painatettua omaan käyttöön halutessaan print on demand-palveluissa.

Mutta ehkä se on toiveajattelua. Olen itse niitä ihmisiä joka ei voi kuvitellakaan kotia ilman kirjahyllyä, mutta moni ahdistuu nykyään pelkästä ajatuksesta että kotona on "turhaa" tavaraa ja siitä pitää päästä eroon vaikka heittämällä roskikseen. Toisaalta myös nuorissa on keräilijöitä. Tuskin kirjojen fyysinen keräily kokonaan loppuu.
Tykännyt: Jussi, Skie

07.06.2020 01:30 #763 :: Adolfina Romanov
Viimeisin kirjahankinta
Lehtien kohtalo vaikuttaa todellakin kehnolta, mutta kirjoistahan minä halusinkin puhua. Kaikki eivät osaa keskittyä äänikirjoihin, ja e-kirjojen kirkas valo särkee useimpien silmiä. Sähköisten kirjojen valikoima ei välttämättä harrastajalle riitä. Sähköisten kirjojen suosio voi nousta, mutta se ei välttämättä ole fyysisiltä kirjoilta pois. Fyysisellä kirjalla on tiettyjä etuja, joita on mahdoton saada e-kirjalle.

En minä ole sulkemassa pois "tosiasioita", huomautan vain, ettei kannata ajatella asioita liikaa tyyliin "eivät nuoret ikinä..." Olenhan minäkin 17. Minulla ei ole yhtäkään itseni ikäistä ystävää, joka lukisi e-kirjoja tai kuuntelisi äänikirjoja. Vielä viime lokakuussa esimerkiksi BookBeat ilmoitti olevansa yhä tappiota tekevä firma, joten on uhkarohkeaa heittää jo tässä vaiheessa ilmoille ennuste, että äänikirjayritykset syrjäyttäisivät perinteiset kustantamot.

07.06.2020 10:20 #764 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
En usko, että e-kirjat korvaavat kirjoja. Ihmisillä on niin paljon muuta tekemistä nykyisin, että kirjat vain pikku hiljaa vähenevät. Lähinnä ajattelin, että tämä on numbers game. Kirjojen kohtalon jakaa myös fyysinen media (CD, DVD ja Blu-ray)
Laskeviin lukuihin on vaikea sijoittaa.

• Jussi hahmo
  • Jussi

06.08.2020 14:08 #765 :: Jussi
Tässä viimeisimpiä kirjaostoksiani:

Eilisiltana tilasin Adlibriksesta Terry Pratchettin Lords and Ladiesin ja Interesting Timesin. Kyseessä ovat The Discworld Collector's Library -sarjassa julkaistut kangaspintaiset kovakantiset kirjat, joissa ei ole kansipaperia. Hyödynsin saamani alennuskoodin, ja hinnaksi tuli 11,80 euroa per teos. Kuljetus on ilmainen. Omistin molemmat kirjat ennestään pokkareina, jotka lahjoitan nyt kaverilleni. Olin ostanut käytetyt pokkarit pikkurahalla divarista, ja kumpikin oli melko kulunut.

Lords and Ladies saattaa olla Pratchettin romaaneista kaikista paras, ja Interesting Times on suosikkini Rincewind-alasarjasta. Molemmat ovat sen verran vanhoja kirjoja, että olisi aika toivotonta löytää niitä alkuperäisinä sidottuina laitoksina, ainakaan järkevään hintaan.

Pari viikkoa sitten tilasin Antikvaari.fistä Pratchettin Thief of Timen. Tämä on alkuperäinen kovakantinen brittilaitos, jossa on kansipaperi mukana. Kyseessä on käytetty, mutta hyväkuntoinen kirja. Hinta oli 15 euroa, ja päälle tuli viiden euron toimituskulut. Mietin pitkään, viitsinkö noin kalliilla ostaa, mutta päädyin lopulta tilaamaan.

Hankin samalla kertaa myyjältä myös toisen kirjan, Lucius Shepardin vampyyriromaanin Kultainen kolmella eurolla. En ole tätä Locus-palkittua kirjaa lukenut. Päätin ottaa pakettiin toisenkin teoksen, kun postikulut pysyivät samoina. Thief of Time oli jo minulla hyllyssä pokkarina, jonka olin hankkinut käytettynä.

Myös pari viikkoa sitten ostin George R.R. Martinin Kuninkaiden koitoksen käytettynä kovakantisena Petri Hiltusen kuvittamana laitoksena Tori.fistä. Hinta oli viisi euroa, plus 5,90 euron toimitusmaksu. Kirja on hyväkuntoinen, mutta myyjä oli kadottanut kansipaperin. Siksi hinta oli noin alhainen. Olen omistanut Koitoksen nidottuna vuosia – siitä lähtien, kun suomennos ilmestyi.

