Isaac Asimov

08.10.2011 21:50 #1

Isaac Asimov: Tähdet kuin tomua

Jalava 2011, alkup. 1951 -  Risingin tietokannassa

Tähdet kuin Tomua

Aloittaessani Asimovin Tähdet kuin tomua -kirjan lukemisen muistelin lämmöllä erästä joulua lukioiässä. Olin lainannut seitsemän Asimovin kirjaa ja vietin mitä mukavimman loman Säätiön parissa. Sitä seurasivat Asimovin robottikirjat, joista myös pidin. Niinpä Tähdet kuin tomua herätti minussa toiveita hienosta lukukokemuksesta ja oivalluksista.

Tähdet kuin tomua kertoo tilallisen pojasta Bironista. Hän on ollut Maassa opiskelemassa, ja juuri kun hän valmistumaisillaan, hänet tempaistaan tähtienväliseen seikkailuun. Tarina alkaa heti toiminnalla. Bironilla ovat vastassaan Tyrannian imperiumi ja sen juonittelut. Matkallaan hän kohtaa tytön. Tarinassa on avaruusaluksia, sädepyssyjä ja radiopuhelimia alusten väliseen kommunikaatioon. Kirja sisältää loistavat elementit viihdyttääkseen ketä tahansa nuorta, joka kaipaa toimintaseikkailua.

Ja siinä olivatkin ne positiiviset puolet.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 21:25 : Hiistu.

27.03.2015 13:52 #2

Aloitin uusintakierroksen nukahtamislukemisena sängyssä Asimovin Säätiön Alkusoitossa kirjaamassa järjestyksessä. Aika monethan niistä on nykyisin suomennettu viimeisimpänä Tähdet Kuin Tomua. Joskin Kirjayhtymän Robotit kirjassa on vain 11 novellia, kun Asimov mainitsee 31. Onkohan niitä lisää Suomeksi? En niitä loppuja ruvennut englanniksi mistään metsästämään. Olen nyt päässyt Robotit Ja Imperiumiin asti. Hidasta on ollut eteneminen. Ei ole aika kohdellut kirjoja hyvin tai ehkä oma maku on muuttunut matkan varrella. Säätiön Alkusoitonkin olen ostanut uutena kirjakaupasta -94, joten edellisestä luku kerrasta on 20 vuotta. Joitain loppuratkaisuja olin joko unohtanut tai sekoittanut mielessäni. Mutta loputtomia keskusteluja en muistanut kirjoissa olleen näin paljon. Tapahtumia tai juonen kuljetusta oli suhteessa paljon vähemmän. Toivottavasti Säätiö kirjat ovat kestäneet ajan hammasta paremmin. Ainakin on helppoa nukahtaa. Mutta kun jotain olen aloittanut...

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Isaac Asimov
27.03.2015 14:03 #3

Minusta robottinovellit ovat parasta Asimovia, niissä on ihan näppäriä oivalluksia. Suomeksi ei taida olla kuin tuo yksi kokoelma, mutta englanniksi löytyy tiiliskivi The Complete Robot, jossa on ne kaikki.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Pate64
Pate64 vastasi aiheeseen: Isaac Asimov
05.07.2017 09:42 #4

Luin tuossa keväällä Asimovin uudemmat Säätiökirjat Säätiö veitsen terällä, Säätiö ja Maa, sekä robottikirjat Teräsluolat, Alaston Aurinko, Aamunkoiton Robotit ja Robotit Ja Imperiumi.
Täytyy sanoa että mulle kyllä toimi erittäin hyvin teksti. Tapa, millä Säätiö- ja Robottikirjat yhtenevät lopussa, on kiehtova ja ylipäänsä näissä tarinoissa on sopivassa suhteessa toimintaa ja filosofisia keskusteluja.

jPekka
Teknikko
jPekka vastasi aiheeseen: Isaac Asimov
06.07.2017 22:08 #5

Itse en ole mitenkään innostunut siitä että joillakin kirjailijoilla on taipumusta yhdistää eri maailmoihin sijoittuvia kirjojaan väenväkisin yhdeksi maailmaksi, ja Asimov tuntui kuuluvan tähän sarjaan. (Robotti- ja Säätiökirjojen ohellahan hän yhdisti samaan soppaan ”Ikuisuuden lopun”.)

