Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga

Dragan loi aiheen: Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga
02.01.2017 09:59 #1

Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga: Neljäs kirja

Like 2016 - Risingin tietokannassa

Saga jatkuu suomenkielisenäkin. Like on julkaissut kuluneen vuoden aikana sarjasta kolmannen ja neljännen kokoelman. Saga on viime vuosien menestynein länsimainen sarjakuva. Se voitti 2013 vuoden Hugo-palkinnon ja on kahminut Eisner-palkintoja vuosittain. Pelkästään kriitikoiden suosimaksi sarja ei ole jäänyt, mistä kertoo esimerkiksi se, että sarjan tuorein kokoelma oli Goodreads-kirjallisuuspalvelun "vuoden graphic novel" -äänestyksen finalisteja. Tämä kokoelma kattaa lehden numerot 19-24.

Sagan keskiössä on Romeo ja Julia -asetelmaa seuraavat rakastavaiset Alana ja Marko, jotka edustavat kahta eri lajia. Nämä laji ovat massiivisen sodan eri osapuolia. He ovat ihmeen kaupalla saaneet yhdessä lapsen ja ovat karkumatkalla molemmilta puolilta.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 02.01.2017 10:01 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga
12.04.2017 08:36 #2

Olen lukenut nyt Saga-sarjaa kolmen osan verran; innostuin lukemaan sarjan kuudennen osan Hugo-ehdokkuuden takia. Nyt vaan taas hämmästelen, että miksi en ole lukenut näitä aiemmin, sillä nämä kolme osaa menevät helposti parhaimpien lukemieni sarjakuvien joukkoon.

Ensimmäinen osa alkaa vahvasti, heti keskelle toimintaa ja juonta, vaikkakin alkuosa tuntui olevan hiukan enemmän hahmojen esittelyosa kuin varsinaisesti juonen kuljetuskirja. Seuraavat osat olivatkin sitten jälkimmäistä. Sagan maailma on kiinnostava ja hahmot sellaisia, että niihin kiintyy helposti. Mutta minulle ehkä kaikista miellyttävin piirre tarinallisessa puolessa on sarjasta löytyvä huumori. Monesti hauskat jutut tulevat (ainakin minulle) vastaan ihan yllättäen, jolloin koen ne paljon huvittavampina kuin ehkä muuten olisin. Osa huumorista tulee melkoisen ronskeistakin jutuista, jotka ovat hiukan siinä ja siinä, menevätkö ne yli. Mutta tällainen rajalla heiluminen tekee siitä mielenkiintoisempaa. Ja vaikka tarinaan mahtuu mukaan paljon traagisiakin hetkiä, jokaisen lukemani osan jälkeen minulla on ollut hyvä mieli.

Piirrosjälki on minusta todella hienoa ja pidän erityisesti onnistuineista ilmeiden kuvailuista. Puhekuplien tekstiä ei melkein edes tarvitse lukea, riittää kun katsoo piirrettyä ilmetta ja siitä jo hiffaa mitä tapahtuu ja missä mennään.

Voinee olla, että poikkeuksellisesti saatan jopa ostaa nämä sarjakuvat suomenkielisinä hyllyyni.

Wind
Pilotti
Wind vastasi aiheeseen: Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga
12.04.2017 10:01 #3

^Juuri laskin Sagan kakkososan käsistäni ennen kuin tulin koneelle ja kolmososa odottaa lukemista yöpöydällä! Aika usein Emelie luemme samoja kirjoja samoihin aikoihin :smile:

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Emelie vastasi aiheeseen: Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga
04.05.2017 12:47 #4

Olen nyt edennyt kuudenteen osaa Saga-sarjassa. Olen ilmeisesti lukenut ihan liian nopeata tahtia, sillä tarina alkaa tässä vaiheessa kärsimään pahasti toistosta. Tarina ei tahdo pysyä kasassa, koska nyt siinä on mukana niin monta eri juonikaarta ja hahmorykelmää omilla agendoillaan, että uhkaa mennä sekavaksi.

