Philip José Farmer

• Echramath hahmo Kirjoittaja
  • Echramath
15.01.2017 12:11 - 15.01.2017 12:13 #1 : Echramath
En ole ihan varma, pitäisikö minun luokitella Philip José Farmer "yhdeksi suosikkikirjailijoistani" vai "guilty pleasureksi". Yksi asia on nimittäin varma, Farmer ei ole Stephen Baxter eikä Clive Cussler vaan pyörii jossakin täysjärkisten tarinoiden ja järjettömyyden rajamailla eikä lukija aina tiedä miten suhtautua. Joka tapauksessa olen tullut viime aikoina lukeneeksi Farmeria jonkun verran.

Viime aikoina on esitetty sellaisia ehdotuksia, että ihmisten, varsinkin meidän kulttuuripiirissäme elävien, pitäisi viettää vuosi lukematta valkoisten miesten kirjoittamia kirjoja, koska nämä muutoin dominoivat niin pahasti. Farmer nyt varsinkin oli valkoisille miehille kirjoittava valkoinen mies – siis hänhän kirjoitti Playboyhinkin, joka toisin kuin jotkut luulevat, ei ole eikä ollut silloin pornolehti vaan miestenlehti, sinne ovat isot kirjailijanimet kirjoittaneet novelleja, mutta kuitenkin tietylle, itseään "herrasmiehiksi" tituleeranneelle yleisellä.

Ja tietenkin hän oli samaa ikäluokkaa kuin Asimov, Clarke ja Bradbury, kaikki syntyivät 1. maailmansodan viime vuosina tai ihan vähän sen jälkeen. Toki selvästi progressiivinen ikäluokkansa edustaja, jos nyt katsoo vaikka mustia henkilöhahmoja, mutta kirjoittaa kuitenkin eri tavalla kuin, no, 50-luvulla syntyneet. Miehen tuotteliain kausi taisi osua 70-luvulla.

Mistä puheenollen Farmer kirjoitti yli 50 romaania ja yli 100 lyhyempää tarinaa. Olen hämmentävän vain vähän heinäkasan päältä tähän mennessä.

Mutta luin kuitenkin Farmerin ainoan Hugo-palkitun romaanin (hän sai myös parhaan pienoisromaanin ja lupaavimman tulokkaan Hugon) To Your Scattered Bodies Go, minkä olin joskus kauan sitten lukenut myös käännöksenä Elämän ja kuoleman virta. Kyseessähän Riverworld-sarjan ensimmäinen osa, suomentaminen jäi ensimmäiseen osaan eikä silloin Urjalan kunnankirjaston varassa eläessä tajunnut että kirjan voisi lukea englanniksikin tai hahmottanut mistä sellaisen esi-internet-aikaan olisi saanut käsiinsä (Finnconista varmaan silloinkin).

Tämähän on hyvin farmermainen tapaus sikäli, premississä ei ole mitään järkeä, kaikki maailmassa koskaan eläneet ihmiset ovat uudelleensyntyneet vieraalle planeetalle (ja pitkän tarinakaaren suuri arvoitus on miksi ja kenen toimesta). Tämä on tietenkin lähinnä tarinalaite, joka mahdollistaa kenen tahansa historin henkilön käyttämisen hahmona – siis ottaen huomioon, että mahdollisia hahmoja olisi luokkaa sata miljardia ihmistä, joista suurimmasta osasta ei ole mahdollista saada mitään tietoa, ylläripylläri noin joka toisesta sarjan vastaantulijasta on Wikipedia-artikkeli. Kakkoskirjassa The Fabulous Riverboat esim. päähenkilönä on kukapa muukaan kuin Mark Twain – tai siis Samuel Clements.

Mutta suspension of disbeliefiä on siinä määrin tarpeeksi, että voi todeta, ettei tämä nyt sitä palkintoa turhasta saanut. Siihen aikaan ei ollut mitään koirapentujakaan riesana.

Viimeksi muokattu: 15.01.2017 12:13 Echramath.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
15.01.2017 13:15 #2 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Philip José Farmer
voisin lukea Philip Jose Farmerin myös yhdeksi omista suosikeistani. Hänen kirjoitustyylinsä on sellainen mistä pidän. Niissä on sellainen miehinen seikkailuhenki joka viehättää. Koskaan ei ole tullut mieleen että jaksaakohan tätä lukea loppuun asti koska teksti on hyvin soljuvaa.

