23.12.2014 12:56 #121 :: poistettu
Esitutkinta ja pakkokeinot by Helminen, Fredman, Kanerva, Tolvanen, Viitanen

Pitää lukea, että osaa kirjoittaa etsivästä (romaani).

• katzka hahmo
  • katzka
    Mekaanikko
29.12.2014 13:09 #122 :: katzka
Viimeksi lainasin joululomalle lukemista:

-Tilastollinen todennäköisyys kohdata se ainoa oikea
-Tartu hetkeen, Rachel Riley
-Nälkäpeli-trilogian 2 ja 3 osa eli vihan liekit ja matkijanärhi

29.12.2014 21:39 #123 :: Pisania
Mitä viimeksi lainasit?
Lainasin tänään Jayne Anne Phillipsin Murhenäytelmän. Lisäksi hiljattain katsomani Tintti-elokuvan innoittamana, varsinkin nyt kun sarja löytyy Risingin kirjastostakin, päätin lukea taas kerran koko Tintti-sarjan. Tällä kertaa järjestyksessä, joten matkaani lähti Tintti neuvostojen maassa. Sitä en olekaan lukenut aiemmin kuin kerran.
Muokannut 31.12.2014 18:07 Pisania

30.12.2014 12:30 #124 :: Piru Naiseksi
Mitä viimeksi lainasit?
Joululukaisemisekseni lainasin Maarit Verrosen kirjoittaman Kirkkaan selkeää -teoksen. Epämiellyttävää vaihtoehtotulevaisuutta kirjailija kuvasi.

Lukiessani rupesin pohtimaan, miten hankalaa on luoda luontevia ihmisiä kuvitteelliseen todellisuuteen. Aika usein fiktiivisten tarinoiden henkilöistä tulee yksipuolisempia, ohuempia kuin aikaamme tai lähihistoriaan sijoittuvien kirjoitelmien hahmot. Tästä huomaa, miten pohjimmaltaan sidoksissa luovatkin ihmiset ovat omaan kokemusmaailmaansa ja viitekehyksiinsä. Lienee niin, että surrealisitisesti on helpompaa puhua kuvakielin kuin sanoin.

• Iikh hahmo
  • Iikh
    Peto

06.01.2015 00:31 #125 :: Iikh
Mitä viimeksi lainasit?
Edward Bellamy: Vuonna 2000. Kirja on vuodelta 1887 ja kertoo nimensä mukaisesti vuodesta 2000. Päähenkilö nukahtaa eräänlaiseen keinotekoiseen uneen ja herää vuosisata myöhemmin uudenlaiseen maailmaan. Kirja käsittelee lähinnä kapitalismia ja mahdollista ratkaisua työväenkysymykseen. Ihan kiinnostavaa luettavaa.
Muokannut 06.01.2015 00:32 Iikh Syy: Muokkaus

07.01.2015 23:17 #126 :: Maailmanherra
Lohikäärmetanssi osa 1

Varauslista oli käytännössä kadonnut joten vaihdoin käännökseen.

Novgrodilaiset ikonit 1100-1600-luku

Muistelen tutustuneeni ensimmäistä kertaa kristinuskon hahmoihin juuri näillä grafiikoilla. On näissä selkeästi kyllä saavutettu jotain mihin valkoinen jeesus ei pysty.

13.01.2015 21:35 #127 :: ms.amadeus
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeksi mukaan lähti Hanoi Rocks: All those wasted years ja J.R Wardin Kateus.
Hanoi Rocksia tuskin tarvitsee selitellä. Mua kiinnostaa erittäin paljon bändin historia. Ihmettelen, miksi lainasin kirjan vasta nyt. :lol:
Kateus on kolmas osa Langenneet enkelit -sarjaa. Kaksi ensimmäistä oon lukenut tässä pienen ajan sisällä ja nälkä vain kasvaa. En yleensä lue tuollaista fantasiaa mutta nää iski.

