• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 12 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 84 päivää sitten)

Mitä viimeksi lainasit?

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
20.08.2015 12:26 #141 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
Kaksi kuukautta sitten tilasin lähikirjastooni Kultaisen kompassin, Brandon Sandersonin Mistborn-trilogian ensimmäisen kirjan The Final Empire ja Neil Gaimanin ja Terry Pratchettin yhteisteoksen Good Omens. Niitä odotellessani ajattelin lukea ensin hyllystäni löytyneen Alastair Reynoldsin Revelation Spacen.

Se ei ehkä näin jälkikäteen ajatellen ollut kovin hyvä idea, sillä kirjaston kirjat tulivat mutta tahkoan Revelation Spacea edelleen. Veikkaan että tässä ajassa olisin lukenut ainakin kaksi noista kolmesta kirjaston kirjasta, mutta en halunnut jättää Reynoldsia kesken kun kerran olin saanut sen aloitettua. Nyt minun piti jo palauttaa Good Omens ja Mistborn jonkun muun varattua ne.

12.11.2015 18:38 #142 : Emelie

12.11.2015 20:13 #143 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Mitä viimeksi lainasit?

Emelie kirjoitti: No niin, vaikka olenkin jonkinlaisessa kirjojen osto- ja lainauskiellossa, oli ihan pakko varata kirjastosta John Cleesen Piti sanomani... elämänkerta. Nyt sain sen hyppysiini ja olenkin jo jonkun verran sitä lukenut. Vaikuttaa kahden luvun jälkeen aivan mahtavalta kirjalta! Olen naurahdellut ja kihitellyt joillekin Cleesen kertomille jutuille, ja välillä jopa nauranut ääneen. Ainakin tähän asti on ollut hyvän mielen kirja, tykkään.

:cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

27.11.2015 10:40 #144 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
^^ John Cleesen elämänkerta oli hauska kirja, mutta jäi auttamattomasti tyngäksi. Pitää etsiä käsiinsä joku Monty Pythonista kertova kirja.

Päätin unohtaa taas hetkeksi lainauslakkoni ja marssin lähikirjastoon kirjoja hämmästelemään. Lähikirjastossa on vaan harmillisen vähän spefiä ja sekin vähäinen on sitten ripoteltu jännityskirjojen ja kaunokirjojen sekaan (enkä jaksanut eilisessä säässä lähteä tarpomaan pääkirjastolle). Mutta jokusen löysin:

Stephen King: Eksyneiden jumala
Hitaasti karttuu minulla luetut Kingit, koska aina välillä on pakko pitää taukoa tämän herran kirjoista, mutta ehkä on taas aika kokeilla.

Philip Reeve: Kävelevät koneet
Tämä on ollut pitkään lukulistalla ja nyt osui silmiin hyllystä; poimin mukaan luettavaksi.

Dean Koontz: Pelon kasvot
Koontzia olen silmäillyt monesti mutta tähän mennessä olen lukenut vain yhden kirjan häneltä. Pitää kokeilla lukea lisää, josko se nyt nappaisi paremmin.

Ransom Riggs: Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille
Tämä teos on tullut muutamaan kertaan vastaan, joten lainasin luettavaksi. Hiukan tulee kannesta samanlainen fiilis kuin Yösirkuksesta, mutta tuskin on samanlainen lukukokemus.

Arthur C. Clarke: Jumalan moukari
Joo'o, The Hammer of God... Clarkea en olekaan vielä koskaan lukenut, mutta paljon on ollut puhetta.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja
10.01.2016 22:38 - 10.01.2016 22:38 #145 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
Lainasin viimeksi Andy Weirin kirjan Yksin Marsissa. En käynyt katsomassa elokuvaa, mutta kirja kiinnostaa.

