• Thialfi hahmo
  • Thialfi

03.03.2021 11:07 #781 :: Thialfi
Viimeisin kirjahankinta

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Ostin tällaisen setin kirjoja:
Myynnissä 30kpl 1990 - 2000 luvun Forgotten Realsm ja Dragonlance sarjan kirjaa.

Mitenköhän näitä kannattaisi ruveta lukemaan? En ole aikaisemmin kumpankaan maailmaan tutustunut tai siis lukenut yhtään kirjaa. Pitääkö hankkia joitain muita kirjoja alkuun, jotka ohjaavat näiden kimppuun? Tykkään lukea pitkiä fantasia-sarjoja läpi. Onko näistä jotain "oikeaa" järjestystä, josta voisin katsella, mitä puuttuu ja ostella vaikka antikoista loput ja aloittaa kahlaamisen näiden suossa. Kaikki apu otetaan kiitollisuudella vastaan.

Kirjoituksia aiheesta:
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Forgotten Realms -sarjan kirjat

Muokannut 03.03.2021 11:36 Darkki

03.03.2021 12:29 #782 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
Oho! Onpas niitä paljon. Täytyykin tarkistaa mitä itselläni on. Lista päivitetty viimeksi 2007. Ei varmaan kukaan ota tehtäväkseen päivittää 2021 asti?

03.03.2021 17:04 #783 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
Näyttäsi olevan ainakin Dragonlance alku, joten siitä varmaan aloitan. Vai liittyvätkö maailmat toisiinsa ja pitäisi lukea ensin Forgetten Realms? Realmsistä on minulla hajanaisempi otanta kirjoja.

• Darkki hahmo
  • Darkki

03.03.2021 17:21 #784 :: Darkki
Viimeisin kirjahankinta
Suosittelen aloittamaan Dragonlancesta nämä lukemiset :) Maailmat eivät liity toisiinsa muuten kuin ovat D&D:hen perustuvia.

Nämä olivat aikoinaan ainoat kirjat, jotka liittyivät löyhästi molempiin maailmoihin. En ole tosin DL/FR kirjoja lukenut sitten vuoden 2003, joten en tiedä uudemmista julkaisuista:
www.risingshadow.fi/library/book/306-murha-tarsiksessa (Dragonlance)
www.risingshadow.fi/library/book/181-murha-halruaassa (Forgotten Realms)
www.risingshadow.fi/library/book/489-murha-cormyrissa (Forgotten Realms)

03.03.2021 17:56 #785 :: haplotus
Viimeisin kirjahankinta
Dragonlance kannattaa aloittaa noista Kronikoista, kuten tuossa linkin takana on mainittukin. Eli ensimmäisenä Syyshämärän lohikäärmeet. Kronikoissa on esitelty monta myöhemmin keskeistä hahmoa, joten siksi perusteltua aloittaa siitä. Myös maailma ja rodut tulevat mukavasti tutuiksi.

Sen sijaan Forgotten Realmsin aloittaisin Jäätuulen laakso -trilogialla toisin kuin linkin takana ehdotetaan. Vähän tuo asia on makukysymys, mutta minusta tuilla trilogialla aloittamalla saa paremmin otteen maailmasta kuin aloittamalla Musta haltia -sarjalla. Musta haltia sijoittuu aikaisempiin vaiheisiin, mutta ei näitä kronologisesti ole hyvä lukea. Jäätuulen laakso on kirjoitettukin aiemmin, joten mikään pakko Musta haltialla ei ole aloittaa. Jäätuulen laakson ensimmäinen kirja on Kristallisauva.

Nuokaan mainitut kirjat eivät oikeastaan sijoitu molempiin maailmoihin. Ne ovat irrallisia tarinoita, jotka syventävät maailmaa johon sijoittuvat. Oikeastaan ei tule mieleen kuin yksi suomentamaton teos, jossa sekä Dragonlance että Forgotten Realms maailmat ovat esillä, mutta se ei ole millään tavalla tärkeä teos.

13.03.2021 03:05 #786 :: FreakyMike
Viimeisin kirjahankinta
Ostin viime kuussa yhdestä nettidivarista noin 8 kilon satsin erilaisia kirjoja. Listassa on myös eräs Huutonetistä hankittu tietoteos, kaksi parikkalalaisen kahvion hyväntekeväisyyskirppikseltä ostettua kirjaa. Yksi löytyi ilmaiseksi paikallisen kirjaston eteisessä olevasta vaihtohyllystä, mihin asiakkaat saavat jättää omia kirjojaan joille heillä ei ole enää käyttöä.

Majgull Axelsson: Huhtikuun noita

Taikasilmä 1 : kolmiulotteisia kuvia - Uusi tapa katsoa maailmaa
(suom) Jyrki Mäntylä: Veriveljien saaga ja Viinimaan saaga

18.03.2021 14:16 #787 :: Jorma Isokukko
Viimeisin kirjahankinta
M.J. Edwardsin Kissing the Corona Virus ja Kissing the Corna virus vol. 2: the Second Wave.

