Joe Abercrombie

04.10.2013 03:41 - 22.06.2015 13:49 #1 : Freyja
Joe Abercrombie kirjoittanut Freyja
Joe Abercrombie on ahkera kirjailija, joka on The First Law -trilogian (The Blade Itself, Before They Are Hanged, Last Argument of Kings) lisäksi kirjoittanut samaan maailmaan sijoittuvat kolme muuta kirjaa (Best Served Cold, The Heroes, Red Country). Tulossa ovat nuorille suunnatun The Black Chair Half a King -sarjan kolme osaa (Half a King, Half the World, Half a War) vuosina 2014-2015 (linkki Edelweissiin kopsattu Viestiarkiston ketjusta).

Tällä hetkellä kirjailijalta on suomennettu Ensimmäinen laki -sarjan ensimmäinen kirja, Ase Itse ja pitkään odotettu toinen osa, Ennen hirttämistä näyttäisi olevan tulossa. Donroitteri ilmoitti saaneensa tiedoksi Kirjavalta, että kirja ilmestyisi pian. Ennen hirttämistä on myös ilmaantunut mm. Adlibriksen ja Suomalaisen kirjakaupan valikoimiin (Suomalaisen mukaan ilm. 18.10.). Vaikka olen kirjan lukenut, odotan käännöstä innokkaana, samoin kuin Abercrombie YA-sarjaa, joka ei sijoitu First Law -maailmaan. Abercrombie on noussut Top5-kirjailijoihini tummanpuhuvalla huumorillaan ja ronskeilla hahmoillaan.

Keskustelu Abercrombien tuotannosta voi alkaa.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 22.06.2015 13:49 Hiistu.

04.10.2013 13:28 #2 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Joe Abercrombie

Freyja kirjoitti: odotettu toinen osa, Ennen hirttämistä näyttäisi olevan tulossa. Donroitteri ilmoitti saaneensa tiedoksi Kirjavalta, että kirja ilmestyisi pian. Ennen hirttämistä on myös ilmaantunut mm. Adlibriksen ja Suomalaisen kirjakaupan valikoimiin (Suomalaisen mukaan ilm. 18.10.).

Loistava uutinen! :cheesy:

Jos nyt viimein tuolloin ilmestyisi, niin olisi varmaan myynnissä myös Helsingin Kirjamessuilla.. Olin toivonut jo Finnconiin mennessäni, että kirjan olisi voinut ostaa sieltä, ja sieltä tultuani toivoin, että josko sitten kirjamessuilta. Onkohan Kirjava edustettuna taas Suomen Pienkustantajien osastolla? Miun täytyi heti katsoa messulehdestä, että osasto 7c65, ja suunnitella kartasta reitti, että heti antikvariaattien jälkeen sinne, jotta on vielä toivottavasti rahaa jäljellä. Ei tässä mitenkään innoissaan, ehei. :tongue:

Minuakin puhuttelee Abercrombien huumori ja symppikset hahmot. En tosin ole lukenut kuin suomennetun eli Ase itsen, mutta sen perusteella. Toisaalta se ei kyllä ollut niin synkkä ja ronski kuin olin ennakkopuheiden perusteella jotenkin odottanut.. En sitten tiedä, kuinka murheellista splatteria oikein muka odotin. Viihdyttävää luettavaa joka tapauksessa ja varmaan tarina vielä kehittyi trilogian jälkimmäisissä osissa.

Tässä vielä linkki Freyjan mainitsemaan Viestiarkistossa olevaan vanhaan ketjuun: Linkki . Täysin samat asiat saa ja on hyvä sanoa uudelleen tässä keskustelussa, eikä todellakaan tarvitse tutustua tuohon vanhaan keskusteluun osallistuakseen tähän, mutta mikäli joku haluaa käydä lukemassa sinne jääneitä blogipoimintoja tms.

