Olen aika pitkälti lukenut uusintapainoksia Ravenloft the Covenant sarjasta, jotka jostain syystä julkaistaan hieman erilaisessa järjestyksessä alkuperäisiin verrattuna. Tosin näissä uusissa on hienot kannet, joista tykkään, niin mikäs siinä...
Kolme ensimmäistä tuli hommattua aiemmin paikallisesta kaupasta ja luin ne nopeasti. Neljäs saapui tänään postissa (olin odottanut sitä kolme viikkoa tilauksesta) ja luin sen noin viidessä ja puolessa tunnissa. Ainoa asia, mikä näitä kirjoja yhdistää on se, että kaikki sijoittuvat jollain tavalla Ravenloftiin (
wikipedia
). Miksi näin? Koska jokaisen kirjan on kirjoittanut eri henkilö.
Laurell K. Hamilton on
Death of a Darklord -teoksen takana, Christie Golden kirjoitti
Vampire of the Mists -kirjan,
I, Strahd: the Memoirs of a Vampire on kirjoittanut P. N. Elrod ja juuri lukemani
To Sleep with Evil on työstänyt Andria Cardarelle.
Olen vasta jonkin verran pelannut roolipeliä, joka sijoittuu Raveloftiin, mutta sen hämyisä ja ilkikurinen maailma kiehtoi sen verran, että teki mieli tarttua näihin kirjoihin kiinni. Voinen sanoa, etteivät ole olleet hukkaostoksia. Vaikka kirjat alkavatkin hitaasti kertoen eri alueista ja niiden lordeista, niin tarinat kietoutuvat jollain tavalla yhteen. Hitaus ei sinänsä haittaa, koska ne luvut eivät kestä kovin kauaa, joissa tutustutaan hahmoihin ja ympäristöön. Niiden jälkeen saadaan selville, millaisia kukin todellisuudessa on. Goldenin teos jätti ilmaan hyvin paljon kysymyksiä, koska sen loppu jäi niin avonaiseksi. Cardarellen teos sai minut innostumaan jälleen, joten on todennäköistä, että hankin seuraavatkin kirjat hyllyyni hyvinkin nopeasti.