Lisäksi minulla on lainassa Vladimir Sorokinin Telluuria (kirjailijan aiempi suomennos, Pyhän Venäjän palveluksessa, on tuttu, joten jonkinmoisia odotuksia) ja Antti Salmisen Lomonosovin moottori. Nämä lainasin jo ennen Mars-kirjaa ja tekisi mieli lukea järjestyksessä kirja kerrallaan. Mutta Marsista saattaa tulla varauksia, joten olisi ehkä viisainta yrittää lukea se nopeasti... Ennakkoon myös arvelisin, että on simppelimpää luettavaa kuin nuo kaksi muuta eli nopeahko lukea. Siis silleen niiku simppeliä avaruusteknologiajuttua vain... :roll:
Viimeksi muokattu: 10.01.2016 22:38 Hiistu.

• haplotus hahmo
  • haplotus
27.02.2016 09:22 #146 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Mitä viimeksi lainasit?

Ja kirjastosta löytyikin Robert Bartlettin Hirtetty mies. Kirjassa selvitellään walesilaisen ryövärin väitettyä henkiin heräämistä tämä hirttämisen jälkeen. Takakansi lupailee jännittävää kertomusta, jossa olisi mukana edellä mainitun lisäksi jonkinlaista pyhimyslegendaa, yläluokan valtataistelua ja tavallisen kansankin elämää. Ryöväri Cragh hirtettiin osallisuudesta kapinaan vuonna 1290, joten sekä sisältötoiveeni että epämääräinen aikahaarukkani täyttyvät. Pitää aloitella tämä piakkoin.

Lainasin myös kirjan Hiroshiman tuli, johon on koottu atomipommien uhrien piirroksia kokemuksistaan atomipommitusten jälkeen. Surullinen ja kauheakin katsella, mutta aihe kiinnostaa ja on tärkeä, joten katseken ja luen tämänkin läpi ennen kuin palaan omasta hyllystä löytyvän fiktion pariin.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

• Vael hahmo
  • Vael
    Kadetti
28.02.2016 11:49 - 28.02.2016 22:57 #147 : Vael
Vastaus käyttäjältä Vael aiheessa Mitä viimeksi lainasit?

haplotus kirjoitti: George Martinin A Game of Thronesin ollessa vielä kesken pari päivää sitten, tuli kirjan innoittamana halu etsiä kirjastosta jotain karkeasti ottaen 1000-1600 -lukujen Englannista tai Ranskasta kertovaa historiankirjoitusta. Siis jotain sellaista tosimenneisyyden valtaistuinpeliä tai muuta.

Tulipa tuosta mieleen Susipalatsi! Oon itse sen kannalta siinä onnettomassa asemassa, että satuin näkemään tv-sarjan ennen kuin olin lukenut itse kirjaa (jota aloitin noin vuosi sitten mutta joka jäi kesken), minkä lisäksi spoilasin itseäni Wikipediassa ennen tuotantokauden loppua.
Joka tapauksessa kirjat ja sarja sijoittuvat 1500-luvulle ja kertovat Thomas Cromwellista, joka toimii Henrik VIII:n palveluksessa. Sitä en osaa sanoa, kuinka todenmukaisia kaikki tapahtumat ovat, mutta oikea historiallinen näkökulma toimii vähintäänkin lisämausteena.

Sarjaa katsoessa tuli kaikesta vehkeilystä kuitenkin todella elävästi mieleen juuri A Song of Ice and Fire. Ehkäpä kaikki jutut eivät ole ihan keksittyjä sielläkään :)

Itse lainasin viimeksi Korealaisen kuurupiilon ja Riikka Pulkkisen Rajan, jonka luen yhtä kurssia varten. Kumpaakaan en ole vielä aloittanut, mutta niitä edeltävä laina oli Jojo Moyesin Kerro minulle jotain hyvää (Me Before You). Se kertoo Lousta, joka ryhtyy neliraajahalvaantuneen Willin avustajaksi. Kirja oli yllättävän mielenkiintoinen jo kuvauksena halvaantuneen elämästä, mutta oli siinä muutakin. Gummeruksen kansi lupailee kevyttä naistenkirjaa, mutta sisältö vei onneksi vähän syvemmälle.
Kiinnostuin kirjasta ihan vain siksi, että satuin näkemään trailerin sen kesällä tulevasta filmatisoinnista ja halusin olla valmiina kun se tulee. Pääosissa ovat Sam Claflin ja Emilia Clarke(!), mistä oon niin innoissani kuin vaan voi näyttelijvalinnoista olla.

