• Hiistu hahmo Kirjoittaja

02.10.2013 11:16 #1 :: Hiistu
Mitä viimeksi lainasit?
Mitä kirjoja (tai lehtiä, musiikkia, elokuvia ym. "kirjastomateriaalia") lainasit viimeksi? Miksi juuri nuo tarttuivat matkaan?

Lainaamiseksi lasketaan myös muu kuin kirjastosta lainaaminen: esim. kaverilta lainaan saadut teokset.

02.10.2013 19:41 #2 :: Kuurankukka
Mitä viimeksi lainasit?
Törmäsin kirjastossa Simon Lelicin Laitokseen, ja lainasin sen koska oon siinä onnellisessa käsityksessä että ko. kirjailija kirjoittaa vain hyviä kirjoja. Ei kyllä vaikuta sellaiselta kevyeltä iltalukemiselta. Ehkä siihen tarpeeseen vastaisi joitain aikoja sitten saapunut varaukseni Theo Lawrencen Salatun voiman kaupunki. Samoin Elämäni seinäruusuna -elokuva on nyt minulla ainaskin kuukauden jonottamisen jälkeen, ja se pitäisi jossain vaiheessa katsoa. (Samalla kertaa lainasin romaaninkin, jotta voisin sitten tutkiskella adaptaation ja alkuteoksen suhdetta. Että näin.)

02.10.2013 22:03 #3 :: Sarantha
Mitä viimeksi lainasit?
Kiva että joku muukin lukee Leliciä. Minä olin jo aiemmin lukenut Katkeamispisteen ja Laitoksen, ja viimeisimpänä tarttui kirjastosta mukaan Tuomio, joka olikin selkeästi paras kirjailijan teoksista. Sain sen ihan muutama päivä sitten luetuksi.

Olen viime aikoina myös pyrkinyt etsimään luettavaksi mielenkiintoisia sarjakuvaromaaneita. Tässä genressä Alison Bechdelin omaelämänkerralliset isä- ja äitisuhdetta käsittelevät Hautuukoti ja Äideistä parhain löytyivät sattumalta kirjastosta ilman, ja ne tekivät todella vaikutuksen. Nuo voisi hankkia jossain vaiheessa omaksikin.

• Pjst hahmo
  • Pjst

02.10.2013 22:27 #4 :: Pjst
Mitä viimeksi lainasit?
Pitkästä aikaa raahauduin kirjastoon pari viikkoa sitten ja kaverin suosittelemana lainasin Jouko Turkan Aiheita, samalla matkaan lähti Orwellin Animal Farm, Taivassalon Nälkä ja Bradburyn Fahrenheit 451
Olin lukenut juuri 1984:n siki Animal farm, loput kaksi on ollut pitempää jo lukulistallani ja nyt sattuivat sopivasti silmään.

• Strato hahmo
  • Strato

09.10.2013 19:52 #5 :: Strato
Mitä viimeksi lainasit?
Lainasin Terry Pratchettin Pienet Jumalat. Joku aika sitten innostuin lukemaan kirjahyllystä Pojat Urhokkaat ja päätin ottaa projektiksi lukaista kaikki Pratchettin Kiekkomaailma-romaanit. Edellisestä kerrasta onkin vierähtänyt jo tovi.

09.10.2013 19:55 #6 :: Kirjaneito
Mitä viimeksi lainasit?
Veronica Rothin Insurgent saapui noudettavaksi ja pitihän se tietysti napata heti mukaan. Sarjan aloitusosa Divergent vei mukanaan, eikä tämä toinen vaikuta ainakaan toistaseksi tasonlaskulta. :smile:

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

09.10.2013 20:26 #7 :: Vanamo
Mitä viimeksi lainasit?
Hain eilen kirjastosta kirjaston lukupiirikirjan eli Ransom Riggsin Neiti Peregrinen koti eriskummallisille lapsille. Kirja on ihan hauskaa vaihtelua kuvituksineen, vaikka ei täysin minun makuuni taida ollakaan. Lukupiiri on ensi viikolla, joten luin kirjaa jo hyvän matkaa.

