• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 16 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 91 päivää sitten

Kiera Cass: Valinta-sarja

• Dyn hahmo Kirjoittaja
15.01.2017 23:15 #1 : Dyn
En yleensä lue nuortenkirjallisuutta kovinkaan paljon, mutta jokin tämän pukudraamadystopian ideassa kiehtoi. Kun Nafisan vielä suositteli sitä, ja yleensä pidämme suhteellisen samanlaisista kirjoista (tuo nuortenkirjallisuus lähinnä erottaen) niin otinpa lukeakseni.

Ensimmäisen osan Valinta sai helposti kirjastosta, joten luin sen suomeksi, loput kävin kuitenkin ostamassa omaksi englanniksi - mikä kertoo jo siitä, että ei se eka osa ollut ihan susi. :grin: Toisaalta en aina jaksa Helmetin jonoja odotellakaan... Pukuilua, kyllä, dystopiaa, no sitä vähän vähemmän, mitä nyt perinteinen idea "jaetaan ihmiset kasteihin ja se määrää työn, avioliiton, kaiken" on voimissaan. Yhteiskuntakritiikkiä ainakin ensimmäinen osa sisälti hämmentävän vähän, kapinallisia vähän sivuttiin, mutta muuten kirja keskittyi oleelliseen eli pukuihin, romantiikkaan ja ihmissuhteisiin. Olen kuullut vähän huhua, että toinen osa olisi erilaisempi, joten katsotaan. Toisaalta nimenomaan pukuiluhömppänä kirja upposi hyvin, ja sellaisellakin kirjallisuudella on aikansa ja paikkansa.

Seuraava osa Eliitti näyttäisi saaneen hyvin arvioita Risingilla. Haluaisiko joku kommentoida lukukokemustaan?

• Tsururun hahmo
  • Tsururun
    Kaartilainen
24.01.2017 06:57 - 24.01.2017 07:02 #2 : Tsururun
Vastaus käyttäjältä Tsururun aiheessa Kiera Cass: Valinta-sarja
ääääh kirjotin sulle hienon pitkän vastauksen, mutta siitä lähtikin vain kaksi ekaa sanaa :sad: tiedä mikä iski. ilmeisesti risingshadows ei tykkää ios emojeista.

mutta siis, itsekkin kesällä löysin the selectionin maakunnan pääkirjastossa käydessäni (vähemmän tunnettua nuortenkirjallisuutta englanniksi? turha kuvitella meidän kaupunkiin :angry: ) ja koukutuin niin pahasti, että vielä viikko kirjan lopettamisen jälkeen olin sekasin päästä enkä pystynyt ajattelemaan mitään muuta :grin:

jos odotat kakkoskirjan jatkavan ekan kirjan tasolla, tulet luultavammin pettymään. siis, ei se ole huono, siihen iski kakkoskirjasyndrooma ja on vaan pikemminkin kirja no 2 osa 1, jonka osa 2 on sitten the one (anteeks en osaa nimiä suomeks omistan kaikki enkuks >.<) eli lue ne peräkanaa, erikseen luettuna voi tulla pienoinen ai oliko tässä muka kokonainen kirja -fiilis. samalla ainakin mulle tuli fiilis, että tarinaa on venyttämällä venytetty trilogiaksi, kun se olisi voinut toimia paremmin duologiana.

the heir ja the crown sitten taas... mä en tiedä edes mistä alottaa. ne oli jees. mulla vaan on hirveästi ongelmia yhden hahmon kanssa (tai pikemminkin kirjailijan kanssa. selvästi oli liikaa pyydetty että se olis nähnyt sen verran vaivaa kirjansa eteen, että olisi saanut jonkun oikolukemaan pätkät joista ei tajunnut itse mitään. odotan innolla näiden käännöstä, onnea kääntäjälle, sulla on paaaaaaaljon sudenkuoppia edessäs.). anteeksi purkaus. jos onnistuu olemaan huomaamatta tekstissä olevia epäloogisuuksia (en tiedä ketään suomalaista joka olis lukenut nämä joten en tiedä, kuinka hyvin huomattavissa olevia ne oikeesti on) tai jättämään ne vaan huomiotta, on nämä kiva jatko trilogialle :smile:
Viimeksi muokattu: 24.01.2017 07:02 Tsururun.

24.01.2017 16:39 #3 : Anneliana
Vastaus käyttäjältä Anneliana aiheessa Kiera Cass: Valinta-sarja
Sama juttu minullakin -- innostuin todella paljon sarjan ensimmäisestä osasta. Vähän pöhkö koko kirjan idea oli ja täysin loppuun kulutettu, ainakin omasta mielestäni. Kiera Cassin kirjoitustyyli on kuitenkin juuri sellainen josta pidän: koko ajan tapahtuu jotakin ja harvoin on niitä tylsiä kohtia.

Palataan takaisin Valintaan. Tykkäsin todella paljon kirjan hahmoista ja Americasta. Kaikki mekot ja kaunistautuminen, kamerat etc. toi kuitenkin Nälkäpelin hämärästi mieleen ja ajatus jäi tökkimään aivojani kirjaa lukiessani... Noh, luin kirjan valehtelematta loppuun parissa tunnissa, niin vauhdikas ja mukava se oli. Odotin innoissani Eliittiä, sarjan toista osaa ja menin varaamaan sen välittömästi kirjaston sivuilta.

