Antibrc - eli Kirjat ja kirjailijat, joita et aio lukea.

25.04.2021 21:06 #1 :: HourglassEyes
Törmäsin tähän erikoiseen käänteisilmiöön tänä aamuna kaverini instagramissa. Hänkin on kova lukemaan. Kyllä oli itsellä ainakin haastetta keksiä näihin vastauksia...

1. Suosittu kirja, jota et aio lukea.
- Sofi Oksanen: Puhdistus. Näin elokuvan, se riitti.
2. Klassikko, jota et aio lukea.
- Paolo Coelho: Alkemisti. Ei vaan jaksa innostaa.
3. Kirjailija, jonka kirjoja et aio lukea.
- Kalle Päätalo. Katson mieluummin maalin kuivumista, se etenee nopeammin.
4. Kirjailija, jonka kirjoja olet lukenut, mutta et aio jatkossa lukea.
- Annie Proulx. Olisiko tädiltä lähtenyt henki, jos kirjoittaisi edes yhden täysin onnellisen lopun?
5. Genre, joka ei kiinnosta.
- Kaikki KonMaritus -oppaat, vaikka ei kai se varsinainen genre ole. Mutta ärsyttää kaikki lässytys siitä, että "oikeasti haluamasi" tavara mahtuu yhteen hyllyyn ja sittenkin siihen jää tilaa vielä joillekin fengshui tuikuille. Paskapuhetta sanon minä, olen materialisti ja tavara tekee minut onnelliseksi. Piste.
6. Kirjasarja, jota et aio lukea loppuun.
- Elina Pitkäkangas: Kuura -trilogia. Päähenkilö oli niiiiin harvinaisen ärsyttävä ensimmäisessä osassa, että olin todella pahoillani kirjan lopussa, kun hän ei kuollutkaan. Ei jatkoa, kiitos!
Muokannut 25.04.2021 21:07 HourglassEyes

• Hiistu hahmo
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 62
    23.52

26.04.2021 22:32 #2 :: Hiistu
Näitä oli kyllä vaikea keksiä! Minulta jää lukematta vaikka mitä, mutta ei se lukematta jättäminen ole sillä tavoin aikomuksellista, että asiaa olisin erikseen miettinyt... Tuli nyt pitkät jaaritukset vastauksiin. 

- Barack Obama: Luvattu maa. Katsoin kirjaston sivuilta, mitkä tällä hetkellä ovat varatuimpia kirjoja, tämä yksi niistä. Tulkitsen siis suosituksi. En aio lukea, koska en ole kiinnostunut poliitikkojen muistelmista. Jos jonkun muistelmat lukisin, valitsisin poliitikon, jonka toimia minun on ollut jollain tavoin hyvin vaikea käsittää. Muistelmien lukeminen ehkä auttaisi ymmärtämään. Sivumäärän pitäisi myös olla hillitty.

- Enid Blyton: Viisikko-sarja. Luin nuorena paljon kirjoja, mutta kirjaston hyllystä ei vain jostain syystä tarttunut matkaan koskaan yhtään viisikkoa. Nykyisin uskon löytäväni mielenkiintoisempaakin luettavaa. 

- Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Hän ei tietenkään ole niinkään kirjailija, mutta kirjoja kirjoittanut filosofi nyt kuitenkin. Tätä oli vaikea miettiä. Ajattelin, että varminta olla joku edesmennyt henkilö, koska eihän näistä elävistä tiedä, jos vaikka vielä repäisevät kirjoittaa jonkin hyvinkin jännän kirjan. Vares ja kiertoradan muukalainen, tai jotain. Hegelistä olen hyvin varma, etten tule hänen teoksiaan lukemaan. Olen nimittäin opiskellut yhden kurssin hänen hengen fenomenologiaansa ja uskon saaneeni niiltä luennoilta tietooni kaiken, mitä ihmisen on hyvä aiheesta tietää. Opettaja oli kyllä hyvin mukava ja asiaansa perehtynyt.

