Leikkinurkka

• Jussi hahmo Kirjoittaja
  • Jussi

02.09.2020 18:35 #21 :: Jussi
Vuoden 2020 kirjat
Huomasin tänään kirjakaupassa, että Stephenie Meyerin neljä Houkutus-romaania olivat myynnissä jättipokkareina. Kyseessä on suomennosten ensimmäinen julkaisu tässä formaatissa. Tutut kansikuvat on säilytetty, mutta musta taustaväri vaihdettu valkoiseksi. Uudelleenjulkaisun syynä on kohta ilmestyvä Keskiyön aurinko.

Mainitsin ketjussa lokakuussa tulossa olevan Game of Thrones -tietokirjan Kaikkien on kuoltava. Teoksen alkukieliseksi nimeksi vaihtui Fire Cannot Kill a Dragon, mutta suomennoksen nimeä ei muutettu.

Havaitsin, että George R.R. Martin tykkäsi kirjasta:

“An amazing read. Everything you ever wanted to know: How it began, how it ended, the triumphs and the stumbles, the tough decisions, and the reasons why. James Hibberd knows where the bodies are buried. It’s all here.”

Täytynee joskus tulevaisuudessa (kun olen nähnyt tv-sarjan loppuun) tutustua teokseen.
Muokannut 02.09.2020 18:38 Jussi

04.09.2020 12:35 #22 :: Mustelmann
Vuoden 2020 kirjat
Hiljattain kirjakaupassa käydessäni hypistelin käsissäni jotain GoT-sarjaan liittyvää tietokirjaa, mutta ei se varmaan tuo ollut, jos kirja on vasta ilmestymässä. Tuli mieleen kaikenlaiset "virallinen opas elokuvaan/sarjaan"-tyyppiset kirjat, joissa on paljon kuvia ja hieman tekstiä. Niistä huokuu yleensä härski rahastuksen maku, mutta ehkä tämä tuleva opus on poikkeus, jos itse Martin on siitä pitänyt.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

12.09.2020 19:07 #23 :: Eija
Vuoden 2020 kirjat
Basam Booksilta tulossa Arthur Machenin novellikokoelma Mystisiä kertomuksia sekä kauhu antologia Klassisia kauhukertomuksia

Nysalorilta tullee jossain vaiheessa käännös David Lindsayn klassikosta A Voyage to Arcturus
Muokannut 12.09.2020 19:09 Eija Syy: kirjoitusvirheen korjaus
Tykkännyt: Jussi

• Jussi hahmo Kirjoittaja
  • Jussi

30.10.2020 23:41 #24 :: Jussi
Vuoden 2020 kirjat
Selailin eilen kirjakaupassa ensimmäistä kertaa Philip Pullmanin Ruusunmetsästäjiä. Suomennos on mukavan paksu: 955 sivua. Toisaalta fontti on todella iso.

Jonkin verran häiritsi se, että Ruusunmetsästäjien takakannessa lukee lihavoituna:

Lyra-sarjan kiehtova maailma on tuttu Universumien tomu -trilogiasta, joka tunnetaan myös HBO:n tv-sarjasta.

Lyran kirjoista ei tietääkseni suunnitella tv-sovitusta, joten yhteys HBO:n sarjaan tuntuu vähän teennäiseltä. Mutta joo, Otava pyrkii tuolla mainoslauseella saamaan uusia lukijoita kirjalle.

Minusta on erikoista, että Vedenpaisumuksesta ei otettu pokkaripainosta Ruusunmetsästäjien ilmestymisen hetkellä. Toisaalta trilogian avausosa on yhä saatavilla kovakantisena.

Otava ei julkaissut vuosi sitten tv-sarjakansipokkaria Pullmanin Kultaisesta kompassista tai tänä syksynä Salaperäisestä veitsestä. En ole itse tv- tai leffakansien fani, mutta niiden luulisi olevan kaupallisesta näkökulmasta järkevää. Joku katsoo Universumien tomu -telkkasarjaa HBO Nordicista ja sitten huomaa Kultaisen kompassin myynnissä pokkarina tv-sarjasta tutulla kansitaiteella. Tämän takia pokkari tulee poimittua mukaan. No kaikki trilogian osat ovat saatavilla kovakantisina suomennoksina.

06.12.2020 22:13 #25 :: Valemor
Vuoden 2020 kirjat
Tämä listahan näyttää kätevältä ja kattavalta kartalta. Kiitos Jussille vaivannäöstä.

Oma kirjani on yhä melko tuntematon, mutta ehdotan sitä listalle:
M. E. Yli-Kiikka - Täydenkuun sinfonia (Books on Demand)

08.12.2020 19:08 #26 :: Taru Haimi
Minulta ilmestyi myös 2.11.2020 nuorten fantasiakirja:

HaltiaLegenda, Taru Haimi (Book on Demand)

Ei ole vielä päässyt tänne listaukseen.

Valvojat: RinjaEmelie