26.04.2014 11:58 #81 :: Pimeyden peto
Mitä viimeksi lainasit?
Saako kirjoittaa novellin verran tekstiä tähän?. mut juu
-Alastair Aeynolds: Muistoissa sininen maa
-Alastair Reynolds: Ilmestysten avaruus
-Dick Oliver: Kotisivut
-Ernest Cline: Ready player one (suosittelen kaikille pelaajille)
-Hannu Rajaniemi: Kvanttivaras
-Jukka K. Korpela: Html5-käsikirja
-Vernor Vinge: Taivaan syvyydet
-Antologia: Steampunk, koneita ja korsetteja
-Antologia: Uusi ääni (koulutehtävään runokirja)

• kharje hahmo
  • kharje

28.04.2014 19:43 #82 :: kharje
Mitä viimeksi lainasit?
Lisää Torey Haydenia ja kokeeksi Kurt Vonnegutia.

28.04.2014 20:45 #83 :: Pisania
Mitä viimeksi lainasit?
Eipä ollut oikeastaan tarkoitus lainata mitään tänään, mutta hyllyttäessä tuli vastaan elintarviketeollisuus-luokassa yllättävän paljon mielenkiintoiselta vaikuttavia opuksia: Seppo Konttisen Suomalainen ruokalasku, Johan Friskin Ei makeaa mahan täydeltä - Kertomus makeanhimosta, sokerista, makeutusaineista ja maailman vaarallisimmista autoista ja Jeffrey M. Smithin Petoksen siemenet - Voiko kuluttaja luottaa geeniruokaan?. Lisäksi lainasin Jan Pedersenin Linnut äänessä -kirjan, josta voi siis kuunnella ääninäytteitä lintujen lauluista. Toivottavasti siitä tulisi opittua edes jotain sillä en ole kovin hyvä tunnistamaan lintuja äänen perusteella (tai paljon muunkaan).

• Lexei hahmo
  • Lexei

29.04.2014 10:27 #84 :: Lexei
Mitä viimeksi lainasit?
Tänään aloitan lukea uusinta lainaustani, Garth Nixin Sabriel kirjaa. Tavoitteena lukea koko trilogia läpi :)

• Lune hahmo
  • Lune
    Riiviö
29.04.2014 16:15 #85 :: Lune
Mitä viimeksi lainasit?
Osana projektiani "kartutetaan Lunen tuntemusta suomalaisista kirjailijoista" lainasin Veikko Huovisen kirjan Mikäpä ettei. Koska mikäpä ettei. :tongue:

Toinen ja vastaavaan sivistystarkoitukseen lainattu kirja on Siiri Enorannan Painajaisten lintukoto. Vaikutti aikas mielenkiintoiselta ja lupaavalta teokselta, varmasti tutustumisen arvoinen...

Ja on se kyllä törkeetä - useampia vuosia opiskelee kirjallisuutta ja sitten huomaa, ettei tunne kotimaista kirjallisuuden kenttää juuri ollenkaan. :roll:Sen siitä saa, kun pääaine on yleinen, eikä suomalainen, kirjallisuustiede. Onpahan rojektia...

• Elenna hahmo
  • Elenna

01.05.2014 00:00 #86 :: Elenna
Mitä viimeksi lainasit?
Lainasin opiskelumateriaalia pääsykokeisiin valmistautumista varten, sekä paksun englanninkielisen "Horror Classics" -opuksen, josta löytyvät Bram Stokerin Dracula, Mary Shelleyn Frankenstein ja Robert Louis Stevensonin The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde. Goottikauhu taitaa kuitenkin odottaa yöpöydällä vielä jonkin aikaa, sillä koepäivä lähestyy vääjäämättömästi ja aika kuluu pänttäyksen parissa...

03.05.2014 15:32 #87 :: Kirjaneito
Mitä viimeksi lainasit?
Haahuilin pitkästä aikaa kirjastossa tuntikausia lueskelemassa ja haistelemassa kirjoja kiireettä, enkä siis voinut välttyä uusilta lainoilta. :roll:

Kirjallisen sivistyksen projektini on ollut vähän tauolla mutta näin kesän lähestyessä voisi olla taas aika herätellä sitäkin. Lisäksi satuin olemaan sellaisella tuulella, että klassikot tuntuivat vetoavilta. Mukaan tarttuivat:

Charles Fickens: Kaksi kaupunkia
Kun sivistyksestä puhutaan, Dickensiä tuskin tarvitsee selitellä.

