Victoria Aveyard: Punainen kuningatar

StaCa loi aiheen: Victoria Aveyard: Punainen kuningatar
24.07.2017 22:48 #1

Victoria Aveyard: Punainen kuningatar

Aula & Co 2016 - Risingin tietokannassa

Punainen kuningatar avaa taas yhden uuden ja hämmentävän kehutun YA-dystopiasarjan. Tällä kertaa kyse on maailmasta, joka jakautuu kahteen ihmisten veren mukaan: punaveriseen rahvaaseen ja hopeaveriseen eliittiin. Hopeiset hallitsevat ja elävät leveästi, etenkin poikkeuksellisten voimiensa ansiosta. Punaisten palvelijoiden osana on ahtautua slummeihin ja, jos huonosti käy, päätyä sotaväkeen. Kirjan teemojen seasta löytää sotaa, valtapelejä ja terrorismia; sellaisena se on hyvin ajankohtainen.

Kirjan päähenkilö, 17-vuotias Mare on taskuvaras, jonka elämä mullistuu, kun vastarintaliike Purppurakaarti hyökkää hopeisia vastaan ja Mare jää tapahtumien keskelle. Kummemmin juonta spoilaamatta voi kertoa, että Mare löytää itsestään voimia, joiden piti kuulua ainoastaan hopeisille.

Punainen kuningatar on kirja, josta ei puutu vauhtia ja juonenkäänteitä, saati romantiikkaa tai petoksia. Sellaisena se on helposti lähestyttävä ja pitää yllättävän mukavasti otteessaan. Lukija ei pääse kyllästymään. Vauhti osaltaan koituu myös kirjan kohtaloksi: juuri mitään ei avata kovin perusteellisesti. Maailmanluonti ja etenkin henkilönrakennus jäävät useilta osin pintaraapaisuiksi. Muutamissa kohtauksissa jopa joutuu kysymään, miksi ne on tungettu sekaan, jos niillä ei ole kokonaisuudessa kummempaa merkitystä, eikä niihin malteta paneutua kunnolla. Eikä minua hirveämmin säälittänyt Maren kohtalo tai kiinnostanut kehen hän päättää ihastua tai olla ihastumatta. Joka tapauksessa tyttöraukka piti pelastaa milloin mistäkin.

Lue lisää...

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 24.07.2017 23:24 : Dyn.

Dyn vastasi aiheeseen: Victoria Aveyard: Punainen kuningatar
25.07.2017 00:08 #2

Tämä on ollut mulla lukulistalla aiempien suositusten perusteella, joten hiukan harmi kuulla, että kirja on niinkin kliseinen. Toisaalta ihan kaikkea julkaistua YA-dystopiaa en ole vielä kolunnut läpi, eli ehkä jotain uuttakin voisi vielä olla luvassa...? Pitää muistaa pitää tämä kirja kuitenkin siellä lukulistalla.

Paikalla 3 jäsentä ja 62 vierailijaa:
Sri, lukuvalo, Astorethein