• Pauliah hahmo
  • Pauliah

26.02.2014 13:24 #61 :: Pauliah
Mitä viimeksi lainasit?
Edellinen lainaus oli Lumoava pimeys ja seuraava tulee olemaan Salla Simukkan Musta kuin eebenpuu :)

27.02.2014 00:19 #62 :: Formaldehyde
Mitä viimeksi lainasit?
Tuli uutuushyllyssä vastaan Kingin Tohtori Uni. Lainasin sille kaveriksi vähän sarjakuvia, Kartanoita ja porvariskoteja esittelevän teoksen ja Harri Kalhan Muodon vuoksi - Lasin ja keramiikan klassikot.

27.02.2014 00:40 #63 :: Scartti

• Niksu hahmo
  • Niksu

02.03.2014 09:33 #64 :: Niksu
Tad Williams: Velhon Oppipoika
- Merlinmäinen juoni kiinnosti, vaikka kirjailija ei olekaan käynyt minulle aiemmin tutuksi.

Dorothy Hearst: Suden Lupaus
- vaikuttaa muutaman sivun luettuani huonosti kirjoitetulta pettymykseltä.

• Skie hahmo
  • Skie

04.03.2014 16:32 #65 :: Skie
Mitä viimeksi lainasit?
Riehaannuin, kun pääsin taas kotikirjastoon pitkästä aikaa. Kaikenlaista kiinnostavaa tarttui mukaan, vaikka tiedän, ettei toivoakaan että ehtisin lomaviikon aikana lukea nämä kaikki...

Sofi Oksanen: Puhdistus
Ollut mulla lainassa ainakin neljää kertaa aiemminkin, mutten jostain syystä ole saanut edes aloitettua. Stalinin lehmät oli ihan hyvä ja joulun aikaan tuli nähtyä myös Puhdistus-leffa, joten aika voisi vihdoin olla otollinen.

Jonas Jonasson: Satavuotias, joka karkasi ikkunasta ja katosi
Tästä kirjasta olin kuullut kehuja ja voin sanoa kirjan olleen kehujen arvoinen. Ei normaalia lukemistoani, mutta hauska ja historioitsijan näkökulmasta hilpeä katsaus 1900-luvun maailmanhistoriallisesti merkittäviin tapahtumiin.

Karl Ove Knausgård: Taisteluni osa 1
Kyseisen kirjailijan opuksista on ollut vaikka kuinka paljon puhetta, ehkä lähinnä siitä mitä kirja on saanut ilmestymisellään aikaan, kuin siitä, mitä se sisältää. Ajattelin kokeilla lukaista tuota ekaa osaa ja katsoa sitten, kannattaako jatkaa pidemmälle.

Magne Hovden: Viisuviikingit
Luin Hovdenin Saamelandin ja vaikka en ollut siihen välittömän ihastunut, ajattelin antaa tälle kuitenkin mahdollisuuden. Saamelandilla oli hetkensä, ehkäpä tälläkin.

Miina Supinen: Säde
Ihan kirjan nimen perusteella lainasin, en edes takakantta lukenut. :D

Johanna Sinisalo: Auringon ydin
Sinisalolta olen yhtä tai kahta kirjaa lukuunottamatta lukenut kaiken ja jostain syystä pidän hänen kirjoistaan koko ajan vähemmän. Auringon ydin oli nopea luettava, eikä siinä oikeastaan mitään vikaakaan ollut, kiinnostava aihe ainakin näin dystopia-fanin mielestä, mutta jotenkin ei kai sitten enää tyylillisesti nappaa. Harmi sinänsä, Ennen päivän laskua oli joskus lempikirjojani, mutta en ehkä uskalla lukea enää uudelleen, jotta muistot pysyvät hyvinä.

Erin Morgenstern: Yösirkus
Kaunis kansi ja lupaava alku. Tällä hetkellä kesken, mutta alkuasetelmat olivat sen verran kiinnostavat että eiköhän tämäkin tule pian luettua.

Hugh Howey: Siilo
Hetken mielijohde, omistan kirjan jo englanninkielisenä, joten sinällään ei tarvetta lukea tuota suomeksi. Jos nyt ei niin kuin vertailun vuoksi.

Ja viimeisenä muttei suinkaan vähäisimpänä, Kroatian matkaopas. Jos vaikka vielä tälle vuotta pääsisi reissuun...
Muokannut 24.03.2014 20:51 Skie

04.03.2014 21:03 #66 :: Scartti
Helen Fielding: Bridget Jones: elämäni sinkkuna
Ehdotin lukupiirille chick litiä.. alku on ainakin puuduttava, leffa oli mun muistaakseni ihan ok. Tämän luettuani en ehkä enää kehtaa ehdottaa mitään luettavaa. Olin juuri lukenut Riikka Pulkkisen kirjan Iiris lempivaaran levoton ja painava sydän, joka oli mun mielestä ihan viihdyttävä, mutta sitä ei voinut valita pitkän varausjonon takia.