Fjodor Dostojevski: Rikos ja rangaistus
Sama kuin edellisen kohdalla.

Jane Austen: Viisasteleva sydän
Listojeni mukaan viimeinen Austen joka estää sivistykseni tämän kirjailijattaren osalta. Lisäksi Austenin kirjat ovat oikeasti ihania.

Michael Scott: Kirjanvartija (Kuolemattoman Nicolas Flamelin salaisuudet, #1)
Tämä ei liity kirjalliseen sivistykseen mitenkään, mutta muistan lukeneeni tämän muutama vuosi sitten. Sarjaa ei ole suomennettu loppuun ja ennen kuin siirryn englanninkielisten osien pariin ajattelin virkistää muistiani tästä.

Riittää taas vähäksi aikaa luettavaa. (Ikään kuin en jo olisi hamstrannut melkoista varastoa jo valmiiksi... :wink:)

05.05.2014 18:59 #88 :: Kirjaneito
Mitä viimeksi lainasit?
Ja missäköhän sitä taas tuli käytyä... :wink:Perustelen sillä että pari varausta saapui eikä niitä sinnekään voinut jättää. Ja tottakai kiersin hyllyt muutenkin. :lol:

Charles Dickens: Suuria odotuksia
Klassikkomielentilani ei toistaiseksi ole kadonnut. Olen aloittanut edellisessä viestissä mainittua Kahta kaupunkia ja pieni Dickens-pelkoni on kadonnut. Kymmenen sivun totuttelun jälkeen kirja on iskenyt ja lujaa joten siitä on hyvä jatkaa Suurten odotusten pariin sitten joskus.

C.J Daugherty: Yön perintö (Night School, #2)
Ensimmäinen osa ei edes ollut kovinkaan hyvä, mutta koska uteliaisuus... :roll:

Marissa Meyer: Cinder (The Lunar Chronicles, #1)
Tästä trilogiasta olen kuullut niin paljon hyvää! Ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen satujen uudelleen kerronta, mutta futuristisemmassa ympäristössä. Robotteja jne. En malttaisi odottaa, että saan näppini tähän! :lol:

11.05.2014 17:53 #89 :: Hopeakielo
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeksi kun kävin kirjastossa, ja siitä onkin jo viikko tai pari, tarttui mukaani Don Quiote, Cervantes. Ajattelin silloin lukaista tämän klassikon, mutta pääsinkin vain sivulle 93, enkä pidemmälle ole jaksanut lukea.

Vähän on pettymys, täytyy myöntää. Vaikka sinänsä tapahtumia on eikä tempo ole hidas, kirjasta kuitenkin puuttuu se jännistys, mikä ylläpitäisi mielenkiintoa yllä. Ei kellään sattuisi olemaan kokemusta tästä kirjasta? :smile:

13.05.2014 23:47 #90 :: krakken
Mitä viimeksi lainasit?
Cormac McCarthyn Tie on lainassa ja työn alla. Elina Lappalaisen Syötäviksi kasvatetut tuli myös lainattua, odotan mielenkiinnolla että pääsen käsiksi.

15.05.2014 16:04 #91 :: Pisania
Mitä viimeksi lainasit?
Luin jokin aika sitten Kenneth Angerin kirjan Hollywood Babylon, joka on siis kokoelma kertomuksia wanhan Hollywoodin skandaaleista ja salaisuuksista. Sain siitä idean katsella löytyisikö kirjastosta mykkäfilmejä dvd:llä. Valikoima ei päätä huimannut, mutta löytyi sentään Buster Keatonin leffoja aika monta. Tajusin, että vaikka olen nähnyt pätkiä hänen elokuvistaan lukemattomissa dokkareissa, en itse asiassa ole koskaan nähnyt yhtään niistä kokonaan. Asiahan pitää siis korjata! Lainasin Steamboat Bill jr:n (-28), The Generalin (-26) ja Our hospitalityn (-23). (olisin halunut Sherlock jr:nkin, mutta se oli lainassa). Löysin myös leffan nimeltä Sattuipa hassusti matkalla foorumiin vuodelta -66, jossa Keaton myöskin esiintyy. En kyllä tykkää musikaaleista, joten toivotaan että se on hauska.

