• Dragan hahmo Kirjoittaja
    Riivaaja

20.10.2011 16:36 #1 :: Dragan

Joe Hill: Sarvet

Tammi 2011 - Risingin tietokannassa

Joe Hill on monelle suomalaiselle tuntemattomampi kauhukirjailija. Maailmalla hän on menestynyt mm. voittamalla Bram Stoker -palkinnon kolmesti. Joe Hill on myös kauhukirjallisuuden mestarina pidetyn Stephen Kingin poika. Tämä on asia, josta kirjailija tuntuu koittavan vaieta, koska itse kirjassa ei mainita halaistua sanaa kuuluisasta isästä. Joe Hilliltä on aikaisemmin julkaistu romaani Sydämen muotoinen rasia ja novellikokoelma Bobby Conroy palaa kuolleista.

Vuosi ennen kirjan alkua Ignatius "Iggy" Perrishin tyttöystävä Merrin raiskataan ja murhataan. Iggyä epäillään murhasta, mutta todisteiden tuhoutuessa epäilyttävässä tulipalossa hän jää vapaaksi. Iggy kuuluu varsin menestyneeseen sukuun. Hänen isänsä on muusikko ja veljensä Terry talkshow-juontaja. Pikkukaupungin asukkaat yhdistävätkin mielessään Iggyn vapauden perheen rikkauteen.

Murhan vuosipäivänä Iggy huomaa, että hänen päähänsä on kasvanut sarvet. Sarvien myötä tulee myös voima lukea ihmisten synkimmät ajatukset. Pala palalta Iggy saa selville lähipiirinsä mietteet hänestä: tuntuu kuin Iggyn lähipiiri inhoisi tätä totaalisesti aina vanhempiaankin myöten. Tämä vieraannuttaa Iggyä entisestään maailmasta. Iggy kuitenkin vahvistuu vaikeuksien myötä ja hahmo kasvaa tarinan edetessä.

Lue lisää...
Muokannut 09.10.2013 00:01 Hiistu

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

28.07.2014 08:53 #2 :: max
Joe Hill
Olen lukenut Joe Hillin suomennetut kirjat, joista parhaana pidän ensimmäistä novellikokoelmaa (pari novellia oli kyllä liian rajuja minulle, en ole mikään mieletön gorefriikki, samasta syystä uudet kauhuleffat jää yleensä katsomatta). Sarvet ja sydämen muotoinen rasia oli lähinnä ihan ok, vaikka omaperäisiä ideoita niistäkin löytyi.

Uusin NOS4A2 vaikuttaa taas tosi kiinnostavalta kirjalta ja on saanut ulkomailla hyviä arvosteluja. Onko joku lukenut sen jo? Toivottavasti suomennoskin on tulossa..
Muokannut 28.07.2014 08:54 max

• VMN hahmo
  • VMN
    Painajainen

28.07.2014 09:40 #3 :: VMN
Joe Hill
Itse olen lukenut novellikokoelman, jota pidin pari vuotta sitten todella, todella hyvänä. Olen halunnut lukea sen uudestana jo pidemmän aikaan. Sarvet oli hienoinen pettymys, Sydämen muotoista rasiaa en ole edes lukenut, enkä usko lukevani. Tämä uutuus kiinnostaa myös minua, ja luultavasti tulen sen jossain kohti lukemaan. Toivottavasti hän on siihen mennessä oppinut, miten romaanimittaista kirjoitetaan!

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

28.07.2014 21:26 #4 :: Eija
Joe Hill
Suomennetut olen lukenut. Novellikokoelma oli todella hyvä, romaanit tuntuivat sen rinnalla kovin keskinkertaisilta. Ei romaanitkaan huonoja olleet kuitenkaan – ihan luettavia olivat. En ole luovuttanut Joe Hillin suhteen ja NOS4A2 kiinnostaa kyllä. Luulisi, että Tammi suomentaisi myös tämän, mutta ei sitä ikinä tiedä. Jos suomennos tulee, luen varmuudella, mutta jos suomennosta ei tule, saattaa jäädä minulta lukematta, koska on niin paljon muutakin mitä englanniksi pitäisi lukea ennemmin.