- Pitkällisen pohdinnan jälkeen olin vastaamassa Cornelia Funke, koska häneltä lukemani kirjat ovat olleet omaan makuuni pitkäveteisiä, jopa silloin kun olin ikäni puolesta enemmän kirjojen kohdeyleisöä. Enkä usko hänen enää radikaalisti muuttavan tyyliään, koska hänen kirjansa ovat käsittääkseni hyvin suosittuja, etenkin kotimaassaan Saksassa. Mutta pahus, hän on näköjään kirjoittanut del Toron kanssa  kirjan pohjautuen Pan's Labyrinth -elokuvaan.  Joka on minun suosikkileffojani. Eli minun täytyy nyt  ensi tilassa hankkia tuo Funken kirja ja lukea se. Mutta muita hänen kirjojaan en aio lukea, ettäs sen tiedätte... 

- Dekkarit, ilman mitään yliluonnollisia jännyyksiä. C.S.I. Miami riittää minulle sitä laatua. Vanhemmat salapoliisikertomukset kyllä kiinnostavat, vaikken niitäkään ole lukenut. 

- Untinen-Auel: Maan lapset -sarja. Luin joskus ala-asteella sarjan toisen osan. Oli tuolloin vähän hämmentävä lukukokemus, eikä tullut jatkettua sarjan parissa. Paleofiktio ei sekään genrenä kiinnosta minua niin paljoa, että viitsisin enää palata lukemaan.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 52
    41.13

27.04.2021 08:17 #3 :: Pisania
- Stephenie Meyer: Houkutus. Mikään mahti maailmassa ei saa minua lukemaan tätä. Ei edes läpällä. Teini-iän vampyyrivaiheeni oli ja meni kauan ennen kuin tämä julkaistiin ja silloin luin Draculan ja Anne Ricea. Ei kiinnosta romanttiset, kimaltelevat vampyyrit.

- Fjodor Dostojevski: Rikos ja rangaistus. Oikeastaan tähän voisi pistää minkä tahansa venäläisen klasskon. Olen pari rämpinyt läpi ja ne oli tuskaista luettavaa.

- George R. R. Martin. Koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan, mutta jotenkaan en usko että tulen äijän kirjoihin tarttumaan. Ei siksi että pitäisin niitä huonoina, vaan koska ei vain yksinkertaisesti kiinnosta.

- Haruki Murakami. Hän on kirjoittanut joitain tosi hyviä kirjoja, mutta olen kyllästynyt häneen. Joka vuosi julkaistaan ainakin yksi uusi käännös ja yleensä olen aina tehnyt varauksen ja lukenut kirjan. Paitsi että parina viime vuotena ne uutuudet ovat alkaneet kasaantua lukulistalleni, enkä vaan ole saanut tartuttua niihin. Viime vuonna suorastaan pakotin itseni viimeinkin lukemaan Tanssi, tanssi, tanssin ja tajusin ettei näitä oikeasti ole pakko lukea jos ei huvita. Enää en jaksa toivoa, että kokisin vielä jotain samanlaista kuin Kafkaa rannalla lukiessa. Vaikka joka kirjassa onkin erilainen juoni, niin silti tuntuu siltä kuin lukisi taas kerran samaa teosta. archive.nytimes.com/www.nytimes.com/inte...review/03snider.html

- Romantiikka. Minua oikeastaan ärsyttää kaikenlainen romatiikka kirjoissa. Inhoan sitä kun minkä tahansa muun genren kirjaan on väkisin tungettu jokin romantillinen sivujuonne. Jos se tapahtuu luonnollisesti ja pakottamatta, niin sitten se on ok. Mutta tarina joka on pelkästään sitä itteään, no thanks.

- Donna Leonin  Brunetti-dekkarit. Luin sarjaa joskus 15+ vuotta sitten. Niitä on ilmestynyt 30 osaa, mutta lopetin osan 13 jälkeen. Rupesi korpeamaan kun ne kaikki noudattivat aina samaa kaavaa.