• Noora hahmo
  • Noora
04.10.2013 14:42 #3 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Joe Abercrombie
Hyvä uutinen,jos se suomennos vihdoinkin ilmestyy sitä onkin odoteltu :smile: Omat kokemukset Abercrombiesta rajoittuvat toistaiseksi Ase Itse ja Before they are hanged kirjoihin,mutta tarkoitus on lukea trilogia loppuun ja lukea myös ne muut kirjat. Varsinkin,kun olen ymmärtänyt,että, Abercrombien kirjat paranevat kirja kirjalta. Abercrombien kirjoissa olen pitänyt eniten huumorista,joka on saanut allekirjoittaneen nauramaan monta kertaa ääneen kirjaa lukiessa ja hahmoista,jotka on tavallaan kaikki tosi symppiksiä.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

• Pjst hahmo
  • Pjst
04.10.2013 15:15 #4 : Pjst
Vastaus käyttäjältä Pjst aiheessa Joe Abercrombie

Hiistu kirjoitti: Toisaalta se ei kyllä ollut niin synkkä ja ronski kuin olin ennakkopuheiden perusteella jotenkin odottanut.. En sitten tiedä, kuinka murheellista splatteria oikein muka odotin. Viihdyttävää luettavaa joka tapauksessa ja varmaan tarina vielä kehittyi trilogian jälkimmäisissä osissa.

Tarina kehittyy kyllä (Last Arguments of Kings vie meiningin uudelle tasolle) ja synkkyys kasvaa asteittain. Varsinkin trilogian jälkeiset itsenäiset romaanit Red Countrya lukuunottamatta olivat aika synkeitä, mutta huumori on kaikissa läsnä, eikä ahdistavaa fiilistä tule.

Hienointa Firts Law-maailmaan sijoituvissa kirjoissa ensimmäisen trilogian jälkeen on ajan kuluminen. Vaikkei sitä pointata tai alleviivata suuremmin kulkee maailma eteenpäin vääjäämättä. Nämä kirjat siis pystyy lukemaan itsenäisesti mutta suosittelen kuitenkin lukemaan ilmestymisjärjestyksessä. On pirun hienoa tavata tai edes kuulla juoruja tutuista hahmoista :cheesy:

Freyja kirjoitti:

Hienoa päästä lukemaan herralta jotain muutakin. Eikö tuon jälkeen tule sitten uusi First Law-trilogia? Olin ymmärtänyt että siinä hypätään ajassa eteenpäin vähän enemmän. Saa nähdä tuleeko tuo olemaan sitten ns. päätösosa. Olisi kyllä sopivaa että samaan maailmaan sijoittuvat kirjat alkaisivat ja päättyisivät trilogiaan.

04.10.2013 16:24 #5 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Joe Abercrombie
Vaikka Ase itse ei olisi tehnyt suurta vaikutusta, niin suosittelen silti lukemaan Ennen hirttämistä. Itse pidin jo trilogian avausosasta, mutta toinen kirja oli tasoltaan selkeä hyppäys ylöspäin. Kun The Blade Itself julkaistiin alkukielellä 2006, ei se herättänyt seuraamillani foorumeilla erityistä huomiota ja jäi selvästi toisen debyytin, Scott Lynchin Locke Lamoran valheiden varjoon. Vasta Ensimmäisen lain päätösosan ilmestyttyä keväällä 2008 alkoi Abercrombien sarja kerätä mainetta fantasian uutena "isona juttuna".

Freyja kirjoitti: Tulossa ovat nuorille suunnatun The Black Chair -sarjan kolme osaa (Half a King, Half the World, Half a War) vuosina 2014-2015

Kirjailija sanoi Westeros-foorumilla, että The Black Chair ei ole todellinen nimi trilogialle.

