K. K. Alongi: Kevätuhrit

Nafisan loi aiheen: K. K. Alongi: Kevätuhrit
23.05.2016 15:54 #1

K. K. Alongi: Kevätuhrit

Otava 2016 - Risingin tietokannassa

Kevätuhrit on K. K. Alongin apokalyptisen nuortenromaanisarjan ensimmäinen osa. Mitä tekisit, jos kaikki ympärilläsi yhtäkkiä kuolisivat? Tämän kysymyksen vastauksia etsivät teoksessa esitellyt eloonjääneet nuoret. Kuolemanaalto pyyhkäisee lähes koko ihmiskunnan maailmankartalta, tai ainakin Helsingistä, josta tarina alkaa. Ihmisten lisäksi aalto on vaikuttanut myös eläimiin. Sähköverkon kaaduttua ei ole mahdollisuutta selvittää muiden maiden saati toisten Suomen kaupunkien tilannetta.

Aluksi teoksessa seurataan kahden tytön, punkkari Jaden ja barbienukke Susetten ensimmäisiä tunteja tapahtuneen jälkeen. Kahdessa erilaisessa maailmassa eläneiden tyttöjen polut kohtaavat ja he yrittävät eroistaan huolimatta tulla toimeen selvitäkseen seuraavaan päivään. Tarinan edetessä heidän joukkoonsa liittyy myös muita selviytyjiä, mutta moniulotteinen Jade kasvaa nopeasti keskeiseksi hahmoksi.

Sarjan ensimmäinen teos kattaa ajallisesti ensimmäisen viikon post-apokalyptisessä henkiinjäämistaistelussa. Tähänkin ajanjaksoon mahtuu paljon miljöön muutoksia ja koetuksia sen myötä. Onkin mielenkiintoista nähdä, kuinka tarina kehittyy tästä eteenpäin. Kuinka nuoret muodostavat uuden yhteiskuntajärjestyksen, josta sarjan ensimmäinen osa on paljastanut jo muutamia sävyjä. Mitä ryhmä joutuu tekemään taatakseen kaikille vettä, ruokaa, katon pään päälle ja turvan uhkia vastaan?

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 23.05.2016 15:56 : Dyn.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: K. K. Alongi: Kevätuhrit
19.02.2017 12:52 #2

Tää kirja on mukana Koko kansa lukee -kampanjassa ja lomalla luettavat loppui, mutta tuosta johtuen sen sai kirjaston e-kirjana lainaan samantein, joten lukaisin sen. Oikein vetävä stoori, vähän turhan naivi ehkä tällaiselle nelikymppiselle, mutta sen verran kiinnostava oli, että todennäköisesti katson seuraavankin osan. Nykypäivän versio Lilian Kallion Ugudibuusta.

Toi mainitsemani kamppis on käynnissä 26.2.2017 asti, joten jos kirja ja e-lukeminen kiinnostavat, niin suosittelen kokeilemaan.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: K. K. Alongi: Ansassa
13.10.2017 19:27 #3

K. K. Alongi: Ansassa

Otava 2017 - Risingin tietokannassa

K. K. Alongin Ansassa jatkaa kotimaista post-apokalyptistä nuortensarjaa, joka alkoi 2016 teoksella Kevätuhrit. Tapahtumia seurataan kuuden eloonjääneen teinin näkökulmista, mutta heidän äänensä ovat turhan samankaltaisia erottuakseen toisistaan. Hahmojen varsin epäsuomalainen nimistö paljastaa kansainvälisille markkinoille tavoittelun, mutta kirja vaatisi paljon hiomista, jotta se pärjäisi edes täällä.

Ansassa jatkuu suoraan siitä, mihin Kevätuhrit jäi. Selviytyjäjoukko on päässyt perille syrjäiselle maatalolle, joka kuului yhden pojan isoäidille. Hetkellisen hengähdystauon aikana porukka pystyy miettimään seuraavaa siirtoaan ja erityisesti ruoan hankkimista. Kukaan kuudesta kun ei osaa tehdä ruokaa ilman sähköä, joten haasteita ja opittavaa tuossa uudessa maailmassa riittää. Suuri osa teoksesta vietetään kaupassa, jonne osa ryhmästä menee hankemaan ruokatarvikkeita. Tapahtumat kaupalla, kuten uusien hahmojen kohtaaminen, ovat uskottavin ja toiminnallisin osuus kirjasta.

Lue lisää...

punnort, duiduli79, PercyJacksonfani