Vuoden 2018 kirjat

04.08.2018 01:03 #21

Eija: arvasit vaihtoehtohistoriallisen trilogian oikein. Minä taas osuin oikeaan Lovecraftin perintöprinssin kanssa. Lainattu Vaskikirjojen sivuilta:

Nyt kun asianmukaiset sopimukset on allekirjoitettu, Vaskikirjat paljastaa kaksi vuonna 2019 julkaistavaa käännöskirjaa:

August Derleth: The Trail of Cthulhu

- H. P. Lovecraftin tärkeän perinnönjatkajan oma novellikokoelma, joka kertoo anglosaksisten sankarien epätoivoisesta kamppailusta Cthulhua ja muita suuria muinaisia vastaan. Seikkailuhenkistä kauhua, jonka pitäisi vedota ainakin lovecraftilaisten roolipelien ystäviin. Suomenkielinen otsikko on vielä mietinnässä. Suomennoksen tekee Markus Harju. Ilmestyy helmi-maaliskuussa.

Harry Harrison: West of Eden

- Jotkut pitävät jopa Harry Harrisonin pääteoksena Eden-trilogiaa, joka kertoo tarinan maapallolta, jossa dinosaurukset eivät koskaan kuolleet sukupuuttoon. Dinosauruksista ovat kehittyneet älykkäät yilané-liskohumanoidit, jotka nyt ensimmäistä kertaa kohtaavat kivikauden tasolla olevat ihmiset. Lajien ja kulttuurien törmäys on raju. Vaskikirjat julkaisee koko trilogian, ja ensimmäinen osa Eedenistä länteen ilmestyy touko-kesäkuussa. Suomennoksen tekee Tommi Puolakka.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Eija

27.10.2018 20:23 #22

Karisto julkaisee Philip Reeven Kävelevistä koneista marraskuussa uuden pokkaripainoksen elokuvakannella. Hyvä juttu, sillä kirja on ollut pitkään loppuunmyyty. Mutta se järkytti, että pokkarin etukannessa lukee isolla englanniksi Mortal Engines ja pienellä alapuolella Kävelevät koneet.

Pitäisi varmaan ohittaa tällainen olankohautuksella ja olla tyytyväinen siitä, ettei yhdessäkään Tulen ja jään laulun suomennoksen etukannessa lue "Game of Thrones".

Jussi kirjoitti: Into-kustannus on paljastanut syksyn kataloginsa, eikä mukana ole toivomaani Andy Weirin romaania Artemis. Kustantamo suomensi aiemmin Yksin Marsissa, ja ajattelin, että se kääntäisi myös miehen toisen kirjan.

Jussi kirjoitti: Otavan syyskatalogi on paljastettu, mutta minua mietityttää, onko tässä tosiaan kustantamon koko loppuvuoden ohjelma. Siinä on nimittäin selkeitä puutteita. Veronica Rothin Viiltojen jatko-osa The Fates Divide ilmestyi huhtikuun alussa. Viillot tuli myyntiin samanaikaisesti suomeksi ja englanniksi – jättääkö Otava duologian jälkimmäisen osan julkaisun todella vuodelle 2019?

Otavan ensi kevään julkaisuohjelma ei sisällä The Fates Dividea. Erikoinen veto kustantamolta, jos duologian päätösosa jätetään suomentamatta. Viillot ilmestyi tänä vuonna Seven-pokkarina. Äsken uutisoitiin, että Veronica Rothin kirjoja on myyty 42 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Vaikuttaa myös siltä, että Otava ei suomenna Michael Crichtonin Dragon Teethiä . Romaani löytyi edesmenneen kirjailijan papereista, ja julkaistiin toukokuussa 2017. Dragon Teeth on saanut myönteisen vastaanoton.

Sitäkin olen miettinyt, onko Otava lopettanut supersuositun Robert Harrisin kääntämisen. Kustantaja julkaisi miehen kaikki kirjat aina Rooma-trilogian päätösosaan Diktaattori asti. Sen jälkeen Harrisilta on tullut kaksi romaania: Conclave (2016) ja Munich (2017), joita ei ole suomennettu.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 kirjat
27.10.2018 22:16 #23

Jussi kirjoitti: Innon kevään 2019 ohjelmasta ei löydy Artemista. Luovuin toivosta romaanin suomentamisen suhteen ja varasin sen englanninkielisenä kirjastosta.

Filin sivuilta on nähtävissä, että Artemis on saanut käännöstuen. Ehkä ilmestyy sitten vasta syksyllä 2019.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, NoctilucA

27.10.2018 22:32 #24

Suurkiitokset tiedosta! Olisihan sitä voinut lähettää sähköpostia Innolle ja kysyä kirjan suomentamisesta...

09.11.2018 11:16 #25

Freyja kirjoitti: Menee kylläkin vuoden 2019 puolelle, keväälle, mutta Karisto aikoo julkaista V.E. Schwabin Shades of Magic -trilogian suomeksi.

Ensimmäisen osan suomennos ilmestyy maaliskuussa nimellä Magian syvempi sävy . Mutta se on huolestuttavaa, että Kariston esitteen mukaan Schwabin trilogian nimeä ei ole käännetty, vaan se on meilläkin Shades of Magic. Viimeksi näin kävi Sarah J. Maasin Throne of Glassille – onkohan kyseessä uusi trendi?

