Joe Abercrombie

12.04.2016 18:14 #61

Half a War julkaistiin maaliskuussa brittipokkarina. Jos joku on odottanut sitä, että koko trilogia on saatavilla pokkareina ennen lukemisen aloittamista, on hetki nyt koittanut.

Jussi kirjoitti: Abercrombie lupailee, että kirjan sisältä löytyy "puhdas" kartta, jossa ei ole tavaraa ja tekstiä edessä. Harmi, ettei karttaa otettu mukaan jo Ensimmäinen laki -trilogian osiin. Tämä olisi helpottanut tarinan seuraamista.

Maailmankartta löytyy Sharp Endsin kovakantisen version sisäkansista .

Jussi kirjoitti: Half a King voitti parhaan nuortenromaanin ja Tough Times All Over parhaan pitkänovellin palkinnon. Hieno juttu kirjailijan kannalta, mutta en tiedä, ansaitsiko HaK ykkössijansa. En kyllä ole lukenut muita finalisteja kategoriassa.

Nyt olen lukenut Garth Nixin Clarielin, joka jäi Locus-palkintoäänestyksessä neljänneksi. Minusta se oli parempi kirja kuin Half a King.

Viimeksi muokattu: 29.04.2016 12:02 : Jussi. Syy: Korjasin kirjoitusvirheen.

20.04.2016 13:19 #62

Puolikas sotaa ilmestyy lokakuussa. Tietokannasta voi lukea juonikuvauksen:

www.risingshadow.fi/library/book/7818-puolikas-sotaa

Sharp Ends on julkaistu – Adlibris väittää toimittavansa novellikokoelman 2-5 arkipäivässä.

EDIT: Tässä Ensimmäisen lain virallinen maailmankartta selkeämpänä versiona:

Viimeksi muokattu: 29.04.2016 12:06 : Jussi. Syy: Lisäsin kartan.

17.07.2016 19:42 #63

Minä luin Ase itse teoksen aika tuoreeltaan ja sitten melkein heti perään Before They Are Hanged kirjan ja aloittelin aika vakuuttavalla tahdilla Last Argument of Kings tarinaa. Viimeinen jäi pahasti kesken viallisen ekirjan takia ja sitten se vain jäi. Mutta nyt, 4 vuotta myöhemmin, luin tuon viimeinkin loppuun. Jonkun vaikutuksen kirjat ovat tehneet, sillä muistin melko vaivattomasti, että mihin asti olin päässyt, muistin tärkeimmät hahmot ja heidän sijoittelunsa trilogian maailmassa. Kirjaa oli helppo jatkaa, kun oli löytänyt oikean kohdan. Maailmaan myös pääsi nopeasti ja helposti sisään.

Ase itse tuntui olevan hahmojen ja maailman esittelykirja, siinä oli hyvin paljon prologihenkeä (tai tällainen muistikuva minulle on jäänyt), mutta toisessa osassa sitten tapahtuikin asioita. Abercrombie tekee asoita hyvin, pidin paljon kirjojen huumorista, hahmoista ja varsinkin toisen osan twististä.

Tämä viimeinen osa oli kyllä parhain. Tapahtui paljon, asioita kääntyi nurin niskoin ja koko ajan sai pelätä omien suosikkiensa puolesta. Hyvin katkeran suloinen ja synkkä kirja oli. Jotkut valinnat tulivat ihan puskista, toisia taas osasin hiukan epäillä.

06.08.2016 19:34 #64

Halki puolen maailman on julkaistu, se näkyi alkuviikolla myynnissä Joensuun Suomalaisessa kirjakaupassakin. Tämä on minusta Särkyneen meren paras osa. Saa nähdä, tippuuko ensi vuonna Tähtifantasia-palkintoehdokkuus.

Last Argument of Kingsin suomennoksen etenemisestä saatiin tällä viikolla päivitys. Eräs käyttäjä Pelit-foorumilla lähetti sähköpostia Kirjavalle. Vastauksen mukaan käännöksen kimpussa ollaan parhaillaan ja kirja ilmestyy ensi vuonna. Koko Särkynyt meri -trilogia saadaan siis suomeksi kesken Ensimmäistä lakia, mikä on erikoista. Muutenkin on jännä tilanne, että kaksi eri kustantajaa yhtä aikaa kääntää Abercrombieta. Saa nähdä, kummalle First Law'n "jatko-osat" menevät, vai suomennetaanko niitä ollenkaan.