Vielä yksi viime aikojen ostokseni on Scott Lynchin The Republic of Thieves. Tilasin kovakantisen käytetyn brittilaitoksen Huuto.netistä: kahdeksan euroa ja 5,90 euron kuljetusmaksu. Minulla on hyllyssä sarjan kaksi aiempaa osaa sidottuina amerikkalaisversioina. Kunhan neljäs osa joskus ilmestyy, aion hankkia sen uutena kovakantisena. The Republic of Thievesinkin omistin ennestään pokkarina, jonka ostin halvalla käytettynä. Täytynee hankkiutua siitä nyt eroon.

Melkein kaikki listaamani kirjaostokset ovat vaihtoja nidotuista kovakantisiin! Hankintani johtuivat osittain siitä, että sain kummitädiltäni syntymäpäivälahjaksi heinäkuussa 50 euroa, jolle piti keksiä käyttöä.
Muokannut 06.08.2020 14:28 Jussi

09.08.2020 06:58 #766 :: Freyja
Viimeisin kirjahankinta
Hankin eilen Russell Hobanin Riddley Walker -teoksen ekirjana. Somekeskustelussa tuli esille, että britit pitävät kirjaa ilmeisesti klassikkona, mutta täytyy myöntää etten itse ollut kuullut teoksesta lainkaan aiemmin. Näin sitä oppii kulttuuripohjaisesta klassikkokaanonista jotain uutta. Jossain vaiheessa otan teoksen myös luettavaksi.

28.08.2020 09:10 #767 :: Jorma Isokukko
Viimeisin kirjahankinta
Toissa päivänä tuli tilattua Harry Harrisonin Tilaa! Tilaa! Kirjasta tehty elokuva on ollut katsonta listalla varmaan vuosikymmenen, mutta kun tajusin elokuvan perustuvan kirjaan, päätin lukea kirjan ensin.

Samalla tuli tilattua myös Chris Ryanin sotakirja Vain yksi pääsi pakoon.

28.08.2020 23:42 #768 :: Freyja
Viimeisin kirjahankinta
Viimeisimmät kirjahankinnat ovat Neil Gaimanin Don't Panic: Douglas Adams & The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ja Adrian Tchaikovskyn The Doors of Eden. Molemmat sähköisinä versioina. Olen Tchaikovskylta lukenut muutaman erinomaisen teoksen ja yhden lopettanut kesken, joten jännityksellä odotan miten tämä uusin teos jaksaa innostaa.

29.08.2020 19:53 #769 :: FreakyMike
Viimeisin kirjahankinta
Olen hankkinut kesän aikana tämän verran kirjoja Imatran ja Parikkalan kirpputoreilta/kierrätyskeskuksista.

Anne Brontë: Wildfell Hallin asukas
Ellis K. Meacham: Bombayn merirosvot
Patrick O'Brian: Fregattien taistelu
Susan Price: Sterkarmin poika
Kaari Utrio: Vendela

Lopuista ei tarvinnut maksaa mitään, koska olivat poistolaatikossa kahden eri paikan eteisessä.

Risto Heikkilä: Joulun tähti
Peoples and customs of the world - West Asia
Muokannut 08.09.2020 03:09 FreakyMike

07.09.2020 02:50 #770 :: punnort
Tässä minun viimeiset kirjahankintani:

Uuno Saarnio: Mitä tiedämme äärettömästä?

Akateemisesti puolihyväksytyn matemaatikko-filosofin kirja äärettömyyden filosofiasta ja matematiikasta. Kirjoitettu 1960-luvulla. Filosofisesti hän viittaa pelkästään satoja vuosia vanhoihin lähteisiin, ja matemaattiset osat ovat epäselvästi kirjoitettuja ja osin virheellisiä. Kirjan sisältämä kontinuumihypoteesin todistus on pelkkää potaskaa.

Immanuel Kant: Puhtaan järjen kritiikki

Kant on historiallisista filosofeista niitä harvoja, joiden ajatuksissa on nykyvinkkelistäkin järkeä. Kirja tosin on kirjoitettu kaamealla kapulakielellä, ja sisältö ei ole niinkään filosofiaa kuin kognitiotiedettä ajalta jolloin kognitiotiedettä ei vielä osattu tehdä. (Ainakin sen ensimmäisen 150 sivun perusteella, jotka olen ehtinyt lukea.)

Poppy Z. Brite (ed): Love in Vein

Antologia eroottisia vampyyrinovelleja.