27.04.2021 11:18 #4 :: Morgan Blood
Amanda Gormanin The Hill Will Climb. Kustantajan käännösoikeus-show oli sellainen, että meni maku kiinnostavaan asiaan. Etenkin kun suomeksi ammattikääntäjän lisäksi mukana puuhastelee “aktivisti” ja kääntäminen tehtiin ironisesti vaikeaksi pienille kielille, joilla ei välttämättä ole profiiliin osuvaa kääntäjää.

Ei yksittäinen klassikko, mutta Vaskikirjojen suomentamat “fantasiaklassikot, joiden kääntäminen on kulttuuriteko” ovat pääasiassa vanhentunutta seikkailuroskaa minun lukumakuuni muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, kuten Olen legenda ja Muinainen ja tuleva kuningas.

En osaa sanoa yhtä nimeä, mutta käytännössä kaikki sellaiset kirjailijat, joita mainostetaan muunnoksilla tarinasta, joka kertoo että “kirjailija kohauttaa kirjoittamalla asiasta, josta naiset/miehet eivät koskaan uskalla puhua/olla/perseillä, eikä sitä hyväksytä naisen/miehen tekemänä.” Yleensä kyseessä ei ole mitään kirjallisesti hyvää, eikä ainakaan mitään, mikä sekoittaisi kokemusmaailmaani. Toki, jos arvosteluissa käy ilmi, että kirjalla on muutakin arvoa kuin järkyttämisen yritys, niin kiinnostus nousee.

Waltari. Olen lukenut ne ns. Suuret romaanit ja suuri illusionin. Varmaan tekee mieli lukea Waltaria nyt, kun kirjoitan tämän, mutta tykkään siitä, että kirja laittaa ajattelemaan, enkä koe, että Waltari toimii minulle kuin viihteenä.

Dekkarit. Olen muutamia hajakirjoja lukenut, mutta eivät vain sytytä.

En enää yhtäkään, jota ei joku makuani tunteva, paljon itsekin lukeva henkilö suosittele. Hyvin harva sarja perustelee oikeuttaan olla kirjasarja. Tulen ja jään laulu kiinnostaisi, mutta sekin on näköjään kirjailijan ikuisuusprojekti. Harva sarja on kirjallisesti hyvä. Samaan maailmaan saa perustua useampi, irrallinen teos, kuten vaikka helppona esimerkkinä Tolkienin tuotanto, käy mutta sarjat ovat ei-ei.
Muokannut 27.04.2021 11:19 Morgan Blood

• Skie hahmo
  • Skie
    Senesalkki
    Tasolla 44
    35.43

27.04.2021 15:00 #5 :: Skie
Mao Zedongin Pieni punainen kirja. Tuolla se hyllyssä kököttää, ostin englannoksen Kiinasta, mutta ei kyllä ole tarkoitus lukea. Olisin voinut vastata myös Raamatun, mutta eihän sitä koskaan tiedä…

Klassikoiden suhteen olen todennut että never say never, mutta luulen että Volter Kilven Alastalon salissa jää lukematta. Tajunnanvirta ei kuulu kirjoitustekniikoina suosikkeihin ja juonenkaan puolesta teos ei ilmeisesti kuulu niin mielenkiintoisiin, että olisi "pakko" lukea.

EL James. Myönnän lukeneeni Fifty Shades of Greysta ekat parikymmentä sivua, mutta siinä jo vakuutuin että ei ole tarvetta lukea koskaan enää enempää.

Olen lukenut George Orwellilta Eläinten vallankumouksen ja Vuonna 1984, ja vaikka molemmat ovat teemoiltaan kiinnostavia, pidän Orwellin tekstejä jostain syystä puuduttavina.

Jo aiemmin mainitut dekkarit. Joitain Agatha Christien kirjoja olen yleissivistyksen vuoksi lukenut, mutta esim. nordic noir -genre on pakkopullaa.

