Vuoden 2019 kirjat

06.08.2019 12:58 #21

OS kirjoitti: Derlethin ansiotkin ovat syntyneet kustannuspuolella, kirjailijana aivan keskinkertainen.

Joo, olet varmasti oikeassa. Luin vuosia sitten romaanin Kauhun kynnys, jonka kirjoittajiksi on merkitty Lovecraft ja Derleth. Todellisuudessa noin 90 prosenttia teoksesta on Derlethin käsialaa. Hän hyödynsi Lovecraftilta kesken jääneitä lyhyitä fragmentteja kirjoittamisessa. Minulle on jäänyt mieleen, että kirja tuntui laimealta muuhun Lovecraftiin verrattuna. Annoin sille kuitenkin kolme tähteä Risingin tietokannassa. Kun Jalava julkaisi tällä vuosituhannella "H. P. Lovecraftin kootut teokset" -sarjaa, jätettiin Kauhun kynnys viisaasti sen ulkopuolelle. Derleth sanoi itse romaanista näin:

I constructed and wrote The Lurker at the Threshold, which had nowhere been laid out, planned, or plotted by Lovecraft.

Vaikka muistikuvat Kauhun kynnyksestä olivat laimeita, päätin silti kokeilla Cthulhun jäljet -kokoelmaa. Mutta luin vain ensimmäisen tarinan, ja palautin sitten teoksen kirjastoon. Onneksi en ostanut omaksi... Pitkä novelli Talo Curwen Streetillä oli sen verran heikko, ettei tehnyt mieli jatkaa eteenpäin. Cthulhu-mytologia kiinnostaa minua kovasti, ja olen lukenut onnistuneita tarinoita myös muilta kuin Lovecraftilta, mutta Derleth ei vain osaa kirjoittaa. En ihmettele yhtään sitä, että Cthulhun jäljet on käynyt huonosti kaupaksi.

Viimeksi muokattu: 06.08.2019 13:10 : Jussi.

25.09.2019 12:30 #22

Tammelta ilmestyy lokakuussa uusi pokkarilaitos Wellsin Maailmojen sodasta. Julkaisu johtuu siitä, että Foxilta on tulossa romaanin kahdeksanjaksoinen tv-sovitus.. Pahaa tekee nähdä, että pokkarin kannessa lukee isolla "War of the Worlds", ja sitten pienemmällä alla suomeksi kirjan nimi.

11.10.2019 16:47 #23

Minulta on mennyt kokonaan ohi, että Sammakko julkaisi elokuussa uuden kovakantisen laitoksen Ray Bradburyn Fahrenheit 451:stä. Kirjassa on täysin uusi suomennos: kääntäjänä toimi Einari Aaltonen.

17.10.2019 18:37 #24

Tammi julkaisi Orjattaresi-romaanin jättipokkarina uudella kansikuvalla varustettuna:

Kiva, että tv-sarjakansi on hylätty.

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Vuoden 2019 kirjat
18.10.2019 00:48 #25

Yritin löytää tuota Rajalla kirjaa Adlibriksesta.
Ilmeisesti julkaistu vain äänikirjana? Mihin tämä maailma on menossa? 10 - 20 vuoden kuluttua printti on kuollut?

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Vuoden 2019 kirjat
18.10.2019 00:56 #26

Näyttäisi olevan myös ekirjana, mutta tällä hetkellä tosiaan vain Storytelissä. En tiedä varmaksi, mutta eräs kirjailija mainitsi, että hänen storytel-yksinoikeudella oleva kirja ilmestyy jonain päivänä myös muualle saataville. Joten ehkä myös Rajalla.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

KiLLPaTRiCK
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Vuoden 2019 kirjat
19.10.2019 01:34 #27

Juu, tuo E-kirja on ihan yhtä kauhea mielestäni kuin äänikirja.

Onneksi elin ehkä parhaimpana kautena ikinä. Kaikki SciFin ja Fantasian kukoistus kohdat luin kuten ne kuuluikin. Kirjoista.

Ja TV-sarjat katsottiin kuten ne kuuluikin.
TNG, DS9, VGR, SG-1, B5, Galactica, Farscape, Atlantis, Enterprise ja monet pienemmätkin sarjat tuli katsottua korkeintaan muutama jakso kerralla. Ensin TV:stä sitten VHS, sitten DVD ja lopulta Blu-ray, mutta jotenkin se seuraavien jaksojen odotus oli elämän parasta aikaa. Aina löytyi kavereita joiden kanssa voi puhua viimeisimmistä jaksoista, kun taas nykyisin lyödään koko kausi kerralla ja kaikki se yhteinen kokeminen on hävinnyt.
Korkeintaan kilpaillaan sillä, kuka on löytänyt uusimman mielenkiintoisen sarjan. Ai, sulla ei ole Primeä? No, sieltä se näkyis...

Viimeksi muokattu: 19.10.2019 01:37 : KiLLPaTRiCK.

08.11.2019 12:54 #28

Philip Pullmanin Universumien tomun tv-sovituksen ensimmäinen kausi on alkanut, ja Suomessa sarjaa voi seurata HBO Nordicin kautta. Olen vähän yllättynyt siitä, että Otava ei ole julkaissut Kultaisesta kompassista pokkarilaitosta tv-sarjakannella. Suurella budjetilla tehty His Dark Materials on saanut valtavasti huomiota, ja sitä on verrattu Game of Thronesiin. Esimerkiksi Yle ja Hesari ovat julkaisseet tv-sovituksesta artikkelit, joissa sarjan Suomi-yhteydet on nostettu esiin.

Ilmeisesti pokkaria ei myöhemminkään ole luvassa, sillä Otavan ensi kevään esitteestä sellaista ei löydy. Tärkeintä on tietenkin se, että kirjan suomennos on tällä hetkellä saatavilla. Otava julkaisi keväällä 2018 uudet kovakantiset laitokset (uusituilla kansikuvilla) trilogian kaikista osista, ja ne ovat yhä tarjolla. Universumien tomua kustansi Suomessa aiemmin Tammi, mutta nykyään siis Otava, jolta on ilmestynyt myös Lyran kirjojen avausosa Vedenpaisumus.

Isossa-Britanniassa Kultainen kompassi julkaistiin nyt syksyllä tv-sarjakannellisena pokkarina:

Viimeksi muokattu: 08.11.2019 13:05 : Jussi.

Jukuke, LordStenhammar
Uusin jäsen: Marko Kinnunen