Viimeisin kirjahankinta

26.05.2023 00:39 #821 :: Mallaspappi
Viimeisin kirjahankinta
Ostin Rosebudista Nick Caven kirjan Stranger Than Kindness. Olen tykästynyt Caven tyyliin musiikillisesti ja muutenkin, ja nyt noin vuoden verran haudutellun päätöksen myötä tein kaupat. Kirja sisältää tavallisia valokuvia, sekä kuvia piirroksista, muistilapuista, maalauksista ja muusta sälästä, jota tekijä luonnehtii itse "toteutuneesta työstä syntyneeksi energiaksi". Olen itse sellainen ihminen, että kotini on täynnä jos vaikka mitä pusseja ja purnukoita täynnä Herra ties mitä  tilpehööriä, ja minusta on aina lohdullista kuulla että on muitakin ihmisiä jotka tarkoituksella keräävät talteen kaikenlaista. Siksi ennen kaikkea halusin teoksen.

Minulle oli myös aiemmista kirjaostoksistani kertynyt yhteensä kolme lähes täyttä leimakorttia, jotka vihdoin ja viimein muistin ottaa kotoa mukaan ja käyttää. Ne yhdistämällä sain tästä ostoksesta kympin alennusta, ja niin saan myös ensi kerralla koska kolmas korttikin täyttyi sopivasti :)

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    95.18

30.10.2023 21:49 #822 :: Hiistu
Viimeisin kirjahankinta
Kuten aiempinakin vuosina oli paikallisessa kirjakaupassa tarjolla kaupanpäällisiksi lippu Helsingin kirjamessuille, kun teki ostoksia 20 euron edestä. Valikoima siellä melko rajallinen, mutta kyllähän minä kirjakaupasta sentään jotain kivaa onnistun löytämään, kun ikään kuin ilmaiseksi saa. Päädyin ostamaan Jukka Häkkisen tietoteoksen Salaliitot ympärilläni - Miksi totuus ei kiinnosta aivojamme? Paljon yleistä asiaa ihmisen tiedonkäsittelyprosesseista ja millaisilla koeasetelmilla niitä on tutkittu. Eli sivistävä teos, vaikkeivät salaliitot erityisesti kiinnostaisikaan. Mutta ketäpä eivät kiinnostaisi!   

Koska oli lippu, täytyi tietenkin itse tapahtumaankin päästä. Pidin viime viikolla lomaa niin, että pääsin käymään messuilla jo viikolla. Hyvin maltillisesti jokunen kirja tuli ostettua (eli vain sen verran, mitä jaksoin kantaa). Mieluisimpina löytöinä antikvariaattiselta puolelta Orson Scott Cardin Ender ja Kuolleiden puolustaja nätissä kunnossa ja järkevähköltä tuntuneeseen hintaan, ensimmäinen 40 euroa ja toinen 20 euroa. Kyllä voi ihminen ilahtua parin vanhan pokkarin löytämisestä. 

Viime aikojen kirpputoriostoksista voisin mainita Otavan vuonna 1946 julkaiseman runokirjasen Venäjän runotar - Valikoima venäläistä lyriikkaa, maksoi kaksi euroa. Kirja sisältää esittelyn ja jokusen runonäytteen 27 venäläisestä runoilijalta. En muutoin erityisemmin harrasta runoutta, mutta tuli olo, että runohistoriaan tutustuminen on varmaan ihan yhtä pätevä yritys ymmärtää nykymaailmaa kuin mikä hyvänsä muukin. (Esim. mieluummin runoja lukee kuin katselee jotain kotivideoita tuulipuvussa mökkeilevästä Putinista.) Lisäksi: Maailman melskatessa on mielestäni tärkeää paitsi varautua kaikkeen ihmisluovuuden saavutettavissa olevaan julmuuteen niin myös, mikäli siis haluaa toivoa sodan joskus päättyvän, kyetä uskomaan, että kansakunta rajan toisella puolella on kykeneväinen rauhaan. Runoja lukiessa sitä uskoa on helpompi vaalia. Eli tällainen yhden ihmisen nojatuolihippiliike myös kyseessä, ilmeisesti.   
Tässä Nikolaj Nekrasovin runo vuodelta 1854 (suom. Martti Larni):
Varoitus: Spoiler.

14.11.2023 11:06 #823 :: Wicked-Willie
Viimeisin kirjahankinta
Meinasin ostaa Royal Armouriersin The Medieval Art of Swordsmanship: Royal Armouries MS I.33, mutta jäätävien postikulujen takia päädyin tilaamaan Adlibrikseltä (toivottavasti) vastaavan I33 Fencing in the Style of the Walpurgis Manuscript 2nd Edition -teoksen. Voi sitten rauhassa kotipihalla tehdä miekkaharjoituksia ilman että tarttee käydä koneelta katsomassa mallikuvia.

• kyty hahmo
  • kyty
    Senesalkki
    Tasolla 43
    67.88

19.11.2023 13:06 #824 :: kyty
Viimeisin kirjahankinta
Ei ehkä varsinainen hankinta koska sain sen, mutta Aapelin Vinski 1&2. Muistan lukeneeni sen joskus lapsena, ja teksti vaikuttaa hauskalta. Ja Ursula K. Le Guinin novellikokoelma Sisämeren kalastaja. Senkin muistan lukeneeni joskus nuorempana, mutta luulen nyt saavani siitä enemmän irti (Vinskistä en ole ihan yhtä varma!)
Muokannut 19.11.2023 13:07 kyty

Valvojat: RinjaEmelie