Vuoden 2020 kirjat

• Jussi hahmo Kirjoittaja
  • Jussi
02.09.2020 18:35 - 02.09.2020 18:38 #21 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Huomasin tänään kirjakaupassa, että Stephenie Meyerin neljä Houkutus-romaania olivat myynnissä jättipokkareina. Kyseessä on suomennosten ensimmäinen julkaisu tässä formaatissa. Tutut kansikuvat on säilytetty, mutta musta taustaväri vaihdettu valkoiseksi. Uudelleenjulkaisun syynä on kohta ilmestyvä Keskiyön aurinko.

Mainitsin ketjussa lokakuussa tulossa olevan Game of Thrones -tietokirjan Kaikkien on kuoltava. Teoksen alkukieliseksi nimeksi vaihtui Fire Cannot Kill a Dragon, mutta suomennoksen nimeä ei muutettu.

Havaitsin, että George R.R. Martin tykkäsi kirjasta:

“An amazing read. Everything you ever wanted to know: How it began, how it ended, the triumphs and the stumbles, the tough decisions, and the reasons why. James Hibberd knows where the bodies are buried. It’s all here.”

Täytynee joskus tulevaisuudessa (kun olen nähnyt tv-sarjan loppuun) tutustua teokseen.
Viimeksi muokattu: 02.09.2020 18:38 Jussi.

04.09.2020 12:35 #22 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Hiljattain kirjakaupassa käydessäni hypistelin käsissäni jotain GoT-sarjaan liittyvää tietokirjaa, mutta ei se varmaan tuo ollut, jos kirja on vasta ilmestymässä. Tuli mieleen kaikenlaiset "virallinen opas elokuvaan/sarjaan"-tyyppiset kirjat, joissa on paljon kuvia ja hieman tekstiä. Niistä huokuu yleensä härski rahastuksen maku, mutta ehkä tämä tuleva opus on poikkeus, jos itse Martin on siitä pitänyt.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
12.09.2020 19:07 - 12.09.2020 19:09 #23 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Basam Booksilta tulossa Arthur Machenin novellikokoelma Mystisiä kertomuksia sekä kauhu antologia Klassisia kauhukertomuksia

Nysalorilta tullee jossain vaiheessa käännös David Lindsayn klassikosta A Voyage to Arcturus
Viimeksi muokattu: 12.09.2020 19:09 Eija. Syy: kirjoitusvirheen korjaus
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

• Jussi hahmo Kirjoittaja
  • Jussi
30.10.2020 23:41 #24 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2020 kirjat
Selailin eilen kirjakaupassa ensimmäistä kertaa Philip Pullmanin Ruusunmetsästäjiä. Suomennos on mukavan paksu: 955 sivua. Toisaalta fontti on todella iso.

Jonkin verran häiritsi se, että Ruusunmetsästäjien takakannessa lukee lihavoituna:

Lyra-sarjan kiehtova maailma on tuttu Universumien tomu -trilogiasta, joka tunnetaan myös HBO:n tv-sarjasta.

Lyran kirjoista ei tietääkseni suunnitella tv-sovitusta, joten yhteys HBO:n sarjaan tuntuu vähän teennäiseltä. Mutta joo, Otava pyrkii tuolla mainoslauseella saamaan uusia lukijoita kirjalle.

Minusta on erikoista, että Vedenpaisumuksesta ei otettu pokkaripainosta Ruusunmetsästäjien ilmestymisen hetkellä. Toisaalta trilogian avausosa on yhä saatavilla kovakantisena.

Otava ei julkaissut vuosi sitten tv-sarjakansipokkaria Pullmanin Kultaisesta kompassista tai tänä syksynä Salaperäisestä veitsestä. En ole itse tv- tai leffakansien fani, mutta niiden luulisi olevan kaupallisesta näkökulmasta järkevää. Joku katsoo Universumien tomu -telkkasarjaa HBO Nordicista ja sitten huomaa Kultaisen kompassin myynnissä pokkarina tv-sarjasta tutulla kansitaiteella. Tämän takia pokkari tulee poimittua mukaan. No kaikki trilogian osat ovat saatavilla kovakantisina suomennoksina.

Uusin jäsen: Toni Kokkinen