Richard Morgan

17.08.2011 12:19 - 08.10.2013 23:58 #1 : Dragan
Richard Morgan kirjoittanut Dragan

Richard Morgan: Musta mies

Like 2011 - Risingin tietokannassa

Turun Finnconissa 2011 kunniavieraana olleen Richard Morganin Musta mies on toiminnallinen scifi-kirja, jonka tyyli on samankaltainen kuin Morganilta aikaisemmin käännetty Muuntohiili. Kirjat eivät ole juonellisesti sidoksissa keskenään, mutta niiden voidaan katsoa jakavan saman maailman.

Morganin visiossa Kiinasta on tullut 2100-luvun taloudellinen suurvalta, joka vähät välittää yhteisesti sovituista säännöistä. Yhdysvallat hajonnut kolmeen osaan: fundamentalistiseen Jesuslandiin, progressiiviseen Länsirannikkoon ja Unioniin. Marsissa on siirtokunta ja Maassa mantereelta toiselle pääsee nopeilla sukkuloilla. Maailmaa ei kuitenkaan lähdetä avaamaan tai selittämään tarkemmin, mitä on tapahtunut, vaan suurennuslasin alla on kirjan hahmojen selviytyminen. Näiden hahmojen kautta lukija saa tarinan edetessä pieniä vihjeitä siitä, mitä kirjan maailmassa on tapahtunut.

Lue lisää...
Viimeksi muokattu: 08.10.2013 23:58 Hiistu.

• Freyja hahmo
  • Freyja
21.01.2016 17:12 #2 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Richard Morgan
Siitä on jo vuosia kun luin Morganin Muuntohiilen, mutta muistelen pitäneeni kirjasta. Hyllystäkin se löytyy, joten voisin lukea vaikka uusiksi, jos aika antaa periksi. Joka tapuksessa olin kiinnostunut, kun luin uutisen , että Netflix meinaa tehdä kirjan pohjalta 10-osaisen alkuperäissarjan. Sarjan kirjoittaja ja tuottaja tuntuu olevan järkevällä linjalla ainakin tuon io9:n jutun perusteella. Ehkä se voisi onnistua jopa.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

• Sini hahmo
  • Sini
22.01.2016 19:48 #3 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa Richard Morgan
Minäkin pidin kovasti Muuntohiilestä ja tarkoitukseni oli lukea enemmänkin Morgania (aikomukseksi on jäänyt, Mustan miehen aloitin englanniksi, mutta kesken jäi). Tuo Netflix-sarja tulee varmastikin katsottua. Ottaisikohan Like jopa Muuntohiilestä uuden pokkaripainoksen? Voi toivoa, koska kirjaston kappaleet on jo aika kulahtaneita.

26.01.2016 21:36 #4 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Richard Morgan
Minullakin Takeshi Kovacs -romaanien lukeminen on jäänyt Muuntohiileen, vaikka Broken Angels löytyy hyllystäni. Black Manin kuitenkin luin englanniksi ja tykkäsin siitä vielä Muuntohiiltä enemmän. Kiva, että Freyjan linkittämässä uutisessa Muuntohiiltä kutstutaan klassikoksi. Sellainen kirja kiistämättä on. Tv-sarja varmasti nostaa sen myyntilukuja.

Pokkaripainokset televisio- tai elokuvakansilla ovat Suomessa arvaamattomia eivätkä tunnu noudattavan mitään logiikkaa. Esimerkiksi WSOY:n/Bonnierin julkaisuohjelmassa ei ole elokuvapokkaria Rick Yanceyn Viidennestä aallosta, vaikka sellainen tuntuisi todella järkevältä kustantamon kannalta.

Morgan bloggasi viime viikolla tv-sarjasta. Ajatuksena on, että sitä kuvattaisiin ainakin viisi kautta. Uuden Kovacs-romaanin kirjoittaminenkin on mahdollista. Toistaiseksi viimeinen, Woken Furies, ilmestyi vuonna 2005. Morganin seuraava kirja Thin Air sijoittuu samaan tulevaisuuteen kuin Musta mies.

• max hahmo
  • max
31.01.2016 13:39 - 31.01.2016 13:40 #5 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Richard Morgan
Minulle oli uutinen että Morgania on edes suomennettu jossain välissä.. Ajan tasalla ollaan.. Netflix alkaa kyllä nousta scififanin valinnaksi. HBO Nordicilla on toki se GoT ja fantsua sivuava Viikingit, mutta Netflixillä on parhaat Marvcel-sarjat, Orphan Black ja nyt vielä tämä.. Jännää on miten kyberpunk tuntuu taas jotenkin nousevalta genreltä, varmaan taloustilanteen vuoksi, vaikka kymmenen vuotta sitten sitä jo naureskeltiin vanhentuneena kasarigenrenä.
Viimeksi muokattu: 31.01.2016 13:40 max.