Outsider: Atorox, ihmisten valtias

Outsider oli suomalainen pulp-kauden kirjailija, ja tämä kokoelma sisältää kaikki kuusi Outsiderin scifiromaania Atorox-robotista.

R. Duncan Luce & Howard Raiffa: Games and Decisions

Matemaattista peliteoriaa.

Stanislaw Lem: Solaris

Pitäähän minulla olla lempiromaanini hyllyssä muutenkin kuin kirjakerhoversiona.

Ellen Datlow (ed.): Ensimmäinen kerta

Eroottisia scifinovelleja.

Hekuman huipulla

Eroottisia scifinovelleja Suomen Tieteiskirjoittajat ry:n kilpailusta.

Emmanuel Arse: Olin avaruustaistolaisten seksiorja

Novelleja, jotka ovat pornoversioita kliseisistä scifi-ideoista.
Muokannut 07.09.2020 03:00 punnort

15.09.2020 20:35 #771 :: Freyja
Viimeisin kirjahankinta
Viimeisin hankkimani kirja on pitkään odotettu uutuus Susanna Clarkelta. Piranesi tuli tänään saataville ja ehdin jo aloittaa lukemisenkin.

Muoks. Ja hankinpa tietenkin myös Joe Abercrombien A Trouble with Peacen, joka myös ilmestyi tänään. Huippu päivä.
Muokannut 16.09.2020 00:33 Freyja

25.09.2020 21:45 #772 :: kyty
Viimeisin kirjahankinta
Aina kun syksy etenee, tekee mieli lukea jotain pimeän aikaan sopivaa. Hankinkin sitten Osuuskumman jo vuonna 2014 julkaiseman Ruumiittomat - suomalaisia aavenovelleja.

06.10.2020 13:13 #773 :: kyty
Noidan Käsikirja: Aaveet.

En ole vielä lukenut, mutta äkkiseltään selattuna vaikuttaa hyvin saman henkiseltä kuin vanha Noidan Käsikirja (joka koostui oikeastaan kolmesta pienemmästä kirjasta). Tämä kirja on oikeastaan alun perin julkaistu ennen muita oppaita, ja on alun perin kooltaan isompi. Saa nähdä millainen lukukokemus on kun lapsuuden muistot puuttuvat ja kirja on palasteltu pienempään kokoon sopivaksi, mutta aiheeltaan se sopii tähän synkkään vuodenaikaan hyvin.

25.10.2020 21:24 #774 :: Mustelmann
Fingerporin koko kuva 8: Katin kanssa keittiössä

Ehdin jo miettiä, milloin sarjan seuraava osa julkaistaan ja kirjakaupassa käydessäni sitten huomasin, että siinähän se odottaa hyllyssä ottajaansa. Fingerpori on toisinaan hauskinta ja toisinaan huonointa suomalaista sarjakuvaa, mitä olen lukenut, mutta fanitustani laadullinen heittely ei tietenkään horjuta. Olen vasta selannut kirjaa lyhyesti, mutta olen bongannut jo kaksi junastrippiä.
Tykännyt: sinidean

05.12.2020 11:59 #775 :: sinidean
Esko Valtaoja: Avaruudesta

Tähtitieteellä on heikko kohta sydämessäni. Kirjahyllystä löytyykin jo noin 15 avaruutta/tähtitiedettä käsittelevää kirjaa, enkä tiedä tarjoaako tämä minulle varsinaisesti mitään uutta, mutta pidän Esko Valtaojan kirjoituksista. :)

28.12.2020 20:29 #776 :: FreakyMike
Viimeisin kirjahankinta
Tämän vuoden puolella ei varmaankaan ehdi hankkimaan enempiä kirjoja, joten tässä kaikki edellisen listaukseni jälkeen ostetut tai saadut teokset. Pääosa taitaa olla Imatran Sumashopista, Abarat, Bolitho ja kansanpukukirja löytyivät savonlinnan Wanha Pöllö antikvariaatista ja keskiajan taideaarteita esittelevä kuvateos oli sukulaiselta saatu kirjastopoisto.

