Jim Butcher

Vanamo loi aiheen: Jim Butcher
04.10.2013 15:50 #1

Jim Butcher on minulle tuttu Dresden Files -sarjastaan, mutta lisäksi hän on kirjoittanut myös Codex Alera -sarjaa ja piakkoin on ilmestymässä ensimmäinen osa The Cinder Spire -trilogiasta. Dresden Files on urbaania fantasiaa, Codex Alera on perinteistä fantasiaa ja The Cinder Spire steampunkia. Lisäksi hän on kirjoittanut yhden Spider Man kirjan, The Darkest Hours . Butcherin kirjoja ei ole suomennettu, mutta Dresden Filesista on tehty tv-sarjaa yhden kauden verran, jota on näytetty myös Suomen televisiossa.

Olen aiemmin kirjoittanut blogiini Dresden Filesista seuraavasti:

Dresden Filesien päähenkilö on Harry Dresden, joka on Chicagon ainoa ammattilaisvelho. Hänellä on puhelinluettelossa oma ilmoituksensa: "Harry Dresden. Lost Items Found. Paranormal Investigations. Consulting. Advice. Reasonable Rates. No Love Potions, Endless Purses, Parties, or Other Entertainment." Yksityisten asiakkaiden lisäksi Harry myös konsultoi Chicagon poliisin epätavallisiin tapauksiin keskittynyttä yksikköä.

Ammattivelhon työ ei kuitenkaan ole helppoa. Tavalliset ihmiset nauravat Harrylle, muut velhot eivät arvosta häntä ja silloin harvoin kun Harry onnistuu saamaan asiakkaita, ovat työtehtävät kaikkea muuta kuin turvallisia. Työssä joutuu kohtaamaan kaikenlaisia epämiellyttäviä olentoja ja työtapaturmat ovat valitettavan yleisiä.

Tarinaa kuljetetaan Harryn näkökulmasta ja persoonallinen päähenkilö on mielestäni yksi sarjan vahvuuksista. Harryn kuivakka huumori ja ajoittainen sosiaalinen epäkorrektius viihdyttävät. Harry Dresden ei kuitenkaan ole vain huvittava hahmo, vaan tällä on oma synkempi puolensa ja menneisyytensä. Harry joutuu tekemään vaikeita valintoja ja taistelemaan sen eteen, että toimii oikein. Harryn menneisyyttä on avattu kirjoissa vähitellen ja odotan mielenkiinnolla saavani tietää hänestä lisää.

Jim Butcherin luoma taikuussysteemi on myös kiinnostava, esimerkiksi taikajuomien rakentumista Butcher on pohtinut tarkkaan. Lemmenjuomaan - jonka Harry joutui vastentahtoisesti tekemään - sekoitetaan tequilaa, suklaata, parfyymia ja 50 dollarin seteli. Viimeisimmässä lukemassani kirjassa Harry puolestaan hyödynsi vedettävää muoviankkaa jäljitysloitsussa ja seurasi taapertavaa lelua kohteensa luokse. Toki taikuus on myös välillä vain vakavaa, mutta itse olen pitänyt eniten huumorilla sävytetyistä kuvauksista.

Vaikka sarjan eri osat keskittyvät yksittäisiin tapauksiin, ovat ne kuitenkin kytköksissä toisiinsa ja aiempien osien tapahtumat ovat vähintään taustalla seuraavissa osissa. Lukija pääsee Harryn mukana kirja kirjalta syvemmälle ja syvemmälle maagiseen maailmaan ja tutustuu erilaisiin henkilöihin ja olentoihin.

Dresden Files -sarjan kirjat ovat nopeatempoisia fantasia-dekkareita, joiden parissa ei tylsää hetkeä ole ennättänyt tulemaan. Olen nyt lukenut sarjan viisi ensimmäistä osaa ja olen pitänyt kaikista osista. Ne eivät listaudu parhaimpien lukukokemuksien joukkoon, mutta ovat sen sijaan olleet viihdyttäviä ja mukavia välipaloja, joiden pariin olen mielelläni uppoutunut kaivatessani helppoa luettavaa.

Tähän mennessä Dresden Files -sarjassa on ilmestynyt 14 osaa ja odotan innolla seuraavaa. Butcher on ihailtavan tuottelias kirjailija, joten ikuisuutta ei pitäisi joutua odottamaan. Toisin kuin edellä totean, sarjan juoni myös tiivistyy pitemmälle päästäessä. Osat eivät ole enää yhtä irrallisia kuin alussa ja myös aiemmat osat sitoutuvat osaksi suurempaa juonikuviota. Sarja on myös vähitellen kiilannut itsensä suosikkieni joukkoon ja nykyään fanitan innolla Harry Dresdeniä.