13.01.2015 22:11 #128 :: geminius
Mitä viimeksi lainasit?
Lainasin kirjastosta Thomas Pynchonin Painovoiman Sateenkaaren. Olin utelias tämän kuulun klassikon suhteen, josta en ollut kuullutkaan ennen viime syksyä. Suomennosta kehuttiin, joskin kirjaa vähän vaikeaselkoiseksi ja siten vaikealukuisaksi. Tuskin jaksan kahlata läpi kaikkia tuhatta sivua yhdellä lainauskerralla. Eittämättä lukiessa tuli mieleen toinen ylitsepääsemätön tai lävitsekäymätön kirja, nimittäin tämä James Joycen Ulysses. Yritin ensin lukea Saarikon kääntämän version Odysseus. Sitten Leevi Lehdon uudempaa käännöstä. Mutta ei. Sanovat, että Pentti Saarikoski käänsi kirjan humalassa ja juurikaan osaamatta englantia. Käsittämätöntä.
Toinen lainaus on A S Byattin Riivaus, mistä en tiennyt kuulleeni. Tarttui käteen kirjaston osastolla, jossa tarjoillaan henkilökunnan suosittelemia opuksia. Kun ryhdyin kirjaa lukemaan, huomasin, että olen katsonut kirjaan perustuvan elokuvan joskus aikaa sitten. Vaimoni naureskeli, kun luin ääneen sivua, jossa kuvailtiin pöllön oksennusta. Kuulemma sopivan vauhdikas teos minulle.

• Saki hahmo
  • Saki

13.01.2015 22:37 #129 :: Saki
Mitä viimeksi lainasit?
Hahhaa, löysin vihdoin ja viimein, pitkän etsinnän jälkeen, Star Wars -trilogian kirjastosta. :cool:Olen kauan kiertänyt kirjastoja ja kirjakauppoja sen yhden kirjan perässä, ja nyt löytyi. Luulisi että se on suhteellisen helposti saatavissa, mutta pitipäs kuitenkin metsästää. Vaikuttaa ihan hyvältä näin aluksi. :wink:Olen tosin leffat nähnyt jo aikaa sitten, eli valtaisia yllätyksiä ei ole tulossa, mutta uskon että tulen tykkämään.

30.01.2015 23:15 #130 :: Pisania
Mitä viimeksi lainasit?
Tällä viikolla lainasin peräti kolme upouutta, taatusti naarmutonta dvd:tä. Ensiksikin aivan yllättäen vastaantullun klassinen parivaljakon Päättymätön tarina 1 ja 2. Olen ollut erinäisiä vuosikymmeniä nuorempi kun ne viimeksi näin, joten ihan pakko oli lainata. Kasarifantasialeffat on niin mahtavia, ei mitään tietokonegrafiikoita vaan vanhaa kunnon käsityötä.

Kolmas levy oli jo jonkin aikaa odottamani Monty Python live (mostly), joka on siis lähes kolmetuntinen taltiointi legendaaristen pappojen viimekesäiseltä Wembleyn keikkasarjalta. Samaan aikaan himottaa ja pelottaa katsoa. Jos ne ei enää osaakaan... :huh:

Lisäksi pääsen viimeinkin alottamaan Kirotut kuninkaat -sarjan lukemista, sillä sain näppeihini vihdoinkin ekan osan The iron kingin. Lainasin myös kaksi kirjaa, joista pitäisi päättää kumman luen lukuhaasteessa kirjana jonka hahmot eivät ole ihmisiä. En vielä tiedä kumman valitsen.

24.02.2015 09:36 #131 :: Emelie
Omasta lähikirjastosta löytyivät teokset:

Robert Galbraith: Käen kutsu
Tästä kirjasta olen kuullut kehuja.

Lauren Beukes: Säkenöivät tytöt
Tästä teoksesta sitten taas puolestaan olen kuullut meko ristiriitaisia mielipiteitä, joka jo itsessään lisää kirja kiinnostavuutta.

Vierailu toisessa kirjastossa kasvatti lainausten määrää:

H. G. Wells: Aikakone
Tämä on roikkunut to-read -listalla jo pitkään.

Kitty Kelley: Oprah
Hiukan ex tempore -lainaus. Onhan Oprah mielenkiintoinen henkilö, mutten kyllä tiedä, että tarjoaako about 700 sivuinen elämänkerta tarpeeksi viihdykettä.

Anne Frank: Päiväkirja : 12. kesäkuuta 1942-1. elokuuta 1944
Olen jo puolessä välissä tämän lukemisessa. Hyvä teos, herättää ajatuksia.