Tai no vihkosia noi ny enneminkin on.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

13.04.2021 09:00 #788 :: Nylkky
Viimeisin kirjahankinta
Pitkästä aikaa tuli antikvariaatissa käytyä ja mukaan tarttui Terry Pratchettin Valkoparta Karjupukki ja Herraskaistaväkeä kovakantisina.

Enää puuttuu 5 kirjaa kovakantisina niin Kiekkomaailma on kauniina kokonaisuutena kovakantisina
Tykännyt: Adolfina Romanov

• Darkki hahmo
  • Darkki

13.04.2021 09:29 #789 :: Darkki
Viimeisin kirjahankinta
Tilasin Adlibriksen kautta Brandon Sandersonin Mistborn -trilogian kirjat, sekä uusimman Rhythm of War -kirjan The Stormlight Archiveen.

29.05.2021 14:21 #790 :: Pisania
Viimeisin kirjahankinta
Luin jokin aika sitten Pauli Kallion sarjis-Finlandiapalkitun Ammatti: käsikirjoittaja ja sen innoittamana päätin vihdoin jatkaa alkutekijöissä olevaa Kramppeja ja nyrjähdyksiä -kokoelmaani. Tilasin Antikvaarin kautta sarjan osat 2 & 3 sekä 5 (siinä oli jopa omistuskirjoitus!) ja tänään kävin hakemassa osat 6 ja Kukkakauppiaan onnenpäivä Turun sarjakuvakaupasta. Hintaa tuli yhteensä 28€. Nyt kun saisi vielä nelososan jostain, niin sitten olisi kaikki vanhemman pään albumit koossa.
Tykännyt: Adolfina Romanov

28.08.2021 18:35 #791 :: Wicked-Willie
Viimeisin kirjahankinta
Viime maanantaina tuli yllättävän paljon joutoaikaa töissä, niin lähdin City-centerin Rosebudiin ostamaan Alastair Reynoldsin Luiden hiljaisuuden. Samalla kertaa kassalle päätyivät myös Auringon ydin (Johanna Sinisalo), Zoo City - Eläinten valtakunta (Lauren Beukes) sekä koko Eteläraja-trilogia (Jeff VanderMeer). Tarpeetonta sanoakaan etten ole lukenut noista vielä ensimmäistäkään, nyt on menossa Ilmestysten avaruuden "kertaus" kun sain taannoin ostettua puuttuvan Sovituksen kuilun.

30.08.2021 02:34 #792 :: Adolfina Romanov
Viimeisin kirjahankinta
Kävin jokin aika sitten vanhassa kotikaupungissani sijaitsevassa liikkeessä, joka myy halvalla vähän kaikenlaista kitsch-krääsästä ja värityskirjoista vanhoihin kirjoihin ja hyllypaperiin. Liikkeestä löytyy myös ihan kivan kokoinen sarjakuvahylly, josta löysin etsimäni sekä vähän enemmän. Löysin kolme albumia B. Virtasta, suosikkistrippisarjakuvaani, sekä Hellboy-albumin. Omasta näkökulmastani kultasuoni, ja budjettikin kiitti.

Kerroin toisessa ketjussa jo ostaneeni Hämeenlinnan keskiaikafestareilta omistuskirjoituksella varustetun kirjan. Tarkemmin: kyseessä oli Juha Jyrkäksen teos Tuliaika, ja kaupat syntyivät puhtaasti osuvan myyntipuheen ansiosta. Lyhyesti voin sanoa että minut on hyvin helppo houkutella ostamaan mitä hyvänsä jos mainitsee sanat omistuskirjoitus ja Rambo. Hyvin pelattu, Jyrkäs!
Muokannut 30.08.2021 10:23 Adolfina Romanov

• Makis hahmo
  • Makis
    Mekaanikko
02.09.2021 09:04 #793 :: Makis
Viimeisin kirjahankinta
Torista löytyi myyjä, joka myi läjää Keltaisen kirjaston kirjoja sopivasti tästä läheltä. Ostin kaikki tarjolla olleet Vonnegutit, seitsemän kappaletta: Sähköpiano, Titaanin seireenit, Siniparta, Kalmasilmä, Hokkus Pokkus, Galapagos ja Hui hai, eli, Jäähyväiset yksinäisyydelle. Pitää varmaan ottaa ohjelmaan ostaa tuosta sarjasta muutkin Vonnegutin scifihtävät kirjat.

02.09.2021 09:50 #794 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta
Nyt tuli puskista. Siinä näkee, että aina voi oppia jotain uutta. Kun olen nähnyt nimen Vonnegut, olen ajatellut jotain Nobel/Tolstoi kamaa, jota en elämän rajallisuuden takia rupea kahlaamaan. SciFihtäviä kirjoja? Ja löytyi se Vonnegut myös Risingin kannasta. Ainakin Teurastamo 5 lähtee heti lukuun ja siitä varmaan näkee, miten lähtee uppoamaan. Tuonkin kirjan kuvittelin olevan keskitysleiri kuvaus... Että mies on oikein Amerikkalainen. Hävettää. Onneksi voi oman tietämättömyyden tunnustaa tänne nimettömänä.