Entäpäs te muut, oletteko lukeneet Jim Butcherin kirjoja tai oletteko suunnitelleet lukemista? Minkälaisia ajatuksia kirjat ovat herättäneet?

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: Jim Butcher
04.10.2013 16:31 #2

Dresden Files-sarjasta olen lukenut 10+ kirjaa. Vaikka sarjassa on muutamia rasittavuuksia siinä miten naisia kuvataan, niin tykkään kirjojen draamakaaresta. Kirjat pitävät hyvin otteessaan ja houkuttelevat tarttumaan seuraavaankin. Väliin mahtuu toki heikompiakin kirjoja ja aika usein kirjoista löytyy jokin elementti joka tympäisee ja alentaa lukukokemusta.

Codex Alera-sarjasta luin vain ensimmäisen kirjan. Olihan se ihan ok.. kai. Siinä ei ollut kuitenkaan samanlaista jännitettä mitä Dresden Files-kirjoissa eikä ensimmäisen kirjan jälkeen ollut mitään tarvetta jatkaa sarjan seuraavaan osaan.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Jim Butcher
04.10.2013 16:49 #3

Minä olen lukenut Dresden Filesistä vain kaksi ensimmäistä osaa. Ihan viihdyttävää menoa, mutta en mitenkään innostunut. Harry Dresden on onnistunut päähenkilö. Enkkupuolen tietokannassa annoin Storm Frontille kolme tähteä viidestä, Fool Moonille kolme ja puoli. Pidin siis toisesta kirjasta ensimmäistä enemmän, mikä on myönteistä jatkon kannalta. FM paransi oikeastaan kaikilla osa-alueilla.

Fool Moonin lukemisesta tulee ensi tammikuussa jo kaksi vuotta täyteen. En ole vain löytänyt aikaa sarjan jatkamiseen, vaikka kolmas osa Grave Peril kiinnostaakin. Nettikommenttien perusteella tason pitäisi siinä hypätä ylöspäin. Tv-sarjasta katsoin kaikki jaksot, kun se pyöri Nelosella.

04.10.2013 17:32 #4

Piti tarkistaa, minkälaisia arvosanoja olen antanut Dresden Filesille tietokantaan. Ensimmäisille yhdeksälle osalle olen antanut kolme tähteä yhtä neljää tähteä lukuun ottamatta ja sen jälkeen kaikki ovat saaneet sen neljä tähteä. Eli minäkin allekirjoitan sen, että sarja paranee pitemmälle päästessään. Mikään kirja ei ole ollut täydellinen, mutta kaikki ovat olleet viihdyttäviä ja loppua kohden erittäin koukuttavia.

Suosittelen siis jatkamaan sarjan parissa, jos on ensimmäisistäkin osista kuitenkin pitänyt. Luettavaa tietysti riittää. Itsekin käytin kolmisen vuotta sarjan alkupuolen kirjojen kanssa, mutta viimeiset neljä osaa ahmin sitten niin nopeasti kuin vain sain kirjat käsiini.

Codex Aleran ensimmäinen osa on odottanut hyllyssä nyt jo päälle vuoden, mutta en ole vielä saanut sitä aloitettua.

04.10.2013 19:04 #5

Kirjat paranee ehdottomasti pitemmälle mentäessä, varsinkin kaheden ensimmäisen kirjan kohdalla olin raivon partaalla naisten suhteen.

Rupesin kyllä fanittamaan Harry Dresdeniä urakalla ja 13. kirjan jälkeen en olisi millään malttanut odottaa 14. Kirja oli kuitenkin pettymys. En tiedä johtuiko se tarinasta yleisesti, vai siitä ettei tarinassa taphtunut niitä asioita mitä odotin vai olenko kasvanut sarjasta ulos.

Yksi syy 14. kirjan heikkouteen voi olla myös se, että olin juuri saanut päätöksenne Joe Abercrombien Red Countryn :cheesy:

Dresden oli kuitenkin portti urbaaniin fantasiaan ja siitä syystä erittäin mekrittävä sarja minulle.