Hyllyssä odottelee lisäksi A Dance with Dragons, ikuisuusprojekti jota oon pitänyt kirjastosta kohta vuoden, ja Ajan pyörän ensimmäinen osa The Eye of the World, mutta tällä hetkellä oon joutunut lukemaan opiskelujen puolesta niin paljon englanninkielistä tekstiä että vapaa-ajalla on ollut kiva vaihtaa suomeksi.
A Song of Ice and Fire on kyllä sellainen sarja, mihin mulla on aina ollut viha-rakkaussuhde. On välillä niin karua ja kuitenkin virkistävää miten vähän Martin kumartelee lukijoita. Aika harvoissa kirjoissa tuntuu siltä, että mitä vaan (ja kenelle vaan) voi oikeasti tapahtua.

Viimeksi muokattu: 28.02.2016 22:57 Vael.

29.02.2016 12:18 #148 : Emelie
Amy Pascale: Joss Whedon - geek king of the universe
Whedonin elämänkerta. Buffy kuuluu suosikkisarjoihini, joten sitä kautta olen kiinnostunut myös sarjan luojasta.

Imre Kertész: Kohtalottomuus
Juutalaisvainoihin toisen maailmansodan aikana liittyvä kirja, jonkinlainen omaelämänkerrallinen kuvaus. Kirjailija on voittanut Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 2002, joten tämä on Helmet-lukuhaasteeseen sopiva teos.

Haruki Murakami: Kafka rannalla
Nyt pitää jo vihdoista viimein lukea Murakamiakin.

• Skie hahmo
  • Skie
23.08.2016 23:19 #149 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
Olipa ihana käydä jälleen kotikirjastossa, uutuuksia ei tarvitse jonotella ja aina löytyy kaikkea odottamatonta lainattavaksi. Poissaollessani olivat pistäneet kirjaston järjestyksen uusiksi, joten nyt jos koskaan tarttui sattumalta erinäisiä teoksia mukaan.

Siri Pettersen: Odininlapsi ja Mätä. Kovasti on kyseistä sarjaa kehuttu, odotan jo innolla näihin kirjoihin tarttumista.

Haruki Murakami: Värittömän miehen vaellusvuodet. Murakamia olen yrittänyt lueskella jo parisen vuotta, mutta jostain syystä lainatut kirjat jäävät yleensä pöydälle pölyttymään. Takakannessa päähenkilön mainostettiin matkustavan Suomeen, että josko nyt sitten vuorostaan kokeilisi tätä.

George Orwell: Eläinten vallankumous. Klassikko, joka lähti tällä kertaa sattumalta mukaan.

Emmi Itäranta: Kudottujen kujien kaupunki. Teemestarin kirjakin on edelleen lukematta, mutta vahva aikomus on saada kummatkin Itärannan opukset luettua.

Juha Itkonen: Palatkaa perhoset. Luin Anna minun rakastaa enemmän kesällä, joten jatko-osa olisi hyvä lukea vielä kun edellinen kirja on tuoreessa muistissa.