Robert Galbraith: Käen kutsu
koska J. K. Rowling

10.03.2014 20:22 #67 :: Elthadora
Mitä viimeksi lainasit?
Sain vihdoin Anne Frankin päiväkirjan luettua loppuun. Se ehti olla joulusta asti lainassa ennen kuin löysin riittävästi aikaa... En ollut aiemmin lukenut oikeastaan mitään historiallista. En päiväkirjoja, en elämänkertoja enkä oikein muutakaan lukuun ottamatta (erittäin) löyhästi historiallisiin tapahtumiin perustuvia romaaneja. Olihan tämä korkea aikakin enkä näin jälkeenpäin ihan ymmärrä kaimani tuomiota tylsäksi kirjaksi.

Vielä olisi samasta lainaerästä lukematta Virpi Hämeen-Anttilan Suden vuosi. Iivari lupasi eilen lainata miulle myös Ante Aikion Jänkäjärven syöverit. Onneksi sillä kuulema kestää vielä tovi, niin saan ensin pahimmat kiireet pois alta.
Muokannut 10.03.2014 20:24 Elthadora

• Nebu hahmo
  • Nebu
    Epäkuollut

11.03.2014 23:01 #68 :: Nebu
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeeksi kirjastosta matkaan tarttui seuraavaa:

R.A. Salvatore: Pappiskvintetin osat 2-5.

Luin ykkösosan, ja se oli mielestäni hyvää viihdettä. En ole koskaan lukenut Tolkienin tai Pratchettin tarinoita enempää fantasiaa, mutta tämän sarjan päätin lukea kokonaan sen aloitettuani. Tarina toi mukavalla tavalla mieleeni ne vanhat roolipelit joita joskus aikanaan tuli pelattua :smile:.

Kurt Vonnegut: Ajanjäristys

Vonnegutithan nyt vain on kaikki luettava :smile:.
Muokannut 12.03.2014 00:07 Nebu

31.03.2014 08:23 #69 :: Emelie
Alan Moore: Kerrassaan merkillisten herrasmiestenliiga
Tätä sarjakuvaa olen jo jonkun aikaa kirjastoista etsinyt.

Pasi Ilmari Jääskeläinen: Sielut kulkevat sateessa
Tätäkin teosta on tullut etsittyä. Lumikko oli kyllä niin mainio kirja, että jopa hiukan pelkään aloittaa tätä.
Muokannut 31.03.2014 08:23 Emelie

• Lune hahmo
  • Lune
    Riiviö
31.03.2014 18:30 #70 :: Lune
Mitä viimeksi lainasit?
A.S. Byattin Pieni Musta Kirja. Alkoi tuntua, että paree ois lukea Byattia, kun viimeisen vuoden aikana oon siihen jatkuvasti erinäisissä yhteyksissä törmännyt. Lisäksi Byatt hyödyntää niitä myyttejä ja kansantaruja kuvatessaan todellisuuden kaltaista maailmaa/ muuttaa realistisen fiktion fantasiaksi myyttien ja kansantarinoiden avulla - nää molemmat on jostain kumman syystä (hmm, gradu?) riittäny mulle viimeisen puolentoista vuoden aikana syyksi lukea jokin tietty opus. Ja ihan pirullisen hyvä novellikokoelma onkin, melkein luettu jo, vaikka hetki sitten vasta lainasin.

Kotona odottaa myös (parin muun keskeneräisen kanssa) Emmi Itarannan Teemestarin kirja. Tajusin tuon kirjan nähdessäni, että olen lukenut syntisen vähän kotimaista skihviä ja päätin sitten aloittaa tämän asianlaidan korjaamisen samantien...

• Skie hahmo
  • Skie

01.04.2014 15:59 #71 :: Skie
Mitä viimeksi lainasit?
Kävin lainaamassa tenttiä varten pari yleissivistävää opusta:

Platon: Valtio, teokset IV

sekä

Jean-Jacques Rousseau: Yhteiskuntasopimuksesta.

Lainassa on myös John Locken Tutkielma hallitusvallasta ja jos oikein innostun näistä politiikan teorian klassikoista, taidan lainata vielä Niccolo Machiavellin Ruhtinaan.

07.04.2014 07:39 #72 :: Emelie
Cormac McCarthy: Tie
Tätä kirjaa on hehkutettu aikas paljon, joten osuessaan vahingossa kirjastossa käsiiini, kannoin sen samaa vauhtia kämpilleni asti. Nopea luettava, mutta ei ehkä ihan niin iskevä kuin mitä toivoin...

