Haruki Murakami

08.03.2016 02:55 #21 : Vehka
Vastaus käyttäjältä Vehka aiheessa Haruki Murakami

Haruki Murakami: Maailmanloppu ja ihmemaa

Tammi 2015 - Risingin tietokannassa

Maailmanloppu ja ihmemaa on ilmestynyt alun perin jo vuonna 1985. Siksi sitä lukiessa olikin jännittävää huomata, miten paljon tunnelma ja teoksen teemat toivat mieleen saman kirjailijan 15 vuotta myöhemmin ilmestyneen teoksen 1Q84. Päähenkilöt muistuttavat kovasti toisiaan: molemmat ovat tunnemaailmaltaan varsin erikoisia, ajattelultaan nyrjähtäneitä ja tietynlaiseen täsmällisyyteen pyrkiviä, etäisiä ja ehkä myös vaikeasti lähestyttäviä.

Toisaalta juuri kertojan kautta myös Murakamin kuvaamaan maailman kummallisuus korostuu. Kertoja on kotonaan romaanin maailmassa silloinkin, kun kaikki äänet katoavat tai tehtäväksi annetaan unien lukeminen yksisarvisten kalloista. Lukija sen sijaan hämmentyy ja hetkittäin turhautuukin, kun Murakamin logiikka tuntuu eksyvän niin kauaksi arjen logiikasta.

Lue lisää...

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
10.03.2016 14:04 #22 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Haruki Murakami
Ken pitää Maailmanloppu ja ihmemaa -kirjasta suosittelen katsomaan Haibane renmei -animen joka löyhästi pohjautuu puoleen kirjasta.

15.03.2016 07:50 #23 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Haruki Murakami
Nyt minäkin vihdoista viimein sain aloitettua Murakamin teosten lukemisen. Luin vastikää loppuun Kafka rannalla kirjan ja olen hiukan hämmentynyt. Tavallaan pidin todella paljon, mutta sitten toisaalta tarinassa oli kohtia, jotka eivät vaan napanneet. Kyllähän se oli ehdottomasti hyvä kirja, siitä olen varma, mutta on vaikea määritellä tarkasti, mikä siinä oli niin hyvää ja mikä sitten tökki.

Tarinassa oli paljon hauskoja juttuja, kuten Nakata, josta pidin todella paljon, ja Oshima, jonka hahmossa oli syvyyttä. Minusta kirja oli parhaimmillaan siinä noin 100 sivua ennen loppua. Ehkä vaan pelkäsin niin paljon, että tarina heikkenee lopussa, että se sitten sen takia tuntui toteutuvankin. Loppu uhkasi luisua jossain määrin puuduttavan asteelle..

Puolikuu kirjoitti: luin ensin kirjan Kafka rannalla ja pidin siitä todella paljon, 1Q84 tuntui sen jälkeen hieman vaisulta jäljitelmältä.

Hmm, tämä hiukan huolettaa. Olin tosiaan aikonut jatkaa tästä tuohon 1Q84:een, joka on kuitenkin se, jota kautta minulle Murakamin nimi tuli tutuksi. No, ehkä minä annan Kafkan hautua mielessäni useamman tovin ja sitten vasta myöhemmin tartun 1Q84:een. :)

03.08.2016 18:45 - 03.08.2016 18:46 #24 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Haruki Murakami
Norwegian Wood oli minulle pettymys. En tiedä, ehkä olen vain tottunut siihen, että lukemissani kirjoissa tapahtuu melkein koko ajan jotain, jotain muuta kuin myllerrystä tunnetasolla. Tämä kirja menee minulla kyllä tylsähköt ja puuduttavat, ei minun makuuni -koriin. Eihän se huono ollut, pidin melkoisesti Murakamin kirjoitustyylistä ja osasta dialogeista, mutta teoksen teema ei kiinnostanut.

haplotus kirjoitti: Norwegian Woodia ei käsittääkseni lasketa samantyyppiseksi kirjailijan muiden teosten kanssa, sillä siinä ei ole mukana maagista otetta? Mielestäni siinä kuitenkin on sellainen yleisellä tasolla Murakamin kerrontatavan sekä joidenkin hänen käyttämiensä elementtien kautta. Esimerkiksi Murakamin tapa kuvata metsää on jollain tapaa hyvin maaginen tässäkin kirjassa kuten oli tuossa toisessakin. Ei Norwegian Wood ihan pelkältä realismiltakaan tuntunut.

Minulla oli kanssa hyvin paljon samanlainen olo koko ajan. Ehkä sen takia odotin jotain enemmän tältä teokselta.

Viimeksi muokattu: 03.08.2016 18:46 Emelie.

Siivetön lohikäärme, Rinja
Uusin jäsen: Einari Eskeli