03.06.2016 16:34 #5 :: Jussi
Joe Hill
Minusta on todella harmi, että Tammi lopetti Hillin suomentamisen[*]. Ei ole tullut luettua mitään häneltä englanniksi. Miehen uusin kirja The Fireman nousi juuri New York Timesin bestseller-listan kärkipaikalle. Tähän vain harva pystyy, joten kaupallista potentiaalia olisi.

Olen edellisten kirjoittajien kanssa samaa mieltä siitä, että novellikokoelma Bobby Conroy palaa kuolleista on selkeästi paras kolmesta suomennetusta kirjasta. Romaanit Sydämen muotoinen rasia ja Sarvet olivat vain OK-tasoista luettavaa. Eijan tapaan en ole kuitenkaan antanut periksi: Hilliltä luulisi löytyvän lahjoja myös romaanimittaiseen kerrontaan. Novellit tekivät minuun niin suuren vaikutuksen.

NOS4A2 keräsi tosiaan hyviä arvosteluja, ja näin kommentteja, että Hill on lopultakin onnistunut pidemmässä tarinassa. Toisaalta monet pitivät jo Rasiasta ja Sarvista, ja Sydämen muotoinen rasia voitti aikoinaan parhaan esikoisromaanin Locus-palkinnon. En käsitä, miten kirja pystyi äänestyksessä voittamaan kakkoseksi jääneen Patrick Rothfussin Tuulen nimen!

Ehkä Tammea pelottaa se, että Hill on kasvattanut kirjojensa pituuksia. Kaksi ensimmäistä ovat alkukielellä alle 400-sivuisia kovakantisina, muta NOS4A2 ja The Fireman yli 700-sivuisia. Suomentajalle pitäisi maksaa enemmän, ja myynnin tökkiessä tappioista tulisi isommat. Massiivinen koko itse asiassa lisää kiinnostustani uusiin romaaneihin. Kenties Hill osaa kirjoittaa paremmin suuremmassa mittakaavassa, kun lyhyemmät romaanit eivät oikein toimineet... Firemanin tarkka sivumäärä sidotussa amerikkalaislaitoksessa on 768.

[*]En ole kysynyt asiasta kustantamolta. Päättelin siitä, että Sarvien jälkeen ei ole kuulunut uusia suomennoksia. Onhan mahdollista, että Tammi suomentaa ensi vuonna juuri ilmestyneen Firemanin.

• Emelie hahmo

27.07.2016 11:50 #6 :: Emelie
Joe Hill
Päätin aloittaa Hillin lukemisen Bobby Conroystä ja tämän ketjun sekä muualla vastaan tulleiden kommenttien perusteella valitsin "väärän" kirjan josta aloittaa. Novellikokoelma laittoi kyllä riman aikas korkealle. Listalla seuraava Hillin kirjana on Sydämen muotoinen rasia, mutta jos osaan laskea odotuksia tarpeeksi en pettyne?

Mahtavia novelleja Bobby Conroyssa. Yksi parhaimmista yksityiskohdista kokoelmassa oli se, että siellä oli sekaisin spefinovelleja ja "tavalliseen elämään" liittyviä novelleja. Koskaan ei voinut tietää, että kumpi tulee vastaan ja tämä vaihtuvuus piti mielenkiintoa yllä. Tosin pidin myös paljon siitä, että Hill jätti kertomatta asioita, jolloin se toimi hyvänä tehokeinona.

• Emelie hahmo

05.08.2016 12:48 #7 :: Emelie
Joe Hill
Sydämen muotoinen rasia oli ihan luettava tarina, mutta ei tosiaan mikään kovin kummoinen. Olin ilmeisesti osannut laittaa odotukset oikealle tasolle, koska en pettynyt tarinaan ja koin sen jopa ihan viihdyttäväksi teokseksi. Kauhuelementti kuoli aika varhaisessa vaiheessa, valitettavasti, mutta minä pidin päähahmosta. En ole aiemmin törmännyt tarinaan, jossa on vanhahko death-metal-muusikko päähenkilönä.

Kummituksen motiivi oli minusta jokseenkin ohut, olisin ehkä kaivannut jotain enemmän, jotain mikä olisi sitonut Juden tiukemmin koko juttuun. Ja kirjan nimi mennee ehkä hiukan sivuun siitä, millainen kuva minulle jäi teoksesta aluksi pelkän nimen perusteella. Mutta niinhän usein käy..