Kirjavan toinen tämänvuotinen julkaisu (Jäälohikäärmeen ohella) on George R. R. Martinin A Knight of the Seven Kingdoms. Sen ilmestymisaikataulusta ei ole tarkempaa tietoa: ehkä suomennos on jo valmis, ja siksi on voitu siirtyä Last Argument of Kingsiin. Ensimmäisen lain päätösosan jälkeen Kirjavalla ei olekaan uutta suomennettavaa. Varsinkin, jos Martinin ja Patrick Rothfussin seuraavien kirjojen julkaisu venyy entisestään. Rothfussin upean pienoisromaanin The Slow Regard of Silent Things voisi kyllä kääntää...

Minulla on Abercrombien uusin kirja Sharp Ends lainassa kirjastosta, ja aloitan sen lukemisen tänään tai huomenna.

07.08.2016 10:29 #65

Jussi kirjoitti: Emelie: The First Law'n päätösosaa pidetään melko yksimielisesti trilogian onnistuneimpana kirjana. Olen kyllä lukenut kommentteja sellaisiltakin ihmisiltä, jotka tykkäsivät kovasti kahdesta ekasta, mutta suorastaan suuttuivat tarinan loppuratkaisusta ja sen perusteella inhoavat koko trilogiaa. Minut lopetus taas sai arvostamaan Ensimmäistä lakia uudella tavalla.

En yhtään ihmettele jossain määrin jakaantuneita mielipiteitä. Minusta sarjan kaksi ensimmäistä osaa olivat hyviä, mutta vasta viimeisin osa iski lujaa ja oikeastaan vain sen takia luen varmasti lisää Abercrombieta. Ostinkin kirjakaupasta Half the World, Half a War (ensimmäistä osaa ei ollut, pitää tilata muualta) sekä Best Served Cold -kirjat oikeastaan yhtään sen enempää miettimättä.

Viimeksi muokattu: 07.08.2016 10:29 : Emelie.

07.08.2016 23:30 #66

Hienoa, että on kaksi kustantajaa. Mielestäni se varmistaa, että suomentamista jatketaan.
Kirjavan jälki on hienoa, mutta julkaisu tahti on kuin amatöörien hapuilua. Selityksiä selityksien perään ihan kuin olisivat jotain lapsia. Kolme vuotta saa odottaa Martinin tai Rothfusin suomennosta.
Tämän takia en toivo heidän jatkavan Abercrombien suomentajina. Jalava osaa asiansa selvästi paremmin.
Martinin ja Rothfusin uusimmat tulen joka tapauksessa lukemaan ensin englanniksi. Kolmen vuoden odotus Rothfusin kanssa opetti tämän. Ja suomeksi ostan vasta kovakantisen. Hyllyssä ei ole tällä hetkellä kahta uusinta Martinia, koska odotan kovakantisia ja kirjat on kuitenkin luettu jo aikoja sitten.

29.08.2016 23:18 #67

Abercrombie antoi eilen pitkän tauon jälkeen tilannekatsauksen blogissaan. Hän on lähestymässä puoltaväliä uuden trilogian avausosan ensimmäisessä vedoksessa. Kirjailija kuvailee vielä nimetöntä trilogiaa näin:

As I’ve probably said before, this is a set of books taking place maybe 25-30 years after the end of Last Argument of Kings, in a world moving rapidly forward into the turmoil of early industrialisation, set mainly in the Union (and the North), featuring some old friends in the background while focussing mostly on a new cast, and perhaps picking up some threads left over from the First Law trilogy a little more directly than the standalone books have.

Luin tosiaan kuukauden alkupuolella Sharp Endsin. Se oli hyvä, kuten odotinkin. Enkkupuolen tietokannassa annoin neljä tähteä. Novelleista vain kolme oli ennestään tuttuja. Kokoelman ongelmana oli se, että monet tarinat eivät tuntuneet "oikeilta" novelleilta. Ne vain antoivat lukijoille uutta tietoa tutuista hahmoista. Esimerkiksi kokoelman avaavasta A Beautiful Bastardista ei ymmärrä mitään, jos ei ole lukenut Ase itseä. Kertomuksen ainoa idea tuntui olevan sen näyttäminen, millainen nuori Glokta oli ennen vangiksi jäämistä/kidutusta. Wrong Place, Wrong Timea ei kannata lukea, jos Best Served Cold ei ole tuttu.

