Laura Luotola: Suoja

Vehka loi aiheen: Laura Luotola: Suoja
13.12.2016 22:19 #1

Laura Luotola: Suoja: Kaupungit ja paluu

Iris Kustannus 2016 - Risingin tietokannassa

Toisinaan sitä yllättyy saadessaan kirjan käsiinsä. En tiennyt Laura Luotolan Suojasta käytännössä mitään muuta kuin nimen, kun se kolahti postiluukusta luettavaksi, mutta takakannen ”eeppisen scififantasiasarjan avausosa” kuulosti kotimaisessa kontekstissa varsin eksoottiselta. Kohottelin varovaisesti kulmiani genremäärittelylle, mutta yritin sitten työntää turhat ennakko-odotukset syrjään.

Kirjan lukeminen osoittautui haasteelliseksi. Suoja sijoittuu aivan omaan maailmaansa, jota asuttaa kirjava joukko erilaisia kansoja – ja maailma todella vastaa sitä mielikuvaa, joka eeppisestä scififantasiasta helposti tulee! Kirjan maailmassa on aivan omat hierarkiansa, mytologiansa, historiansa ja kielensä – ja niitä opetellessa meneekin sitten kevyesti ensimmäinen puolikas kirjasta. Ja oikeastaan toinenkin. Uusia sanoja tulee vastaan niin nopeaa tahtia, että ne on käytännössä kirjattava ylös, jotta mukana on mahdollista pysyä. Henkilökaartikin on laaja ja nimet hukkuvat helposti muiden uusien sanojen sekaan. Toisaalta hahmoilla on myös omat, kiinnostavat taustansa ja vaikuttimensa, jotka paljastuvat usein vasta tarinan edetessä.

Lue lisää...

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

Viimeksi muokattu: 13.12.2016 22:21 : Dyn.

Taru Väyrynen
Taru Väyrynen vastasi aiheeseen: Laura Luotola: Suoja
06.09.2019 18:36 #2

Minulle Suoja oli kirja, joka yllätti monipuolisuudellaan. Siinä on terävää yhteiskunnallista analyysia ja siinä kuvatut myyttiset olennot tuntuvat sisältävän potentiaalisia merkityksiä, joita jäin pohtimaan. Mutta jatko todellakin ratkaisee sen, lunastaako tämä sarja ne suuret odotukset, joita kirja minussa herätti.

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

Taru Väyrynen
Taru Väyrynen vastasi aiheeseen: Laura Luotola: Suoja
25.09.2019 21:28 #3

Suojan toinen osa Veteen heijastuvat kivet on nyt ilmestynyt. Mitään helppolukuista se ei ole, ja rönsyää enemmän kuin alkuosa, mutta kärsivälliselle lukijalle siitä avautuu kiinnostavia kuvioita. Laura Luotola on kotimaisessa fantasiakirjallisuudessa omaleimainen ilmiö, johon tutustumista suosittelen.

"Ja miten ansainneesi edes luulet sen että aina saat suotuisat tuulet."

Pisania, Luinwen, LordStenhammar, Salka, punnort
Uusin jäsen: Roope Kiiski