19.04.2021 17:24 #21 :: haplotus
Vuoden 2021 kirjat
Kiinnostava kirja tuo Jättömaa. Varmaankin kuluvan vuoden kiinnostavimpia yhdessä Jemisinin teoksen kanssa.

Voisikohan tuo Jättömaan esittelytekstin virhe tulla siitä, että esittely on käännetty englannista ja ehkä jonkun muun kuin kirjan kääntäjän toimesta? En kustannusalaa tunne juurikaan, mutta luulisin kiinalaisten kääntävän kirjojen esittelyjä englanniksi, jotta mahdollisimman suuri joukko kustannustoimittajia saataisiin teoksista kiinnostumaan mahdollisimman vähällä vaivalla. Englantiahan ymmärtää kaikki joka paikassa.
  • Thialfi hahmo
  • Thialfi

23.04.2021 14:02 #22 :: Thialfi
Vuoden 2021 kirjat
Avausviestissä näkyy taas uusin, Jussin päivittämä versio. Se oli vähän aikaa poissa, koska teksti päivittyi muokatessa automaagisesti vanhaan versioon.

Mikko Kamulan Kalevan pojat (Metsän kansa, osa 4) ei ollut Gummeruksen syysluettelossa, mutta kustantamon sivuilla sen mainitaan ilmestyvän tänä vuonna. Muuta tietoa kirjasta ei ole.
Tykännyt: Jussi
  • Freyja hahmo
  • Freyja

27.04.2021 07:11 #23 :: Freyja
Vuoden 2021 kirjat

haplotus post=63410 kirjoitti: Voisikohan tuo Jättömaan esittelytekstin virhe tulla siitä, että esittely on käännetty englannista ja ehkä jonkun muun kuin kirjan kääntäjän toimesta?

Tämä on hyvinkin todennäköistä. Olisi outoa, että Saunio, joka kääntää suoraan kiinan  kielestä, olisi tehnyt tuota virhettä.
Muokannut 27.04.2021 07:13 Freyja

09.05.2021 17:49 #24 :: Eija
Basam Booksilta tulossa Olaf Stapledon: Tähtien tekijä

Muokannut 09.05.2021 18:11 Eija Syy: kirjoitusvirheen korjaus
Tykännyt: Jussi, Freyja

19.06.2021 10:43 #25 :: Eija
Vuoden 2021 kirjat
Klassisia kauhukertomuksia   on ilmestynyt jo jokin aika sitten, toukokuussa varmaankin. Antologian toimittaja on ennakkotiedoista vaihtunut eri henkilöksi.

Toimittanut Jussi Tuomas Kivi
Tykännyt: Hiistu

13.07.2021 00:00 #26 :: Eija
Muokannut 13.07.2021 00:00 Eija Syy: kirjoitusvirheen korjaus
Tykännyt: Jussi

26.07.2021 00:40 #27 :: Jussi
Eija, kiitokset tiedosta!

Upeaa, että kirja käännetään. Olen lukenut sen (kuten myös kaksi jatko-osaa) kerran alkukielellä, ja tykkäsin kaikista kovasti. Luulin Wolfen suomentamisen olevan ohi. Kirjan esittelytekstissä sanotaan:

Amerikkalainen Gene Wolfe (1931-2019) on spekulatiivisen fiktion tärkeimpiä kirjailijoita ja palkkasoturi Latrosta kertova Sotilas-trilogia on hänen kuuluisimpia teoksiaan.

Ehkä Moebius-kustantamo suunnittelee myös trilogian muiden osien kääntämistä. Booky.fin perusteella Sotilas sumussa julkaistaan nidottuna.

26.08.2021 13:23 #28 :: Jussi
Vuoden 2021 kirjat
Frank Herbertin Dyyni-romaani on tähän asti ollut saatavilla suomennoksena ainoastaan kolmeksi osaksi pilkottuna. Nyt WSOY julkaisee käännöksen ensimmäistä kertaa yksissä kansissa: elokuvakannellinen pokkari tulee myyntiin 7. syyskuuta. En tiedä, onko tämä normaali pokkari vai suuremman formaatin jättipokkari. Pituudeksi ilmoitetaan 859 sivua.