Jenna Jameson: Erotiikan ammattilainen : seksitähden päiväkirja
Tämän luin jo. Tarjosin ihan mielenkiintoisen näkökannan aikuisviihdeteollisuuteen, mutta vähän liian paljon jätettiin kertomatta tai siloiteltiin asioita.

• Kuura hahmo
  • Kuura

24.03.2015 21:32 #132 :: Kuura
Mitä viimeksi lainasit?
Tänään tuli lainattua Twilighttien eka osa, Houkutus. Leffat tuli tossa joskus katottua, ja vaikkei ne nyt mitään kovin kummosia olleetkaan, niin ajattelin että kaipa ne kirjatkin voisi lukaista. Ihan hirveän korkeita odotuksia ei kyllä ole..

Lisäksi nappasin hyllystä ihan randomina Glen Duncanin Viimeisen ihmissuden.

05.04.2015 00:47 #133 :: Echramath
Mitä viimeksi lainasit?
Victor Pelevin – Omon Ra Tähti, jota seurasit, se oli punainen. Tästä oli puhuttu piireissä jonkin verran ja oletin teoksen olevan pirteä pikkuklassikko, mustan huumorin satiiri Neuvostoliiton avaruusohjelmasta. Kirjailija vain jotenkin kaatui omaan näppäryyteensä ja pitääkö kaikkien nimien olla puujalkavitsejä?

Varoitus: Spoiler.

Markku Mäkipirtti – Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1919-1959 Tiedätte kyllä, jos haluatte lukea tämän teoksen. Myös osa 1960-2000 saatavissa. Ikävä kyllä vähän hutiloiden taitettu ja toimitettu, mutta eipä tällä alalla ole juuri kilpailuakaan. Ajankuvaa luovat upseerien kirjeet, Nenonen (se Nenonen) haluaisi ostaa traktoreita ja lisäksi Hämeenlinnasta on viety ilman lupaa valtion autolla yhteiskoululaisia Janakkalan seurantalolle.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

14.04.2015 22:36 #134 :: Hiistu
Mitä viimeksi lainasit?
Kävin eilen lainaamassa pari lukulistalla ollutta kirjaa, joita ei lähikirjaston valikoimaan kuulu, mutta täältä isommalta kylältä löytyi. :smile:Romaanien lukeminen ollut koko talven hyvin vähäistä, mutta josko nämä nyt ennen kesää.

Peter George: Komentaja 1
Olen myynnissä ollutta käytettyä kirjaa hypistellyt käsissäni. En arvannut lukematta ostaa (lisäksi kansipaperit risaiset), vaikka vaikuttikin mielenkiintoiselta. Koska sydämessäni on ydinsukellusveneen mentävä aukko.

João Paulo Cuenca: Ainoa onnellinen loppu rakkaustarinalle on onnettomuus
Edellinen selittäneekin myös tätä... :tongue:Mutta siis. Hyvin kiintoisalta vaikuttanut tämäkin. Omalaatuiselta, mitä kirjoissa pidän usein hyvänä asiana.

Robert W. Chambers: Keltainen kuningas
Tähtifantasia-ehdokkuus sai lainaamaan. Olen huomannut kirjan aiemminkin, mutta en ole ollut varma, olenko niin kiinnostunut, että tulisi luettua. (Ja kansikuvakin ollut jotenkin.. outo. Minulla tulee siitä itse asiassa mieleen Harlequinin pararomantiikkapokkarien ulkoasu, vaikkei kuva varsinaisen romanttisia tuntoja herätäkään. Outoa. :roll:)
Muokannut 14.04.2015 22:38 Hiistu

14.07.2015 15:08 #135 :: Emelie
Lainasin pitkästä aikaa kirjoja:

Sarah Lotz: Kolme
Kansi oli houkuttelevan näköinen (musta, jossa kolme punaista pystyviivaa keskellä). En tiedä tarinasta mitään, joten jännä nähdä koukuttaako juoni yhtä hyvin.

Sam Christer: Stonehengen perintö
Tällaisia historiallisesti merkitäviin rakennuksiin ym. liittyviä dekkareita tuntuu olevan pilvin pimein, ja en tiedä onko tämä yhtään sen parempi.

Amy Corzine: Jane Eyre
Charlotte Brönten klassikkoromaanin sarjakuvaversio.

Sitten tuli lainattu myös The Terminator - Tuhoaja DVD. Jos saisi katsottua nämä ennen kuin menee leffaan katsomaan uusimman.