Lainasin myös varaamani Terry Pratchetin Raising steamin. Johan sitä on odotettukin.

• Rauros hahmo
  • Rauros

15.05.2014 16:08 #92 :: Rauros
Mitä viimeksi lainasit?
Viimeksi kirjastossa käytyäni lainasin Dean Lorryn kirjan : Painajais-akatemia! Kaipasin silloin kauhua Viimeisimmän Potterin jälkeen! Kirja oli sinänsä hyvä mutta..joistakin kohdista tylsä! Esimerkisi tyhmää oli ylisuojelevat vanhemmat! Aion varmaankin lukea toisetkin osat! :cheesy:

06.06.2014 22:57 #93 :: Katjuska
Mitä viimeksi lainasit?
Olen jo pitkään suunnitellut lukevani jonkun kirjan William Shakespearelta, joten ollessani tänään ihanan suuressa pääkirjastossa lainasin Shakespearelta Romeon ja Julian, Hamletin, Venetsian kauppiaan, Julius Caesarin, Myrskyn ja Macbethin.
Tämän kirja määrä ei tyydyttänyt himoani, joten katselin Harlan Cobenin rikosjännäreitä ja lainasin kyseiseltä kirjailijalta Kadonneet nimisen teoksen. Koska kirjakuormani oli kasvanut huomattavan isoksi istahdin hyllyjen väliin lattialle ja katselin edessäni olevaa kirjahyllyä. Ja kuinkas kävikään! Silmääni osui rakkaan Eoin Colferin kirja, josta en ole koskaan kuullutkaan!!! Hymy korvissa nostin kirjan hyllystä ja teos osoittautui mielenkiintoiseksi rikosjännäriksi ja takakansi lupaili myös myös Colferin nerokasta sanailua. Kirjan nimi on siis Hiuskarvan varassa. Näiden lisäksi lainasin Sophie Kinsellan Kevytkenkäinen kummitus-kirjan.
Häpeäkseni minun täytyy myöntää etten ole lukenut Harry Pottereita, ja päätin viimeinkin lukea ne, joten lainasin myös Potter-sarjan neljä ensimmäistä osaa.

• Niksu hahmo
  • Niksu

06.06.2014 23:10 #94 :: Niksu
Mitä viimeksi lainasit?

Lainasin kirjastosta Weis&Hickmanin Lohikäärmeen raivon. Erittäin hyvä sarja. Sen lisäksi lainasin muutaman Salvatoren Drizzt-kirjan.

07.06.2014 00:13 #95 :: Katjuska
Mitä viimeksi lainasit?

Niksu kirjoitti: Katjuska, suosittelen Shakespearen näytelmistä Kuningas Learia, jollet ole sitä jo lukenut. Se on henkilökohtainen suosikkini.

Itse en ole vielä lukenut yhtäkään Shakespearen kirjaa, mutta odotan innolla ensimmäisen lukemista. Ensin on vain saatava luettua yli tuhatsivuinen scifi-kirja, jotta voin aloittaa uuden kirjan. Mutta pidän mielessä tuon kirjan, jos innostun lukemaan lisää kirjoja Shakespearelta.

Muokannut 07.06.2014 00:14 Katjuska

• Elenna hahmo
  • Elenna

07.06.2014 21:40 #96 :: Elenna
Anne Leinonen: Viivamaalari
Suomalaista fantasiaa/maagista realismia piiiitkästä aikaa. Onneksi tämä sattui pistämään silmään kirjaston hyllystä.

Ahmad Khalid Tawfiq: Utopia
Egyptiläinen dystopiakirjallisuus on minulle ihan uutta. Ja jännittävää.

Eino Leino: Hymyilevä Apollo
Toteutin pitkäaikaisen mielihaluni ja lainasin kokoelman Eino Leinon runoja.

