Vuoden 2019 kirjat

06.08.2019 12:58 #21

OS kirjoitti: Derlethin ansiotkin ovat syntyneet kustannuspuolella, kirjailijana aivan keskinkertainen.

Joo, olet varmasti oikeassa. Luin vuosia sitten romaanin Kauhun kynnys, jonka kirjoittajiksi on merkitty Lovecraft ja Derleth. Todellisuudessa noin 90 prosenttia teoksesta on Derlethin käsialaa. Hän hyödynsi Lovecraftilta kesken jääneitä lyhyitä fragmentteja kirjoittamisessa. Minulle on jäänyt mieleen, että kirja tuntui laimealta muuhun Lovecraftiin verrattuna. Annoin sille kuitenkin kolme tähteä Risingin tietokannassa. Kun Jalava julkaisi tällä vuosituhannella "H. P. Lovecraftin kootut teokset" -sarjaa, jätettiin Kauhun kynnys viisaasti sen ulkopuolelle. Derleth sanoi itse romaanista näin:

I constructed and wrote The Lurker at the Threshold, which had nowhere been laid out, planned, or plotted by Lovecraft.

Vaikka muistikuvat Kauhun kynnyksestä olivat laimeita, päätin silti kokeilla Cthulhun jäljet -kokoelmaa. Mutta luin vain ensimmäisen tarinan, ja palautin sitten teoksen kirjastoon. Onneksi en ostanut omaksi... Pitkä novelli Talo Curwen Streetillä oli sen verran heikko, ettei tehnyt mieli jatkaa eteenpäin. Cthulhu-mytologia kiinnostaa minua kovasti, ja olen lukenut onnistuneita tarinoita myös muilta kuin Lovecraftilta, mutta Derleth ei vain osaa kirjoittaa. En ihmettele yhtään sitä, että Cthulhun jäljet on käynyt huonosti kaupaksi.

Viimeksi muokattu: 06.08.2019 13:10 : Jussi.

25.09.2019 12:30 #22

Tammelta ilmestyy lokakuussa uusi pokkarilaitos Wellsin Maailmojen sodasta. Julkaisu johtuu siitä, että Foxilta on tulossa romaanin kahdeksanjaksoinen tv-sovitus.. Pahaa tekee nähdä, että pokkarin kannessa lukee isolla "War of the Worlds", ja sitten pienemmällä alla suomeksi kirjan nimi.

11.10.2019 16:47 #23

Minulta on mennyt kokonaan ohi, että Sammakko julkaisi elokuussa uuden kovakantisen laitoksen Ray Bradburyn Fahrenheit 451:stä. Kirjassa on täysin uusi suomennos: kääntäjänä toimi Einari Aaltonen.

Eilen 18:37 #24

Tammi julkaisi Orjattaresi-romaanin jättipokkarina uudella kansikuvalla varustettuna:

Kiva, että tv-sarjakansi on hylätty.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Vuoden 2019 kirjat
Tänään 00:48 #25

Yritin löytää tuota Rajalla kirjaa Adlibriksesta.
Ilmeisesti julkaistu vain äänikirjana? Mihin tämä maailma on menossa? 10 - 20 vuoden kuluttua printti on kuollut?

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Vuoden 2019 kirjat
Tänään 00:56 #26

Näyttäisi olevan myös ekirjana, mutta tällä hetkellä tosiaan vain Storytelissä. En tiedä varmaksi, mutta eräs kirjailija mainitsi, että hänen storytel-yksinoikeudella oleva kirja ilmestyy jonain päivänä myös muualle saataville. Joten ehkä myös Rajalla.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Helmeilevä susi, LordStenhammar