Arvostelu: T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas

Poimuvelho
Vehka loi aiheen: Arvostelu: T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas
15.04.2018 10:40 #1

Vaskikirjat 2018 - Risingin tietokannassa

Muinainen ja tuleva kuningas on suuri fantasiaklassikko, joka on jostain käsittämättömästä syystä jäänyt suomennuspaitsioon vuosikymmeniksi. Tolkien-aikalaisista on toki vielä suomentamatta esimerkiksi Mervyn Peaken Gormenghast ja runsain mitoin Fritz Leiberia. Leiber ei kuitenkaan ole enää järin elävää kirjallisuutta. Gormenghast taas vaatisi mestarillisen verbaaliakrobaatin kääntäjäkseen soidakseen suomen kielellä, eikä luultavasti koskaan myisi tarpeeksi kattaakseen käännöskuluja, vaan jäisi Pynchonin Painovoiman sateenkaaren kaltaiseksi kuriositeetiksi, jonka fanit silti lukisivat alkukielellä.

Keskiajan perimätiedosta ja runoudesta kumpuavaa Kuningas Arthur -tarustoa uudelleentulkitseva arthuriana lumoaa edelleen. Suomeksi sitä on saatavilla kovin kehnosti. Bernard Cornwellin Arthur-trilogian kääntäminen jäi ensimmäiseen kirjaan. Liekö tunnetuin ja myydyin versio Mauri Kunnaksen Kuningas Artturin ritarit. Angloamerikkalaisessa maailmassa T.H. Whiten vuosina 1938-1958 kirjoittama versio on yksi tunnetuimmista. Suomennoksen viimeisille odotusvuosille saatiin vielä pientä jännitysnäytelmää alati etääntyvästä julkaisupäivästä, mutta nyt suomennos on viimein urakoitu loppuun ja paketoitu komeisiin koviin kansiin, Petri Hiltusen tyylikkäällä kansikuvalla viimeisteltynä.

Lue lisää...

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

Alkemisti
Aseenkantaja
Alkemisti vastasi aiheeseen: Arvostelu: T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas
01.05.2018 01:31 #2

Näyttää siltä, että on kunnianarvoisa kritiikinlaatija laittanut linkin väärään kirjaan kohdassa "Risingin tietokannassa", ja tekstin kuvaksikin on vallan muu teos valittu.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vehka

Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Arvostelu: T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas
02.05.2018 01:03 #3

Opus on varsinaista tuubaa.
Kaksi Suomalaista arvostelua olen käynyt läpi ja samalla kovasti miettinyt, olenko lukenut edes samaa kirjaa?
Harvoin olen pakottanut itseni lukemaan näin pitkä piimäistä teosta, mutta kun se on oikein "fantasiaklassikko"
Ainoa mitä keksin on, että arvostelijat on naisia ja jotenkin tämä Lancelot surkimus uppoaa kosteaan mättääseen? Tiedä häntä. Siirtyi vessaan ja nyt mokoma pilaa säännöllistä suolta.

Last edit: 02.05.2018 01:04 : KiLLPaTRiCK.

max
max vastasi aiheeseen: Arvostelu: T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas
02.05.2018 19:10 #4

Luke Skywalkerin sanoin: Amazing. Every word of what you just said was wrong.

Kansikuvan voisi kyllä korjata

03.05.2018 00:39 #5

Tietysti, jos lainaa toisesta käsittämättömästä vessasta, kuten The Last Jedi...

Vehka
Poimuvelho
Vehka vastasi aiheeseen: Arvostelu: T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas
03.05.2018 19:40 #6

Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa. :) En tiedä, että olinko toinen niistä, joiden arvostelun luit (omani oli Nörttityttöjen blogissa), mutta arthuriaanaa ihan opiskelleena ja pienestä pitäen rakastaneena naisena voin kyllä todeta, että kirja nyt vaan on yksi parhaita lukemiani versioita kyseisistä taruista. Ei ole pakko tykätä, mutta ellet halua perustella kantaasi vähän laajemmin, ei sinun kannata muiden mielipiteitä ryhtyä lyttäämään.

//ja Alkemistille: Vain kritiikin päätoimittaja, tässä tapauksessa. Kiitos kun huomautit, korjaan heti!

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

Last edit: 03.05.2018 19:41 : Vehka.

05.05.2018 01:00 #7

Pahoillani. Kaikilla on mielipiteet ja kerroin vain omani. En todellakaan ajattele, että omani olisi jotenkin parempi kuin muiden ja olen ajatellut, että näillä sivuilla kaikki saa kertoa omansa. En tiedä oliko yksi lukemistani arvosteluista sinun ja nyt en halua sitä edes selvittää, koska se jotenkin häiritsee, että koet joutuneesi hyökkäyksen kohteeksi.
En pitänyt kirjasta, joskin Merlin osio vielä lukematta, mutta pakolla sekin menee, kun kirja on pöntön viereen siirretty.

Riku, Iivari, Freyja, Eija
Uusin jäsen: Fasu K