10.08.2014 13:19 #97 :: Pisania
Mitä viimeksi lainasit?
Teemalta taas kerran tulevan 80-luvun musiikista kertovan sarjan innoittamana lainasin viiden levyn boksin Gothic Rock - The Ultimate Collection sekä Xmal Deutchlandin levyt Fetisch ja Tocsin. Olisin vielä lainannut Gary Numaniakin, mutta halajamani levy olikin mennyt lainaan. :sad:

Kaunopuolelta löysin Yoko Ogawan novellikokoelman nimeltä Revenge ja tietopuolelta Groucho Marxin omaelämäkerran Minä ja Groucho. Sarjiksista taasen nappasin yhden osan Asterix-kirjastosta, koska tekee mieli lukea sekin sarja uudestaan pitkästä aikaa. Englanninkielisestä sarjishyllystä on aina mukavaa ottaa jotain kiinnostavalta vaikuttavaa randomia, josta en ole ennen kuullutkaan. Tällä kertaa mukaan lähti Jason Shigan Empire State - A love story (or not) ja Mark Siegelin Sailor Twain or, The Mermaid in the Hudson.

10.08.2014 13:29 #98 :: Immortal
Elina Rouhiainen Kesytön ja Uhanalainen :heart:

26.08.2014 17:19 #99 :: The Big Bad Wolf
Mitä viimeksi lainasit?
Veronica Roth, Kapinallinen. Vihdoin! Piti ihan varata (vaikka hyllyssä lojuikin vapaa kappale. Sinne meni euro kuuskyt.). Alunperin oli tarkoitus olla ensimmäinen risingläinen, joka kirjan suomeksi lukee, mutta mitä nyt jotain puolisataa kaveria ehti edelle.

Amerikkalaiset aaveet. Toimittanut Markku Sadelehto. Kirja on pesinyt varastossa monta vuotta, mutta pienempänä arvelin ettei mulle noudettaisi aikuisten kauhukirjaa. Tahto lukea Henry Jamesin Ruuvikierre on elänyt hyvin kauan.

Eoin Colferin Pyövelin vallankumous. Ykkönen tuli luettua parissa päivässä, toki tuo toinen osa tulee lukea tässä saman tien.

Cassandra Clare, Kadotettujen sielujen kaupun. Jace <3

Kami Garcia & Margaret Stohl, Lumoava pimeys. Uhraudutaan nyt ja kokeillaan. Eka osa meni kipeänä melkein kevyesti. Ehkä minä kykenen tähänkin.

Ihanaa lukea kunnolla pitkästä aikaa. Ihanaa kun uskaltaa taas lainata jotain.

• Aavis hahmo
  • Aavis

26.08.2014 17:49 #100 :: Aavis
Mitä viimeksi lainasit?
Olen yrittänyt pikkuisen hillitä sekä kirjastossa että kirjakaupoissa ravaamistani, mitään kun ei enää pahemmin mahdu hyllyihin saati sitten lattialle, mutta kyllä sitä aina jotain tuntuu kertyvän. Olisikos tässä nyt sitten viikon sisään lainattuja. Että hups, kyllä näitä jonkun verran näyttää silti kotiutuvan :D

Yiyun Li: Kulkurit
Laura Lähteenmäki: Ikkunat yöhön
John Irving: Minä olen monta
Italo Calvino: Näkymättömät kaupungit
Paul Auster: Mies pimeässä/Matkoja kirjoittajankammiossa
José Saramago: Kaikkien nimet
C. Robert Cargill: Shadows & Monsters

Painopiste tällä hetkellä on jokseenkin keltainen. Ehkä tämä vaihe menee vielä ohi. En muutenkaan tiedä vielä tuleeko kaikkia luettua (kuten sanottua, kirjoja löytyy kyllä muutenkin), mutta tässä piakkoin olisi tarkoitus noutaa vielä muutama teos... hmm hmm hmm.

/// ai niin.

The Big Bad Wolf kirjoitti: Jace <3

AARH. Listasi vaikuttaa jokseenkin pakko tämä nyt on lukea -henkiseltä, toivottavasti ei kuitenkaan ole niin epämiellyttävä kuin voisi kuvitella. :D
Muokannut 26.08.2014 17:52 Aavis
Tykännyt: The Big Bad Wolf