Umberto Eco 1932 - 2016

• Dyn hahmo Kirjoittaja
20.02.2016 04:05 #1 : Dyn

Italialainen kirjailija ja filosofi Umberto Eco on menehtynyt syöpään 19. helmikuuta 84-vuotiaana. Econ teoksista tunnetuin lienee historiallinen romaani Ruusun nimi, mutta spefilukijat muistavat hänet myös sellaisista teoksista kuin Foucaultin heiluri ja Baudolino. Eco yhdisteli romaaneissaan niin fantasiaa, historiaa kuin filosofiaakin ja laajaa tuntemustaan Euroopan kulttuurihistoriasta.

Asiasta kertoi mm. BBC.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
20.02.2016 10:58 - 20.02.2016 12:30 #2 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
En edes jotenkin tajunnut Econ olleen jo 84-vuotias. Hieno kirjailija kyllä. Ruusun nimi ja Foucaultin heiluri kuuluvat lempikirjoihini, erityisesti ensinmainittua voisin pitää jopa täydellisenä kirjana.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Viimeksi muokattu: 20.02.2016 12:30 Puolikuu.

• Mab hahmo
  • Mab
20.02.2016 11:13 #3 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
Minun mielessäni Eco on ollut vanhempi pappa jo jonkun aikaa, mutta en ole ihan varma, olinko minäkään tajunnut että hän oli jo päälle kahdeksankymppinen. Muuta en ole Ecolta (ainakaan muistaakseni) lukenut kuin Ruusun nimen ja Baudolinon, joista edellisestä pidän hyvin paljon ja jälkimmäisestä en niinkään. Pitäisi kyllä ehdottomasti joskus tutustua myös Foucaultin heiluriin, eikä varmaankaan olisi haitaksi perehtyä edes hiukan hänen tieteelliseen työhönsä.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
20.02.2016 11:42 #4 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
Ikävä uutinen. Eco oli yksi suosikkikirjailijoitani juuri Foucaultin heilurin ja Ruusun nimen takia. Huippukirjoja molemmat. Edellisen päivän saari oli sekin mielenkiintoinen. Baudolinosta en pitänyt koska se oli kirjoitettu keskiaikaiseen tyyliin ja sen takia heikomman tarinan omaava. Loput Econ kirjat ovatkin vielä lukematta, pari näyttäisi olevan hyllyssä odottamassa.

Siinä on muuten perijäkunnalla urakkaa Econ kirjaston kanssa. Hänen kahdessa asunnossaan oli yhteensä 50 000 niteen kirjastot.

20.02.2016 20:27 #5 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016

Olin vielä hämmentynyt Harper Leen kuolemasta ja nyt sitten tämä. Ruusun nimestä pidin minäkin paljon, pitääpä lukea se taas fiilistelyhengessä.

• Dyn hahmo Kirjoittaja
20.02.2016 20:36 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
Eco oli (tai on, kirjat pysyvät vaikka kirjailija lähtee) mun suosikkikirjailijoitani vuosien takaa, sillä tutustuin ensin Ruusun nimeen teini-iässä ja muihin kirjoihin pian sen jälkeen. Ruusun nimi on edelleen parhaiden lukemieni romaanien listalla. Erityisesti pidin tuosta historian ja fantasiaelementtien yhdistelystä, mistä uutisessakin mainitsin. Kirjoissa näkyy kirjoittajansa valtavan laaja yleissivistys ja kulttuurihistorian tuntemus.

• Ansa hahmo
  • Ansa
20.02.2016 22:06 #7 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
En ole tainnut lukea mitään Ecolta kokonaisuudessaan, mutta muistan kyllä Ruusun nimi]-elokuvan. Yritin lukea sitä kirjaa joskus suomeksi, mutta taisi käännös olla sen verran vanha, ettei oikein pystynyt saamaan tarinasta kiinni. Toinen puoliskoni on tässä lukenut juuri Foucaultin heiluria, hitaasti mutta kuitenkin.

21.02.2016 14:02 #8 : Langsuir
Vastaus käyttäjältä Langsuir aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
Itselleni Econ Ruusun nimi on yksiä lempikirjoja. Olen sen lukenut joskus nuorena ja muutama vuosi sitten uudestaan. Sen kohdalla ei käynyt niin, kuin monen muun nuoruuden suosikin kanssa, vaan edelleen oli mielekästä lukemista. Muuta en Ecolta ole lukenut, vaikka Focaultin heiluri pyörii kirjahyllyssä. Sen olen kerran aloittanutkin, mutten silloin tainnut päästä paria sivua pidemmälle.

• Onraj hahmo
  • Onraj
    Aseenkantaja
22.02.2016 19:53 #9 : Onraj
Vastaus käyttäjältä Onraj aiheessa Umberto Eco 1932 - 2016
Varsinkin kirjan kirjoittamisesta haaveilevien kannattanee lukea romaanien lisäksi myös suomennettu Kauneuden historia sekä sen sisaropus On Ugliness (ei käsittääkseni ole suomennettu?). Inspiroivia.

RIP mr. Eco, ihan suosikkikirjailijoitani.

Uusin jäsen: Tiia