- Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
- Lukusali / Iivari
- Tänään 05:24
- Lukuhaaste: Helmet 2022
- Lukupiiri / Eija
- Eilen 23:36
- Lukuhaaste: Popsugar 2022
- Lukupiiri / Eija
- Eilen 23:32
- Lukuhaaste: Goodreads 2022
- Lukupiiri / Eija
- Eilen 23:28
- Mikä sinua potuttaa nyt?
- Satama / Piru Naiseksi
- Eilen 10:56
Viimeisin kirjahankinta
KiLLPaTRiCK kirjoitti: Ostin tällaisen setin kirjoja:
Myynnissä 30kpl 1990 - 2000 luvun Forgotten Realsm ja Dragonlance sarjan kirjaa.
Mitenköhän näitä kannattaisi ruveta lukemaan? En ole aikaisemmin kumpankaan maailmaan tutustunut tai siis lukenut yhtään kirjaa. Pitääkö hankkia joitain muita kirjoja alkuun, jotka ohjaavat näiden kimppuun? Tykkään lukea pitkiä fantasia-sarjoja läpi. Onko näistä jotain "oikeaa" järjestystä, josta voisin katsella, mitä puuttuu ja ostella vaikka antikoista loput ja aloittaa kahlaamisen näiden suossa. Kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan.
Kirjoituksia aiheesta:
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Forgotten Realms -sarjan kirjat
Nämä olivat aikoinaan ainoat kirjat, jotka liittyivät löyhästi molempiin maailmoihin. En ole tosin DL/FR kirjoja lukenut sitten vuoden 2003, joten en tiedä uudemmista julkaisuista:
www.risingshadow.fi/library/book/306-murha-tarsiksessa (Dragonlance)
www.risingshadow.fi/library/book/181-murha-halruaassa (Forgotten Realms)
www.risingshadow.fi/library/book/489-murha-cormyrissa (Forgotten Realms)
Sen sijaan Forgotten Realmsin aloittaisin Jäätuulen laakso -trilogialla toisin kuin linkin takana ehdotetaan. Vähän tuo asia on makukysymys, mutta minusta tuilla trilogialla aloittamalla saa paremmin otteen maailmasta kuin aloittamalla Musta haltia -sarjalla. Musta haltia sijoittuu aikaisempiin vaiheisiin, mutta ei näitä kronologisesti ole hyvä lukea. Jäätuulen laakso on kirjoitettukin aiemmin, joten mikään pakko Musta haltialla ei ole aloittaa. Jäätuulen laakson ensimmäinen kirja on Kristallisauva.
Nuokaan mainitut kirjat eivät oikeastaan sijoitu molempiin maailmoihin. Ne ovat irrallisia tarinoita, jotka syventävät maailmaa johon sijoittuvat. Oikeastaan ei tule mieleen kuin yksi suomentamaton teos, jossa sekä Dragonlance että Forgotten Realms maailmat ovat esillä, mutta se ei ole millään tavalla tärkeä teos.
Majgull Axelsson: Huhtikuun noita
Italo Calvino: Paroni puussa
Richard Carpenter: Kaksnoukka ja Porkkana
Arthur C. Clarke: Marsin aamunkoitto
Maijaliisa Dieckmann: Aurajoen tyttö
Maijaliisa Dieckmann: Ram, tähtien tytär
Maurice Druon: Kirotut kuninkaat 2 - Kuristettu kuningatar
Karlheinz Grosser: Tamburas, kreikkalainen
Lian Hearn: Otorin klaanin tarina 2 - Nurmi vuoteenaan
Vera Henriksen: Ennusmerkki
Robert Irwin: Tuhannen ja yhden yön painajainen
Alexander Kent: Bolitho purjehtii kunniaan
Njördur P. Njardvik: Muinainen Islanti
Leo Paloheimo: Metsäkansan nousu
Juhana Säde: Maattomat kuninkaat
Tietokirjat, sarjakuvat yms.
