Foorumi

Taso 45
24.07.2017 23:09 - 24.07.2017 23:12 #1 : Nafisan

Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia

Gummerus 2017 - Risingin tietokannassa

Erika Vikin Kaksoisauringot-sarjan aloittava esikoisteos Hän sanoi nimekseen Aleia on sekoitus fantasiaa ja lännenseikkailua höystettynä kevyellä steampunk-mausteella. Vik on luonut trilogiaksi kasvavan maailman, joka muistuttaa omaamme 1800-luvulla, mutta jota valaisee kaksi aurinkoa ja jonka ajanlaskua mitataan kahdella tapaa: tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2865 ihmisten aikaa tai toisin ilmaistuna 524jt, jälkeen tulilintujen lähdön. Myyttisistä tulilinnuista puhutaan ensimmäisessä osassa vain vähän, nähtäväksi jää avaako kirjailija niiden historiaa myöhemmin lisää. Maailmasta löytyy myös muita erikoislaatuisia eläimiä, kuten amargundi-liskot ja sininen fennekkikettu.

Keskeisinä näkökulmahahmoina tavataan seleesi-mies Corildon ja ihmistyttö Aleia. Seleesejä pelätään ja syrjitään ihmisistä hieman eroavan ulkonäkönsä ja erikoisten kykyjensä vuoksi. Esimerkiksi Corildon pystyy aistimaan ja kontrolloimaan tuulia, mutta mahtia kanavoivia kykyjä on olemassa muitakin. Corildon on Seleesian tieteellisen toiminnan edistämisen seuran kartografi ja hän asuu ihmisten keskuudessa kaukana pohjoisessa. Kun Aleia tuupertuu keskellä talvea hänen portilleen, miehen arkirutiinit hajoavat ja hän joutuu vuosien yksin asumisen jälkeen jakamaan talon toisen kanssa ja lopulta hakeutumaan takaisin kaltaistensa pariin saadakseen vastauksia Aleian omituiseen muistinmenetykseen.

Lue lisää...
Viimeksi muokattu: 24.07.2017 23:12 Dyn.

Taso 66
25.07.2017 00:05 #2 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
Tämä kirja on mulla ollut lukulistalla kiitos Gummeruksen arvonnan, jossa siitä sain kappaleen. Tämän arvion perusteella sijoitus listalla eli todennäköisyys tulla luetuksi piakkoin nousi myös! Kuulostaa fantasialta, joka voisi muhun upota. Sarjojen ensimmäiset osat aina hiukan arveluttavat, mutta jos jatkoakin on luvassa, eipä tarvitse sitäkään puolta pelätä.

15.01.2021 13:34 #3 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
Mitä, enkö koskaan vastannut Erika Vikin kirjoja koskevaan ketjuun. Nythän niitä on ilmestynyt koko Kaksosauringot trilogia.

Olen lukenut kirjat suunnilleen sitä mukaa, kun ne ilmestyi ja olen myyty. Kirjat on mukaansatempaavia, hahmot mielenkiintoisia (Corildon <3 ) ja maailma olentoineen kiinnostava. Pidän myös kirjailijan tavasta kertoa ja kuvailla. Steampunk oli ennestään aika tuntematon laji ja ennen kirjojen lukemista se hieman epäilytti. Kirjaa lukiessa se kuitenkin tuntui vain toimivalta. :)

Onko täällä muita kirjat lukeneita?

• kyty
    Taso 41
20.01.2021 23:37 #4 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
Minä! Luin koko trilogian ja samat fiilikset, todella toimivaa ja sujuvaa kerrontaa. Nyt viimeisen kirjan lukemisesta on kyllä jo sen verran aikaa, etten varmaan pystyisi ruotimaan sitä kovin syvällisesti. Kirjat ovat myös sillä tavalla elokuvallisia, että jos ne olisi julkaistu Suomen sijaan alun perin englanninkielisessä maailmassa, niistä saatettaisiin jo suunnitella elokuvaa tai tv-sarjaa.

23.01.2021 15:55 #5 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
Tuo elokuvallisuus on kyllä aivan totta. Kenties, jos kirjat saisi tarpeeksi suosiota saatetaan elokuva vielä saadakin. Taitaa tosin olla aika epätodennäköistä kun on täältä pienestä pohjolasta kotoisin. Voisi kyllä olla hämmentävää katsoa niistä tehtyä elokuvaa. Toisaalta se voisi auttaa mieltäni kuvittelemaan paikan sellaiseksi, kun se on tarkoitettu. Sitä tuppaa kuvittelemaan lukiessa enemmän sen tutun kautta eli suomalaista luontoa ja rakennuksia jne, vaikka pitäisi varmaan päästä lähemmäs länkkäritunnelmia. :D Tosin maailman pohjoisosat saattaa hyvinkin olla lähempänä Suomen luontoa.

Millainen mielikuva sinulle muuten on tullut tulilinnuista? En oikein ole onnistunut kuvittelemaan, miltä ne näyttää.

• kyty
    Taso 41
23.01.2021 23:28 #6 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia
Itse asiassa minullakin oli pieniä vaikeuksia hahmottaa tulilintujen ulkonäköä. Kuvittelin ne jonkinlaisiksi sulkapeitteisiksi aarnikotkan kaltaisiksi olennoiksi, joilla oli pitkä kaula ja nokka. Mutta en muista miten ja kuinka paljon niitä kirjassa kuvailtiin, joten voi olla että kuvittelin omiani. Tai mahdollisesti jopa unohdin lukemani kuvauksen ja kuvittelin vasta sen jälkeen omiani, mikä olisi minulle aika lailla tyypillistä.