Kaunistelematta voin sanoa, että se oli ihan kaamea pettymys. Ei ollenkaan sitä mitä odotin. En halua spoilata mitään, jos joku jota ei Eliittiä ei ole lukenut sattuu vilkaisemaan viestiäni. Voin kuitenkin luvata, että turhaudut luultavasti ihan äärettömästi kirjaa lukiessasi. Minun täytyi oikeasti pitää taukoja lukemisen välissä, niin raastavaa sen lukeminen oli. America oli niin älyttömän rasittava sarjan toisessa osassa. Hmm.. Maxon tosin oli aika ihana. Hyviä ja huonoja puolia löytyy tästä kirjasta. Kapinallisten hyökkäykset ja kaikki puvut, kamerat jne toivat mukavaa vaihtelua American ärsyttäville ongelmille.

Varasin kolmannen osan tästä kirjasta ja toivotaan, ettei se ole yhtä huono kuin Eliitti.

• Sh hahmo
  • Sh
    Peto
05.06.2017 20:06 #4 : Sh
Vastaus käyttäjältä Sh aiheessa Kiera Cass: Valinta-sarja
Aika myöhään vastaan tähän, mutta vastaanpahan kuitenkin.

Luin Valinnan ja pidin siitä kovastikkin, vaikkakin mielessäni oli juurikin edellisen vastaajan mainitsema Nälkäpelin tuntu.
No luin kirjan yhdessä päivässä ja menin heti varaamaan seuraavaa osaa kirjastosta, mutta se ei ollut vielä saatavilla.
Kun kirja vihdoin saapui aloin lukemaan sitä heti innoissani.
Kylläkin lukeminen loppui lyhyeen, sillä olin niin pettynyt kirjaan. Se vain oli niin huono aiempaan verrattuna. En saanut Eliittiä koskaan luettua edes puoleen väliin asti. Monesti kirjasarjoissa käy niin, ettei seuraava osa ole edeltäjänsä tasoa, mutta tämä oli jotain aivan muuta.

Ajattelin tässä lähiaikoina, että yrittäisin saada itseni lukemaan Eliitin läpi ja toivoisin kolmannen osan olevan parempi. Sillä kuitenkin haluaisin tietää, miten tämä tarina lopulta päättyy. Toivottavasti päätös on yhtä hyvä kuin alku.

• Dyn hahmo Kirjoittaja
05.06.2017 21:54 - 06.06.2017 01:19 #5 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Kiera Cass: Valinta-sarja
Luin sarjan neljä ensimmäistä osaa tuossa joku aika sitten, vitonen on yhä kesken eikä välttämättä kovin pian valmistukaan.

Eliitti tosiaan oli jonkinasteinen pettymys, sillä se ei tuntunut tuovan maailmaan hirveästi mitään uutta. Kolmas osa Ainoa petrasi hiukan, jos ei muuten, niin alun ehkä hiukan mustavalkoisista henkilöistä paljastui moniulotteisempia puolia. Kaikenkaikkiaan sarjan aloitus tuntui lupaavammalta kuin mitä se onnistui lunastamaan, mikä on vähän harmi - kaiken kaikkiaan tuosta yhteiskunnasta olisi saanut paljon enemmänkin irti. Ei pelkällä pukufiilistelyllä jaksa loputtomiin.

Nelos- ja vitoskirjoihin ei sitten välttämättä kannatakaan koskea, jos ei muuten fanittanut kolmea ensimmäistä osaa. Niissä hypätään ajassa eteenpäin seuraavaan valintaan, eikä tasan mitään uutta tapahdu, suorastaan takapakkia. Ehkä hauskana alaviitteenä jäi mieleen, että yksi seuraavaan valintaan osallistuvista henkilöistä on suomalaistaustainen.

edit// Ja saa tosiaan nostella vanhojakin ketjuja sitä mukaan kun ne tulevat itselle ajankohtaiseksi!

Viimeksi muokattu: 06.06.2017 01:19 Dyn.

12.07.2017 11:30 #6 : Freiwynn
Vastaus käyttäjältä Freiwynn aiheessa Kiera Cass: Valinta-sarja
Luin kirjasarjan ensimmäisen osan aikoinaan englanniksi ja tykkäsin todella paljon. Kirjan idea oli jotenkin todella uuden oloinen, vaikka seurasikin tavallaan dystopioista kertovien kirjojen yleisintä kaavaa yhteiskuntajaottelun suhteen. Pidin kuitenkin siitä, ettei kirja ollut pelkkää dystopiaa vaan myös Tuhkimotarinaa ja Nälkäpeliä (ilman kaikkea kuolemaa, siis).
Valitettavasti jouduin pettymään kirjan seuraaviin osiin, sillä ne eivät olleet läheskään yhtä mielenkiintoisia kuin ensimmäinen. Koko idea tuntui jotenkin kierrätetyltä. Olisin toivonut kirjan juonen muuttuvan niin, että kirjasarja olisi ollut jotakin muutakin kuin vain kilpailu prinssistä, ja vaikka sarjassa muita elementtejä olikin, jäivät ne aivan liian vähälle huomiolle. Toisaalta oli mukavaa saada jatkoa American tarinalle, mikä jäi sarjan ensimmäisen kirjan jälkeen pahasti kesken.
Eli siis jos on sarjan ensimmäisen osan lukenut, kannattaa ehdottomasti lukea myös jatko-osat. Kannattaa kuitenkin varautua siihen, etteivät ne välttämättä ole yhtä hyviä kuin ensimmäinen, varsinkin mikäli odottaa jatko-osilta liikaa.
( Itselläni oli lähes epärealistiset odotukset sarjan seuraavien osien suhteen - ehkä osittain siksi olinkin aika pettynyt jälkikäteen. )

Uusin jäsen: Taina Rytkönen