Varjojen kaupungit. Kaverini lahjoitti minulle pari ensimmäistä kirjaa pokkareina ja aloin myös puolivillaisesti katsomaan kirjoista tehtyä TV-sarjaa. TV-sarjan kanssa sinnittelin ensimmäisen kauden loppuun ja mielestäni luin myös Luukaupungin kokonaan, mutta se riitti. Ei enempää kiitos.

27.04.2021 18:59 #6 :: Mustelmann
-  Da Vinci-koodi. En kiellä, etteikö tämä takavuosien suurhitti voisi olla viihdyttäväkin tapaus, mutta jotenkin ei vaan jaksa kiinnostaa tarpeeksi.

- Tuntematon sotilas. Olen lukenut joskus pätkiä jotain koulutehtävää varten, mutta sotahistoria ei kiinnosta niin paljoa, että lukisin kirjan kokonaan. Katson mielummin jonkin kolmesta elokuvasta.

- Erin Hunter. Pseudonyymin takaa on kirjoitettu noin sata Soturikissat-romaania, joihin en aio koskea, vaikka kissoista pidänkin.

- Arto Paasilinna. Olen lukenut mieheltä yhden teoksen ja muistaakseni se oli ihan hyvä, mutta tuskinpa palaan hänen tuotantoonsa uudelleen.

- Romanttiset kioskikirjat eli harlekiinit. En ole kukenut yhtäkään, mutta naisille suunnattu rakkaushömppä ei vaan lähtökohtaisesti sytytä. Muu pulp-kirjallisuus kyllä menee.

- Ajan Pyörä. Luin sarjaa neljänteen tai viidenteen osaan saakka, mutta sitten jokin muu kirja alkoi kiinnostaa enemmän. Motivaatiota jatkaa oli vaikea herättää, kun tajusin, että luettavaa olisi ollut jäljellä vielä tuhansia sivuja.

02.05.2021 15:39 #7 :: Kuunliekki
1. Suosittu kirja, jota et aio lukea
Sofi Oksanen - Puhdistus. Olen lukenut Oksaselta yhden kirjan enkä pitänyt siitä.

2. Klassikko, jota et aio lukea
Väinö Linna - Tuntematon sotilas. En pidä sotakirjallisuudesta.

3. Kirjailija, jonka kirjoja et aio lukea
Vilkaisemalla kirjahyllyyn miehen kirjoihin osui silmään Lehväslaiho. Perustelut samat kuin kohdassa kaksi.

4. Kirjailija, jonka kirjoja olet lukenut, mutta et aio jatkossa lukea
Terry Pratchett. Olen lukenut pari hänen kirjaa eikä ne oikein napanneet.

5. Genre, joka ei kiinnosta
Harlekiinit. Muutaman luettuani olen todennut niiden toistavan samaa kaavaa niin pahasti että muutaman lukemalla on lukenut kaikki.

6. Kirjasarja, jota et aio lukea loppuun
Sini Helminen - Väkiveriset. Ehkä olen liian vanha tai sitten kirjat on vain tylsiä, kun vain kyllästyttää.
Muokannut 02.05.2021 15:40 Kuunliekki Syy: Yritys korjata rivitystä

• Onraj hahmo
  • Onraj
    Aseenkantaja
    Tasolla 13
    35.03
13.05.2021 19:49 #8 :: Onraj
1. Suosittu kirja, jota et aio lukea
Kjell Westö, Missä kuljimme kerran.
-Sattumanvarainen uhri, mutten pidä juuri tämänkaltaisesta tylsän ja tavallisen maailman jaari jaari jaa pyörittelystä. Sofi Oksanen menisi ihan samalla periaatteella tähän.