Jokimaailman lisäksi olen tutustunut World of Tiers sarjaan joka on ainakin mielikuvituksen käytössä huippuluokkaa. Olen myös lukenut useampia hänen epävirallisia Tarzan kirjojaan. Mukaanlukien hänen Hadon of Ancient Opar ja Flight to Opar kirjansa missä on linkki Tarzaniin. Time's Last Gift on paras Tarzan kirja, jonka olen lukenut. Vaikka päähenkilö seikkailikin niissä nimellä John Gribardsun, niin se oli selvästi tunnistettava Tarzan.

Doc Savage (30-luvun pulp hahmo) tarinoitakin olen lukenut A Feast Unknown ja Lord of Trees / The Mad Goblin kirjojen verran, joissa molemmissa esiintyy myös Tarzan kopio. Seksuaalisuus oli vedetty överiksi Feast Unknownissa. "Tarzan" sai orgasmin aina tappaessaan jonkun ja kilpailu koosta Doc Savagen kanssa oli suorastaan homoeroottista. Mutta muuten ihan luettavaa seikkailua sekin.

15.01.2017 16:54 #3 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Philip José Farmer
Olen lukenut kolme häneltä suomennettua kirjaa ja pidin etenkin Elämän ja kuoleman virrasta, koska tarinan tapahtumapaikkakin niin eriskummallinen. Ärsyttikin sen jälkeen tosi pitkään, kun sarjan muita osia ei ikinä ilmestynytkään täällä.

Suunnitelmissa on kyllä jatkaa lukemista joskus myös alkuperäiskielellä, mutta kirpputoreilla tai divareissa ei ole tullut vastaan vielä muita kuin kolmas osa "The dark design". (Ostin joskus myös "Flight to Opar" ja "Hadon of ancienr Opar" pokkarit kai ihan tämän foorumin kautta, mutta en ole valitettavasti ehtinyt lukemaan vielä niitäkään.)
Lordi Tyger kirjakin jäi hyvin mieleen esimerkiksi sen suomalaisen antropologihahmon takia ja kirja taitaa muutenkin olla ehkä yksi mielenkiintoisimmista Tarzan-mukaelmista mihin olen tähän mennessä törmännyt. Semmoinen ronski meininki jotenkin vain sopii aiheeseen mielestäni paremmin kuin vaikka klisee sivistyksen pilaamattomista ja moraalisesti puhtaista villeistä, mitä noissa kaiken maailman viidakko- tai intiaaniseikkailuissa useimmiten näkee. :tongue:

Aiheesta muistui mieleen se kerta kun mentiin yhden suokkimiitin jälkeen scifiseuran tiloihin, niin siellä oli oikein kiinnostavat keskustelut Farmerin tuotannosta. Etenkin Hiltunen tuntui tietävän aiheesta tosi paljon.

• Echramath hahmo Kirjoittaja
  • Echramath
16.01.2017 08:14 #4 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Philip José Farmer
Itsekin toki tykkään fiilistellä itseäni iäkkäämmillä pokkaripainoksilla, joissa on vähän kellertävät sivut ja vanhan kirjan haju, mutta jos lopulta antaa periksi, Jokimaailmasta ja muista tunnetuimmista teoksista on kyllä otettu koko lailla riittävästi uusia painoksia.

Amazonin kauttahan saa kaikenlaisia vanhoja, saitin alle myy n+1 nettidivaria, mutta postimaksut voivat Amerikasta ja Briteistäkin olla ihan mitä tahansa ja itse en ole vielä oppinut, miten tuolta viidakosta löytäisi sellaisia myyjiä, joilta saa kokonaisedullisen kirjapaketin vaikka teoksen lähtöhinta muka olisikin usealla kilpailijalla 0.01 taalaa.

Farmer tosiaan tyhmäili aika paljon muiden kirjailijoiden hahmojen kanssa, Tarzan varmaan tunnetaan parhaiten. novellien ideat olivat välillä luokkaa "mitä jos se toinen Burroughs olisikin kirjoittanut Tarzanin", tätä voinee kutsua metaspekulatiiviseksi fiktioksi?. Lordi Tyger tosiaan tuli suomeksikin jo ulkoasultaan muistoja herättävässä FAN-sarjassa.

Mutta luin myös The Other Log of Phileas Fogg, joka vähemmän yllättäen kertoo Foggin kuuluisasta 80 päivän matkasta, joka oikeasti olikin agenttioperaatio avaruusmuukalaisrotujen välisessä salatussa sodassa Maan herruudesta. Monet Foggin eksentriset tavat saavatkin selityksensä, ynnä muutama muukin kummallisuus, Verne kun oli joutunut eräissä kohdissa sepittämään yksityiskohtia päästään, koska hän perusti kirjansa Foggin hämäykseksi kirjoittamaan "julkiseen" päiväkirjaan, kun taas Farmer itse oli onnistunut samaan käsiinsä sen salaisemman kappaleen.

Uusin jäsen: Olivia