• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 7 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 82 päivää sitten

Philip K. Dick

24.10.2016 20:06 #1 : requiax
Philip K. Dick kirjoittanut requiax
Philip K. Dick täytyy mainita, kun tulee puhe scifi-kirjallisuudesta! Iso kasa on suomennettu mutta valtava määrä kirjoja on vielä suomentamatta. Dickin teoksista esimerkkeinä vaikkapa loistavat Lies, Inc. , On aika sijoiltaan ja Haudasta kohtuun. Jotkut vähättelevät Dickin teoksia, mutta jotkut puolestaan ylistävät mielikuvituksen lentoa. Itseeni teki jollain tavalla vaikutuksen Lies, Inc. Hämärän vartija ei säväyttänyt. Kuinka paljon te olette lukeneet Dickin teoksia, alkuperäiskielellä vai suomennettuja? Mitä mieltä olette kirjoitustyylistä? Entäpä mikä on ehdottomasti paras Philip K. Dickin kirjoittama kirja, jota voisit suositella muillekin? Entäpä sekavin? Perustelut mukaan.

24.10.2016 20:34 #2 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Philip K. Dick
Do androids dream of electric sheep on suosikkini, ja se yllättävän koherentti dystopia, joka kertoo maailmasta, jossa empatian osoittamisesta on tullut sosiaalinen normi, jota yritetään täyttää pelkästään näennäisesti.

Galactic pot-healer on myös hyvä, ja siitä olen kirjoittanut täällä: fiktio.wikidot.com/philip-k-dick:galactic-pot-healer

Sekopäisemmistä kirjoista Three Stigmata of Palmer Eldritch on jostain syystä suosikkini, todennäköisesti siksi, että Karkk-I barbitaloineen on niin hulvaton viritys.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

25.10.2016 18:06 #3 : requiax
Vastaus käyttäjältä requiax aiheessa Philip K. Dick
Lisää mielipiteitä parhaasta kirjasta? Tärkeä kysymys; mikä näistä kannattaisi aloittaa? Ubik, Varro vain viime vuotta vai Simulantit?

25.10.2016 18:19 - 25.10.2016 18:21 #4 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Philip K. Dick
Itse en Ubikista niin perusta, mutta Stanislaw Lem, joka yleensä oli kriittinen amerikkalaista scifiä kohtaan, piti Ubikia mestariteoksena.

www.depauw.edu/sfs/backissues/5/lem5art.htm

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/
Viimeksi muokattu: 25.10.2016 18:21 punnort.

25.10.2016 20:43 #5 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Philip K. Dick
Dick oli kyllä omaperäinen kirjailija. Mielikuvitus oli omaa luokkaansa ja tarinoissa on hulvattomia ideoita tulvillaan. Juuri ideat ja mielikuvituksenlento tekevät Dickin tuotannon niin ainutlaatuiseksi. Kaikki kirjat eivät ole oman makuuni, mutta tylsiksi niitä ei yleensä voi syyttää.

Olen lukenut Dickiä vain suomeksi ja pikkuhiljaa– muutama suomennos on vielä lukematta, jotka tulen kyllä lukemaan. Dick on jotenkin sellainen kirjailija, jota on vaan pakko lukea. Lukiessa myös tulee pohdittua, että millainen ihminen Dick oikein oli? Minkälainen ihminen kynäilee tällaisia tarinoita...

Tähän mennessä lukemistani parhaimmistoa ovat olleet Palmer Eldritch – kolmesti merkitty mies, Palkkionmetsästäjä, Hämäränvartija ja Varro vain viime vuotta. Novellikokoelmassa Mahdoton planeetta on myös monia erinomaisia ovelia tarinoita. Sen lukemisesta on kulunut tosin 15 vuotta, joten uusinta olisi paikallaan.

Vähiten olen pitänyt kirjasta Maailma, jonka Jones teki. Sen sisältö tuntui tarkoituksettomalta höpinältä.

requiax kirjoitti: Tärkeä kysymys; mikä näistä kannattaisi aloittaa? Ubik, Varro vain viime vuotta vai Simulantit?

Nuo olen lukenut ja niistä miellytti minua eniten Varro vain viime vuotta. Siinä huumeen vaikutuksen alaisena oleva siirtyy joko tulevaisuuteen tai menneisyyteen tai jopa sivusuunnassa rinnakkaismaailmaan. Siitä seuraakin hauskasti etenevä todellisuus rumba.

Simulantit vaati aika paljon keskittymistä minulla, ainakin alussa. Loppua kohti parani, mutta silti en ollut lukiessa aivan kartalla. Voi johtua siitä, että poliittinen aihe ei ollut itseäni kiinnostava. Mutta kirjassa oli paljon muutakin. Paljon ihmisiä, joiden erilliset kohtalot sivuuttivat toisten elämää.

Ubikissa meno oli välillä vähän turhankin psykedeelistä ja lukeminen takkusi, mutta jälkimaku oli hyvä kuten monissa muissakin Dickin tarinoissa ja tietysti mielikuvitus oli kohdallaan tässäkin.

26.10.2016 07:04 #6 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Philip K. Dick

Eija kirjoitti: Kaikki kirjat eivät ole oman makuuni, mutta tylsiksi niitä ei yleensä voi syyttää.

Minä olen samoilla linjoilla. En ole paljoa Dickiä lukenut, mutta ne vähäiset kirjat ovat olleet kiinnostavia. Dickin kirjoja kuvailessa minun yleisemmin käyttämäni termi on "happomatkahenkinen". Jostain syystä näitä kirjoja lukiessa mielessäni pyörii värit violetti, punainen ja keltainen. En tiedä miksi ja se on hämmentävää. :p

Palkkionmetsästäjä on suosikkini, se on ollut ehkä suoraviivaisin ja juoneltaan helpoin Dickin kirjoista minulle.

18.06.2017 12:28 #7 : requiax
Vastaus käyttäjältä requiax aiheessa Philip K. Dick
Palkkionmetsästäjän näin kerran divarissa ja olin vähällä ostaa sen omaksi, mutta kyseinen kirja on edelleen jäänyt lukematta. Mitä mieltä muut olette VALIS-kirjasta, onko millainen?

01.10.2018 23:28 #8 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Philip K. Dick
Dokkari Yle Areenassa: Philip K. Dickin toinen todellisuus . Lyhyehkö mutta mielenkiintoinen kurkistus Dickin mielenmaisemaan. Kaverin elämä taisi olla fiktiotaankin oudompaa.

Fievre, rudi92, Iivari, LordStenhammar
Uusin jäsen: sare