Isaac Asimovin Säätiön tv-sarjasovitus käynnistyy Apple TV+:lla noin kuukauden päästä. Mutta vaikuttaa siltä, että WSOY ei ole ottamassa sen kunniaksi uusia painoksia Säätiö-kirjoista. Englanninkielisessä maailmassa tv-sarjakannellinen laitos toki julkaistaan.
Muokannut 26.08.2021 13:23 Jussi

04.09.2021 12:02 #29 :: Eija
Vuoden 2021 kirjat

Eija post=63993 kirjoitti: Lokakuussa ilmestyy Gene Wolfen kirjasta Soldier of the Mist suomennos Sotilas sumussa

Moebiusin sivuilla   käy ilmi, että kirjn nimi on vaihtunut. Suomennoksen nimi ilmoitetaan olevan Eksynyt sotilas ja julkaisu merkitty vuodelle 2022.
Tykännyt: Hiistu
04.09.2021 15:35 #30 :: Mustelmann
Vuoden 2021 kirjat
Sotilas sumussa kuulostikin vähän sotilaallisen happotripin otsikolta.

05.09.2021 10:52 #31 :: Hiistu
Vuoden 2021 kirjat
^^ Päivitin tietokantaan uuden nimen sekä julkaisuajankohdan ensi vuodelle. Esittelytekstistä en löytänyt päivitettyä versiota, joten siinä mainitaan vielä entinen otsake.
  • Freyja hahmo
  • Freyja

12.10.2021 13:15 #32 :: Freyja
Vuoden 2021 kirjat
Qiufan Chenin Jättömaahan liittyvässä Zoom-haastattelussa suomentaja Rauno Saunio mainitsi kääntävänsä seuraavaksi Cixin Liun Pallosalama-nimistä teosta, joka ilmestyy syksyllä 2022. Kyse on Kolmen kappaleen probleemaan liittyvä standalone, jos oikein ymmärsin. Ilmeisesti teos on engl.kielisessä kannassa Ball Lightning. Myös Chenin haastattelu on kiinnostava. Koko haastattelu tallennetaan ja tulee myöhemmin YouTubeen katsottavaksi.

Lisäys: video haastattelusta
Muokannut 20.10.2021 20:21 Freyja
Tykännyt: Jussi, Eija

16.11.2021 23:34 #33 :: Jussi
Vuoden 2021 kirjat

Jussi post=64197 kirjoitti: Frank Herbertin Dyyni-romaani on tähän asti ollut saatavilla suomennoksena ainoastaan kolmeksi osaksi pilkottuna. Nyt WSOY julkaisee käännöksen ensimmäistä kertaa yksissä kansissa: elokuvakannellinen pokkari tulee myyntiin 7. syyskuuta. En tiedä, onko tämä normaali pokkari vai suuremman formaatin jättipokkari.

Kyseessä on tavallinen pokkari, ei jättipokkari. Minusta on hienoa, että Mitä Suomi lukee? -listojen perusteella Dyyni oli lokakuussa maamme viidenneksi myydyin pokkari, syyskuussa kahdeksanneksi myydyin. Adlibriksessa Dyyni on merkitty firman eniten ostetuksi suomenkieliseksi pokkariksi viimeisen kuukauden sisällä. Olen Herbertin romaanin fani, joten on todella mukava nähdä, kuinka upea elokuvasovitus sai suomalaiset tarttumaan myös alkuperäiskirjaan vuodelta 1965. WSOY julkaisi nyt syksyllä e-kirjan jatko-osasta Dyynin Messias, mutta uudesta paperikirjapainoksesta ei ole tietoa. Dyyni-sarjaa ei aikoinaan suomennettu Messiasta pidemmälle.

