Jim Butcher

• Jussi hahmo
  • Jussi
18.06.2015 22:56 #21 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Jim Butcher

Jussi kirjoitti: En ole vain löytänyt aikaa sarjan jatkamiseen, vaikka kolmas osa Grave Peril kiinnostaakin. Nettikommenttien perusteella tason pitäisi siinä hypätä ylöspäin.

Nyt löysin aikaa lukemiseen, ja sain tänään loppuun Grave Perilin. Se oli oikeasti hyvä kirja, annoin tietokannassa neljä tähteä. Pidin romaanista selvästi enemmän kuin kahdesta edellisestä osasta. Pitkä tauko ei haitannut, koska Grave Perilissä ei pahemmin viitattu aiempiin tapahtumiin. Jos taso vielä nousee seuraavissa kirjoissa, minusta saattaa tulla Dresden Files -fani. En olisi uskonut Storm Frontin jälkeen.

The Cinder Spires -sarjan avausosa The Aeronaut's Windlass ilmestyy syyskuussa.

19.06.2015 03:37 - 19.06.2015 03:41 #22 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Jim Butcher
Ihan viimeisimpiä kirjoja lukuunottamatta (ne asettuvat ainakin omalla steikolla keskikastiin) Dresden Filesin taso on mielestäni noussut kirja kirjalta, joten jos perusidea Hämähäkkimies-tyylisine sutkauksineen tuntuu hyvältä niin kannattaa ihmeessä jatkaa. En toistaiseksi ole löytänyt parempaa urbaanifantasiaa (Atrrocity Archivces tulee lähimmäs), kaikki mikä ei ole paranormaalia romanssia tuntuu laimealta versiolta Dresden Filesista (tai jopa kopiolta kuten Iron Druid).

Sarjassa on yksi nerokkaimpia rakenteita minkä tiedän. Ensimmäiset kolme kirjaa on lähinnä peruselementit esittelevää johdantoa, mutta sitten suurempi juoni alkaa pikkuhiljaa kerätä kierroksia yksittäisten seikkailuiden siitä kärsimättä, kunnes ollaan pisteessä jossa joku kymmenen kirjaa sitten mainittu asia tai hahmo saattaa myöhemmin saada ihan uuden merkityksen, ja kaikki loksahtelee mallikkaasti kohdilleen. Vähän kuin lukisi maailman parasta tv-sarjaa.
Viimeksi muokattu: 19.06.2015 03:41 max.

03.10.2015 13:41 - 03.10.2015 13:42 #23 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Jim Butcher
Olen horjunut edestakaisin sen välillä että lukeako Cinder Spiresia vai ei, mutta päätin nyt alkaa lukea, ja hyvältä vaikuttaa. Ei nyt toistaseksi superhitiltä vaikuta, siis ihan hyvä silti, Dresden Filen puutteessa. Vähän kuivakkaa, kuten steampunk tapaa olla, muttei nyt ihan täyttä "Good day sire, and good day to thee ma'am, and you sire, may I help ma'am, look at that airship sire"-vellomistakaan. Alkua voi lukea ilmaiseksi Butcherin sivuilta , mikä auttoi ainakin omaa ostopäätöstäni.
Viimeksi muokattu: 03.10.2015 13:42 max.

• Jussi hahmo
  • Jussi
03.10.2015 15:49 - 03.10.2015 15:49 #24 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Jim Butcher
Luin äskettäin Dresden Filesin neljännen osan Summer Knight. Tämä oli minusta heikompi kuin Grave Peril: annoin tietokannassa kolme ja puoli tähteä. Olihan romaanissa paljon hyvää, esimerkiksi keijujen hoveihin ja Valkoiseen neuvostoon tutustuminen, mutta edellisen kirjan intensiivisyyttä ei saavutettu.

Tähän saakka sarjan taso on noussut osa osalta, mutta nyt tuli ensimmäinen takapakki. Pidin Summer Knightista kuitenkin enemmän kuin Storm Frontista tai Fool Moonista.
Viimeksi muokattu: 03.10.2015 15:49 Jussi.

03.10.2015 17:49 - 03.10.2015 17:49 #25 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Jim Butcher
Aika jännä, kosa eikö aika yleinen mielipide ole että nimenomaan nelosesta taso alkaa nousta. Itsellä on ihan alkupää hatarassa muistissa, mutta mitä wikipediasta vilkaisin, niin siinähän maailma alkaa ensimmäistä kertaa kunnolla laajenemaan. Enemmän eeppisen fantasian suuntaan kuin sitä mitä urbaanista fantasiasta ekaksi tulee mieleen. Mutta onhan noita henkilökohtaisia notkahduksia, esimerkiksi Proven Guilty, jonka Goodreads-keskiarvo ei kummemmin poikkea ympäröivistä kirjoista, oli minulla semmoinen että tuntui ettei mahtavuuden eksponentiaalinen kasvu enää jatkunutkaan (pari kirjaa myöhemmin lähti taas).. Uusimmissa kirjoissa on vähän sama tunne taas..
Viimeksi muokattu: 03.10.2015 17:49 max.

Mikael
Uusin jäsen: Sirpa Latvalehto