Ed Greenwood

Joonas
Joonas loi aiheen: Ed Greenwood
11.09.2016 15:45 #1

En löytänyt aihelistasta Ed Greenwoodia, joten avaanpa hiukan keskustelua, ja heitän palloksi kysymyksen miekkosen suomentamattomista teoksista.
Itse aikoinani Elminsterit luin sitä mukaa kuin ne ilmestyivät, ja pidin niistä - pidin kovasti. Vähän tasoeroa muistaakseni kirjojen väliläl oli, mutta kaikki nielin kakistelematta. Minuun Greenwoodin viljelemä huumori puri, ja kun alkoi toden teolla rytistä, saatoin miltei haistaa tulikiven katkua ilmassa. Niinpä minua vähän surettaakin, kun Elminsterin lisäksi muita kirjoja ei ole suomennettu, vaikka hänellä ilmeisesti kyllä tuotantoa löytyy. Onko kukaan noita englanniksi lukenut? Olisi mukava tietää kokemuksia niistä, ja koska kaikki on suhteellista, ovatko ne samaa tasoa Elminster-sarjan kanssa, vai onko käynyt niin, että parhaat on suomennettu, ei muuta. Tätä en millään kyllä haluaisi todeksi uskoa.
Olen ajatellut lukea alkuperäiskielellä, kun ei suomennoksia näy tulevaksi, mutta kompastuin siihen, etten oikein tiennyt, mistä aloittaa - ja ainahan ajatella voi, mutta kun kirjoja pursuaa ovista ja ikkunoista, ja hyvää on enemmän kuin hamuta ehtii, jää helposti ajattelu ajattelun tasolle. Onko siis suosituksia, mistä päästä aloittaa, jos muuta kuin Elminsteriä haluaa kokeilla?

Uusin jäsen: Antero Stenhammar