24.10.2013 19:23 #6 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Joe Abercrombie

• Noora hahmo
  • Noora
24.10.2013 20:43 - 24.10.2013 20:50 #7 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Joe Abercrombie
Nyt on koko First Law trilogia kahlattu lävitse. Oli kyllä antoisa lukuelämys joka tuntui paranevan kokoajan. Vaikka vika osa tuntui aluksi aika tylsältä niin kyllä ne viimeiset reilut parisataa sivua olivatkin sitten aikamoista menoa ja sisälsivät monia yllätyksiä ainakin minulle.

Eli loppujenlopuksi Trilogia oli hieno sarja,jossa juonen ylitse nousivat hienot hahmot harvemmin,sitä rammasta inkvisiittorista tulee yksi sarjan lempihahmoista,mutta unohtamatta kuitenkaan Bloody Ninea ja Ardeen veljeä joista myös pidin erityisen paljon. Seuraavaksi varmaan pitäisi lukea ne yksittäiset romaanit kannattaako ne lukea ihan ilmestymisjärjestyksessä vai voiko ne lukea ihan missä järjestyksessä tahansa?

Viimeksi muokattu: 24.10.2013 20:50 Thialfi. Syy: spoilerit

24.10.2013 20:55 - 24.10.2013 20:56 #8 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Joe Abercrombie

Noora kirjoitti: Seuraavaksi varmaan pitäisi lukea ne yksittäiset romaanit kannattaako ne lukea ihan ilmestymisjärjestyksessä vai voiko ne lukea ihan missä järjestyksessä tahansa?

Vaikka se ei ole välttämätöntä, niin suosittelisin lukemaan ilmestymisjärjestyksessä, mikä on myös tarinoiden kronologinen järjestys. The Heroesissa on pieniä viitteitä Best Served Coldiin, joten jos aiempi kirja on luettuna, siitä saa enemmän irti.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 24.10.2013 20:56 Freyja.

24.10.2013 21:59 - 24.10.2013 22:00 #9 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Joe Abercrombie

Freyja kirjoitti: Adlibris ilmoittaa toimittavansa Ennen hirttämistä -teosta. Kirja vaikuttaisi vihdoin ilmestyneen. Onko näkynyt esim. kirjamessuilla myytävänä?

Myös Booky.fi väittää lähettävänsä kirjan 2-3 arkipäivässä. Uskaltaisikohan Ennen hirttämistä merkitä julkaistuksi tietokannassa... Ehkä pitää odottaa aluksi silminnäkijähavaintoa.
Viimeksi muokattu: 24.10.2013 22:00 Jussi.

• Jewel hahmo
  • Jewel
25.10.2013 11:27 #10 : Jewel
Vastaus käyttäjältä Jewel aiheessa Joe Abercrombie
Silminnäkijähavainto on tehty. Ennen hirttämistä on myynnissä Kirjamessuilla Suomen pienkustantajien osastolla. Kirjaa on vielä jäljellä ainakin laatikollinen, messuhinta on 25 euroa.

25.10.2013 12:39 #11 : Jussi
Kiitos tiedosta!

Joku innokas ihminen voi kopioida lievetekstin ja skannata etukannen, ja lähettää ne minulle yksärillä.

27.10.2013 11:13 #12 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Joe Abercrombie
^ Innokas ihminen kopsasi ne suoraan tietokantaan. :wink: Linkki. Kansikuva ei ole skannaus mutta valokuva. Takakannessa on Ase itsen tapaan pelkkiä arvostelusitaatteja, tarinan varsinainen esittely etuliepeestä.

27.10.2013 13:16 #13 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Joe Abercrombie
Kiitokset innokkuudesta. :heart: Sillä ei ole väliä, että kansi on skannauksen sijasta valokuva.

Vielä kiinnostaisi tietää suomennoksen tarkka pituus. Ase itsen viimeinen numeroitu sivu oli 475.

