• Dyn hahmo Kirjoittaja

17.05.2017 21:49 #1 :: Dyn
Philippa Gregory
Philippa Gregory tunnetaan historiallisista romaaneistaan, jotka enimmäkseen sijoittuvat 1400- ja 1500-lukujen Englantiin. Kirjailijan kotisivut: www.philippagregory.com

Katselin viime vuonna Valkoista kuningatarta Yleltä ja tulin jossain määrin vakuuttuneeksi, että saattaisin pitää myös kirjoista. En kuitenkaan halunnut lukea ihan samoja juttuja kuin olin juuri sarjasta katsonut, joten aloittaminen jäi tuonnemmaksi. Nyt tuossa alkuvuodesta osui käsiin Tudorien aikaan sijoittuva romaani Three sisters, three queens, joka taasen on vakuuttanut kyllä minut. Tavallaan simppeli, hyvin historiallisiin faktoihin pohjautuva romaani antaa äänen Margaret Tudorille, sen kuusi-vaimoa-Henrikin vanhemmalle siskolle, joka naitettiin nuorena Skotlannin kuninkaalle ja josta muut kuin historiasta erityisemmin kiinnostuneet tuskin ovat sen enempää kuulleetkaan. Yleisesti Margaret tunnutaan muistetun lähinnä siitä, että hänen jälkeläisensä Jaakko VI/I peri paitsi Skotlannin, myös lapsettomaksi jääneen Elisabeth I:n Englannin kruunun.

Gregory onnistuu minusta erittäin kiinnostavasti luomaan historiallisille hahmoille persoonat ja mielensisäisiä maailmoja, jotka tekevät heistä samaistuttavia. Kuinka tarkka tulkinta on, lienee mahdoton tietää, eikä ehkä tarvitsekaan. Tällaista historiallista fiktiota on kiva spekuloida, vielä kun mukana on riittävästi myös faktaa. Margaretin tarina on ainakin kiinnostava, ja todennäjöisesti jatkan lukemista myös muihin Gregoryn Tudorin hoviin sijoittuviin romaaneihin. Juonenkuljetusta tarkka historiallisuus hiukan häiritsee, sillä mitään kovin yllättävää ei Englannin kuningashistoriansa tankanneelle lukijalle ole luvassa. Minun kohdallani kiinnostavuus koskeekin nimenomaan henkilökuvausta ja aikakauden miljöön esittelyä.

Onko kukaan muu tutustunut kirjailijan tuotantoon?

• Dyn hahmo Kirjoittaja

02.07.2017 09:23 #2 :: Dyn
Gregory-lukemistoni jatkuu.

The other Boleyn Girl on erittäin hyvä historiallinen romaani, joskin sen faktojen yhteensopivuutta todellisen historian kanssa on kritisoitu sangen paljon. Kirjan päähenkilö ja kertoja on Mary Boleyn, sen tunnetumman Annen sisko (kirjassa pikkusisko, todellisuudessa ilmeisesti kuitenkin vanhempi lapsi). Mary on ennen Annea Henry VIII:n rakastajatar ja kahden äpärälapsen äiti (niin ikään kritisoitu fakta). Maryn kautta nähdään paitsi hänen oman tarinansa vaiheet, myös Annen nousu kuningattareksi ja suosion menetys teloitukseen asti. Maryn tarina on siitä lohdullisempi, että hän onnistuu lopulta löytämään itselleen rakastavan puolison ja elämään oman elämänsä ilman hovin raskasta ilmapiiriä.

The Boleyn inheritance jatkaa tarinaa Annen teloituksen ja kolmanen vaimon, Jane Seymourin kuoleman jälkeen. Nyt vuorossa vaimokavalkadissa on Anne Kleveläinen, joka saapuu Englantiin kielitaidottomana ja tuntematta maan tapoja. Tämä toinen Anne ei ole kuningattarena pitkään, ja hänen tilalleen nousee teini-ikäinen Katherine Howard, joka ei hänkään nauti asemastaan kovin kauaa. Tarina kerrotaan Annen ja Katherinen lisäksi kolmannen naisen, Anne Boleyn veljen vaimon Janen näkökulmasta. Jane on aikanaan antanut kriittiset todisteet Anne Boleyniä vastaan ja samalla lähettänyt mestattavaksi oman miehensä. Kertojana hän elää katkerassa omassa maailmassaan, jossa kuvittelee itsestään enemmän ja parempaa kuin teot antavat ymmärtää. Kahden naiivin ja tietämättömän naisen sekä kolmannen mustasukkaisen ja julmankatkeran kertojan kautta tarina valottuu hyvin eri näkökulmista.

Näistä kahdesta kirjasta itse pidin ensimmäistä parempana, osittain varmaan siksi, että kertojana Mary on miellyttävämpi. Henkilöiden kohtaloista on vaikea yllättyä, kun ne ovat historiasta tiedossa, mutta silti molemmat kirjat tuli luettua nopeasti ja tarina veti mukavasti mukaansa. Gregoryllä on taito avata historiallisten naisten omaa maailmaa ja saada lukijan tuntemaan heidän pyrkimyksensä itsenäiseen tai ainakin parempaan elämään sortumatta kuitenkaan liikaa "modernisoimaan" näitä naisia.
Muokannut 02.07.2017 09:25 Dyn

Valvojat: RinjaEmelie