14.07.2015 15:38 #136 :: Moonlord
Mitä viimeksi lainasit?
Minulle tuo Sarah lotzin Kolme oli pettymys. Mielenkiintoinen idea, mutta toteutus ei vaan toiminut... Kirjoitustyylinä oli yritetty vähän erikoisempaa. Monta lukua oli kuin se olisi ollut toimittajan kirjoittamaa ja perustuen hänen lukemiinsa hahmojen päiväkirjoihin tms. Mutta kun hahmot eivät nörttipoikaa lukuunottamatta kiinnostaneet, eikä juoni tuntunut etenevän niin petyin.

Stonehengen perintö oli mielenkiintoisempaa settiä, tosin ei valtavan omaperäistä. Mielenkiintoinen idea tässäkin ja minä kun luen innolla kaiken mikä vähän viittaa esihistorian arvoituksiin niin tämä oli ihan OK.

15.07.2015 12:56 #137 :: WindWizard
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeksi kun kirjastossa kävin mukaan sattui Cassandra Claren Varjojen kaupungit-sarjan Luukaupunki, jonka olen lukenut kymmeniä kertoja :smile:

06.08.2015 14:40 #138 :: Emelie
Mitä viimeksi lainasit?
Loppuloman kunniaksi kirjastossa vierailu.

Mary Higgins Clark: Kuin kaksi marjaa
Nämä kirjat eivät ole yleensä juonellisesti erikoisen mieleenpainuvia, mutta helppolukuisia.

Mika Waltari: Komisario Palmun erehdys
En ole Komisario Palmuja koskaan lukenut, vaikka elokuvat on tullut katsottua useasti. Pitää korjata tämäkin aukko sivistyksessä.

John verdon: Murhakierre
Kaksi aikaisempaa osaa sarjassa ovat olleet ihan luettavia, joten annetaan tällekin mahdollisuus.

Tess Gerritsen: Räjähdysherkkä
Pidän Gerritsenin Rizzoli/Isles -sarjasta, joten pitää kokeilla jotakin muuta tältä kirjailijalta.

S.J. Watson: Kun suljen silmäni
Tästä teoksesta oli joskus jossain ketjussa täällä Risingilla puhetta, joten piti lainata kun osui ihan vahingossa silmiin kirjaston hyllystä.

Anne Rice: Kuinka prinsessa Ruusunen hurmataan
Tästäkin on ollut puhetta, pitää lukea. Tai ainakin yrittää.

Robert Bloch: Psyko
Pitäähän tämäkin lukea.

H.G. Wells: Maailmojen sota
... ja tämä.

Alan Moore: Neonomicon
Alan Mooren sarjakuvat kuuluvat suosikkeihini, joten aika itsestään selvä laina.

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
13.08.2015 09:51 #139 :: Mika
Mitä viimeksi lainasit?
Kappas, tämmöinenkin ketju oli. Lainauksia tulee tehtyä useammin kuin ostoja, joten ...

Viimeksi kirjastosta hain (varauksen kautta) teokset:
Rasl osat 3 ja 4. Jeff Smithin (tuttu Luupäistä) vaihtoehtotodellisuushyppelysarjakuva.
Manhattan Projects osa 4. Sekopäistä tiedemieshuttua. Sarjakuva.
Matkakirjeitä Maasta, Mark Twainin (postuumisti julkaistu) kirja, jonka premissi kuulostaa varsin kiinnostavalta .

19.08.2015 09:27 #140 :: Emelie
Lisää lainauksia.

Stephen King: Tervetuloa Joylandiin
Yritän taas herättää Stephen King -luku-urakkaani henkiin.

David Suchet & Geoffrey Wansell: Hercule Poirot ja minä
Hercule Poirot on suuri suosikkini ja pidän David Suchetista hahmon näyttelijänä. Luinkin tämän jo, ihan mielenkiintoinen kirja, joskin aika itseään toistava.

Tess Gerritsen: Syytön
Lisää dekkareita, olenkin kaivannut niiden lukemista.

Sophie Hannah: Nimikirjainmurhat : uusi Hercule Poirot -mysteeri
Hiukan epäilen lainasin tämän. Kukaan ei kirjoita Hercule Poirotista niin kuin Agatha Christie ja tämä kirja todisti sen.

Valvojat: RinjaEmelie