27.10.2013 13:34 - 27.10.2013 17:21 #14 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Joe Abercrombie
^ Ennen hirttämisessä on 494 numeroitua sivua eli ei paljoa enempää. Silmämääräisesti uusi kirja kyllä näyttää ensimmäistä enemmänkin paksummalta.. ehkä paperi on vähän paksumpaa laatua. Fontti on yhtä pientä kuin ensimmäisessä.

Näyttävät kyllä hienolta rinnatusten hyllyssä. :smile: Hyllyssä saa hetken aikaa pysyäkin, koska en tiedä, milloin ennätän lukemaan kirjaa (omaksi hankkimani kirjat tapaavat jäädä lukujonossa kirjaston kirjojen taakse...). Varmaan ensi vuoden puolella. Siitä ei sitten toivottavasti ole enää montaa vuotta viimeisenkään osan (siis suomennoksen) ilmestymiseen.
Viimeksi muokattu: 27.10.2013 17:21 Hiistu.

• Dragan hahmo
  • Dragan
09.12.2013 01:04 #15 : Dragan
Vastaus käyttäjältä Dragan aiheessa Joe Abercrombie

Joe Abercrombie: Ennen hirttämistä

Kirjava 2013 - Risingin tietokannassa

Kirjavan fantasiajulkaisuja edustaa tältä syyskaudelta Joe Abercrombien Ennen hirttämistä. Kyseessä on jatko-osa aikaisemmin käännetylle Ase itse -kirjalle. Ase itse oli kypsemmälle lukijalle miellyttävä kokemus. Syvälliset hahmot elivät elämäänsä lähtien liikkeelle omista lähtökohdistaan. Useat eri juonet ristesivät vasta kirjan keskivaiheilla ja loivat yhteistä tarinaa loppumatkan.

Ensimmäinen laki -sarjan maailma on perinteinen fantasiamaailma, jossa yliluonnollisia elementtejä ei ole tuhlattu jokaiseen nurkkaan. Magiaa on, mutta sen käyttäjiin suhtaudutaan osittain epäuskoisesti. Tarina keskittyy Unioniin, joka on massiivinen imperiumi. Tämä imperiumi on hiljalleen rapistumassa ja täynnä sisäisiä jännitteitä. Tilanne lähtee kehittymään, kun Unionin pohjoisin siirtomaa Angland joutuu viikinkimäisten barbaarien valloituksen kohteeksi ja samaan aikaan eteläinen Gurkish-valtio päättää yrittää lunastaa Unionilta Dagoskan kaupunki itselleen.

Kriisiin törmää joukko henkilöitä, kukin täysin omasta näkökulmastaan ja omien tarkoitusperiensä ajamina. Unionin inkvisiittori Glokta on entinen sotilas, joka on vapautunut sotavankeudesta. Vankiaikanaan hirvittävästi kidutettu mies on rikkinäinen ja käy sotaa löytääkseen syyn elää vammojensa kanssa. Tällaiseksi syyksi nouseekin Dagoskan puolustus, mikä ei ole lainkaan yksinkertainen tehtävä. Dagoska on täynnä pettureita ja kaupungin puolustuksesta on kitsasteltu pitkän aikaa.

Lue lisää...

10.01.2014 20:08 #16 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Joe Abercrombie
Half a Kingin amerikkalaiskannen ja ensimmäisen näyteluvun näkee täällä:

io9.com/an-exclusive-first-look-at-joe-a...ext-novel-1498463757

• Gesicht hahmo
  • Gesicht
    Kaartilainen
11.01.2014 16:58 #17 : Gesicht
Vastaus käyttäjältä Gesicht aiheessa Joe Abercrombie
Abercrombielta olen lukenut suomeksi julkaistut kirjat, ja ne olivat todella hyviä. Erityisenä piirtenä on pureva huumori, jonka ansiosta on saanut välillä nauraa vedet silmissä. Huumoriin lisätään moniulotteiset hahmot, kiinnosta maailma ja moninainen tarina, on omaan makuuni oleva sarja valmis.