Stephen King: Tuulen Avain
Kyllästyin odottamaan, että lähikirjastoni saa hankittua/etsittyä Mustan Tornin 5. osan, joten nappasin tämän mukaani.
Muokannut 15.04.2014 12:08 Emelie

07.04.2014 12:58 #73 :: Morgan Blood
Mitä viimeksi lainasit?
Nyt kun on rummuteltu Grassin tahdissa halki 1900-luvun alun Euroopan, vaihdoin manteretta takaisin Etelä-Amerikkaan ja syötän aivoilleni Sadan vuoden yksinäisyyttä

Taidan olla se tyyppi, joka nauttii Nobelisteista oikeasti :D Jopa noista modernismin ajan hemmoista joiden kirjoja painettiin suomeksikin ainakin miljoona kappaletta kutakin. Minusta on ilmeisesti hauskaa kun maailman kurjuuksia käsitellään proosan keinoin.

• kharje hahmo
  • kharje

07.04.2014 15:09 #74 :: kharje
Mitä viimeksi lainasit?
Torey Haydenin Lapsi muiden joukossa ja Jorge Luis Borgesin Haarautuvien polkujen puutarha.

• Lexei hahmo
  • Lexei

15.04.2014 11:36 #75 :: Lexei
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeisin lainaukseni on Kami Garcian ja Margaret Stohlin Lumoava pimeys, joka on vieläkin työn alla :)

20.04.2014 21:07 #76 :: Q_Black
Mitä viimeksi lainasit?
Kolmen kirjan kasa tuossa yöpöydällä. Charlaine Harrisin Sydänverellä melkein luettu ja sitten olisi vuorossa Alyson Noëlin Elämän värit sekä Sara Shepardin Sydämetön.

21.04.2014 15:23 #77 :: Kirjakaapin tyttö
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeksi, kun kirjastossa käväisin niin mukaan tarttui mangeetin lailla Michelle Gagnonin Kukaan ei kaipaa sinua

Hieman kauhuakin tuli otettu. Johan Harstadin Darlah 172 tuntia kuussa

Myös kaksi viimeisintä Black Dagger Brotherhoodin kirjaa tarttui mukaan. Niitä odotan kaikkein isoimmalla innolla! :cheesy:

21.04.2014 16:38 #78 :: Echramath
Mitä viimeksi lainasit?
Hain pari sarjakuvakirjaa, eli Maria Björklundin Madonreikiä ja JP Ahosen Perkeroksen, jotka molemmat sisältävät risinghenkisiä elementtejä. Suosittelen teillekin, ellette peräti hanki omaksi.

Madonreikiä on lyhyesti luontodokumentti vieraalta planeetalta – kuin katsoisi todella omituista Avaraa Luontoa ilman selostusta. Myös vieraan planeetan luonnossa yksilön osa on enimmäkseen surkeahko ja kaikki yrittävät syödä toisensa, kuten nyt vaikka tuossa "päähenkilöistä" toinen toisen. Pallukka tosin karkaa.

Perkeroshan on se hienoin Suomessa hetkeen tehty sarjakuva-albumi, tarina progehevibändin alkutaipaleesta. Toisaalta ollaan hyvin tarkasti kuvatulla Tampereella, toisaalta bändin rumpali on (ihan oikea) karhu, mitä ei varsinaisesti selitetä mitenkään. Perkeroksesta on toivottavasti tulossa isompikin hitti, sitä käännetään eri kielille ja esimerkiksi ranskannoksesta pallon on ottanut Casterman eli puulaaki, joka on julkaissut mm. Tinttiä ja Sokalia.
Muokannut 21.04.2014 16:38 Echramath

21.04.2014 18:20 #79 :: tiarAnon
Mitä viimeksi lainasit?
Nykyään tulee lähinnä lainattua kirjoja, joita käyttää jollain tapaa opiskelussa tai opetuksessa, mutta tossa jossain vaiheessa mukaan tarttui Sylvia Plathin kootut runot. En saanut aikaseksi koko kokoelman lukemista, mutta täytyy kyllä myöntää, että Plath on yksi nerokkaimmista modernin runon taitajista, jonka tuotantoa olen lukenut. Hän maalaa hyvin kauniita ja inspiroivia kuvia tyylillä, joka muistuttaa englantilaisia romantikkoja, Shelleytä ja Keatsia, mutta onnistuu vielä taidokkaammin tiivistämään runoistaan aikamoisia mielikuvatisleitä. Olin hyvin vaikuttunut.

25.04.2014 07:23 #80 :: Emelie
Pasi Ilmari Jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät
Löytyi sopivasti kirjaston hyllystä, kun menin palauttamaan Sielut kulkevat sateessa.

Valvojat: RinjaEmelie