Goscinny: Suurvisiiri Ahmed Ahne
Jaana Juvonen: Parikkalan historia
Carl Larsson: Minun perheeni
Taikasilmä 1 : kolmiulotteisia kuvia - Uusi tapa katsoa maailmaa
(suom) Jyrki Mäntylä: Veriveljien saaga ja Viinimaan saaga
Tai no vihkosia noi ny enneminkin on.
Kerroin toisessa ketjussa jo ostaneeni Hämeenlinnan keskiaikafestareilta omistuskirjoituksella varustetun kirjan. Tarkemmin: kyseessä oli Juha Jyrkäksen teos Tuliaika, ja kaupat syntyivät puhtaasti osuvan myyntipuheen ansiosta. Lyhyesti voin sanoa että minut on hyvin helppo houkutella ostamaan mitä hyvänsä jos mainitsee sanat omistuskirjoitus ja Rambo. Hyvin pelattu, Jyrkäs!
Hieman jäänyt tänne päivittely, mutta kerrotaan nyt elokuun muutamat hankinnat. Heinäkuussa oli jo pitkään tiedossa ollut muutto, joten tähän astisen vuoden kirjahankinnat olin muutenkin typistänyt minimiin. Tuli shoppailtua Myyrmäen Fidassa ja Kierrätyskeskuksessa, sekä Kannelmäen Aino -kirpputorilla. Hintahaarukkana oli 1-4€.
Kaunokirjallisuus
Ernest Hemingway - Jäähyväiset aseille
-Tykästyin tänä kesänä Hemingwayhin. Muutaman punkkulasin kera oikein oiva illan seuralainen.
Peter Hoeg - Hiljainen tyttö
- Olen lukenut Hoegilta vain Lumen tajun, mutta muistan pitäneeni siitä ja tämä vaikutti kiinnostavalta
Leonie Swann - Ihmissutta ken pelkäisi
-Sain aikoinaan Swannin esikoisromaanin opettajaltani lahjaksi lukion päätyttyä, joten lienee aika ottaa selvää miten älykkölammas neiti Maple seuraavan pulmansa ratkaisee.
Bernard Werber - Muurahaiset
Kimmo Saneri - Valon takana
Jyrki Vainonen - Tornit
Brent Weeks - The Blinding Knife (Lightbringer #2)
-Tämän jättipokkarin (trade paperback) hankinta oli iloinen yllätys. Monet rapakon toisen puolen kirjatubettajat ovat intoilleet tästä, joten olen jo jonkin aikaa harkinnut trilogian tilausta. Nyt täytynee ensimmäinen ja kolmas osakin hankkia, vaikka sitten uusina internetin ihmemaailmasta.
Muut
Marjut Hjelt - Loitsujen kirja
-Hjeltin kirjat ovat aikaisemmin toimineet omien kirjoitusteni taustamateriaalina, pulitetun muutaman euron edestä uskon tästäkin vielä olevan hyötyä.
Jim Al-Khalili - Mustia aukkoja, madonreikiä ja aikakoneita
-Takakansi lupaili tiivistäen "aika ja avaruus 101 for dummies" joten olin myyty.
Löytöretki Thaimaan keittiöihin
Löytöretki Kiinan keittiöihin
- Ruuanlaitto ja kirjojen keräily on lähellä sydäntäni, joten luonnollisesti keittiössä mikroaaltouunin paikalla on kasa keittokirjoja.
Brent Weeks - The Blinding Knife (Lightbringer #2)
-Tämän jättipokkarin (trade paperback) hankinta oli iloinen yllätys. Monet rapakon toisen puolen kirjatubettajat ovat intoilleet tästä, joten olen jo jonkin aikaa harkinnut trilogian tilausta. Nyt täytynee ensimmäinen ja kolmas osakin hankkia, vaikka sitten uusina internetin ihmemaailmasta.
Lightbringer on viisiosainen
Lisäksi täydensin Terry Pratchett-kokoelmaani kahdella viimeksi ilmestyneellä, jotka ovat hieman odottaneet hankkimista. Tämä on varmaankin vähin määrä paperikirjoja mitä olen kesän aikana hankkinut, mutta olen penkonut Risingin tietokannasta vanhempaa kirjallisuutta ja käyttänyt kirjaston palveluja niiden saamiseksi luettavaksi.