Tarinoista neljän pääosassa olivat uudet henkilöt Shev ja Javre. Nämä olivat minusta Sharp Endsin paras anti. Novellit toivat vahvasti mieleen klassiset miekka ja magia -seikkailut, mitä nyt magian osuus oli pieni. Shev oli myös erittäin onnistunut näkökulmahahmo. Kyllähän näissäkin tavattiin tuttuja nimiä, mutta se ei tuntunut olevat kertomusten pointti. Two’s Company oli suosikkini kokoelman kaikista tarinoista.

Se muuten vähän harmittaa, että luin novellin Tough Times all Over pari vuotta sitten Rogues-antologiasta. Se sijoittuu ajallisesti viimeiseksi Sharp Endsissä, ja olisi toiminut paremmin, jos aiemmat tarinat olisi ollut luettuna. Shev ja Javrekin esiintyvät siinä ohimennen, ja silloin lukiessa ihmettelin, että keitä nämä oikein ovat.

30.10.2016 00:42 #68

Särkynyt Meri-trilogian viimeinen kirja on jo postissa, joten oikeasti saatiin tämä kokonaan ennen Ensimmäistä lakia.
Sanaton.

15.11.2016 15:23 #69

Särkynyt Meri-trilogia luettu.
Taso laski kirjojen edetessä. Itse annoin ekalle viisi, sitten neljä puoli ja vikalle neljä tähteä.
Mukava oli lukea niin että välissä ei mennyt vuosia odotellessa seuraavaa kirjaa.
Nyt kun saataisiin vielä ne kolme standalone kirjaa suomennettua.

01.01.2017 16:19 #70

Abercrombie antoi eilen vuosikatsauksen . Uuden First Law -trilogian avavusosan käsikirjoituksen ensimmäinen vedos on melkein valmis – kirjailija uskoo valmistumiseen helmikuun alussa. Sitten hän käyttää seuraavat kuukaudet romaanin muokkaamiseen. Teoksen julkaisuaika?

I can’t really see a scenario in which you get a new book from me before the end of 2018, and maybe later. But we’ll see…

Nyt kun kaikki Särkyneen meren osat ovat suomeksi saatavilla, olisi kiva tietää, miten hyvin ne ovat myyneet. Mutta eiväthän kustantamot tällaista kerro. Jalava vihjaili, että jos myynti on hyvää, voi lisäsuomennoksia olla tulossa (ilmeisesti kolme "yksittäistä" Ensimmäinen laki -kirjaa, sillä muuta ei ole tarjolla). Se on vähän huolestuttavaa, että heinäkuussa julkaistun Halki puolen maailman on Risingin tietokannassa arvostellut vain 17 käyttäjää, kun Vain puoliksi kuningas on sentään päässyt 41 tähteen. Eikö Abercrombielle, yhdelle fantasiakirjallisuuden tämänhetkisistä ykkösnimistä, ole sittenkään kysyntää maassamme? Vai lopahtiko kiinnostus Puoliksi kuninkaan jälkeen? Särkynyt meri on kieltämättä miehen aikuislukijoille suunnattuja teoksia selvästi heikompi.

Mutta ei tästä pitäisi vetää johtopäätöksiä. Risingissa ei loppujen lopuksi kovin paljon aktiivisia käyttäjiä ole. Noin vuosi sitten ilmestynyt Martinin Jäälohikäärme on saanut alle 30 arvosanaa tietokannassa. Jos Jalava olisi etukäteen tiedottanut hankkineensä käännösoikeudet Särkyneeseen mereen, olisin ehkä odottanut suomennoksia. Mutta olin ehtinyt lukea kaksi ensimmäistä osaa englanniksi, ennen kuin Vain puoliksi kuningas ilmaantui yllättäen ennakkotietoihin marraskuussa 2015.

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Kai se The Last Argument Of Kings joskus ilmestyy. Onko Kirjavasta kuulunut mitään?

Katso ketjun viestiä #64. Sen jälkeen ei kai ole tullut uutta tietoa.

Viimeksi muokattu: 01.01.2017 16:26 : Jussi.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Joe Abercrombie
02.01.2017 21:45 #71

Jussi kirjoitti: Katso ketjun viestiä #64. Sen jälkeen ei kai ole tullut uutta tietoa.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

03.01.2017 14:30 #72

Tässä on nyt kolme vuotta suomennettu yhtä kirjaa ja syksyllä 2017 tulee neljä vuotta täyteen.
Joten kuten Martinin kohdalla, uskon vasta kun näen kirjan kädessäni.