Gummerus muuten alkaa suomentaa Maasin rinnalla toista nuorille aikuisille suunnattua "korkea"fantasiasarjaa: Sally Greenin Savuvarkaat on luvassa tammikuussa. Tyylilaji on erittäin suosittu maailmalla, ja on hienoa, jos se valtaa jalansijaa täälläkin. Ehkä vielä saamme tulevaisuudessa suomeksi Leigh Bardugon teoksia...

Jussi kirjoitti: Bazar-kustannuksen syyskatalogi on julkistettu. Siitä ei löydy mitään Bernard Cornwellilta, mikä tarkoittaa sitä, että tänä vuonna mieheltä ei tule yhtään suomennosta. Iso pettymys.

Bazarin kevään 2019 katalogissa ei myöskään ole mitään Cornwellilta. Uhtred-sarjan 11. osa War of the Wolf ilmestyi alkukielellä lokakuussa – suomennos olisi voinut tulla jo keväällä. No varmaan se julkaistaan ensi vuoden syksyllä.

Aula-kustannusta varmaan harmittaa, että se suomensi keväällä Victoria Aveyardin kahden pienoisromaanin kokoelman Kruunun kirous... Naiselta nimittäin ilmestyy ensi toukokuussa uusi, laajempi kokoelma Broken Throne , joka sisältää noiden kahden tarinan ohella kolme täysin uutta pienoisromaania sekä erilaista bonusmateriaalia.

Ensi kevään suomenkielinen kirjatarjonta alkaa olla aika lailla selvillä. Kustantajien ohjelmissa on aina yllätyksiä odotettujen teosten rinnalla. Esimerkiksi Gummerukselta ilmestyy Naomi Aldermanin Voima ja Karistolta Josh Malermanin Lintuhäkki . Ainakin jälkimmäinen pitää lukea.

Jalavalta on tulossa Jack Campbellin Kadonneen laivaston kaksi viimeistä osaa. Yllätyin myönteisesti sarjan kokonaan kääntämisestä, sillä kustantamolla on ollut tapana jättää julkaiseminen kesken. Esimerkiksi Margaret Weisin avaruusooppera Suojelijoiden tähti sai kirveestä ensimmäisen osan jälkeen. Heltymätön on luvassa maaliskuussa ja Voitokas kesäkuussa. Jalavan ensi kevään julkaisuohjelmassa ei ole kirjaa Brandon Sandersonilta tai ylipäätään mitään eeppiseksi fantasiaksi luokiteltavaa.

Puhuin ensi vuoden julkaisuista, vaikka ketjun nimi on "Vuoden 2018 kirjat"...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Freyja

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 kirjat
10.11.2018 00:49 #26

Ehkä aika aloittaa "Vuoden 2019 kirjat"

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 kirjat
10.11.2018 18:00 #27

Jatkan 2019 tulossa olevia, kun sain juuri luettua tänä vuonna ilmestyneen Cixin Liun Kolmen kappaleen probleeman. Kysyin Aulalta onko jatkoa tulossa Muistoja planeetta Maasta -sarjaan ja vastaus oli kyllä. Kakkososa ilmestyy näillä näkymin ensi syksynä ja kolmas tulkintani mukaan sitten 2020.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Eija

14.11.2018 18:59 #28

WSOY julkaisee Richard Adamsin klassikosta Ruohometsän kansa uuden painoksen joulukuun alussa. Suomennos on ollut viime vuodet loppuunmyyty, joten tämä on erittäin hyvä uutinen. Yllättävänä asiana käännöstä on korjailtu. Minä en ole huomannut alkuperäisessä mitään vikaa.

Mestarikääntäjä Kersti Juva on itse tarkistanut tätä laitosta varten suomennoksensa vuodelta 1975.

Uusi laitos on pehmytkantinen. Koska kannessa ei ole Bon-pokkarien logoa, ja hintakin on kallis (22 euroa Adlibriksessa), veikkaan kyseessä olevan isokokoisen nidotun kirjan.

Se on ikävä juttu, että kansikuva on Netflixin animaatiosarjasta. En haluaisi tällaista kirjaa omaan hyllyyn. Mutta koska uusi laitos on julkaistu juuri Netflix-sarjan takia, en voi oikein mottia asiaa.

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Vuoden 2018 kirjat
15.11.2018 00:45 #29

Osuuskumman tällä hetkellä tiedossa olevat kirjat vuodelle 2019:

Anni Nupponen: Valkoinen kaupunki (romaani, helmikuu)
J.S. Meresmaa: Lintuhäkin muotoinen soittorasia (raapalekokoelma, helmikuu)
Taru Kumara-Moisio: Taniwha (romaani, toukokuu)
Maria Carole: Sinisen talon noita (romaani, heinäkuu)

Kolme ensimmäistä, ts. kevään kirjat, löytyvät katalogista: osuuskumma.fi/wp-content/uploads/2018/11/kummalogi-k19.pdf

Kansikuvat ja Sinisen talon noidan esittelytekstin saa tarvittaessa minulta.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

Viimeksi muokattu: 15.11.2018 01:02 : StaCa. Syy: korjasin nimitypon

18.11.2018 13:11 #30

StaCa: Kiitos tiedosta, lisäsin Osuuskumman tulevat kirjat.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: StaCa

punnort