• Thialfi hahmo
  • Thialfi

03.03.2021 11:07 #781 :: Thialfi
Viimeisin kirjahankinta

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Ostin tällaisen setin kirjoja:
Myynnissä 30kpl 1990 - 2000 luvun Forgotten Realsm ja Dragonlance sarjan kirjaa.

Mitenköhän näitä kannattaisi ruveta lukemaan? En ole aikaisemmin kumpankaan maailmaan tutustunut tai siis lukenut yhtään kirjaa. Pitääkö hankkia joitain muita kirjoja alkuun, jotka ohjaavat näiden kimppuun? Tykkään lukea pitkiä fantasia-sarjoja läpi. Onko näistä jotain "oikeaa" järjestystä, josta voisin katsella, mitä puuttuu ja ostella vaikka antikoista loput ja aloittaa kahlaamisen näiden suossa. Kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kirjoituksia aiheesta:
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Forgotten Realms -sarjan kirjat

Muokannut 03.03.2021 11:36 Darkki

03.03.2021 12:29 #782 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
Oho! Onpas niitä paljon. Täytyykin tarkistaa mitä itselläni on. Lista päivitetty viimeksi 2007. Ei varmaan kukaan ota tehtäväkseen päivittää 2021 asti?

03.03.2021 17:04 #783 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
Näyttäsi olevan ainakin Dragonlance alku, joten siitä varmaan aloitan. Vai liittyvätkö maailmat toisiinsa ja pitäisi lukea ensin Forgetten Realms? Realmsistä on minulla hajanaisempi otanta kirjoja.

• Darkki hahmo
  • Darkki

03.03.2021 17:21 #784 :: Darkki
Viimeisin kirjahankinta
Suosittelen aloittamaan Dragonlancesta nämä lukemiset :) Maailmat eivät liity toisiinsa muuten kuin ovat D&D:hen perustuvia.

Nämä olivat aikoinaan ainoat kirjat, jotka liittyivät löyhästi molempiin maailmoihin. En ole tosin DL/FR kirjoja lukenut sitten vuoden 2003, joten en tiedä uudemmista julkaisuista:
www.risingshadow.fi/library/book/306-murha-tarsiksessa (Dragonlance)
www.risingshadow.fi/library/book/181-murha-halruaassa (Forgotten Realms)
www.risingshadow.fi/library/book/489-murha-cormyrissa (Forgotten Realms)

03.03.2021 17:56 #785 :: haplotus
Viimeisin kirjahankinta
Dragonlance kannattaa aloittaa noista Kronikoista, kuten tuossa linkin takana on mainittukin. Eli ensimmäisenä Syyshämärän lohikäärmeet. Kronikoissa on esitelty monta myöhemmin keskeistä hahmoa, joten siksi perusteltua aloittaa siitä. Myös maailma ja rodut tulevat mukavasti tutuiksi.

Sen sijaan Forgotten Realmsin aloittaisin Jäätuulen laakso -trilogialla toisin kuin linkin takana ehdotetaan. Vähän tuo asia on makukysymys, mutta minusta tuilla trilogialla aloittamalla saa paremmin otteen maailmasta kuin aloittamalla Musta haltia -sarjalla. Musta haltia sijoittuu aikaisempiin vaiheisiin, mutta ei näitä kronologisesti ole hyvä lukea. Jäätuulen laakso on kirjoitettukin aiemmin, joten mikään pakko Musta haltialla ei ole aloittaa. Jäätuulen laakson ensimmäinen kirja on Kristallisauva.

Nuokaan mainitut kirjat eivät oikeastaan sijoitu molempiin maailmoihin. Ne ovat irrallisia tarinoita, jotka syventävät maailmaa johon sijoittuvat. Oikeastaan ei tule mieleen kuin yksi suomentamaton teos, jossa sekä Dragonlance että Forgotten Realms maailmat ovat esillä, mutta se ei ole millään tavalla tärkeä teos.

13.03.2021 03:05 #786 :: FreakyMike
Viimeisin kirjahankinta
Ostin viime kuussa yhdestä nettidivarista noin 8 kilon satsin erilaisia kirjoja. Listassa on myös eräs Huutonetistä hankittu tietoteos, kaksi parikkalalaisen kahvion hyväntekeväisyyskirppikseltä ostettua kirjaa. Yksi löytyi ilmaiseksi paikallisen kirjaston eteisessä olevasta vaihtohyllystä, mihin asiakkaat saavat jättää omia kirjojaan joille heillä ei ole enää käyttöä.

Majgull Axelsson: Huhtikuun noita

Taikasilmä 1 : kolmiulotteisia kuvia - Uusi tapa katsoa maailmaa
(suom) Jyrki Mäntylä: Veriveljien saaga ja Viinimaan saaga

18.03.2021 14:16 #787 :: Jorma Isokukko
Viimeisin kirjahankinta
M.J. Edwardsin Kissing the Corona Virus ja Kissing the Corna virus vol. 2: the Second Wave.

Tai no vihkosia noi ny enneminkin on.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

13.04.2021 09:00 #788 :: Nylkky
Viimeisin kirjahankinta
Pitkästä aikaa tuli antikvariaatissa käytyä ja mukaan tarttui Terry Pratchettin Valkoparta Karjupukki ja Herraskaistaväkeä kovakantisina.

Enää puuttuu 5 kirjaa kovakantisina niin Kiekkomaailma on kauniina kokonaisuutena kovakantisina

• Darkki hahmo
  • Darkki

13.04.2021 09:29 #789 :: Darkki
Viimeisin kirjahankinta
Tilasin Adlibriksen kautta Brandon Sandersonin Mistborn -trilogian kirjat, sekä uusimman Rhythm of War -kirjan The Stormlight Archiveen.

29.05.2021 14:21 #790 :: Pisania
Viimeisin kirjahankinta
Luin jokin aika sitten Pauli Kallion sarjis-Finlandiapalkitun Ammatti: käsikirjoittaja ja sen innoittamana päätin vihdoin jatkaa alkutekijöissä olevaa Kramppeja ja nyrjähdyksiä -kokoelmaani. Tilasin Antikvaarin kautta sarjan osat 2 & 3 sekä 5 (siinä oli jopa omistuskirjoitus!) ja tänään kävin hakemassa osat 6 ja Kukkakauppiaan onnenpäivä Turun sarjakuvakaupasta. Hintaa tuli yhteensä 28€. Nyt kun saisi vielä nelososan jostain, niin sitten olisi kaikki vanhemman pään albumit koossa.

Valvojat: RinjaEmelie