Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia

Nafisan loi aiheen: Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
24.07.2017 23:09 #1

Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia

Gummerus 2017 - Risingin tietokannassa

Erika Vikin Kaksoisauringot-sarjan aloittava esikoisteos Hän sanoi nimekseen Aleia on sekoitus fantasiaa ja lännenseikkailua höystettynä kevyellä steampunk-mausteella. Vik on luonut trilogiaksi kasvavan maailman, joka muistuttaa omaamme 1800-luvulla, mutta jota valaisee kaksi aurinkoa ja jonka ajanlaskua mitataan kahdella tapaa: tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2865 ihmisten aikaa tai toisin ilmaistuna 524jt, jälkeen tulilintujen lähdön. Myyttisistä tulilinnuista puhutaan ensimmäisessä osassa vain vähän, nähtäväksi jää avaako kirjailija niiden historiaa myöhemmin lisää. Maailmasta löytyy myös muita erikoislaatuisia eläimiä, kuten amargundi-liskot ja sininen fennekkikettu.

Keskeisinä näkökulmahahmoina tavataan seleesi-mies Corildon ja ihmistyttö Aleia. Seleesejä pelätään ja syrjitään ihmisistä hieman eroavan ulkonäkönsä ja erikoisten kykyjensä vuoksi. Esimerkiksi Corildon pystyy aistimaan ja kontrolloimaan tuulia, mutta mahtia kanavoivia kykyjä on olemassa muitakin. Corildon on Seleesian tieteellisen toiminnan edistämisen seuran kartografi ja hän asuu ihmisten keskuudessa kaukana pohjoisessa. Kun Aleia tuupertuu keskellä talvea hänen portilleen, miehen arkirutiinit hajoavat ja hän joutuu vuosien yksin asumisen jälkeen jakamaan talon toisen kanssa ja lopulta hakeutumaan takaisin kaltaistensa pariin saadakseen vastauksia Aleian omituiseen muistinmenetykseen.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 24.07.2017 23:12 : Dyn.

Dyn vastasi aiheeseen: Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
25.07.2017 00:05 #2

Tämä kirja on mulla ollut lukulistalla kiitos Gummeruksen arvonnan, jossa siitä sain kappaleen. Tämän arvion perusteella sijoitus listalla eli todennäköisyys tulla luetuksi piakkoin nousi myös! Kuulostaa fantasialta, joka voisi muhun upota. Sarjojen ensimmäiset osat aina hiukan arveluttavat, mutta jos jatkoakin on luvassa, eipä tarvitse sitäkään puolta pelätä.

Paikalla 2 jäsentä ja 38 vierailijaa:
Jussi, Iivari