Samalla retkellä löysin myös sattumalta hyllystä Alastair Reynoldsin Pääteaseman, jonka olin Risingin kirja-arvostelun perusteella päättänyt lukea. Olen viime aikoina opetellut lukemaan scifiä ja pähkäilin ennen arvostelun lukemista, että minkähän kirjan Reynoldsilta valitsisin. Arvostelun perusteella Pääteasema kuulosti sopivalta. Kirjan ei tosin pitänyt edes olla paikalla siellä kirjastossa jossa kävin, mutta niinpä se kuitenkin nökötti hyllyssä.

09.10.2013 23:42 #8 :: Pisania
Mitä viimeksi lainasit?
Hoidin päivän liikuntakiintiön fillaroimalla kahteen kirjastoon. Ensimmäisestä kävin hakemassa Johanna Sinisalon uutuuden Auringon ytimen, jota olen kyttäillyt saapuvaksi jo jonkin aikaa. Lisäksi olisin mieluusti ottanut mukaan Jan Guilloun Keikarin, mutta se oli ehtinyt lentää ovesta.

Toisesta kirjastosta hain kaksi varausta, uutuuksia nekin. Eka oli Tea Tauriaisen pieni sarjiskirja Mad tea party. Olen seurannut hänen sarjisblogiaan jo vuosia ja on hienoa, että hän vihdoin on saanut julkaistua kirjan. Toinen varaukseni oli Ian Whitelaw'n Maailmanhistorian pahimmat erehdykset ja ihmiset niiden takana. Olen lukenut kaikki tämän sarjan ("Maailmanhistorian x, y tai z ja ihmiset niiden takana") aiemmatkin osat ja ne ovat ihan mukavia. Löysin myös hyllystä uuden, tosi muhkean sarjakuvaromaanin, David B:n omaelämäkerrallisen Epileptikon, joka vaikutti mielenkiintoiselta.

10.10.2013 19:03 #9 :: Kuunliekki
Mitä viimeksi lainasit?
Eilen sateesta huolimatta laitoin nenäni ulos ovesta ja hurautin bussilla keskustaan määränpäänä pääkirjasto. Pienoinen pakko siinä oli ajamassa kylläkin, että saan palautettua kirjan ajallaan. Tosin olisi sen voinut uusia mukavasti koneelta käsin, mutta talouden ruokavarat oli myös aika heikot, joten pistin molemmat tarpeet yhteen ja kävin kirjaston jälkeen kaupassa.

Alunperin ei ollut tarkoitus lainata mitään, mutta päädyin kuitenkin kurkkaamaan onko nuorten osastolla jotain Tolkienia mitä en ole lukenut. Olen aiemmin perehtynyt perin vähän herran muuhun kirjallisuuteen pakollisten (TSH, Hobitti ja Silmarillion) lisäksi, mitä nyt korjailen. (Keskeneräisten tarujen kirja ja Hurinin lasten tarina on jo luettu. Ei onneksi ihan peräkanaa, mikä olisi voinut tympäännyttää, koska Hurinin lasten tarinan yksi versio löytyy ensiksi mainitusta. On siellä onneksi erojakin.) Löytyihän sieltä löydettyäni nuortenosastolta T:n. Perinteisen TSH:n lisäksi hyllyssä lojui Roverandom, joka lähti matkaani. Kovin pitkälle en ole vielä ehtinyt, mutta mukavalta lukukokemukselta vaikuttaa vaikka lastenkirja onkin. On ainakin sopivan kevyttä muiden kesken olevien kirjojen ja kiireiden välissä ahmaistavaksi.

• Ansa hahmo
  • Ansa

10.10.2013 19:41 #10 :: Ansa
Mitä viimeksi lainasit?
Tänään kirjastossa käydessäni nappasin varaushyllyssä lojuneen Oliverin Requiem-kirjan laukkuuni. Huomenna se olisi jo palautunut takaisin kiertoon niin pitihän se käydä hakemassa. Päätin myös kierrellä kirjastoa tervehtimässä tuttuja työkavereita ja tietenkin nuortenosastolta lähti matkaan Markus Zusakin The Book Thief, jota olin pohdiskellut lainaavani jo aiemmin. Toisaalta näiden lukemisessa saattaa mennä tovi, sillä lainassa on vielä kymmenen muutakin kirjaa. Yhdestä näistä, eli Jemisin Killing Moonilla on varaus, joten se on ainakin ensimmäisenä lukulistalla.