2. Klassikko, jota et aio lukea
Sinuhe, egyptiläinen
-En keksi yhtään syytä, miksi vaivautua.

3. Kirjalija, jonka kirjoja et aio lukea
Sofi Oksanen sopii sitten tähän.

4.Kirjailija, jonka kirjoja olet lukenut, mutta et aio jatkossa lukea
Patrick Rothfuss.
Kesken jäi, kamalaa, yliarvostettua kuraa. Miekka & magia -fantasian tärviö.

5. Genre, joka ei kiinnosta

Kaikki paitsi spefi (joskin fantasian suuntaus yhä enemmän väkinäiseksi seksuaalisuuden kanssa painimiseksi ja feminismin agendan (jota en vastusta ihmisenä/poliittisesti millään muotoa) suuntaan syö mielenkiintoa, missä on mykistävät seikkailut ja mysteerit?).

6. Kirjasarja, jota et aio lukea loppuun
Gene Wolfen Uuden auringon kirja

Luin ensimmäisen osan, ei siinä kirjallisesti ole todellakaan mitään vikaa. Aihe ja hänen luomansa maailma on vain niin tylsä, epäuskottava ja mielenkiinnoton, etten nähnyt järkeväksi uhrata rajallisesta elämästä siihen hölynpölyyn enää sekuntiakaan.

Tulipas loukkaavia, mutta mitäs kysyitte :)

13.01.2024 15:23 #9 :: sinidean
- Yleisesti ottaen kaikki kaunokirjallisuuden Finlandia-voittajat.  Sen sijaan tietokirjojen ja lanun Finlandia-ehdokkaita ja- voittajia olen kyllä lukenut ja niistä tykännyt.

- Tämä on helppo: Volter Kilven Alastalon salissa. Kuulostaa suoraan sanoen aivan karsealta. Kirja, jonka kanssa jopa paljon lukevilla on vaikeuksia...

- Ex-rikollisten (tai nykyisten) elämäkerrat tuntuvat jo lähtökohtaisesti vastenmielisiltä. Näitähän on aika tiuhaan julkaistu viime vuosina true crime -buumin siivittäminä eli monta nimeä voisi tässä mainita.

- Todennäköisesti en tule lukemaan enää David Eddingsiä, vaikka hänen ansiostaan aikanaan fantasiaan ihastuinkin.

- Chick-lit. Testattu on, ei ole oikein minun juttuni.

- Yleensä haluan jo periaatteesta lukea sarjat loppuun, mutta Untinen-Auelin Maan lasten kanssa voi olla, että jää lopullisesti kesken. Luin aikoinaan kolme ekaa osaa, mutta neljäs jäikin sitten kesken. Siinä oli aivan liikaa tylsää kuvailua ja enää vähän jännittäviä juonenkäänteitä ja seksiä. ;) Viides ja kuudes osa ovat kuulemma menneet siitä vieläkin tylsempään suuntaan.

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Senesalkki
    Tasolla 40
    99.71

10.08.2024 19:53 #10 :: Ageha
- Tähtiin kirjoitettu virhe. Mikään premississä ei houkuttele
- Seitsemän veljestä. Varmasti hyvä ja ehdottomasti historiallisesti tärkeä kirja, mutta Seitsemän koiraveljestä on minulle ihan tarpeeksi tietoa tästä tarinasta.
- Nora Roberts. Ei ole koskaan kiinnostanut.
- Risto Isomäki. Miten voi ihminen kirjoittaa niin kiinnostavista aiheista niin tappavan tylsästi.
- Sotakirjallisuus.
- Yön talo. Sarjan yhdistelmä vampyyriromantiikkaa, teinidraamaa ja sisäoppilaitosgenreä ei kerta kaikkiaan kanna kovin pitkälle, ei ainakaan tuon sarjan maailmanrakennuksen heppoisuudella.

Kaksi ekaa oli muuten tosi vaikeita keksiä, koska melkein kaikkeen suhtaudun tietyllä never say never -asenteella. Mutta tällaiset fiilikset on ainakin toistaiseksi.

Valvojat: RinjaEmelie