Enkkupuolella ensimäiselle viidelle 3-4 tähteä sitten onkin viittä tähteä 13:sta asti (kympille tosin 4) ja jonkinnäköisä agressioita on ollut pinnalla sillä Cold Days sai vain 2 tähteä

04.10.2013 19:33 #6

Luin Cold Daysin pitkältä tuntuneen odotuksen jälkeen. (Varasin sen kirjastosta, luulin saavani sen muutamassa päivässä, mutta sen sijaan kirjani menikin katoamaan jonnekin matkan varrelle!) Kun lopulta sain kirjan käsiini, luin sen lähes siltä istumalta. Vaikka suunta olikin varsin odottamaton, oli se myös mielestäni erittäin kiinnostava. Juuri yllättävät suuremman luokan juonikäänteet ovat olleet sarjan loppupuolen parasta antia. Tuntuu, että kaikki on mahdollista ja se on jotenkin aivan mielettömän hienoa. Kirjailija ei ole jumiutunut tiettyihin kaavoihin, vaan tarina todella kehittyy ja muuttuu.

04.10.2013 19:58 #7

Vanamo kirjoitti: Minua ei lainkaan ole vaivannut Dresdenin suhtautuminen naisiin, vaikka voinkin mainiosti ymmärtää, miten se joitain ärsyttää.

Minua Dresdenin suhtautuminen naisiin ärsytä, mutta Butcherin kirjoittamat naishahmot ja niiden stereotyyppisyys ensimmäisissä osissa enemmänkin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Fantasyfan

04.10.2013 20:04 #8

Pjst kirjoitti:

Pahoittelut, olen näköjään lukenut aivan omiani sekä sinun, että Fantasyfanin kommentista!

En ole myöskään kiinnittänyt huomiota naishahmojen kuvaukseen, mutta tämä kuuluu sen tyyppisiin asioihin, jotka eivät vain kiinnitä minun huomiotani. Täytyisi luultavasti olla aivan todella kökköistä ja kammottavaa tekstiä, jotta huomaisin.

Fantasyfan
Fantasyfan vastasi aiheeseen: Jim Butcher
04.10.2013 20:37 #9

Onneksi ne naishahmot syvenee kirjojen myötä ja tavallaan Dresdenin asennekin kasvaa paremmaksi, että siinä mielessä jatko paranee. Sarjan alussa Murphy(?) on hyvin rasittava, suorastaan tyhmä hahmo. Silti tosi söpö. Ja silti kick assa itsepuolustuslajeissa. "Eikä sen nättiä pientä päätä tartte vaivata mun ongelmilla."

Propagandalf
Rahtari
Propagandalf vastasi aiheeseen: Jim Butcher
04.10.2013 23:02 #10

Löysin nuo Dresden Files-kirjat parisen vuotta sitten ja ahmin ne viimeisimpään (Cold Days) asti hyvällä ruokahalulla.

Tuo Dresdenin asennekasvatus kirjojen myötä on osa luonteenkehitystä. Dresden kun meinaa liusua aina takaisin Me Dresden, you Jane- ajattelumalliin.

Joku taisi jossain mainita että se on yksi niitä aitoja jonka yli Harryn on kivuttava kerta toisensa jälkeen. Samoin Dresdenin luottamus- ja halu suojella ongelmat, jotka purevat häntä nilkkaan toistuvasti.

Ja sarja tosiaan paranee eteenpäin mentäessä, varsinkin kun Harry -viimeinkin- kertoo Murphylle suurimman osan (Sigh... Small steps Harry, small steps) yleistiedoistaan maagisesta maailmasta.

Pidin myös kirjan keskeisestä teemasta, missä ihmisillä ei ole voimaa, mutta vapaus valita, siinä kun ei-ihmisillä puolestaan on voimaa mutta niiden on aina toimittava perusluonteensa mukaan.

Osa sarjan voimakkaimmista hahmoista voisi liiskata Dresdenin helpostikin kantansa alle, muttei millään estää hänen pottuiluaan. "I ooze class from my every orifice." -indeed

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: Jim Butcher
05.10.2013 02:07 #11

05.10.2013 04:12 #12

Dragan kirjoitti: Dresden sarja on myös varsin mainioina audiobookkeina, joissa lukijana toimii mm. Buffysta tuttu James Marsters. Itselle ne on tullut koettua tätä kautta. Mikäli aihepiiri ja äänikirjat kiinnostavat, suosittelen kokeilemaan, koska sarja on hyvin helposti lähestyttävä ja viihdyttävä.

Tätä kautta olen itsekkin sarjaan tutustunut, James Marsters toimii todella mainiosti Dresdenin äänenä. Reilu puolivuotta tuli autossa työajossa kuunneltua.

Fantasyfan kirjoitti:

Sarjan alussa Murphy(?) on hyvin rasittava, suorastaan tyhmä hahmo.

Tuo tosin valitettavasti korostui äänikirjoissa. Ensimmäisen osan luin silloin kun tv-sarjaa alettiin suomessa esittää, enkä ainakaan silloin vielä kiinnittänyt niin suurta huomiota Murphyyn.

