• Dyn hahmo Kirjoittaja

30.01.2016 12:41 #1 :: Dyn
Sofi Oksanen
Sofi Oksanen on kieltämättä kiinnostava kirjailija, onhan hän varsin räväkästä persoonastaan ja ehkä epätavallisista aiheistaan (ei ainakaan perinteistä suomalaista ankeaa mieskuvausta) noussut tämän maan kärkikirjailijoiksi. Tykkäsin aikanaan Baby Janesta ja Puhdistuskin meni, joskin ehkä odotin siltä enemmän mediakohun perusteella. Stalinin lehmät sen sijaan ei sytyttänyt lainkaan, vaan meni läpikahlaamiseksi. Tällä taustalla en ole tullut tarttuneeksi vielä Normaan.

30.01.2016 14:18 #2 :: Puolikuu
Sofi Oksanen
Kirjaston poistomyynnistä ostettu Puhdistus odottelee varastossa lukijaansa. Leffan olen nähnyt ja se sai minut lähinnä surulliseksi, joten odotan masentavia lukuhetkiä! Stalinin lehmiä yritin lukea joskus vuosia sitten ja sain kahlattua kirjasta ehkä viidesosan. Ei siis sytyttänyt täälläkään, lähinnä jäi fiilis, kuin olisi lukenut jotakin puisevavasti tehtyä tietokirjaa.

Jos Puhdistus tekee vaikutuksen, saatan vielä lukea muutakin Oksasen tuotantoa. Muuten taitaa jäädä sitten siihen.
Muokannut 30.01.2016 14:20 Puolikuu

• Teirka hahmo
  • Teirka

18.02.2016 09:25 #3 :: Teirka
Sofi Oksanen
Puhdistus on ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja. Antti Jokisen elokuvasta jäi sen sijaan minullekin niin paha maku, että se olisi kannattanut jättää näkemättä. Kirjassa kuvataan koskettavasti elämän kauneutta ja julmuutta, mutta elokuvassa panostetaan inhorealistisesti vain jälkimmäiseen. Jossakin kohtaa oli hupaisat kulissit nättinä kesämaisemana. Olisipa kiva tietää, mikä oli Sofin itsensä reaktio tällaiseen tulkintaan.

• Wind hahmo
  • Wind

18.02.2016 09:58 #4 :: Wind
Sofi Oksanen
On Puhdistus ilman muuta hieno kirja, mutta ei ihan kevyimmästä päästä. Sanoisin, että se on jälkiuunileipä. Kaiken jyrsimisen arvoinen. Norma on lukulistalla ja odotan innolla, olen kuullut paljon kehuja. Kun kyyhkyset katosivat -kirjaa en ole lukenut, enkä ehkä luekaan.
Muokannut 18.02.2016 10:04 Wind

Valvojat: RinjaEmelie