Åsa Schwarz: Nefilit

• Rinja
05.03.2012 19:44 #1 : Rinja

Åsa Schwarz: Nefilit

Karisto 2012 - Risingin tietokannassa

Tässäpä jotain uutta: ruotsalainen rikostrilleri, joka pyörii enkeleiden ja ympäristöaktivismin ympärillä. Erittäin kiintoisat lähtökohdat lukijalle, joka pitää sekä fantasiakirjallisuudesta että dekkareista, jälkimmäisten kohdalla erityisesti ruotsalaistyylisen suorasukaisista sellaisista. Itse aloitin kuitenkin lukemisen varsin epäröivästi, kahdestakin syystä: ensinnäkään en ole mainittuja ”dekkari-ihmisiä”, sillä en ole kokenut rikoskirjallisuuden inspiroivan minua samaan tapaan kuin muun muassa fantasian, ja toisekseen Risingshadow'n tietokantaan oli jo ehtinyt ilmestyä kirjasta parikin arviota, jotka eivät olleet järin mairittelevia. Nyt, teoksen lopulta luettuani, voinen määritellä noiden negatiivisten arvioiden syyn: toisin kuin minä, kyseisten arvostelujen kirjoittajat eivät ilmeisesti tajunneet tarttuvansa dekkariin.

En silti sanoisi, että kyseessä on mikään tavanomainen dekkari. Tapahtumat vyöryvät vauhdilla ja paljastukset seuraavat toistaan heti alusta lähtien, kun 19-vuotias ympäristöaktivisti Nova Barakel vaikuttaa joutuvan keskelle makaaberin murhaajan pyörittämää peliä. Tähän liittyvät hämmentävällä tavalla niin yritysjohtajat, asianajajat, vedenpaisumusta koskevat Raamattu-sitaatit kuin juuri kuolleen äidin yllättävä miljoonaperintökin. Ympäristöasiat punoutuvat juoneen tiiviisti kautta linjan, mutta kirjailija ei silti missään nimessä paasaa niistä; pikemminkin niiden suhde tarinaan kääntyy lopulta suoranaisen paradoksaaliseksi, eikä henkilöasetelmiakaan voi väittää mustavalkoisiksi.

Lue lisää...

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

Pisania
Uusin jäsen: Meeri Saukkonen