J. S. Meresmaa

Hiistu
Hiistu loi aiheen: J. S. Meresmaa
29.11.2012 17:51 #1

Risingshadow jatkaa kotimaisten esikoiskirjailijoiden haastatteluja! Tällä kertaa kysymyksiimme vastaa J. S. Meresmaa, jonka esikoisromaani Mifongin perintö ilmestyi viime keväänä. Romaani aloittaa Mifonki-sarjan, joka on fantasiakertomus suurista seikkailuista ja monimuotoisista ihmiskohtaloista. Sarjan toinen osa, Mifongin aika, on ilmestymässä ensi vuoden maaliskuussa.

Osa kysymyksistä on Risingin käyttäjien esittämiä. Kirjan sisällön lisäksi kiinnostusta herätti myös itse kirjoitusprosessi. Alla ovat luettavissa kirjailijan seikkaperäiset vastaukset kaikkeen kysymäämme. Luvassa tietoa muun muassa Mifonki-sarjan synnystä ja tulevaisuudesta sekä vinkkejä kaikille kirjailijanurasta haaveileville! Entä miltä mifonki näyttää?

Kirjailijan kuva: Veli-Matti Rintala

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 09.10.2013 16:48 : Hiistu.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Arvostelu: J. S. Meresmaa: Keskilinnan ritarit
14.09.2016 01:52 #2

J. S. Meresmaa: Keskilinnan ritarit

Osuuskumma 2016 - Risingin tietokannassa

J. S. Meresmaan Keskilinnan ritarit on alkujaan noin satasivuisina sähkökirjoina julkaistu trilogia. Se päädyttiin kuitenkin julkaisemaan myös yhteisniteenä, jollaiseksi se osiensa pituuden puolesta soveltuukin hyvin: sivuja kertyy yhteensä vähän alle neljäsataa. Niteeseen on lisätty ennen julkaisemattomat kartta ja jälkinäytös.

Keskilinnan ritarit sijoittuu kuviteltuun keskiaikaiseen maailmaan, jossa päähenkilöt, ovela ritari Jehrem ja tämän aseenkantajaksi pyrkivä nuori Konno, sotkeutuvat kunniasääntöjen ja juonittelun verkkoon. Kaikkein vaikeimmaksi rastiksi osoittautuvat sellaiset tunteet, jotka eivät kuulu miesten – eivätkä varsinkaan ritarin ja tämän aseenkantajan – välille tässä keskiaikaisessa yhteiskunnassa. Kohdatut ongelmat ja ylhäisön juonet kietoutuvat niin monimutkaiseksi vyyhdiksi, että lukija ehtii ihmetellä, ovatko ne lainkaan selvitettävissä.

Lue lisää...

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Arvostelu: J. S. Meresmaa: Naakkamestari
13.11.2016 00:04 #3

J. S. Meresmaa: Naakkamestari

Robustos 2016 - Risingin tietokannassa

J. S. Meresmaan Naakkamestari on niitä kirjoja, jotka on hyvä hotkaista syksyisenä iltana parin teekupillisen kera. Kirja on lyhyt ja napakka, kertomus hyvin rajattu ja mukaansatempaava. Lisäksi Naakkamestari sopii erinomaisesti sekä lapsille että aikuisille – se on kirja, joka ei aliarvioi lukijoitaan, mutta ei myöskään pröystäile hienoilla termeillä. Ylipäätään Naakkamestari on erinomainen opaskirja suomalaisen steampunkin maailmaan tutustuvalle. Se on helposti lähestyttävä, vilpitön ja kiehtova.

Tarinan päähenkilö on valumestari Lundanin verstaassa asuva Enni, joka kantaa kotiinsa sairaan naakan. Ennin vanhemmat ovat kadonneet eikä suhde Lundaneihin ole helpoimmasta päästä. Avauksessa toistuvat klassisen orpotarinan kulissit, mutta se toimii Naakkamestarissa yllättävän hyvin. Kun kyse on vaihtoehtohistoriasta, tutut lähtökohdat antavat enemmän tehoa niille asioille, jotka ovat toisin.

Naakkamestarissa keskeisessä roolissa ovat naakat, joihin Enni rakentaa yhä syvempää suhdetta kirjan edetessä. Samalla hän selvittää vanhempiensa katoamiseen liittyvää arvoitusta ja solahtaa toiseen maailmaan kaupungin julkisivun takana.

Dyn vastasi aiheeseen: Arvostelu: J. S. Meresmaa: Naakkamestari
13.11.2016 00:10 #4

^ Naakkamestarin arvio on siis Vehkan kirjoittama, mutta mun sähläilyn ansiosta viesti foorimilla meni vahingossa Nafisanin nimiin. Pahoittelen.

sterle, Orduuka
Uusin jäsen: Marko Kinnunen