• Tomi hahmo Kirjoittaja
  • Tomi
    Riiviö
24.09.2003 03:00 #1 :: Tomi

[Päivitetty: 4.12.2007]

Dragonlance on yksi suosituimmista fantasiasarjoista ja onkin tästä syystä herättänyt paljon keskustelua myös Risingshadow'ssa. Yksi yleisimpiä kysymyksiä fantasiaa ja Dragonlancea aloittelevalle lukijalle on ”Missä järjestyksessä Dragonlance pitäisi lukea? Kysymys on kovin yksinkertainen, mutta vastaus vaatii hieman selittämistä. Tässä artikkelissa yritän selventää suositeltua lukujärjestystä suomennetuille Dragonlance-kirjoille sekä hieman perustella omia mieltymyksiäni.

Kirjan nimen jälkeen on suluissa alkuperäinen, englanninkielinen nimi ja viivalla erotettuna kirjan kirjoittaja(t). (Selvitän artikkelin lopussa myös Mielen demonit -kirjan alkuperän.) Kursivoidulla listatut kirjat ovat englanninkielisiä, mutta ne tullaan hyvin todennäköisesti suomentamaan tulevaisuudessa.

Listaan ensin ns. pakolliset kirjat, toisin sanoen ne, jotka siirtävät maailmaa eteenpäin. Lopuksi listaan kaikki maailmaa ja hahmoja syventyvät kirjat ja kerron, milloin nämä olisi järkevintä lukea.

Lue lisää...
Tykännyt: Poocha, Tsururun

23.02.2016 22:05 #2 :: Sparhawk
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Kiitos taas tästä selonteosta. Todella mukavaa, että asioihin jo perehtynyt jaksaa selvittää, kirjoja kuitenkin on aika sekalainen seurakunta kun niitä aloittelija alkaa pläräämään. Muistaakseni tämän luin kuin mietin missä järjestyksessä pitäisi tätä sarjaa alkaa hankkimaan. Nyt on Kronikat luettu ja tulin taas hakemaan vahvistusta mitäs seuraavaksi. Eikun Kaksosten aika käteen ja työn alle. Long Live Rising!

07.03.2016 17:21 #3 :: Glaurung
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Itse olen jo lukenut sarjan, ja on myönnettävä että täysin sekaisessa järjestyksessä sitten luinkin. Hyvä, että nykyään löytyy toimiva ohje mistä järjestyksestä kirjat kannattaa lukea. =)

08.03.2016 09:51 #4 :: maahinen
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
En huomaa listalla Kevin Steinin kirjoittamaa Brothers Majere, jota ei kai ole suomennettu. Tapahtuu viisi vuotta ennen Kronikoita. Pakollista luettavaa Raistlin-faneille.

02.09.2021 22:54 #5 :: KiLLPaTRiCK
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Viides aika luettu. En ihan ymmärrä, miksi sitä on parjattu. Ensimmäinen kirja oli selvästi huonoin, mutta kun oppi tuntemaan henkilöt, niin sitten kirjat upposivat yhtä hyvin kuin aikaisemmatkin.
Seuraavasta trilogiasta Sielujen sodasta minulla on vain ensimmäinen kirja, joten ajattelin lukea Raistlin kronikat, kun molemmat kirjat löytyvät tuosta minun ostamasta paketista.

Joskus ostan tuon  sielujen sodan pari puuttuvaa kirjaa ja Weisin seuraavan musta oppilas trilogian. Mutta ennen sitä, tutustun tuohon Forgotten Realms maailmaan alkaen tuosta musta haltia-sarjasta. Ne kun löytyy hyllystä.

PS. eihän nämä mitään fantasian parasta ole, mutta menettelevät, kun maailma ympärillämme on jo tarpeeksi p....a.
Muokannut 03.09.2021 00:50 KiLLPaTRiCK

28.09.2021 14:14 #6 :: KiLLPaTRiCK
Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys
Raistlin kronikat luettu. Aika jättää Krynn hetkeksi.

Valvojat: RinjaEmelie