Sofi Oksanen

Sharilynn loi aiheen: Sofi Oksanen
30.01.2016 12:35 #1

Sofi Oksanen: Norma

Like 2015 - Risingin tietokannassa

Viron lähihistorian kuvauksessa kunnostautunut Sofi Oksanen ottaa uuden aluevaltauksen maagisen realismin puolelle taipuvalla uutuusteoksellaan Norma. Päähenkilöllä Norma Rossilla on salaisuus, jota hän on piilotellut koko elämänsä: hänen hiuksensa kasvavat yli metrin vuorokaudessa ja ne reagoivat ihmisten tunnetiloihin ja valheisiin. Lisäksi Normalla on äärimmilleen virittynyt hajuaisti, joka pystyy diagnosoimaan muun muassa kuolemansairaat ihmiset.

Norman äiti, kampaajana toiminut Anita, on kuollut yllättäen hyppäämällä selittämättömästi metron alle. Jo hautajaisissa Norma joutuu tahtomattaan osaksi vaarallista peliä, johon myös hänen äitinsä näyttäisi sekaantuneen - Norman kintereillä alkaa nimittäin heti äidin kuoleman jälkeen juosta hänen hämäräperäinen työnantajansa Max Lambert. Kuvioissa pyörivät niin ikään Maxin lapset Marion ja Alvar, jotka haluavat kuumeisesti löytää sen, minkä Anita on kätkenyt. Norman tonkiessa äitinsä jäämistöä hänelle alkaa lopulta paljastua valheiden ja juonitteluiden vyyhti, johon liittyy hiusbisneksiä, ihmiskauppaa ja salaperäinen kuollut sukulainen.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 30.01.2016 12:38 : Dyn.

Dyn vastasi aiheeseen: Sofi Oksanen
30.01.2016 12:41 #2

Sofi Oksanen on kieltämättä kiinnostava kirjailija, onhan hän varsin räväkästä persoonastaan ja ehkä epätavallisista aiheistaan (ei ainakaan perinteistä suomalaista ankeaa mieskuvausta) noussut tämän maan kärkikirjailijoiksi. Tykkäsin aikanaan Baby Janesta ja Puhdistuskin meni, joskin ehkä odotin siltä enemmän mediakohun perusteella. Stalinin lehmät sen sijaan ei sytyttänyt lainkaan, vaan meni läpikahlaamiseksi. Tällä taustalla en ole tullut tarttuneeksi vielä Normaan.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Sofi Oksanen
30.01.2016 14:18 #3

Kirjaston poistomyynnistä ostettu Puhdistus odottelee varastossa lukijaansa. Leffan olen nähnyt ja se sai minut lähinnä surulliseksi, joten odotan masentavia lukuhetkiä! Stalinin lehmiä yritin lukea joskus vuosia sitten ja sain kahlattua kirjasta ehkä viidesosan. Ei siis sytyttänyt täälläkään, lähinnä jäi fiilis, kuin olisi lukenut jotakin puisevavasti tehtyä tietokirjaa.

Jos Puhdistus tekee vaikutuksen, saatan vielä lukea muutakin Oksasen tuotantoa. Muuten taitaa jäädä sitten siihen.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Viimeksi muokattu: 30.01.2016 14:20 : Puolikuu.

Teirka
Teirka vastasi aiheeseen: Sofi Oksanen
18.02.2016 09:25 #4

Puhdistus on ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja. Antti Jokisen elokuvasta jäi sen sijaan minullekin niin paha maku, että se olisi kannattanut jättää näkemättä. Kirjassa kuvataan koskettavasti elämän kauneutta ja julmuutta, mutta elokuvassa panostetaan inhorealistisesti vain jälkimmäiseen. Jossakin kohtaa oli hupaisat kulissit nättinä kesämaisemana. Olisipa kiva tietää, mikä oli Sofin itsensä reaktio tällaiseen tulkintaan.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Sofi Oksanen
18.02.2016 09:58 #5

On Puhdistus ilman muuta hieno kirja, mutta ei ihan kevyimmästä päästä. Sanoisin, että se on jälkiuunileipä. Kaiken jyrsimisen arvoinen. Norma on lukulistalla ja odotan innolla, olen kuullut paljon kehuja. Kun kyyhkyset katosivat -kirjaa en ole lukenut, enkä ehkä luekaan.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Viimeksi muokattu: 18.02.2016 10:04 : Wind.

HourglassEyes
Uusin jäsen: Irma Niemiaho