Amazon Prime Videon tv-sovitus Robert Jordanin Ajan pyörästä alkaa tällä viikolla, mutta Karisto ei innostunut julkaisemaan uutta paperikirjapainosta Vaarojen taipaleesta ja Maailmansilmästä. Siitä huolimatta, että Amazon käyttää tellkasarjasta suomenkielistä nimeä, ja esittelytekstissä puhutaan Pimeän Valtiaasta, joka on Kariston kirjoista tuttu käännös Dark Onelle. Ehkä termien suomennokset Amazonilla ovat samat kuin kirjasarjassa. Vai olemmeko edenneet siihen vaiheeseen, että e-kirjat ja äänikirjat ovat paperisia tärkeämpiä? Sellaiset ovat suomenkielisinä Ajan pyörän osista tarjolla.

Ensi kevään kirjatarjonta on aika kattavasti selvillä, joten pitäisi perustaa uusi ketju sen listaamiseen ja aiheesta keskustelemiseen...
Muokannut 16.11.2021 23:48 Jussi
17.11.2021 10:16 #34 :: KiLLPaTRiCK
Vuoden 2021 kirjat
Olisi hienoa, jos Dyyniä tai Ajan pyörää suomennettaisiin pidemmälle.

Olemme jo pitkällä sillä tiellä, jossa kaikki fyysiset julkaisut kuolevat, kuten olen tällä saitilla kauan sitten ennustanut. Nykyisin esim. Blu-ray levyt ovat kovaa vauhtia siirtymässä vinyylien tyyppiseen maailmaan, jossa harrastajille julkaistaan heitä kiinnostavia levyjä, mutta kaikki elokuvat eivät enää ilmesty fyysisesti. Hinnat vain näillä "special editioneilla" ovat todella kovia ja mukana saattaa tulla turhaa krääsää, jolla jotenkin oikeutetaan kalleutta. Kirjat kuunnellaan muuta tehdessä tai ehkä joku niitä lukeekin e-kirjana. Lehdetkin ovat menneisyyttä, muuten kuin netissä.

Perusta jo ihmeessä kirjat 2022 ketju.

Minä en tule kirjoja tai Blu-raytä hylkäämään. Ostan vain lisää kaikkea mikä kiinnostaa. Nyt menossa Dragonlance ja Forgotten Realms. Ehkä ensi viikolla on ostettava lisää divareista, kun molemmista sarjoista loppuvat minulla kirjat, vaikka niitä on suomennettu runsaasti enemmän. Kiinnostaisi tarkistaa myös nuo David Eddingsin kirjoittamat sarjat, mutta Covid ja alennukset taisivat tyhjentää valmiit paketit divareista. Jos jollain on tarjota omiaan myyntiin, niin viestiä vain tänne..
Muokannut 17.11.2021 11:05 KiLLPaTRiCK

26.12.2021 11:04 #35 :: Jussi
Vuoden 2021 kirjat

Jussi post=64618 kirjoitti: Minusta on hienoa, että Mitä Suomi lukee? -listojen perusteella Dyyni oli lokakuussa maamme viidenneksi myydyin pokkari, syyskuussa kahdeksanneksi myydyin.

Marraskuun listauksessa Dyynin sijoitus oli kuudes.

Nyt joulukuussa WSOY:ltä tuli e-kirjat ja äänikirjat alkuperäisestä Säätiö-trilogiasta. Tai no Toisen Säätiön äänikirja on luvassa vasta tammikuussa. Ensimmäisessä osassa käytetään tv-sarjakantta, ja esittelytekstin alkuun on laitettu lause:

Säätiö-sarjan ensimmäinen osa on scifin merkkipaalu, jonka uutta Apple-TV:n filmatisointia tähdittää mm. suomalainen Laura Birn

Se on ikävää, että kannessa lukee isolla englanniksi "Foundation", ja selvästi pienemmällä suomeksi "Säätiö". Kahdessa muussa e-kirjassa on symboliset kansikuvat – annetaan esimerkkinä Säätiö ja Imperiumi.

Suomennosten uusista paperikirjapainoksista ei ole mitään tietoa. Dyyni-pokkarin menekin perusteella sellaisille voisi olla tarvetta.
Muokannut 26.12.2021 11:13 Jussi
Valvojat: RinjaEmelie