Sitten toisessa kirjastossa odottaa varaus myös. Pitää ottaa hyvä Ote informaatiosta, jos meinaan hakea yliopistoon ensivuonna. Kyseinen teos oli minulla jo lainassa Vaasan kirjastosta, mutta piti palauttaa, kun siitä oli varaus. No, saanpahan sen uudestaan käsiini huomenna. On se sen verran mielenkiintoinen teos, että varmasti luen sen muutamaan otteeseen tämän vuoden aikana.

12.10.2013 14:39 #11 :: Kirjaneito
Scott Lynch: Locke Lamoran valheet
Takakannen perusteella vaikuttaa todella mielenkiintoiselta ja olen kuullut kirjasta paljon hyvää. Odotan lukemista innolla!

Ursula Le Guin: Lavinia
Ehdolla Risingin lukupiirikirjaksi ja kiinnostaa muutenkin. (Koska antiikin historia! :heart:)

Eoin Colfer: Artemis Fowl: Viimeinen vartija (Artemis Folw, #8)
Luen sarjaa uudelleen läpi ja viimeinen osa oli sopivasti hyllyssä.

Kristin Cashore: Fire
Luin Cashoren Syntymälahjan jokunen vuosi sitten ja pidin kovasti. Koska sarjaa ei ole suomennettu loppuun, päätin nyt kokeilla englanniksi.

12.10.2013 15:24 #12 :: Emelie
Tiina Raevaara: Eräänä päivän tyhjä taivas
Pitkän aikaa on pitänyt lukea Raevaaran kirjoja, ja nyt löysin tämän vihdoista viimein lähikirjastoni hyllystä ihan sattumalta.

Tiina Raevaara: Hukkajoki
Sama kuin edellä. :)

Sergei Lukjanenko ja Vladimir Vasiljev: Päiväpartio
Ensimmäinen osa Yöpartio oli mielenkiintoinen ja aika erilainen lukukokemus, joten pitää tästä venäläisestä fantasiasta lukea seuraavakin osa.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

12.10.2013 15:52 #13 :: Hiistu
Lars Kepler: Nukkumatti
En itselleni, vaan äidilleni. Hän on tykännyt Keplerin kirjoista, joten olin laittanut tuon uusimman kirjastosta varaukseen ja tällä viikolla sen sai käydä noutamassa. On kuulemma mieluinen. :cheesy:Kirjan takakansi oli niin mielenkiintoinen (soluttautumista vankimielisairaalaan..), että vähän tekisi mieli itsekin lukea... Nurkissa odottamassa on kuitenkin sen verran monia omia tentti- ja fantsulainakirjoja, että ei ole aikaa.

14.10.2013 08:14 #14 :: Emelie
Mitä viimeksi lainasit?
Tein sunnuntain aamupuhteina uuden reissun kirjastoon.

Isabel Abedi: Lucian
Tästä oli perustettu jo oma ketju Lukusalin puolelle, ja viestejä vilkaistessa mielenkiinto kasvoi. Olen monta kertaa katsellut tätä kirjaa kirjaston hyllyssä, joten lainasin lopulta sitten mukaan.

Erin Morgenstern: Yösirkus
Tätä kirjaa olen puolestaan monta kertaa etsinyt kirjastosta, ja nyt löytyi. Nyt sitten jännitetään, että valikoituuko tämä lukupiirin kirjaksi vai ei. Täytyy odottaa joka tapauksessa hetki ennen kuin isken kiinni tarinaan.

Mike Mignola: Hellboy 5
Neljä ensimmäistä osaa on jo luettu, joten seuraava työn alle.

