Voiko kirjan lukeminen olla epäeettistä?

21.09.2021 10:41 #21 :: Morgan Blood
Voiko kirjan lukeminen olla epäeettistä?
Gormanin runosta kohuttiin Suomessakin ja ammattikääntäjien sijaan valikoitui puuhaan mm. aktivisti. Toinen oli sentään hyvä ammattilainen. Minusta tuntuu, että tämä tilanne yhdistettynä kesän Rowling-caseen ylitti jonkinlaisen saturaatiopisteen. Noita temppuja masinoivat tyypit ovat kuitenkin saaneet ihan valtakunnan medioissa kritiikkiä ja lunta tupaan viime aikoina poissulkevina ja taidetta haittaavina. Tempun myötä menetin koko mielenkiintoni Gormanin suomennokseen, jota ensin odotin kovastikin. Ironisin ongelma oli Baskinkielinen käännös, joka sai kritiikkiä siitä, että miksi kääntäjä oli valkoinen mies, eikä Yhdysvaltain suunnasta käsitetty, että kyseessä on yhtälailla vähemmistön edustaja kulttuurissa, josta ei välttämättä saada profiloitua oikeanlaista ammattilaiskääntäjää, vaikka käännettäisiin kivet ja kannot. Tyyppi oli kuitenkin kääntänyt merkittävästi runoutta baskiksi.

Ylipäätään olen miettinyt, että lukeminen saattaa olla epäeettistä silloin, jos on rakentanut itselleen valmiiksi maailmankuvan ja suostuu lukemaan vain sitä maailmankuvaa tukevasti. Samalla osallistuu asiantuntijana esiintyen yhteiskunnalliseen keskusteluun. Eli käytännössä voi soveltaa sananlaskua "älä ikinä luota kehenkään, joka on lukenut vain yhden kirjan", jolla usein viitataan äärimmäisen uskonnollisiin näkemyksiin. Mutta olen yhä sitä mieltä, että jos lukee itselleen, ei lukeminen ole koskaan epäeettistä.

Valvojat: RinjaEmelie