Tässä kuudennessa osassa tuntui, että tarina runnottiin läpi väkipakolla, koska haluttiin, että tietyt asiat tapahtuvat. Ei ollut yhtä soljuvaa tarinan kuljetusta kuin sarjan alkuosissa. Ei tämä osa silti huono ollut, menee tällä hetkellä Hugo-ehdokassarjakuvalistani kärkeen, mutta ei välttämättä tule siellä pysymään. Kaipasin aikaisempien osien huumoria, tässä osassa se oli jätetty melkein kokonaan pois. Oikeastaan ainoat hauskat hetket tarjosi Ghüs, joka onkin nykyään suosikkihahmoni. Sellainen salamyhkäinen ja hiukan häiriintynyt, mutta samalla ihan mahdottoman suloinen ulkoiselta olemukseltaan. Lopun gliffhangerkaan ei ollut minulle mieleen, vaikka sitä osasinkin hiukan odottaa.

Piirrosjälki on kuitenkin edelleen yhtä hienoa ja ilmeikästä, että jo pelkästään sen takia haluan jatkaa tämän tarinan parissa.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga
04.05.2017 20:13 #5

Olen lukenut nyt neljä osaa ja olen samaa mieltä Emelien kanssa sarjan vahvuuksista. Huumori on tosiaan usein hyvänmaun rajoilla olevaa ja yllättävissä kohdissa esiintyvää saaden nauramaan jopa ihan ääneen. Hahmojen habitukset on hyvin luotuja. Ihastelin ja kiinnitin huomiota heti alkuunsa hahmojen ilmeisiin, että kuinka hyvin on saatu ilmeet ja tunnetilat kohtaamaan piirroksessa.

Tarinaan on helppo jäädä koukkuun. Jatkan kyllä lukemista. Viides osa seuraavaksi (kuudetta suomennettua osaa ei löydy Helmet kirjastosta vielä). Tuli vaan mieleen, kun Brian K. Vaughan on Lostin tekijä, niin toivottavasti Sagalle ei käy samoin. Lost jatkui ja jatkui vaan ilman sanottavaa päämäärää kunnes oli aika lopettaa yhtäkkiä ilman kunnollista päätöstä. Helppoahan Sagaa on jatkaa pitkäänkin, kun kertoja on vielä tässä vaiheessa tarinaa vasta lapsi.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Brian K. Vaughan ja Fiona Staples: Saga
05.05.2017 10:07 #6

Hieno sarja, mutta hieman samoja fiiliksiä ettei viimeisin anti ole tuntunut ihan yhtä vahvalta kuin alkupää. Sagan suosion takia hieman pelkään että sarjaa saatetaan jatkaa liikaa, mikä helposti johtaa laimenemiseen. Tekijät kuitenkin osaavat käsitellä hahmoja, ja koska sarja pyörii pitkälle niiden varassa niin uskon sen toimivan keskimääräistä paremmin, vaikka jatko ei alun tasolle enää pääsisikään.

Viimeksi muokattu: 05.05.2017 10:08 : kyty.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Arvostelu: Brian K. Vaughan & Fiona Staples: Saga: Kuudes kirja
13.08.2017 06:17 #7

Brian K. Vaughan & Fiona Staples: Saga: Kuudes kirja

Like 2017 - Risingin tietokannassa

Monet suomalaiset kustantajat tuntuvat vähentäneen sarjakuvajulkaisujaan. Yksi esimerkillisesti kääntämistä jatkava on kuitenkin Like, joka on julkaissut Saga-sarjaa kiitettävän ripeää tahtia. Tämä kyseinen kokoelma on järjestysnumeroltaan kuudes ja sisältää lehden numerot 31-36. Suomen tahti onkin lähestulkoon amerikkalaisen kanssa tasoissa, sillä tuorein englanninkielinen kokoelma on vain numeron verran suomenkielisiä julkaisuja edellä.

Saga on maailmalla ollut arvostelumenestys. Sen aikaisemmat osat ovat kahmineet useana vuonna kasapäin Eisner-palkintoja (mm. parhaan jatkuvan sarjan palkinnon kolmena vuonna peräkkäin) ja Harvey-palkintoja (mm. parhaan jatkuvan sarjan neljänä vuonna peräkkäin).

Sagan juoni seuraa erikoista perhettä, Alanaa ja Markoa, jotka kuuluvat kahteen eri alienlajiin. Ihmeen kaupalla he ovat onnistuneet saamaan yhdessä lapsen. Kriisistä toiseen siirtyvän perheen yhteyteen ajautuu jatkuvasti uusia henkilöitä omine ongelmineen.

Lue lisää...

Morgan Blood, punnort, Kvothe1982, maahinen