Dmitri Gluhovski: Metro 2033 ja 2034 (ja 2035)

• Dragan hahmo Kirjoittaja
  • Dragan
23.08.2011 20:42 - 09.10.2013 00:00 #1 : Dragan

Dmitri Gluhovski: Metro 2034

Like 2011 - Risingin tietokannassa

Venäläisen kirjailija ja toimittaja Dmitri Gluhovskin Metro 2034 on jatko-osa vuosi sitten julkaistulle Metro 2033:lle: molemmat ovat kuvauksia elämästä ydintuhon jälkeisessä maailmassa.

Kaksi vuosikymmentä ydinsodan jälkeen ihmiset asuvat Moskovan metroon perustetuissa mikrovaltioissa. Asemat kamppailevat keskenään ruoasta ja sähköstä yrittäen selviytyä uudenlaisessa elämäntilanteessa: maanpintaa asuttavat oudot säteilyn luomat olennot ja metrokin on täynnä vaaroja. Muualla maailmassa ei ole ihmiselämää tai ainakaan heihin ei ole saatu mitään yhteyttä.

Lue lisää...
Viimeksi muokattu: 09.10.2013 00:00 Hiistu.

01.06.2015 08:47 - 01.06.2015 08:52 #2 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Dmitri Gluhovski: Metro 2033 ja 2034 (ja 2035)
Metro 2035 on ilmeisesti viimein ilmestymässä! :smile:

Huomasin, että nettikirjakaupat listaavat Metro 2035:n ilmeisesti englanninkielisenä äänikirjana ilmestyväksi tämän vuoden lokakuussa. (Kaipa siitä tekstiversiokin on tulossa.)

Ja mitä venäläisiä sivuja ystäväni Googlen kanssa tulkkailtiin, venäjänkielisen alkuteoksen pitäisi ilmestyä nyt 12. kesäkuuta. Toivottavasti ei tule enää mitään lykkäystä ja se kirja nyt oikeasti olisi olemassa ja ilmestymässä... Ja toivottavasti ilmestyy joskus suomeksikin!
Viimeksi muokattu: 01.06.2015 08:52 Hiistu.

02.06.2015 22:25 #3 : Wicked-Willie
Suomennettu versio menee kyllä saman tien ostoskoriin!

Talvi on tulossa.

22.07.2015 11:42 - 22.07.2015 11:44 #4 : Hiistu
Metro 2035 on todistetusti olemassa, yksi kappale omassa hyllyssä. :cheesy: En siis osaa lukea venäjää juuri yhtään, mutta kahta aiempaa osaa olen lueskellut alkuperäisteoksia rinnan suomennosten kanssa. Joten suomennosta odotellessa! :wink: Lisäksi kirja tuoksuu hyvältä, uudelta kirjalta. (Sehän on pätevä syy hankkia uusia kirjoja, eh?)

Sain tuon tuliaisiki Virosta, Rahva Raamat -kaupasta . Reissulla olleet ihmiset olivat käyneet maanantaina kysymässä kirjaa myymälästä, mutta ei ollut silloin vielä saatavilla. Tiistaina katsoin nettisivuilta, että kirjaa olisi saapuneena myymälän varastoon, ja pyysin (hieman skeptisiä) ihmisiä käymään uudelleen siellä kaupassa. (Onneksi ovat tottuneet omituisiiin tuliaistoiveisiin. :tongue:)

Kirjan yhteydessä puhutaan "2033 -trilogiasta", joten enempää osia ei ehkä ole tiedossa... Siis ainakaan kirjailijan itsensä kirjoittamina. (Niitä tästä sarjasta innoituksensa saaneita samaan maailmaan sijoittuvia muiden kirjoittajien teoksiahan kyllä on vaikka kuinka paljon. Ainakin venäjäksi.) Jos jotain veikkaan kirjan sisällöstä, niin kenties aiempaa enemmän seikkailua maan pinnalla.
Viimeksi muokattu: 22.07.2015 11:44 Hiistu.

29.06.2016 22:45 - 29.06.2016 22:59 #5 : Hiistu
Onkohan Liken suunnalta kuulunut mitään, onko Metro 2035 saamassa suomennosta? Toivottavasti ensi vuonna, jollei tälle vuodelle enää ole tulossa.

Adlibriksen sivujen mukaan Metro 2035 on tänä vuonna ilmestymässä ruotsiksi. Englantikäännöstä en ole onnistunut löytämään, muutoin kun sen aiemman hämärän maininnan äänikirjasta... liekö sellaista olemassa.

Saksankielinen käännös ilmestyi keväällä. Tilasin sen ja olen jonkin verran ehtinyt lukemaan. (En joka sanaa tunne enkä kykene edes arvaamaan, mutta onneksi luen saksaa melko sujuvasti, koen pysyväni kyllin hyvin kärryillä. Auttaa paljon, että Metron maailma on ennestään tuttu.) .

Saksalaisessa pokkarissa on yli 750 sivua. Saman kustantajan Metro 2034 pokkarissa on 528 sivua. Metro 2033 näyttää olevan heillä 784 sivun mittainen (mutta painavan 20 grammaa vähemmän). Eli veikkaisin, että kirja on suunnilleen samaa pituutta kuin Metro 2033.

Olen lukenut kolme ensimmäistä lukua (yhteensä lukuja on 23). Niiden perusteella haluan ehdottomasti lukea loputkin kirjasta.

Yleisluontoisesti tarinan alkuasetelmasta, ei uskoakseni spoilaa paljoa:

Tässä kirjassa kohtaavat kahden aiemman osan tarinat, sillä...

Yksityiskohtaisempia paljastuksia (spoilereita) kolmen ensimmäisen luvun sisällöstä ja kuinka tämän kirjan varsinainen seikkailu (niin uskon) alkaa:

Hauska repliikki:

Oletteko muut aikeissa lukea kirjaa, jollain kielellä? Millaisia ennakko-odotuksia?
Viimeksi muokattu: 29.06.2016 22:59 Hiistu.

01.07.2016 01:31 #6 : KiLLPaTRiCK
Suomennos on saatava, jotta tämän luen.
33 oli kyllä erinomainen avaus ja kyllä se 34:jäkin menetteli.

29.01.2018 02:02 #7 : KiLLPaTRiCK
2035 olikin sitten aika huono.
Jotenkin taika oli kadonnut ja ei tässä oikein järkeäkään ollut.
Taistelin kirjan läpi, kun en osaa lopettaa ja on se loppukin saatava selville.

06.05.2019 10:10 #8 : Wicked-Willie
Ei Metro 2035 huono ollut, mutta sekä maanpäällinen, että -alainen Moskova oli muuttunut edellisen kahden teoksen mutantteja ja kummalisuuksia vilisevästä miljööstä lähes ainoastaan ihmisten asuttamaksi paikaksi. Muutos oli niin iso, että kiinnitin siihen jatkuvasti huomiota, vaikka tarina kulkikin itsessään ihan mallikkaasti.

Tykkäsin siis kirjasta, vaikka se ei päässytkään samanlaisiin tunnelmiin kuin Metro 2033. Oma arvosanani 8/10.

Talvi on tulossa.

Uusin jäsen: Ninni Steier