Joe Abercrombie: Halki puolen maailman
Joe Abercrombie: Puolikas sotaa
Clive Barker: Abarat toinen kirja - Lumon päivät sodan yöt
Bernard Cornwell: Susien sota
Robert Harris: Diktaattori (Rooma III)
Alexander Kent: Bolitho Ranskan vesillä
Kristiina Vuori: Kaarnatuuli
Kristiina Vuori: Neidonpaula

07.01.2021 10:37 #777 :: sinidean
Viimeisin kirjahankinta
Paikallisesta kierrätyskeskuksesta löysin ilokseni keräilemääni Kuolemanportti-sarjaan osat Haltioiden tähti ja Labyrinttiin :grin:(nyt puuttuu enää kaksi osaa, jotta sarja olisi täydellinen). Maksoivat muuten vain 4 eur/kpl, mikä on huomattavasti vähemmän kuin esim. kirjamessuilla eri antikvariaattien pyytämät hinnat! :shock:

• Jussi hahmo
  • Jussi

29.01.2021 23:19 #778 :: Jussi
Viimeisin kirjahankinta
En ole kirjoittanut ketjuun vähään aikaan, joten päätin listata viime kuukausien kirjahankintojani.

Aloitetaan uusimmalla. Ostin tänään Tori.fistä Brandon Sandersonin yli 1200-sivuisen Rhythm of Warin käytettynä kympillä. Hinnan päälle tuli vielä 5,90 euron postikulut. Kyseessä on isokokoinen nidottu laitos, eli kovakantisen kokoinen "trade paperback". Rhythm of War on marraskuussa ilmestynyt The Stormlight Archive -hittifantasiasarjan neljäs osa. Ei mikään erityisen halpa ostos, mutta vastaava versio maksoi Akateemisessa uutena 24,95 euroa, kun vierailin Helsingissä pari viikkoa sitten.

Tilasin muutama päivä sitten Booky.fistä kolme kirjaa, jotka eivät ole vielä saapuneet:

- Guy Gavriel Kay: A Brightness Long Ago (8,80 €)
- Lois McMaster Bujold: Penric's Progress (6,40 €)
- David Drake: The Storm (7 €)

Postimaksu oli 3,90 euroa. Kayn kirja on kovakantinen, muut kaksi pokkareita. A Brightness Long Ago on Bookyssa tarjouksessa sidottuna, ja siksi innostuin ostamaan sen. Penric's Progress on yhteisnide, joka sisältää kolme fantasiapienoisromaania. Draken scifiromaani on Time of Heroes -sarjan toinen osa.

Ostin syksyllä George R.R. Martinin Miekkamyrskyn kovakantisena Petri Hiltusen kuvittamana laitoksena Antikvaari.fistä. Hinta oli 15 euroa, ja päälle tuli 5,90 euron toimitusmaksu. Kirjan luvattiin olevan erinomaisessa kunnossa, ja se piti paikkansa. Tästäkin tuli aika kallis käytetyksi, mutta uutena kovakantinen laitos maksaa yli 40 euroa Suomalaisessa.

Nyt kun enää yksi puuttui, niin täytyi saada hyllyyn myös Korppien kestit kovakantisena... Pari viikkoa sitten ostin sen helsinkiläisestä divarista. Hintana oli 20 euroa, mutta sain kahden euron vaihtohyvityksen eräästä luopumastani kirjasta. Olin kyseisen pokkarin ottanut vaihtohyllystä, eli en ollut maksanut siitä mitään. Korppien kestit ei ole niin hienossa kunnossa kuin ostamani Miekkamyrsky, mutta tämäkin on hyväkuntoinen kappale. Omistin molemmat suomennokset ennestään pehmeäkantisina, Miekkamyrskyn kahdeksi niteeksi jaettuna.

Samalla Helsingin-reissulla mukaani tarttui myös John Gwynnen A Time of Dread. Ostin pokkarin Suomalaisen Kirjakaupan poistokorista viitosella. Teos avaa Of Blood and Bone -nimisen eeppisen fantasiatrilogian. Tykkään Gwynnen edellisestä sarjasta The Faithful and the Fallen, ja tämä on jatkoa sille.

Tilasin kuun alussa neljä käytettyä englanninkielistä pokkaria samalta myyjältä Huuto.netistä. Hinnaksi tuli 15 euroa plus 5,90 euron postimaksu. Kirjat olivat:

- Terry Pratchett: The Bromeliad Trilogy
- Iain M. Banks: Against a Dark Background
- David Gemmell: Stormrider
- John Steakley: Armor

Olen ketjussa puhunut siitä, että kerään Pratchettin Discworld-kirjoja kovakantisina. Bromeliad-trilogia ei ole Kiekkomaailmaa, joten sen pystyin hankkimaan yhteispainospokkarina. Gemmellin teos on The Rigante -fantasiasarjan neljäs ja viimeinen osa. Olen lukenut sen ennestään, toisin kuin Banksin ja Steakleyn yksittäisiä scifiromaaneja.