Sini
Sini vastasi aiheeseen: Jim Butcher
06.10.2013 12:52 #13

Mä oon lukenut tasan kaksi Dresden-novellia joistain kokoelmista ja siihen saa jäädäkin. Triggerinä oli siinä toisessa se, että Dresdenillä oli joku teinityttö, jota se opetti velhotaidoissa. Sit se jossain kohtaa fantasioi sen rinnoista. Teinin! Joka on sen oppilas! Joo kiitti ei.

06.10.2013 13:20 #14

Harryhan on herrasmies omien sanojensa mukaan..( :roll: ) Tuo teinifantasiointi tosin kuulostaa enemmänkin Bobin jutuilta.. :cheesy:

06.10.2013 14:28 #15

En ole yhtäkään Dresden-novellia lukenut, mutta kirjoissa Harryn ja Mollyn suhdetta (oppilaana ja opettajana) on mielestäni käsitelty asiallisesti, vaikka tiettyjä seksuaalisia jännitteitä löytyykin.

Mielenkiinnosta myös selvitin, minkä ikäinen Molly sarjassa on. Löytämäni aikajanan perusteella kirjassa (Proven Guilty), jossa hänestä tulee Dresdenin oppilas, hän on 17-vuotias ja ensimmäisessä novellissa sen jälkeen hän onkin jo 20-vuotias. Eli tämän perusteella Molly on sarjassa etupäässä päälle kaksikymppinen, vaikkakin Dresdenin suhtautuminen Mollyyn on saanut ainakin minut ajattelemaan häntä usein nuorempana.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pjst

26.07.2014 18:29 #16

Cinder Spires 1 on tainnut lykkäytyä aika kauaskin, 2015 on nyt ilmoitettu. :sad:
Mielellään lukisi Butcherilta vaihteeksi jotain muutakin. Vai mitä mieltä olitte Skin Gamesta? Mielestäni edellisissä osissa oli niin 'mullistavia' ja jänniä juonenkäänteitä, että Skin Game tuntui väkisinkin laimeammalta niiden jälkeen.

Viimeksi muokattu: 26.07.2014 18:31 : max.

04.08.2014 23:23 #17

max kirjoitti: Vai mitä mieltä olitte Skin Gamesta? Mielestäni edellisissä osissa oli niin 'mullistavia' ja jänniä juonenkäänteitä, että Skin Game tuntui väkisinkin laimeammalta niiden jälkeen.

Skin Game kieltämättä tuntui aika kepeältä välipalakirjalta. Sinänsä tarina oli mielestäni mainio ja viihdyttävä, mutta odotin enemmän ja merkityksellisempiä käänteitä edellisten kirjojen jälkeen. Ahmaisin kirjan heti sen ilmestyttyä eli lukemisen jälkeiset fiilikset eivät ole nyt enää niin tarkasti mielessä. Etupäässä odotan vain kärsimättömästi jo seuraavaa osaa. :roll:

05.08.2014 12:44 #18

Vanamo kirjoitti: Ajoittain aina pohdin, josko lukisin hyllyssä odottavan Furies of Calderonin, mutta yritykseksi on tähän mennessä jäänyt. Jostain syystä tuo kirja ei vain yhtään innosta.

Ei välttämättä kannata... Ihan hyvää perusfantasiaa Codex Alera on, mutta aikalailla aikansa tuote (enemmänkin 'klassiseen fantasiaan' kuin silloin vasta tulossa olleeseen nykyfantasiaan pohjaava) eikä niinkään mikään kestävä klassikko, vaikkei pahimpiin tolkienismeihin sorrukaan. Hauskempi idea kuin toteutus...

Viimeksi muokattu: 05.08.2014 12:48 : max.

VMN
VMN vastasi aiheeseen: Jim Butcher
06.08.2014 11:10 #19

Itse olen kuullut paljon hyvää Dresedenistä, ja sen lukeminen kiinnostaakin suunnattomasti. Moni kirjailija on kehunnut sarjaa todella paljon, joten kaipa siinä on jossain pitänyt onnistua. Saa nähdä koska ehdin kirjan pariin, mutta kyllä ainakin pari ensimmäistä tulee luettua, oli taso minkälainen tahansa.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

Propagandalf
Rahtari
Propagandalf vastasi aiheeseen: Jim Butcher
09.08.2014 23:51 #20

Skin Games:iä odotellessa... (Varauksessa kirjastosta, mutta en tietenkään ole ensimmäisenä jonossa >.< )

Darkki
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen