China Miéville

Dragan loi aiheen: China Miéville
10.09.2011 19:29 #1

China Miéville: Toiset

Karisto 2011 - Risingin tietokannassa

China Miéville on kirjailija, joka on maailmalla onnistunut luomaan uransa olemalla erilainen: Mieville sanoo kirjojensa kuuluvan ”weird fiction” -genreen, ja nimitys on sangen kuvaava. Kirjailijana hän on maailmalla varsin arvostettu, ja hän onkin voittanut mielettömän määrän palkintoja mm. juuri Toiset-kirjallaan Arthur C. Clarke-palkinnon, Hugon ja World Fantasy-palkinnon.

Kun olin saanut kirjan luettua, yritin ryhtyä kirjoittamaan arvostelua suoraan. Hetken näyttöä tuijotettuani totesin, etten saisi mitään aikaiseksi. Ei sillä, etten olisi pitänyt kirjasta, mutta en yksinkertaisesti keksinyt, miten selittää kirjan teema.

Kirjassa on korkealentoinen konsepti. Tarkoitan tällä, että kirja esittelee yhden idean ja tutkii sitä. Se ei missään vaiheessa eksy pois ideasta, vaan pitää idean jatkuvasti lukijan läsnä. Konsepti on pähkinänkuoressa seuraava: kaksi kaupunkia Besźel ja Ul Qoma ovat yhtä aikaa olemassa samassa paikassa ja muodostavat yhdessä kokonaisuuden. Kaupunkien välillä ei ole fyysisiä rajoja, osa kaduista kuuluu toiseen kaupunkiin, osa toiseen. Välillä samalla kadulla on molempien kaupunkien osia ja näiden asukkaat väistelevät toisiaan huomioimatta toisiaan.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 22.06.2015 13:54 : Hiistu.

LordStenhammar
Uusin jäsen: Kari Eerola