09.08.2017 11:13 #73

Freyja kirjoitti: Last Argument of Kingsin suomennos ilmestyy ensi keväänä saamani tiedon mukaan. Virallisestipa siitä tulee varmaan päivitys jossain vaiheessa Kirjavan sivulle.

Näin ei tapahtunut, sillä nyt on jo elokuu, eikä Kirjavan sivuilta löydy mitään tietoa asiasta.

Abercrombie on paikalla Helsingin Worldconissa, ja hänellä on myös muuta ohjelmaa pääkaupunkiseudulla, jos ei ole ostanut kallista lippua tapahtumaan:

PE 11.8.

klo 16–17 haastattelu ja signeerausta, haastattelijana Markku Soikkeli
HUOM. tapahtuma on Sellon kirjastossa Espoossa, vapaa pääsy

klo 18–19 haastattelu ja signeerausta, haastattelijana Markku Soikkeli
HUOM. tapahtuma on Helsingin keskustan Akateemisessa kirjakaupassa, vapaa pääsy

Abercrombie postasi heinäkuun lopulla päivityksen , joka käsittelee uuden trilogian kirjoittamisen etenemisestä.

Sharp Endsistä julkaistaan keräilijöille suunnattu kuvitettu erikoislaitos.

10.08.2017 02:08 #74

Ihan puskista tuli Kirjavan saamattomuus.
Olisihan se ollut kiva hakea Abercrombien uuteen suomennokseen nimmari.
Jotenkin salaa toivoin, ettei edes Jalava jätä käyttämättä kirjailijan paikalla olon tuomaa julkisuutta hyväksi.

16.08.2017 19:12 #75

Joe Abercrombiesta on tullut hetkessä yksi minun suosikkikirjailijoistani, ja olenkin erityisen iloinen, että sain hänen nimmarinsa Last Argument of Kings -kirjaan Worldconista. Tämän innoittamana aloitin hänen Shattered Sea -trilogian, Half a King.

Täytyy heti kärkeen kehua kirjan nimeä. Tarinaa tietämättä se ei anna paljoakaan, mutta siinä tuntuu olevan potentiaalia. Kirjan luettuani on selvä mistä nimi tulee. Tarina itsessään lähtee käyntiin nopeasti ja tuntuu, että koko ajan tapahtuu jotain. Ehkä jopa liikaa. Minä kuitenkin luin tämän päivässä, joten pienoinen ähky tapahtumapaljoudesta kyllä tuli. Tarinankaari näytti olevan hyvin perinteinen, mutta onneksi lopussa tuli muutama twist, joka paransi koko juonta merkittävästi.

Jos First Law -trilogiassa minulla oli vaikeuksia valita suosikkihahmoa, tässä sitä ei ollut. En jaksanut välittää muista hahmoista kuin päähenkilö Yarvista. Toki se, että kaikki kerrottiin hänen näkökulmastaan vaikuttaa paljon, mutta kuitenkin... Minulle jäi olo, että Yarvi oli sekoitus Logen Ninefingeristä ja Cloktasta. Anteeksipyytelevä (se Logen-osuus), mutta viekas ja älykäs (Clokta). Toki heissä on samaa myös fyysiset rajoitukset (tavallaan..). Clokta on minusta hahmona mainio, mutta kylläpä hänen lukunsa olivat haastavia lukea, minä taisin jossain vaiheessa irvistellä itsekin Cloktan mukana tämän yrittäessä tehdä jotain. Yarvin rajoite ei ole kokonaisvaltainen, joten hän pystyy olemaan hyvinkin fyysinen, joka on aika oleellista tarinan kannalta. Tämä tarinahan oli henkilökehitystarina, joista en juurikaan pidä elokuvissa, mutta joista pidän valtavasti kirjoissa. Siinä kontekstissa onnistunut teos. Parasta tässä oli ehkä kuitenkin se, että Yarvin motivaatio oli kosto, ei mitään sen ylevämpää.

Jossain vaiheessa (aika nopealla aikataululla) pitäisi lukea loputkin osat. Toivottavasti ne eivät olisi yhtä reippaita tapahtumiltaan...