• Wanda hahmo
  • Wanda

04.09.2021 23:26 #795 :: Wanda
Loistava Vonnegut-saalis!

Hieman jäänyt tänne päivittely, mutta kerrotaan nyt elokuun muutamat hankinnat. Heinäkuussa oli jo pitkään tiedossa ollut muutto, joten tähän astisen vuoden kirjahankinnat olin muutenkin typistänyt minimiin. Tuli shoppailtua Myyrmäen Fidassa ja Kierrätyskeskuksessa, sekä Kannelmäen Aino -kirpputorilla. Hintahaarukkana oli 1-4€.

Kaunokirjallisuus
Ernest Hemingway - Jäähyväiset aseille
-Tykästyin tänä kesänä Hemingwayhin. Muutaman punkkulasin kera oikein oiva illan seuralainen.
Peter Hoeg - Hiljainen tyttö
- Olen lukenut Hoegilta vain Lumen tajun, mutta muistan pitäneeni siitä ja tämä vaikutti kiinnostavalta
Leonie Swann - Ihmissutta ken pelkäisi
-Sain aikoinaan Swannin esikoisromaanin opettajaltani lahjaksi lukion päätyttyä, joten lienee aika ottaa selvää miten älykkölammas neiti Maple seuraavan pulmansa ratkaisee.
Bernard Werber - Muurahaiset
Kimmo Saneri - Valon takana
Jyrki Vainonen - Tornit
Brent Weeks - The Blinding Knife (Lightbringer #2)
-Tämän jättipokkarin (trade paperback) hankinta oli iloinen yllätys. Monet rapakon toisen puolen kirjatubettajat ovat intoilleet tästä, joten olen jo jonkin aikaa harkinnut trilogian tilausta. Nyt täytynee ensimmäinen ja kolmas osakin hankkia, vaikka sitten uusina internetin ihmemaailmasta.

Muut
Marjut Hjelt - Loitsujen kirja
-Hjeltin kirjat ovat aikaisemmin toimineet omien kirjoitusteni taustamateriaalina, pulitetun muutaman euron edestä uskon tästäkin vielä olevan hyötyä.
Jim Al-Khalili - Mustia aukkoja, madonreikiä ja aikakoneita
-Takakansi lupaili tiivistäen "aika ja avaruus 101 for dummies" joten olin myyty.
Löytöretki Thaimaan keittiöihin
Löytöretki Kiinan keittiöihin
- Ruuanlaitto ja kirjojen keräily on lähellä sydäntäni, joten luonnollisesti keittiössä mikroaaltouunin paikalla on kasa keittokirjoja.

04.09.2021 23:58 #796 :: KiLLPaTRiCK
Viimeisin kirjahankinta

Brent Weeks - The Blinding Knife (Lightbringer #2)

Lightbringer on viisiosainen

Muokannut 04.09.2021 23:59 KiLLPaTRiCK
Tykännyt: Wanda

05.09.2021 15:44 #797 :: Morgan Blood
Viimeisin kirjahankinta
Sain syntymäpäivälahjaksi James Joycen Odysseuksen. Se oli todella hyvä lahja, sillä olen halunnut sitä jo pitkään, mutten ole saanut ostetuksi. Vieläpä tuo Keltainen kirjaston painos, niin se istuu hyvin hyllyyni. ns. tutkijapainokset ovat hienoja kaikkine alaviitteineen ja availuineen, mutta jo Günter Grassin kohdalla ärsyttää se, että Peltirumpu on sinä klassisena painoksena muiden kirjojen ollessa keltaista kirjastoa ympärillä.

• Nebu hahmo

Esko Valtaoja - Avaruudesta
Neil deGrasse Tyson - Tähtitiedettä kiireisille

09.09.2021 16:00 #799 :: LordStenhammar
Viimeisin kirjahankinta
Pistin ihan ex tempore Dyynin tilaukseen, kun tuossa etusivulla mainostettiin. Saiskohan siitä vähän puhtia kuolleeseen lukuharrastukseen. Dyynin maailmahan on mulle entuudestaan tuttu vain Amigan tietokonepelisarjasta, mutta varaudun viihtymään.

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti

13.09.2021 17:13 #800 :: Freyja
Viimeisin kirjahankinta
Tietysti hankin N.K. Jemisinin Viides vuodenaika -kirjan. Ostan koko trilogian, vaikka alkuperäiskielellä olenkin tullut lukeneeksi. Kestää luvun toistamiseen suomeksikin.
Lisäksi täydensin Terry Pratchett-kokoelmaani kahdella viimeksi ilmestyneellä, jotka ovat hieman odottaneet hankkimista. Tämä on varmaankin vähin määrä paperikirjoja mitä olen kesän aikana hankkinut, mutta olen penkonut Risingin tietokannasta vanhempaa kirjallisuutta ja käyttänyt kirjaston palveluja niiden saamiseksi luettavaksi.
Tykännyt: Wanda

Valvojat: RinjaEmelie