Ja sitten tuli vielä lainattua kasa Nemejä hyvän mielen takaamiseksi.
Muokannut 14.10.2013 08:15 Emelie

• Maija hahmo
  • Maija
    Kisälli
14.10.2013 08:39 #15 :: Maija
Mitä viimeksi lainasit?
Hmm, mitäköhän mä olisin lainannut. Viimeksi luin Serren metsissä -nimisen fantasiaromaanin, mutta se mulla oli ollut lainassa jo pidemmän aikaa... Öh, ehkä Salla Simukan Valkea kuin lumi. Se saattoi olla viimeisin.
Muokannut 14.10.2013 08:41 Maija

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

16.10.2013 14:26 #16 :: Vehka
Mitä viimeksi lainasit?
Minä lainasin tänään Stalkerin (Huviretki tienpientareelle), koska meripoika suositteli sitä ja kiinnostuin ideasta. En kyllä ehdi aloittaa sitä vielä moneen viikkoon, koska pitää saada tentit ja pakolliset esseet pois alta ensin. :sad:

Myös Pentti Saarikosken Hämärän tanssit tuli lainattua, mutta se johtuu ihan vain siitä, että pitää saada aikaiseksi tekstianalyysiessee kyseisestä teoksesta. Sinällään se ei haittaa, Saarikoski on noin muutenkin kelpo runoilija. :)

16.10.2013 17:36 #17 :: Kirjaneito
Mitä viimeksi lainasit?
Oli varmaan taas kerran fiksu veto mennä käymään kirjastossa vaikka luettavaa pursuaa ovista ja ikkunoista muutenkin... Mukaan tarttuivat seuraavat:

Kate Mosse: Labyrintti
Roikkuu lukulistalla, vaikuttaa kiinnostavalta.

John Green: Tähtiin kirjoitettu virhe
Päätin lainata uudelleen luettavaksi, kun lueskelin tästä pätkiä kirjakaupassa (kyllä, kävin sekä kirjakaupassa että kirjastossa :wink:) ja aloin melkein tuhertaa itkua. Todella fiksua selailla takuuvarmaa kyynelkanavien aukaisijaa julkisella paikalla...

Maggie Stiefvater: The Scorpio Races
Luin tästä jossain kirjablogissa ja koska ei ole suomennettu... minulle. Koitan kehittää kielitaitoani lukuharrastuksen kautta.

17.10.2013 00:32 #18 :: EndlessMoment
Mitä viimeksi lainasit?
Juuri ennen syysloman alkua ehdin vielä käydä noutamassa kirjastosta Lauren Oliverin Rakkaus on kapinaa- kirjan, joka sitten hyppäsikin muiden kirjojeni ohi ja luin sen muutamassa päivässä.. Nyt voin vain syyllisenä vilkuilla tuota kirjakasaa joka odottaa vieläkin lukemistaan, vaikka lainaamisesta on aikaa jo kaksi kuukautta :roll:

• Lis hahmo
  • Lis

18.10.2013 15:17 #19 :: Lis
Mitä viimeksi lainasit?
Lukemista odottavia kirjoja on hyllyssä jo reilusti, mutta tuli taas innostuttua kirjastokäynnillä.

Gabriel Garcia Marquez: Sadan vuoden yksinäisyys
Tämä on pitänyt lukea jo aikoja sitten, jospa sitä vihdoin saisi aikaiseksi.

H.G. Wells: The Time Machine
Samaa sarjaa edellisen kanssa, klassikko joka on ollut tarkoitus lukea varsinkin siitä asti, kun luin Map of Time -kirjan, jossa viitattiin tähän koko ajan.

Liz Williams: Aavekauppiaan tytär
Kirjaa kehuttiin kovasti Finnconissa Tähtifantasia-palkinnon varjoraadissa.

Lois McMaster Bujold: The Hallowed Hunt
Bujoldin scifimmät Vorkosigan-kirjat ovat suuria suosikkejani, mutta ovat tämän kirjan kanssa samaan maailmaan sijoittuvat fantasiapuolen kirjat olleet erittäin hyviä.

Sergei Lukyanenko: Twilight Watch
Pidin kahdesta edellisestä osasta paljon, katsotaan jatkuuko yhtä hyvänä.

Ben Aaronovitch: Rivers of London
Täysi herätelaina, kerran selailin tätä kirjakaupassa ja kuvaus kuulostaa kiinnostavalta. Yliluonnollinen Lontoo jaksaa kiehtoa.

• Pauliah hahmo
  • Pauliah

18.10.2013 15:19 #20 :: Pauliah
Mitä viimeksi lainasit?
Charlaine Harrisin Kylmäveristen klubi ja seuraavan osan jonka nimeä en nyt muista.
Sitten löytyi mukaan Anaché ja Nokkosvallankumous :) (kirjoittajat hukassa) :)

Valvojat: RinjaEmelie