Vuoden 2019 kirjat

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Vuoden 2019 kirjat
06.08.2019 12:58 #21

OS kirjoitti: Derlethin ansiotkin ovat syntyneet kustannuspuolella, kirjailijana aivan keskinkertainen.

Joo, olet varmasti oikeassa. Luin vuosia sitten romaanin Kauhun kynnys, jonka kirjoittajiksi on merkitty Lovecraft ja Derleth. Todellisuudessa noin 90 prosenttia teoksesta on Derlethin käsialaa. Hän hyödynsi Lovecraftilta kesken jääneitä lyhyitä fragmentteja kirjoittamisessa. Minulle on jäänyt mieleen, että kirja tuntui laimealta muuhun Lovecraftiin verrattuna. Annoin sille kuitenkin kolme tähteä Risingin tietokannassa. Kun Jalava julkaisi tällä vuosituhannella "H. P. Lovecraftin kootut teokset" -sarjaa, jätettiin Kauhun kynnys viisaasti sen ulkopuolelle. Derleth sanoi itse romaanista näin:

I constructed and wrote The Lurker at the Threshold, which had nowhere been laid out, planned, or plotted by Lovecraft.

Vaikka muistikuvat Kauhun kynnyksestä olivat laimeita, päätin silti kokeilla Cthulhun jäljet -kokoelmaa. Mutta luin vain ensimmäisen tarinan, ja palautin sitten teoksen kirjastoon. Onneksi en ostanut omaksi... Pitkä novelli Talo Curwen Streetillä oli sen verran heikko, ettei tehnyt mieli jatkaa eteenpäin. Cthulhu-mytologia kiinnostaa minua kovasti, ja olen lukenut onnistuneita tarinoita myös muilta kuin Lovecraftilta, mutta Derleth ei vain osaa kirjoittaa. En ihmettele yhtään sitä, että Cthulhun jäljet on käynyt huonosti kaupaksi.

Viimeksi muokattu: 06.08.2019 13:10 : Jussi.

Shadow, punnort
Uusin jäsen: Marja Siltanen-Vatanen