22.07.2018 22:05 #8 :: Jussi
Joe Hill
Sain eilen luettua NOS4A2:n loppuun. Tai oikeastaan NOS4R2:n, sillä kirjastosta lainaamassani kovakantisessa brittiversiossa nimi luki vähän eri tavalla. Hill onnistui kirjoittamaan (kahden yrityksen jälkeen) onnistuneen romaanin. Tykkäsin NOS4A2:sta, ja annoin sille neljä tähteä enkkupuolen tietokannassa. Kirja oli tosiaan pitkä, mutta tarina kulki hyvin, enkä huomannut mitään ylimääräistä. Hahmonkuvaus oli erittäin vahvaa, ja juoni taitavasti rakennettu.

Vertailua Hillin kahteen edelliseen romaaniin vaikeuttaa se, että niiden lukemisesta on jo vuosia, Sydämen muotoisesta rasiasta kohta kymmenen vuonna. Mutta muistikuvissani ne olivat melko vaisuja ja vain OK-tasoisia kirjoja, eivätkä mitenkään pelottavia. NOS4A2:ssa oli oikeasti häiritseviä kohtauksia sekä toimivaa horroria. Ja Charlie Manx oli todella onnistunut pääpahis. Hillin seuraava romaani The Fireman on nyt pakkoluettavaa. Kirjaa on kehuttu kovasti, ja esimerkiksi George R.R. Martin hehkutti sitä.

Kiinnostustani NOS4A2:a kohtaan lisäsi se, että romaani sijoittuu samaan maailmaan kuin monet Stephen Kingin kirjat. Maininnan saivat mm. Musta torni -sarjan tapahtumapaikka Keski-Maailma, Derryn kaupunki ja Pelle Penninvenyttäjä sekä Shawshankin vankila. Kirjan lopussa Hill oli piilottanut tarinan loppunäytöksen "A note on the type" -kohtaan, jonka moni lukija varmasti skippaa automaattisesti.

Ennen ilmestymistä NOS4A2:a muuten mainostettiin hauskalla julisteella:

• Traeg hahmo
  • Traeg
    Teknikko

01.08.2018 11:49 #9 :: Traeg
Joe Hill
Olipa yllättävää nähdä tämä topik näin ylhäällä juuri kun olen miehen novellikokoelmaa aloittamassa (Bobby Conroy...). En ole myöskään miehen kirjoja ennen lukenut, mutta intohimoisena King-fanina tämä toki on luonnollinen jatkumo. Valitettavasti oma englannin kielen taitoni on sitä luokkaa, että toivotaan että vielä suomennettaisiin nämä myöhemmätkin Hillit.

02.03.2019 17:42 #10 :: Jussi
Joe Hill

Jussi kirjoitti: NOS4A2:sta suunnitellaan nyt tv-sarjaa. Toivottavasti Manxille saadaan hyvä näyttelijä! Jos tämä toteutuu ja osoittautuu hitiksi, niin voisiko Tammi vielä muuttaa mielensä ja suomentaa kirjan?

Tv-sovitus toteutui, ja Manxia esittää Zachary Quinto.

Kymmenjaksoinen sarja aloittaa kesällä AMC-kanavalla, tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä kerrottu. Luulisi, että Suomessakin tämän näkee jotain kautta. Amerikkalaiskustantaja julkaisee tv-tulkinnan kunniaksi romaanista toukokuussa uuden laitoksen uudella kansikuvalla:

Lisäkaudetkin ovat showrunnerin mukaan mahdollisia:

This initial 10-part tale premieres in the summer of 2019 and, if it proves a success, O’Brien hopes to expand the universe created by Hill in future seasons. “There’s no limit to the number of folks that we could meet that have interesting powers and interesting landscapes that they inhabit,” says O’Brien.

Hillin seuraava kirja on lokakuussa ilmestyvä novellikokoelma Full Throttle .

• Traeg hahmo
  • Traeg
    Teknikko

03.03.2019 11:04 #11 :: Traeg
Joe Hill
Toivottavasti tämän myötä tulisi suomennos. Oma englantini on sitä tasoa että juuri reissuilla pärjää :D

Valvojat: RinjaEmelie