Always follow your doubts.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: wispie

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
12.10.2016 19:25 #150 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
Uutuuksien saaminen kirjastosta on tänä vuonna tuntunut vähän nihkeältä. Tai ehkä olen aiemmin varannut niitä ronskimmalla kädellä. Nyt en ole viitsinyt ja kirjoja on saanut odottaa kohdalle osuvaksi aika kauan (muut asiakkaat kun eivät ole olleet yhtä vastahakoisia varaamaan). Huomasin että lukupinooni on yhtäkkiä kertynyt peräti 11 tänä vuonna julkaistua kirjaa:

Mike Pohjolan 1827 (hirmuinen varausjono mutta löytyi pikalainana)
Asmo Kosten Oletko kuullut viimeisen? (nippelitietoa historiasta =:heart: )
Mikko-Olavi Seppälän Suruton kaupunki (tietokirja 20-luvun Helsingistä)
Caitlin Moranin Moranifesto (loistavan kolumnistin uusin kokoelma)
Ken Liun Paper menagerie (hirmu kehutun, minulle tuntemattoman kirjailijan spefinovellikokoelma)
Jeremy Clarksonin Minähän sanoin... (lisää kolumneja, Jezza on sietämättömän hauska äijä)
Neil Gaimanin View from the cheap seats (miten ikinä ehdin lukea nämä kaikki ajoissa, tääkin ei-fiktiivisten kirjoitusten kokoelma on törkeän paksu!?)
Michael Cunninghamin Villijoutsenet ja muita kirjoituksia (en edes muista miksi tämän halusin, kai se vaan vaikutti kiinnostavalta)
Terry Pratchettin The witch's vacuum cleaner and other stories (satuja mestarin nuoruusvuosilta)
Hanneriina Moisseisen Kannas ja Emmanuel Moynotin Ranskalainen sarja (sarjiksia jotka bongasin Akateemisesta ja jotka löytyivät saman tien myös kirjastosta).

Näiden lisäksi olen lainannut muutaman levyn, jotka kaikki osoittautuivat todella hyviksi. John Carpenterin Lost themes ja Lost Themes II olivat mahtavan synkkää ja tunnelmallista syntsatiluttelua elokuvista joita ei ole olemassa. Gary Numanin Dead son rising myöskin oli hyvin synkkää, synteettistä ja mukanaan vievää. Nick Cave and the Bad Seedsin No more shall we part vaatii vielä lisää kuuntelua mutta vaikeaa siitä on olla pitämättä. Satsin suurin yllättäjä oli kuitenkin Lindemannin Skills in pills. En kuuntele metallia mutta Rammsteiniin jostain syystä ihastuin taannoin ja laulajan sivuprojektikin kuullosti tosi messevältä.

Don't mess with the neon love chicken.

• Lexei hahmo
  • Lexei
15.11.2016 18:47 #151 : Lexei
Vastaus käyttäjältä Lexei aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
Eilen kävin kirjastossa hakemmassa täydennystä luettaviiin, jottei kesken yövuoron lopu kijaat kesken.

Tällä kertaa mukaan lähti Philip Pullmanin Salaperäinen veitsi ja Maaginen kaukoputki. Kultaisen kompassin omistan itse. Kompassin lukemisesta on tovi, joten ajattelin, että nyt aika lukea sarjan muutkin osat.

• Felniir hahmo
  • Felniir
    Kisälli
15.11.2016 19:30 - 15.11.2016 19:31 #152 : Felniir
Vastaus käyttäjältä Felniir aiheessa Mitä viimeksi lainasit?
Kävin pitkästä aikaa kirjastossa hakemassa kirjoja. Pääasiallinen tehtäväni oli hakea Sofi Oksasen Puhdistus, sillä se on luettava koulussa. Samalla kun nyt olin kirjastossa kävin vilkuilemassa läpi fantasiahylllyn. Silmiin osui sitten eräs vanha tuttavuus

Otfried Preussler - Mustan myllyn mestari Eräs vanhoista suosikeistani. En muista juonesta kuin pääpiirteet saatikka sitten hahmojen nimiä. Edes päähenkilön nimeä en muistanut.

Noh nyt on tuo kotona ja tarkoitus lukea heti Puhdistuksen jälkeen. Huoh
Viimeksi muokattu: 15.11.2016 19:31 Felniir.

Nafisan, Fievre
Uusin jäsen: Ronnie Svartström