03.11.2017 12:38 #76

Lainattu eräältä käyttäjältä toiselta foorumilta:

Kävin Helsingin kirjamessuilla. Kysyin Kirjavan kojulla että onko se Joe Abercrombien kolmas kohta valmis. Harmaapäinen ukko sanoi että kääntämisessä kestää ja kyllä se sieltä tulee.

Abercrombie antoi syyskuun lopulla uuden tilannekatsauksen seuraavasta trilogiasta.

Abercrombien brittikustantaja julkaisi lokakuussa katalogin , josta löytyy uuden trilogian avausosa. Esitteen mukaan kirjan nimi on A Little Hatred, ja se ilmestyy toukokuussa 2019. Romaanille myös annetaan lyhyt esittelyteksti:

Lokakuussa brittikustantaja julkisti myös ns. backlist-katalogin . Ensimmäisen lain kaikkiin osiin on luonnolisesti merkitty, että suomennosoikeudet on ostettu. Mutta kolmesta "semi-standalone"-kirjasta (Best Served Cold, The Heroes, Red Country) merkintä puuttuu. Kirjava ei siis ole hankkinut niihin oikeuksia, ja ilmeisesti Särkyneen meren myynti ei ollut niin hyvää, että Jalavaa kiinnostaisi. Minusta Best Served Cold ja The Heroes ovat Abercrombien parhaat työt tähän mennessä, joten ne olisi tärkeää saada suomeksi.

Minua hämmentää se, että Risingin tietokannassa Vain puoliksi kuninkaan käyttäjäkeskiarvo on 3,81 tähteä, mutta Puolikas sodan vain 3,44 tähteä. Puolikas sotaa on kuitenkin selkeästi parempi kirja kuin trilogian vaisuhko avausosa, vaikkei Halki puolen maailman hienoudelle pärjääkään. En sitten tiedä, miksei Särkyneen meren lopetus ole kelvannut risinglaisille.

Viimeksi muokattu: 03.11.2017 12:39 : Jussi.

Jouni
Jouni vastasi aiheeseen: Joe Abercrombie
03.11.2017 15:59 #77

Jussi kirjoitti: Lainattu eräältä käyttäjältä toiselta foorumilta:

Minäkin kysyin tätä kirjamessuilla, mutta itse kääntäjältä, ja vastaus oli, että käännös on valmis ja painatuksen nopeudesta riippuen kirja ilmestyy joko juuri ennen tai jälkeen vuodenvaihteen.

Viimeksi muokattu: 03.11.2017 16:00 : Jouni.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

30.06.2018 11:23 #78

Abercrombie kertoi saaneensa uuden trilogian "first draftin" valmiiksi, ja ensimmäinen kirja A Little Hatred on tarkoitus julkaista syyskuussa 2019. Seuraavat osat The Trouble With Peace ja The Beautiful Machine ilmestyvät sitten vuoden välein. Trilogian nimeä ei vieläkään paljastettu.

It consists of 3 books, 9 parts, 191 chapters, and around 520,000 words. It has 7 point of view characters, 4 men and 3 women, as well as a host of walk-on extras, many of them well known to readers of the First Law, and features at least one duel to the death, three major pitched battles and an awful lot of hangings. It takes place mostly in the Union and the North, some 30 years or so after the end of the first trilogy as the world moves into a more industrial phase. So the tone is inevitably a little different. Perhaps less self-consciously a take on classic epic fantasy than the First Law was

Uusi trilogia on siis lyhyempi kuin The First Law, jonka yhteenlaskettu pituus on suunnilleen 618 000 sanaa. Saa nähdä, ilmestyykö Last Argument of Kingsin suomennos ennen A Little Hatredin julkaisua...

30.06.2018 12:39 #79

Mutta kysyitkö minkä vuosien vaihteessa?:grin:

Viimeksi muokattu: 30.06.2018 12:39 : KiLLPaTRiCK.

15.07.2018 11:40 #80

Abercrombie vastaili tällä viikolla Redditissä fanien kysymyksiin uuteen trilogiaan liittyen. Eräälle foorumille kerättiin kiinnostavimmat vastaukset, tässä ne lainauksena:

The First Law'n uudet amerikkalaiskannet näkee seuraavasta linkistä:
www.barnesandnoble.com/blog/sci-fi-fanta...s-first-law-trilogy/

Viimeksi muokattu: 15.07.2018 18:53 : Jussi.

LordStenhammar, punnort
Uusin jäsen: aino