Helena Waris

Hiistu loi aiheen: Helena Waris
28.07.2009 03:00 #1

Helena Waris: Uniin piirretty polku

Otava 2009 – Risingin tietokannassa

Älkää antako keltasilmäisen seppäpojan tai susimaisesti virnuilevan synkän viikinkisoturin sen enempää kuin noitien muinaisen ennustuksen tai halki maiden ja mantujen suuntaavaan etsintäretken hämätä itseänne: tätä te olette oikeasti odottaneet. Helena Wariksen toukokuussa ilmestynyt esikoisromaani Uniin piirretty polku on raikasta kotimaista uutuusfantasiaa.

ImageTämän muinaissuomalaiseen miljööseen sijoittuvan kirjan päähenkilöitä ovat kolme sisarusta, jotka ovat kotiaan kohdanneen tuhon seurauksena joutuneet erilleen toisistaan. Aile-siskon ovat aallot kuljettaneet rannattoman meren tuolle puolen, löytölapseksi rajaseudun korpikylään. Troi-veljen kantoi pohjoisviima vieläkin kauemmas, pelättyjen ukkosmiesten kasvatiksi. Vanhin veli Arni jäi yksin valon hylkäämällä kotirannalleen, odottamaan ja uneksimaan mennyttä palaavaksi.  Nyt heidän on kuitenkin uskaltauduttava kohtaamaan menneisyytensä kipeät muistot, sillä vain muistamalla voi ikävöidä ja vain koti-ikävä voi johdattaa heidät jälleen yhteen. Wariksen Uniin piirretty polku on tarina oman minuutensa ja paikkansa etsimisestä, salaperäisistä luonnonmahdeista ja niitäkin salaperäisemmästä ja mahtavammasta rakkaudesta.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 21:12 : Hiistu.

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Helena Waris
23.01.2017 21:29 #2

Alunperin Pohjankontu oli vähän niinkuin heräteostos. Törmäsin viimeiseen osaan ehkä parilla eurolla ja ostin sen vaikka se olikin sarjan viimeinen osa ja tätähän ei pitäisi ikinä tehdä. Kaksi aiempaa osaa sitten piti tietenkin hankkia jälkikäteen. Harmi vain että ne eivät olleet likimainkaan niin halpoja.

No nyt ei enää yhtään harmita että tuli tehtyä tällainen heräteostos. :) Pidän kovasti sarjasta. Pidän Helenan tavasta kirjoittaa, kotoisen suomalaisen tuntuisesta maisemista, kirjojen taikuudesta, hiljalleen aukeavasta maailmasta... Hahmot eivät ole ehkä sitä kaikista parasta antia, mutta varsin kiehtovia hekin. Sopivan erilainen sarja siihen verrattuna mitä olen aiemmin lukenut, mutta silti mukavan samaistuttava. Kahdessa ensimmäisessä kirjassa kirjailija tuntui vähän arkailevan joidenkin asioiden kuvaamista.

Kirjoista löytyi myös vähemmän nähtyjä teemoja (kuten homo/bi-seksuaalisuutta) eikä edes mielestäni kamalan päälleliimatun oloisesti. Aiheesta ei ns tehty sen suurempaa numeroa, asioita vain tapahtui.

Sekä tämän että Wariksen kirjoittaman Vuoren lukijoilta kysyisin, kannattaako Vuori lukea, kun piti tästä?

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Helena Waris
25.01.2017 10:49 #3

Waris on yksi minun lempikirjailijoistani. Ihastuin Pohjankontu-trilogiaan ja luin sen jälkeen Vuoren, josta pidin myös kovasti. Se oli (tietysti) erilainen, mutta en malttanut laskea sitä kädestäni, taisin antaa täydet 5 tähteä sillekin. Muistaakseni nämä kaikki mainitut kirjat ovat saaneet Kuvastaja- tai jonkun muun palkinnon. Sen sijaan Wariksen Janne Nykäsen kanssa kirjoittama Entropia ei mielestäni yltänyt lähellekään samaa tasoa. Toivon, että Wariksella on edessään pitkä ja tuottelias kirjailijanura.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Helena Waris
25.01.2017 13:15 #4

