^ En ole lukenut
Murtunut maailma -trilogiaa kuin ensimmäisen osan. Siitä jäi mielikuva, että tarina sijoittuisi niin kaukaiseen tulevaisuuteen, että sen ajan tekniikka sekä ihmislajin kehityksen (luonnollisen tai jollain tavoin peukaloidun) mukanaan tuomat kyvyt vaikuttavat taikuudelta. Ja osa oudommasta porukasta on ehkä kotoisin ulkoavaruudesta. (No, samoin perustein voisin toki kuvitella, että
Taru Sormusten herrasta on kuvaus hämärästä tulevaisuudesta.) Oletan, että trilogian toinen ja tuo kolmas osa tuovat enemmän selkoa asioihin.
Ehdokkaista minulla on luettuna
Vaikka kaikki päättyisi sekä
Asema 11. Tuli annettua kummallekin sama arvosana, mutta sanoisin, että Liljestrandin teos oli mielestäni parempi. Tähän kohdin olisi nyt kiva keksiä jokin hyvä perustelu, mutta mutta... Sillä nyt vain tuntui olevan jotenkin tiukempi ote siitä, mitä maailman muuttuminen eri henkilöhahmoille merkitsee, mistä tykkäsin. Jonkun mielestä ehkä eletään maailmanlopun aikoja tai ainakin tukevasti lopun alkua, mutta se ei ole ainoa totuus. Asema 11:ssä maailmanloppu on sellainen staattisempi kulissi. Hyvin kirjoitettuja kumpikin.
Tuo
Hämmästys on mennyt minulta ihan tutkan alta, en ole kiinnittänyt mitään huomiota kirjan olemassaoloon, vaikka Risingin uutuuskirjalistalla olen sen varmasti nähnyt. Kenties sitten nimi ja kansikuva olleet sellaiset, etteivät ole herättäneet kiinnostusta. Mutta kirjan kuvaushan kuulostaakin mielenkiintoiselta! Eli kiitos lukuvinkistä.
Ihmishämärän olen nähnyt kirjastossa. Lannistuin.