Tähtitorni
huhtikuu 18, 10:50
1135 viestiä | Hiistu

24.02.2021 12:03 #61 :: Kuunliekki
Mitä olet viimeksi lukenut - arvioita kirjoista
Sain hiljattain luettua loppuun Anniina Mikaman Taikuri ja Taskuvaras -trilogian. Kirjat tempaisivat mukaansa eli pidin kovasti. Tapahtumat ja paikat oli helppo kuvitella mielessä ja (ainakaan kaikki) hahmot ei olleet liian yksiulotteisia. Mielestäni tosin on hieman liioittelua kutsua tätä trilogiaksi. Toinen osa oli kyllä mukavaa luettavaa, mutta juonellisesti ei kovin olennainen. Sarja olisi toiminut hyvin ilman sitäkin ja miellän sen enemmän spin-off kirjaksi.

Varoitus: Spoiler.

• Wuntvor hahmo
  • Wuntvor
    Kaartilainen

01.04.2021 21:21 #62 :: Wuntvor
Mitä olet viimeksi lukenut - arvioita kirjoista
Kokeilin vaihteeksi lukea synkän mustaa kirjan.

Knee-Deep in Grit on kokoelma fantasia- ja scifinovelleja. Yhdistävä tekijä on synkkyys. Jos haluat onnellisen lopun tätä kirjaa ei kannata lukea!

Pidin suurimmasta osasta novelleista, mukaan mahtuu melkein kaikkea taikuudenkäyttäjistä vampyyreihin, palkkakonnista paskiaisiin. Juoniyllätyksiä oli enemmistössä tarinoista ja hyvin harva novelli päättyi kuten alun perusteella olisi arvannut.

Ehkä erikoisin tarina oli panttivankineuvottelijasta, jonka menetelmät ovat hyvin kaukana tavallisista…
Varoitus: Spoiler.

Vaihteeksi luin myös tietokirjan, Horace Beckin kirjoittama Folklore of the Sea.

Kyseessä on kattava kattaus mereen ja merimiehiin liittyvästä kansanperinteestä. Meren lisäksi esitellään esim. laivanrakennuksen perusteita, merimieslauluja, suunnistustapoja, mytologiasia mereneläviä ja paljon muuta. Kokonaisuutena hyvin kiinnostava katsaus kansanperinteeseen, ainoa miinus tulee Amerikkaan keskittyvästä painopisteestä. Muita perinteitä käydään läpi huomattavasti vähemmän.

Valvojat: RinjaEmelie