• Freyja hahmo
  • Freyja
13.05.2016 06:07 - 13.05.2016 06:11 #6 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Richard Morgan

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 13.05.2016 06:11 Freyja.

• irenreV hahmo
  • irenreV
    Vintiö
16.05.2016 11:09 #7 : irenreV
Vastaus käyttäjältä irenreV aiheessa Richard Morgan

Freyja kirjoitti: Muuntohiilen tv-sarja etenee ja io9:n uutisen mukaan Takeshi Kovacsin rooliin on valittu ruotsalaissyntyinen näyttelijä Joel Kinnaman. Eipä minulla näyttelijää vastaan mitään, mutta minulla oli kirjan lukemisen yhteydessä mielikuva japanilaiselta näyttävästä hahmosta, sillä eikö Kovacs ole ainakin puoleksi japanilainen kirjan maailmassa (nimestäkin päätellen)? Muuntohiilen lukemisesta on jo sen verran aikaa, etten muista miten hänet on kuvattu, mutta tällainen muistikuva on omaan päähän jäänyt, joka nyt poikkeaa tv-sarjan käsityksestä. Pitäisi lukea kirja uudestaan ennen sarjan alkua.

Laitan varmuuden vuoksi spoileriin, vaikkei mikään kovin suuri paljastus olekaan:

Odotan kyllä innolla tv-sarjaa, Netflix on viime vuosina tuottanut todella laadukasta tavaraa, ja Altered Carbon kyllä ideansa puolesta sopii hyvin tv-sarjamuotoon.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Freyja

05.04.2017 14:33 - 05.04.2017 14:37 #8 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Richard Morgan
Netflixin tv-sarjan takia Morganin amerikkalaiskustantaja on vaihtanut Altered Carbonin kansikuvan uuteen. Freyjan viestiin liittyen päähenkilö on siinä aasialaisen näköinen:

Minä ostin viime viikolla helsinkiläisestä divarista kolmannen Kovacs-romaanin Woken Furies kahdella eurolla. Broken Angelsin hankin myös antikvariaatista muutama vuosi sitten. Nyt pitäisi sitten ottaa uusintaluku Muuntohiilestä ja lukea perään kaksi seuraavaa kirjaa. Viimeistään ennen tv-sarjan katsomista.

Morgan julkaisi vuosina 2002-2008 kuusi romaania. Sen jälkeen vauhti on jostain syystä hiipunut selvästi – olemme saaneet vain kaksi A Land Fit for Heroes -kirjaa. Thin Air ilmestyy näillä näkymin elokuussa 2018, nelisen vuotta The Dark Defilesin jälkeen.
Viimeksi muokattu: 05.04.2017 14:37 Jussi.

14.11.2017 13:41 #9 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Richard Morgan
Like julkaisee Muuntohiilen pokkarina ensi toukokuussa. Päätöksen taustalla on varmasti Netflixin tv-sarjasovitus. Pokkarin kansikuvaa ei ole vielä paljastettu.

like.fi/kirjat/muuntohiili-p/

15.11.2017 13:04 #10 : KiLLPaTRiCK
Vastaus käyttäjältä KiLLPaTRiCK aiheessa Richard Morgan
Mitä ne vanhoja uudestaan julkaisee, kun Morganilla olisi monta vielä suomentamatonta?

12.12.2017 12:58 - 12.12.2017 13:08 #11 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Richard Morgan

Jussi kirjoitti: Pokkarin kansikuvaa ei ole vielä paljastettu.

Nyt se on selvillä:

Nettikirjakauppojen mukaan pokkari julkaistaan jo tammikuun alussa, vaikka Liken sivustolla puhutaan toukokuusta. Kiva, että etukanteen ei ole laitettu englanninkielistä nimeä Altered Carbon. Tv-sarjan ensimmäinen kausi ilmaantuu Netflixiin 2. helmikuuta. Traileri:

Tulevaisuudessa ihmismieliä voi digitoida ja siirtää kehosta toiseen. Laurens Bancroft (James Purefoy) on Maan rikkain mies. Bancroft murhataan, ja hän herättää eloon entisen lähettijoukkojen sotilaan Takeshi Kovacsin (Joel Kinnaman / Will Yun Lee) tutkimaan kuolemaansa. Vastineeksi Bancroft tarjoaa Kovacsille uutta elämää.

Suomen Netflixissä tv-sarjasta käytetään näköjään nimeä Altered Carbon – Muuntohiili.
Viimeksi muokattu: 12.12.2017 13:08 Jussi.

Uusin jäsen: Ninni Steier