Lisää tulee luettua kunhan kiireet lakkaavat, ja odotankin trilogian päätösosalta paljon.

"If I'm an angel, what does that make you?"

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
25.01.2014 12:53 #18 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Joe Abercrombie
Ensimmäinen laki trilogian olen saanut nyt luettua. Kaksi ensimmäistä osaa suomeksi ja viimeisen osan englanniksi, koska sitä ei ole vielä suomennettu. Luin Ase itsen uudelleen, koska tarkat muistikuvat olivat sen verran kaukaiset edellisestä lukukerrasta. Ase itsen uudelleenluku ehkä ei olisi ollut välttämätöntä, mutta se oli hyvä ratkaisu itselleni ja varsinkin Last Argument of Kingsin lukeminen heti Ennen hirttämistä perään oli kannattavaa sillä toisessa osassa tarina vasta lähti käyntiin ja jäi sen verran keskeneräiseksi, että vuosien tauon jälkeen viimeisestä osasta tuskin olisin saanut niin paljon irti kuin nyt sain.

Niin kuin monet ovat jo sanoneet, sarja parani edetessään ja viimeinen osa oli paras. Ensimmäinen osa esitteli henkilöt, toisessa osassa henkilöt saivat uusia ulottuvuuksia, mutta lopulta

Ennen hirttämistä kirjassa ei paljon edetty tarinassa eteenpäin, mutta siinä valotettiin hyvin taustoja ja historiaa, jotka ovat merkityksellisiä tarinan kokonaisuuden kannalta. Kirjan lukemisen jälkeen jäi tosissaan häiritsemään, kun

Last Argumet of Kingsin kohokohtia oli

Kokonaisuudessaan sarja oli oikein hyvä. Vetävä, viihdyttävä ja huumoripitoinen.

• Iivari hahmo
  • Iivari
05.02.2014 01:24 #19 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Joe Abercrombie
Karmeaa lukea tätä ketjua, kun mitään lukemista ei ole sen jälkeen, kun väistelee kaikki spoilerit - luenhan vasta Ase itseä (toista kertaa) loppusivuilla ennen kuin tartun juuri lainaamaani kakkososaan. Muistelin oikein ekan osankin olleen sen verran monipuolinen kattaus, että kertaus yli kolmen vuoden jälkeen oli paikallaan. Hyvä ratkaisu, kuten Eijakin sanoi.

Minun suurin suosikkini ensiosan jälkeen on Glokta, koska tuollainen näkökulmanmuutos eturivin miekkailijasta raajarikoksi inkvisiittoriksi tuottaa kiintoisia ajatuksia. Pidän myös Logenista (jonka tavallaan koko ajan ajattelen olevan kirjojen varsinainen päähenkilö) todella paljon. Näkökulmahenkilöiden käyttö on taitavaa ja myös lukijalle selkeää. Silti heitä ja yhtäaikaisia tapahtumia on vähemmän kuin Tad Williamsilla tai Martinilla, mikä tavallaan kuitenkin helpottaa asioita.

Silti pelkään seuraavia osia, sillä oikeasti en haluaisi tämän touhun menevän kovinkaan paljon synkemmäksi. Välitän näistä henkilöhahmoista vähän turhan paljon, jotta voisin huoletta katsoa tulevaan. Erityisesti toivoisin, että Logen ja Kolmipuun joukkio kohtaisivat vielä toisensa iloisissa merkeissä, vaikken siihen uskalla luottaakaan.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Mab hahmo
  • Mab
05.02.2014 08:41 #20 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Joe Abercrombie
^ Voin olla väärässä, mutta muistelisin joskus kuulleeni, että kun Abercrombie joskus vuuuuosia sitten kehitteli tarinaa, niin juurikin Logenin ympärille se aika pitkälti kietoutui. Glokta esimerkiksi tuli vasta myöhemmin kuvioihin mukaan.

Uusin jäsen: Ilona