Ostin marraskuun lopulla SPR:n Kontista Joensuusta kaksi käytettyä englanninkielistä pokkaria: Patrick Rothfussin The Slow Regard of Silent Thingsin ja Adrian Tchaikovskyn The Tiger and the Wolfin. Kumpikin maksoi puolitoista euroa. Rothfussin suomentamaton pienoisromaani on osa Kuninkaansurmaajan kronikkaa, ja olen lukenut sen kerran kirjastosta. Tuotteliaalta Tchaikovskylta en ole lukenut mitään. Hänen kirjansa avaa Echoes of the Fall -fantasiatrilogian.

Aiemmin syksyllä ostin samasta myymälästä Bernard Cornwellin yksittäisen historiallisen romaanin Azincourt. Kovakantisen suomennetun kirjan hintana oli 2,50 euroa.

Ostin loppuvuodesta yhden kirjan uudestaan, vain kansipaperin takia. Muutama vuosi sitten eräs antikvariaatti lopetti Joensuussa, ja tyhjennysmyynnissä kaikki kirjat olivat euron kappale. Poimin silloin Stephen Kingin ja Peter Straubin Pimeyden talon (Talismaanin jatko-osa) kovakantisena. Kirjasta puuttui kansipaperi.

Joensuun Sokoksen S-outletissa oli pari kuukautta sitten kampanja: kaikki kirjat eurolla. Ostin Pimeyden talon uudestaan: nyt kansipaperillisen ja käyttämättömän kappaleen. Ehkä jonkun mielestä on hölmöä tehdä tällainen vaihto, mutta minusta se oli euron arvoinen.

Ostin eurolla outletista myös Conn Igguldenin Sodan jumalat -pokkarin. Nyt omistan historiallista fiktiota edustavan Keisari-sarjan kaikki osat suomennoksina: kaksi kovakantisina ja kolme pokkareina.

Kingiin liittyen... Minusta Kuvun alla ei lukeudu miehen parhaisiin kirjoihin, enkä ollut ajatellut hankkia sitä kokoelmaani. Luin romaanin kirjastosta lainaamalla. Mutta näin joulukuussa kovakantisen hyväkuntoisen kappaleen Joensuun kirjaston vaihtokärryssä. Otin sen sitten hyllyyni, kun kerran ilmaiseksi sai.

Poimin nyt tammikuussa samasta kärrystä Arthur C. Clarken 2001 avaruusseikkailun. Kyseessä on suomennoksen ensimmäinen painos 60-luvulta, ja se on loistavassa kunnossa. Kansipaperikin on tallella hyväkuntoisena. Mutta kirja haisee voimakkaasti tupakalta.

Voisin luetella lisää edellisen viestin jälkeen tekemiäni kirjaostoksia, mutta tässä oli varmaan tarpeeksi...
Muokannut 29.01.2021 23:35 Jussi

02.03.2021 16:32 #779 :: Pisania
Viimeisin kirjahankinta
Sain joululahjaksi Suomalaisen lahjakortin ja päädyin tilaamaan James Feltonin kirjan Sunburn - The unofficial history of the Sun newspaper in 99 headlines. Sillä oli toimitusaikaa 20-30 arkipäivää ja tänään se sitten saapui. Olin jo melkein unohtanut koko opuksen. Sattumalta hommasin tänään toisenkin kirjan. Tokmannilla oli myynnissä Vuoden uutistapahtumat kuvina -sarjan kirjoja. Katselin niitä jo tammikuussa, mutta silloin hinta oli liian korkea. Harmitti, koska minulla on muutama sarjan osa (kirjaston poistokappaleita) ja näiden myynnissä olevien kunto on aivan iskemätön vaikka vaikuttaisivat olevan alkuperäispainoksia. Missäköhän niitä on hillottu näin kauan? Enivei, hintaa oli enää 5€ joten ostin v. 1983 kirjan.

02.03.2021 20:10 #780 :: KiLLPaTRiCK
Ostin tällaisen setin kirjoja:
Myynnissä 30kpl 1990 - 2000 luvun Forgotten Realsm ja Dragonlance sarjan kirjaa.

Mitenköhän näitä kannattaisi ruveta lukemaan? En ole aikaisemmin kumpankaan maailmaan tutustunut tai siis lukenut yhtään kirjaa. Pitääkö hankkia joitain muita kirjoja alkuun, jotka ohjaavat näiden kimppuun? Tykkään lukea pitkiä fantasia-sarjoja läpi. Onko näistä jotain "oikeaa" järjestystä, josta voisin katsella, mitä puuttuu ja ostella vaikka antikoista loput ja aloittaa kahlaamisen näiden suossa. Kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan.

Valvojat: RinjaEmelie