Jee, en ole siis ainoa joka rakastui tähän. :) Pitänee sitten lisätä Vuori lukulistalle (joka on jo muutenkin turhan pitkä). Entropiaa en ole ajatellut lukea ihan jo siksi että se on määritelty dystopiaksi, enkä halua lukea dystopiaa. Oikean maailman tulevaisuus näyttää sen verran synkältä että en usko että minua varsinaisesti piristäisi lukea vielä synkemmästä tulevaisuudesta... Nyt on sitten yksi syy lisää olla lukematta sitä, kun ainakin yksi Pohjankonnusta tykännyt ei tykännyt siitä niin paljoa. :D

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Helena Waris
28.01.2017 13:23 #5

Täällä ilmoittautuu myös yksi Wariksen fani mukaan keskusteluun! :smile: Sen verran sanoisin Vuoresta, että on hyvin erilainen kuin Pohjankontu. Esim. itse aloin lukemaan sitä samalla olettamuksella kuin Pohjankontua, että luvassa olisi jotain mennyttä aikaa tms., ja "järkytys" oli suuri kun jo ekalla sivulla mainittiin kännykkä. Eli Vuori sijoittuu täysin nykyaikaan. Kiinnitin myös lukiessa huomiota, että kirja on määritelty nuortenkirjaksi, vaikka päähenkilöt ovat yli 18-vuotiaita. No eipä sillä ole suurta merkitystä. Vuori kannattaa ehdottomasti lukea. Itse pidin siitä tosi paljon, vaikka erosikin Pohjankonnusta selkeästi. Joku taika siinä Wariksen kirjoitustyylissä on, kun tuntuu uppoavan kaiken ikäisiin lukijoihin.

Dyn vastasi aiheeseen: Helena Waris
28.01.2017 16:07 #6

sinidean kirjoitti: Kiinnitin myös lukiessa huomiota, että kirja on määritelty nuortenkirjaksi, vaikka päähenkilöt ovat yli 18-vuotiaita.

Menee vähän offtopikiksi, mutta kustantajat eivät Suomessa taida ihan hirveästi käyttää ainakaan mainonnassa nuorten aikuisten (englantilaisittain YA) genreä, johon nämä (lähes) parikymppisten päähenkilöiden kirjat paremmin ehkä menevät? Kirjastoissa kyllä sitten saattaa olla erikseen nuorten ja nuorten aikuisten hylly.

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Helena Waris
22.11.2017 14:24 #7

Luin joku tovi sitten Linnunsitojan. Ehkäpä lukutapani oli väärä. Sen sijaan, että olisin ottanut tarinan taiteena tai pitkän runon kaltaisena teoksena, tulkitsin tapahtumia kirjaimellisesti. Linnunsitoja on melko lyhyt, mutta minulle jäi juonen suhteen usea kysymys avaoimeksi. Harmitti lisäksi, että niin suuri rooli on annettu päähenkilön

Pidin kyllä siitä, että Waris uskaltaa kirjoittaa maailmasta, joka ei suorasanaisesti ole omamme. Tämä oli ensimmäinen häneltä lukemani kirja, ja taidanpa kokeilla seuraavaksi tuota Vuorta. Ehkä se on erilainen.

Viimeksi muokattu: 22.11.2017 14:26 : Iikh.

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Helena Waris
22.11.2017 15:00 #8

^ Linnunsitoja oli minulle(kin?) pienoinen pettymys. Toisaalta odotukset olivat korkealla, kun aikaisemmat Wariksen (yksin) kirjoittamat kirjat ovat olleet hyviä. Hiljattain luin Rendelin, jonka Waris kirjoitti yhdessä Jesse Haatajan kanssa. Se olikin sitten vähän suurempi pettymys. En viitsi sanoa siitä sen enempää, ettei mene haukkumiseksi.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Helena Waris
29.11.2017 12:10 #9

Linnunsitojassa oli hyviä kohtia ja sitten niitä ei aivan onnistuneita hetkiä. Pidin teosta harmillisen ennalta-arvattavana. On itseasiassa juuri työn alla arvostelu teoksesta Risingille, niin siinä sitten kommentoin lisää. Olisin halunnut pitää kirjasta enemmänkin, mutta aina ei osu kirjan ja lukijan kemiat kohdilleen. Warikselta en ollut aiemmin lukenut mitään, mutta Uniin piirretty polku ja Entropia löytyvät omasta hyllystä, Vuorikin on lukulistalla. Toivottavasti ovat lukukokemuksena onnistuneempia. Ainakin Pohjankontu-sarjasta olen kuullut paljon kehuja vuosien varrella.

LordStenhammar, Pakkis, FreakyMike
Uusin jäsen: Elina