Mutta etenkin Säätiö-kirjat tekivät aikoinaan teini-ikäiseen mieleen lähtemättömän jäljen, kun niihin ekaa kertaa törmäsin 70-luvulla.

14.08.2018 13:04 #6

Kolme vuotta ja sain Robotit ja Imperiumin vihdoin luettua, kun siirsin sen makkarista vessaan.
Vikalla sivulla lappunen, jossa WSOY pahoittelee viimeisen rivin pois jäämistä ja oli siinä se lausekkin kokonaan. Tätä en muista 25 vuoden takaa, joten olisinko kirjaston kirjan aikoinaan lainannut ja siinä se on jo aikoja sitten hukkunut ja myöhemmin hankkinut oman kirjan kokoelmaan? Sen verran erikoinen juttu kuitenkin, että luulisi muistavan.

Seuraavaksi luen Currents of Space. Erikoista myös, että tuossa Säätiön Alkusoitossa olevassa järjestyksessä sitä ei ollut mainittu suomennetun, vaikka suomennos Avaruuden Merivirrat on vuodelta 1978?

Viimeksi muokattu: 14.08.2018 13:07 : KiLLPaTRiCK.

18.09.2018 13:15 #7

Seuraavaksi sitten Tähdet kuin tomua. Tätä en ole lukenut aikaisemmin. Mutta voi olla, että uudelleen lukukierros jää tähän romaaniin. Maailma on niin täynnä mielenkiintoisija kirjoja, joita en ole vielä lukenut kertaakaan, että kannattaako aikaansa tuhlata lukemalla jo luettuja uudestaan?

27.10.2018 03:48 #8

Tähdet kuin Tomua.
Aika väsynyt oli. Parhaita puolia lyhyys ja helppolukuisuus. Tietysti julkaisuvuosi 1951 ehkä hiukan vaikuttaa asiaan.
Jää kyllä uusinta kierros tähän. Niin paljon uutta SciFiä ja fantasiaa, että kiikutin Pitkän Kosmoksen vessaan.

Viimeksi muokattu: 27.10.2018 03:50 : KiLLPaTRiCK.

Joonas
Joonas vastasi aiheeseen: Isaac Asimov
28.10.2018 13:21 #9

Olen lukenut Asimovin Säätiö-kirjoista ne vanhemmat, ns. alkuperäiset, sekä Itse jumalat, Avaruuden merivirrat ja Tähdet kuin tomua + kasa kaupalla novelleja. Säätiö kolahti minuunkin, ja kovaa kolahtikin. Avaruuden merivirrat oli myös elämys ja yllätti positiivisesti, päin vastoin kuin Tähdet kuin tomua, jonka kyllä luin, joskin piti hiukan tehonieleskellä. Mutta vakaa aikomus minulla on lukea loputkin Säätiöstä kertovat kirjat, ja robottiaiheisiin romaaneihin en ole vielä päässyt lainkaan käsiksi, joten niidenkin aika vielä koittaa.

Muistaakseni luin jostain, että Asimovia olisi arvosteltu liian siveellisromanttisista kirjoistaan, mihin hän sitten vastasi melkoisella yksityiskohtaisuudella kirjoittaessaan Itse jumalat. :D

29.10.2018 02:35 #10

Kuten sanoin, minulla tämä on jo toinen kierros.
Ei ihminen rupea lukemaan mitään uudestaan, mitä ei jo rakastaisi.
Ja kuten missä tahansa, niin Robotit kirjat on kirjoitettu todella pitkällä aikavälillä.
Ensin olet raapustelija SciFi julkaisuihin ja sitten yhtä äkkiä kysellään julkaisijoiden puolesta, etkö voisi kirjoittaa jatkoa tähän, maksamme 100 x mitä ikinä maksoimme näistä aikaisemmista kyhäelmistä.

Shadow, Freyja
Uusin jäsen: Anton Niinikoski